• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra köp?

Joyflop

Breitling
Hej! Jag undrar vad ni anser är ett bra pris för en "OMEGA SEAMASTER DE VILLE CAL.562" i stål, från 70-talet:)
Den är i bra skick, och säljaren har sagt 500€ inkl. expressfrakt från Lima, Peru. Jag är nära att ge ett motbud, men hur mycket? Eller är 500€ ruggigt bra? Jag är endast 17 år, med 0 års erfarenhet, så ge mig alla tips och råd ni har:) Läderbandet är inte från Omega.
Skärmavbild 2017-04-01 kl. 23.08.35.png
Skärmavbild 2017-04-01 kl. 23.08.44.png
Skärmavbild 2017-04-01 kl. 23.08.23.png
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nej nej nej, gör inget dumt och förhastat nu. För det första, varför skall du köpa från Peru på andra sidan jorden?
500 dollar? Urverket har ju rostangrepp, fungerar det över huvudtaget? Visarna har ingen lysmassa kvar (och krokiga?). Fel krona? Risken är att du går på en mina eller en ren blåsning. En dyr sådan dessutom.
Varför letar du inte här i Sverige? Det finns gott om Omega om det just är det du söker, dessutom billigare. Kolla auktioner eller speciellt om du är nybörjare, titta här på KS köp/sälj. Lägg ut en köpannons eller bevaka sälj. Jag lovar dig att ingen (med lite historik här) blåser dig. Då kommer de få med oss andra att göra ;)

Bolla gärna andra klockor med oss så skall vi försöka vägleda dig och ge tips. Är det gamla klockor så gör det på Vintage avdelningen.

Lycka till! :)
 
Senast ändrad:

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Hej! Jag undrar vad ni anser är ett bra pris för en "OMEGA SEAMASTER DE VILLE CAL.562" i stål, från 70-talet:)
Den är i bra skick, och säljaren har sagt 500€ inkl. expressfrakt från Lima, Peru. Jag är nära att ge ett motbud, men hur mycket? Eller är 500€ ruggigt bra? Jag är endast 17 år, med 0 års erfarenhet, så ge mig alla tips och råd ni har:) Läderbandet är inte från Omega.
Skärmavbild 2017-04-01 kl. 23.08.35.png
Skärmavbild 2017-04-01 kl. 23.08.44.png
Skärmavbild 2017-04-01 kl. 23.08.23.png

Välkommen hit! Kul med fler unga medlemmar. Utvändigt ser klockan fin ut, men det är ordentligt polerad ut och enligt mig så tror jag inte att kronan är original. Jag skulle kolla vidare.

Priset känns som att det är i dyraste laget. Finns det någon servicehistorik? Glöm inte att kolla upp säljaren väldigt noga innan köp :) lycka till, nu kan det bara gå utför. Farlig hobby ;)

Edit: såg att jag var lite seg på att skriva
 

Joyflop

Breitling
Tack för snabba, vettiga och vänliga svar:) Frågan numera är; för vilket pris är klockan verkligen värd att köpas? Eller är det som ni säger, bäst att avstå helt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej nej nej, gör inget dumt och förhastat nu. För det första, varför skall du köpa från Peru på andra sidan världen?
500 dollar? Urverket har ju rostangrepp, fungerar det över huvudtaget? Visarna har ingen lysmassa kvar (och krokiga?). Fel krona? Risken är att du går på en mina eller en ren blåsning. En dyr sådan dessutom.
Varför letar du inte här i Sverige? Det finns gott om Omega om det just är det du söker, dessutom billigare. Kolla auktioner eller speciellt om du är nybörjare, titta här på KS köp/sälj. Lägg ut en köpannons eller bevaka sälj. Jag lovar dig att ingen (med lite historik här) blåser dig. Då kommer de få med oss andra att göra ;)

Bolla gärna andra klockor med oss så skall vi försöka vägleda dig och ge tips. Är det gamla klockor så gör det på Vintage avdelningen.

Lycka till! :)
Hög risk att den är ommålad också.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för snabba, vettiga och vänliga svar:) Frågan numera är; för vilket pris är klockan verkligen värd att köpas? Eller är det som ni säger, bäst att avstå helt?
Varsågod, och välkommen hit. Det är roligt med unga nya intresserade människor till hobbyn/livsstilen.
Som du ser fick jag snabbt en massa likes/gilla, det betyder inte att alla gillar mig utan att de tycker det jag skrev var riktigt och håller med mig.
Jag själv skulle värdera den klockan i det skicket någonstans mellan 1000-2000 kr. Och jag hade absolut inte riskerat att köpa den från Peru. Dels för risken att bli blåst, dels för risken att en icke så