• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra investering att ha klocka?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Bra investering att ha klocka?

Camo00 skrev:
Jag har själv ingen aning, men hittade många som påstår att fake-Seikos finns när jag själv funderade på en Seiko 5 från nätsäljare.
Tex:
http://quartzimodo.com/how-to-spot-a-fake-seiko-watch/

Det där är ju en kille med koll, men att kalla en klocka med dåliga aftermarketdelar, vilket vissa av klockorna på sidan är, för fake är att ta i.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Bra investering att ha klocka?

yonsson skrev:
Det där är ju en kille med koll, men att kalla en klocka med dåliga aftermarketdelar, vilket vissa av klockorna på sidan är, för fake är att ta i.

Men en AD som tittar noga på klockan kommer väl påstå det..?
 

tidkollaren

Breitling
F-L-P skrev:
tidkollaren skrev:
Tjenare

Jag hämtade min klocka för en stund sedan och hon i affären påstod att det var en förfalskning. Sedan så glömde jag be om att få den inställd och instruktionen fattar jag inte :?

Förfalskad seiko? Har inte hört talas om det någon gång men finns säkert. Vet inte i vilken affär du var i men har fått min seamaster utdömd av butikspersonal på typ stjärnurmakarna då många är klåpare som hellre antar att den är fejk än att läsa på lite om de produkter de trots allt arbetar med. Vart ifrån köpte du den? Kan det vare så att hon i butiken inte har sett varianten i den ytterst begränsade katalog hon har tillgång till och därför antog fake?

/F-L-P
yonsson skrev:
Tror precis som de andra. Att personen inte sett modellen innan, eftersom den inte säljs i Sverige.
En urmakare sa till mig att de inte säljs i Sverige eftersom man haft problem med att de inte håller tiden exakt. Det finns många nötter där ute som inte har någon koll. Jag har aldrig ens hört talas om och tvivlar på att det görs förfalskningar på skx007.

Och om inte jag sett det, eller hört talas om det, så kan hon garanterat inte skilja på en äkta och oåkta skx007, förutsatt att det ens skulle finnas fake skx-er.

Edit; På 80-talet fanns det fake quartz- Seikos, eller rättare sagt kopior på Seikos utan Seiko på urtavlan, men det är nog allt.
Camo00 skrev:
Jag har själv ingen aning, men hittade många som påstår att fake-Seikos finns när jag själv funderade på en Seiko 5 från nätsäljare.
Tex:
http://quartzimodo.com/how-to-spot-a-fake-seiko-watch/
yonsson skrev:
Camo00 skrev:
Jag har själv ingen aning, men hittade många som påstår att fake-Seikos finns när jag själv funderade på en Seiko 5 från nätsäljare.
Tex:
http://quartzimodo.com/how-to-spot-a-fake-seiko-watch/

Det där är ju en kille med koll, men att kalla en klocka med dåliga aftermarketdelar, vilket vissa av klockorna på sidan är, för fake är att ta i.

Hej Allihop!

Jag var Gårda Ur & Guld och hon som var där påstod att jag hade en förfalskning för att armbandet/länken som är en Jumbliee inte kändes äkta dessutom att den inte skulle gå att byta ut armbandet och att den skulle ha kostat runt 4-5 tusen. Jag förstår inte helt riktigt för hon pratade lite luddigt :?

Hon sålde Seiko klockor och hon använde märket själv. Jag tror att hon inte är så insatt precis som yonsson säger så verkar inte modellen säljas här i Sverige.

Skulle nog vilja fixa till för sprinten eller vad de kallas som håller ihop klocklänken är lite utanför och känns som att den skulle behöva lite fix.

Är det nåt ni rekommenderar att man gör själv eller ska man gå tillbaka eller till ett annat ställe? Jag bifogar bilder. Ber om ursäkt om de ser dåliga ut men kan försöka få till bättre vid bättre tillfälle.

http://f.cl.ly/items/2q1b1l282t3w0y1601 ... 3%2030.jpg

http://f.cl.ly/items/0x1q012Q1X2F3L1b0x ... 2%2031.jpg

http://f.cl.ly/items/111b1E3a3D3W3J0s10 ... 2%2053.jpg

http://f.cl.ly/items/1B2H2k1s081I0n321U ... 3%2010.jpg


Annars så tycker jag väldigt mycket om klockan vare sig den inte är en Rolex, Omega, nån annan säger att den är ful eller nån som består att det är en förfalskning :)

Tycker annars att storleken är alldeles lagom och att klockan är för övrigt väldigt trevlig. Blir nog att jag byter till en annan länk :) Tack annars för yonsson för du tipsade om den och alla ni andra som har skrivit :)

http://f.cl.ly/items/1Z133a100m263m1j3M ... 4%2023.jpg
 

F-L-P

Panerai
tidkollaren skrev:
Photo%202012-10-10%2008%2033%2030.jpg


Photo%202012-10-10%2008%2032%2031.jpg


Photo%202012-10-10%2008%2032%2053.jpg


Photo%202012-10-10%2008%2033%2010.jpg


Photo%202012-10-10%2008%2034%2023.jpg

Fixade bilderna.

Kan inte seiko själv så bra men jag ser inget fel på den. Smacka på den ett fräsigt nato eller en sjysst gummistronk och bär en klassisk modell med huvudet högt.

Många klockhandlare har så liten koll att det är skrämmande, välj dom med omsorg (utan att ha koll på den nu aktuellas förmåga)

/F-L-P
 

tidkollaren

Breitling
F-L-P skrev:

Tänkte att sprinten(heter det?) där inte så långt från fästet man tar av och av på klockan. Den sticker ju ut som inte de andra gör.

Hon försökte nog uttrycka sig att jag hade gjort en dålig affär och att jag skulle handlat hos henne. Dessutom så var hon nog inte så insatt som hon ville uttrycka sig att hon var.Jag tog den affären för den var snabbast och närmast posten som jag hämtade paketet.
 

Ricrob

Patek
Vilket j-a bs! Inget fel på den där, det är bara att trycka in stiftet lite. Behåll jubilee-länken f.ö., det är den justaste på SKX enl mig! Har haft 2st 009'or och det är löjligt mycket mysklocka för pengen, oavsett var du köpt den!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Camo00 skrev:
yonsson skrev:
Det där är ju en kille med koll, men att kalla en klocka med dåliga aftermarketdelar, vilket vissa av klockorna på sidan är, för fake är att ta i.

Men en AD som tittar noga på klockan kommer väl påstå det..?

Att man byter ut urtavlan till en aftermarket-urtavla gör ju inte hela klockan fake, bara urtavlan. Det är ju ganska vanligt på utgångna modeller.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju uppenbart att hon inte har koll på modellen. Hon ör ingen klocknörd, bara försäljare. Listpriset i Asien är 1500kr på den. Men som sagt, de säljs inte i europa. De andra modellera som ser ungefär lika dana ut i Sverige är kinetic-varianter (annat urverk) och är väldigt överprisade i Sverige (cirka 5000kr).

Du behöver inte vara orolig för att den är fake! Angående sprinten som åkt ut lite, så kan du bonka tillbaka den med en hammare. Lägg länken på sidan och lägg något tunnt som skyddar emellan hammaren och klockan (exempelvis en kökshandduk) så du inte repar den. Var nöjd, tuta och kör!
 

tidkollaren

Breitling
Camo00 skrev:
Tycker också att Jubilee-länken är grym på den!

Tackar :) Den var bättre än man trodde.

Ricrob skrev:
Vilket j-a bs! Inget fel på den där, det är bara att trycka in stiftet lite. Behåll jubilee-länken f.ö., det är den justaste på SKX enl mig! Har haft 2st 009'or och det är löjligt mycket mysklocka för pengen, oavsett var du köpt den!
F-L-P skrev:
tidkollaren skrev:
Jag gillar den väldigt mycket kan nästan knappt sluta kolla :D

Fixade bilderna.

Kan inte seiko själv så bra men jag ser inget fel på den. Smacka på den ett fräsigt nato eller en sjysst gummistronk och bär en klassisk modell med huvudet högt.

Många klockhandlare har så liten koll att det är skrämmande, välj dom med omsorg (utan att ha koll på den nu aktuellas förmåga)

/F-L-P

Tack så mycket :)

yonsson skrev:
Det är ju uppenbart att hon inte har koll på modellen. Hon ör ingen klocknörd, bara försäljare. Listpriset i Asien är 1500kr på den. Men som sagt, de säljs inte i europa. De andra modellera som ser ungefär lika dana ut i Sverige är kinetic-varianter (annat urverk) och är väldigt överprisade i Sverige (cirka 5000kr).

Du behöver inte vara orolig för att den är fake! Angående sprinten som åkt ut lite, så kan du bonka tillbaka den med en hammare. Lägg länken på sidan och lägg något tunnt som skyddar emellan hammaren och klockan (exempelvis en kökshandduk) så du inte repar den. Var nöjd, tuta och kör!

Precis det nämnde hon att den skulle ligga runt 5000.Men hur gör jag om jag skulle lämna in den? För det inte är en modell för Europa så borde jag ha svårt med service? Jag köpte så att jag skulle ha internationell garanti så jag skulle slippa skicka den till Hong kong. Jag frågade föräljaren men jag tror han missade mitt mail eller nåt :S Ni har ingen aning?

Jag vet att det var hon som hade fel för jag ville berätta detta.

Okej, jag ska våga mig på det imorgon..borde inte vara någon fara.

Förresten, kanske jag som helt off men jag hittar inte nånstans var hur länge klockan klarar sig utan att få energi från ens arm? Gångreserv, alltså.
 

Ricrob

Patek
[/quote]
Förresten, kanske jag som helt off men jag hittar inte nånstans var hur länge klockan klarar sig utan att få energi från ens arm? Gångreserv, alltså.[/quote]


Har ingen vidare koll på 7S26 verket som sitter i men det ligger väl på 38-40 tim, eller?

Nedan har du en monster-review i dubbel bemärkelse, dels är den monsterstor, dels handlar den om Seiko Monster men det är samma verk i dem, så läs och lär!

http://www.thepurists.com/watch/features/8ohms/7s26/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns massor med urmakare som gör service på automatiska urverk. Det handlar bara om att hitta en riktig urmakare och inte bara någon som säljer klockor. Det luriga är att det kostar cirka 1500kr och då kan man ju lika gärna använda en så billig klocka tills den rasar (om den nu ens gör det efter 10 eller 20 år) och därefter köpa en ny istället för samma peng som det kostar att serva den. Alternativet är att köpa ett nytt urverk för cirka 400kr och byta det själv, eller be en urmakare att byta till det nya urverket. Det är ju bra mycket billigare.

Gångreserven är cirka 40timmar, precis som Ricrob säger.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Visst finns det fejkade seikos, men ofta är det på äldre dykare avsedda för amerikaner som vill känna sig om dom är med i apocalypse now. Finns nya fejk också, men de ser inte ut som din. Har handlat av samma säljare på tradera, en 007a också, och han kränger inte kopior.

Grattis till ett bra val och en klocka du vågar använda - min dotter slog min skx i bordet upprepade gånger - det enda som hände var att sekundvisaren hackade till, sen var den igång igen.
 

tidkollaren

Breitling
Hejsan igen!

Jag har nu ett problem som jag inte vågar göra nånting åt utan era åsikter.

Jag upptäckte idag att min klocka verkar gå efter i tiden. Klockan är nu runt halv 12, fredag den 19:e men min så verkar den vara tjugo i 12 torsdag natt för man ser på datumet att den håller på och ska ändra dag och datum. Hur kan den dra sig så mycket efter? Jag har alltid haft på mig klockan stort sett min vakna tid från och med jag fick klockan. Jag har väl lagt undan den när jag ska göra i ordning mig strax innan jag ska somna. Den tiden är väl runt max 8 timmar så den har ju inte varit i närheten av sin 40 timmars gräns.

Jag vet ju att meganiska ur har en tendens att gå lite efter i tiden på sekundvisaren kan det vara nåt sånt?

Angående det där med service så var det att jag hade köpt klockan så köpte jag den med internationell garanti för jag tyckte det var bra då under de första året då om klockan skulle krångla att man skulle slippa att skicka tillbaka den till Hong kong där säljaren finns.

http://www.tradera.com/original-seiko-j ... _164797017

Jag fick dock inte reda utav säljaren om det var vilken som helst återförsäljare jag kunde gå till eller om det var bara några enskilda? Kan man ens få garanti sevice på den när den är en modell som inte säljs i Europa? Jag har ju egentligen inte allt för stor lust att betala stora pengar som ni säger för en klocka som kostar knappt 2000.

Tycker ni jag ska behöva lämna tillbaks/ reklamera på garantin angående den går så pass efter i tiden?


Förresten, såg att ni sade den klarar 40 timmar i gångreserv men hur länge måste man ha på sig den då? Säg om jag skulle lämna klockan i 39 lite mindre än 40 timmar. Hur länge skulle jag behöva ha den på mig för den den ska få tillräckligt med energi för att klara sig 40 timmar återigen.

Tack på förhand!
 

Ricrob

Patek
tidkollaren skrev:
Hejsan igen!

Jag har nu ett problem som jag inte vågar göra nånting åt utan era åsikter.

Jag upptäckte idag att min klocka verkar gå efter i tiden. Klockan är nu runt halv 12, fredag den 19:e men min så verkar den vara tjugo i 12 torsdag natt för man ser på datumet att den håller på och ska ändra dag och datum. Hur kan den dra sig så mycket efter? Jag har alltid haft på mig klockan stort sett min vakna tid från och med jag fick klockan. Jag har väl lagt undan den när jag ska göra i ordning mig strax innan jag ska somna. Den tiden är väl runt max 8 timmar så den har ju inte varit i närheten av sin 40 timmars gräns.

Jag vet ju att meganiska ur har en tendens att gå lite efter i tiden på sekundvisaren kan det vara nåt sånt?

Angående det där med service så var det att jag hade köpt klockan så köpte jag den med internationell garanti för jag tyckte det var bra då under de första året då om klockan skulle krångla att man skulle slippa att skicka tillbaka den till Hong kong där säljaren finns.

http://www.tradera.com/original-seiko-j ... _164797017

Jag fick dock inte reda utav säljaren om det var vilken som helst återförsäljare jag kunde gå till eller om det var bara några enskilda? Kan man ens få garanti sevice på den när den är en modell som inte säljs i Europa? Jag har ju egentligen inte allt för stor lust att betala stora pengar som ni säger för en klocka som kostar knappt 2000.

Tycker ni jag ska behöva lämna tillbaks/ reklamera på garantin angående den går så pass efter i tiden?


Förresten, såg att ni sade den klarar 40 timmar i gångreserv men hur länge måste man ha på sig den då? Säg om jag skulle lämna klockan i 39 lite mindre än 40 timmar. Hur länge skulle jag behöva ha den på mig för den den ska få tillräckligt med energi för att klara sig 40 timmar återigen.

Tack på förhand!

Till att börja med måste jag fråga om du är säker på att du inte ställt den "halvdygnet" fel helt enkelt? Hur ska den ha kunnat sakta sig ett halvt dign utan att du märkt attbklockan gått helt åt skogen fel under den tiden? En annan sak är ju såklart om den inte varit juste uppdragen nör du lagt den ifrån dig, varav den stannat och sedan snurrat igång igen men då krävs det ju såklart att den legat i närmare 12 timmar..? Problemet med dessa urverk är att de inte går att dra upp, utan måste skakas och utan power reserv mätare är det såklart svårt att veta hur pass uppdragen den är. Det är enl min erfarenhet inte ovanligt att dessa Seikos drar sig en del, säg ett par min/dygn men att den i smyg ska ha saktat sig 12 tim utan att du märkt det låter märkligt.. Skaka upp den ordentligt, ställ tiden korrekt och mät den under ett par dygn. Testa även att skaka upp den riktigt rejält och sedan låta den ligga still under mätning, så ser du hur länge den lever. Efter det kan du bestämma om du ska reklamera eller inte. lycka till!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att du har på dig klockan betyder inte att den laddas. Om du exempelvis lägger av dig klockan på kvällen, tar på dig den på morgonen och sitter stilla vid skolbänken till kl 16, därefter sitter stilla i soffan och sedan lägger ifrån dig den igen, så är det möjligt att den tappar tid. Du måste röra mer på handleden, helt enkelt. Kolla om den håller tiden även de dagar du är mer aktiv. Gör den inte det, så säg till.
 

tidkollaren

Breitling
Singular skrev:
100% säker på att du ligger tolv timmar fel i klockans inställda tid...

yonsson skrev:
Jaha... Nu fattar jag. :)
Vrid fram den 12 timmar...

Jag vet att jag ställde in den rätt tid när jag fick den. Ska jag nu istället röra lite mer nu på armarna än vanligt och se om den flyttar fram sig? För om jag ställer fram den nu så är det väl stor chans att den fuckar upp sig för den är nu just nu vid ett dygnskift? :?

yonsson skrev:
Att du har på dig klockan betyder inte att den laddas. Om du exempelvis lägger av dig klockan på kvällen, tar på dig den på morgonen och sitter stilla vid skolbänken till kl 16, därefter sitter stilla i soffan och sedan lägger ifrån dig den igen, så är det möjligt att den tappar tid. Du måste röra mer på handleden, helt enkelt. Kolla om den håller tiden även de dagar du är mer aktiv. Gör den inte det, så säg till.

Hur mycket måste man röra på sig? Det är ju olika definitioner på tex ska man röra armarna som man vore på en konsert eller bara göra några handklappningar ibland? Det är nog det som jag inte riktigt förstår..
 

Singular

Rolex
2-Faktor
nej, du ställde inte in den rätt om den ligger mer eller mindre exakt 12h fel. Du har gjort hyfsat rätt men inte riktigt. Snabb guide; även om klockan visar tiden i 12h-format går en klocka med datum i 24h-cykler. Enda sättet att veta var i den här cykeln man befinner sig (om man inte har 24h-/GMT-visare) är att snurra förbi datumväxlingen, som signalerar nytt dygn. Ställ därefter klockan på rätt tid (i 24h-format), ställ dag och datum och du är good to go.

Det är inga konstigheter att ändra tiden (framåt) vid datum/dagsskifte, däremot bör man vara försiktig med att antingen dra bakåt eller ställa datum/dag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag skrivit tidigare i tråden.

yonsson skrev:
tidkollaren skrev:
Do NOT set the date between 8:00pm and 3:00am.

Hur ska det gå till? Man kommer ju behöva göra det när man ska ställa in den första gången,ändra tid ifall man kommit in i en ny tidzon dessutom sommar och vintertid.

Jag ställer alltid mina klockor på datumet/dagen innan, därefter drar jag fram den tills rätt dag/datum och tid visas. Detta gör jag för att inte förväxla 12:00 med 24:00. Inga konstigheter alls.

Jag ställer datum/dag -till dagen innan, därefter snurrar jag fram den tills datum och dag slår om. Då är klockan 24:00. Därefter fortsätter jag att snurra till önskad tid.

Edit: Såg RicRob-s inlägg nu... :oops:
 

tidkollaren

Breitling
Singular skrev:
nej, du ställde inte in den rätt om den ligger mer eller mindre exakt 12h fel. Du har gjort hyfsat rätt men inte riktigt. Snabb guide; även om klockan visar tiden i 12h-format går en klocka med datum i 24h-cykler. Enda sättet att veta var i den här cykeln man befinner sig (om man inte har 24h-/GMT-visare) är att snurra förbi datumväxlingen, som signalerar nytt dygn. Ställ därefter klockan på rätt tid (i 24h-format), ställ dag och datum och du är good to go.

Det är inga konstigheter att ändra tiden (framåt) vid datum/dagsskifte, däremot bör man vara försiktig med att antingen dra bakåt eller ställa datum/dag.

Okej för jag tyckte jag gjorde som Yonsson skrev i tråden när jag fick den. Att jag drog den till dagen innan och sedan drog fram den tills den rätta tiden. Men har väl tydligen inte gjort det. Konstigt att den visar fel tid först idag? Tack så mycket svar :)

yonsson skrev:
Att du har på dig klockan betyder inte att den laddas. Om du exempelvis lägger av dig klockan på kvällen, tar på dig den på morgonen och sitter stilla vid skolbänken till kl 16, därefter sitter stilla i soffan och sedan lägger ifrån dig den igen, så är det möjligt att den tappar tid. Du måste röra mer på handleden, helt enkelt. Kolla om den håller tiden även de dagar du är mer aktiv. Gör den inte det, så säg till.

Okej nu har jag ändrat den till den korrekta tiden men hur ska jag göra så jag vet att den får någorlunda energi? Är det bara att sträcka på sig och göra rörelser med armarna nån gång ibland? :)

Annars så tycker jag att den här klockan är väldigt trevlig :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rör på dig som vanligt bara, men om du vet att du sitter stilla en hel dag, så kan du ju skaka handleden lite försiktigt i en minut under mitten av dagen.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Jag kan säga att jag har ett extremt stillasittande jobb och är minst lika stillasittande på kvällar så jag rör knappt på mig över huvudtaget men det är ändå tillräckligt för att klockan ska hålla rätt tid över natten. Att den skulle ha ställt om sig 10 min på någon (?) vecka känns helt enkelt inte rimligt om du haft den på dig konstant förutom nattetid och den inte gick åt helvete fel från början.

EDIT: Har iofs ingen erfarenhet av Seiko men de ska väl vara mer exakta än så? :D Nu menar jag alltså bara differensen på 10 min som du beskrev och inte 12 timmar vilket jag antar beror på att du ställt den fel från början.
 
Topp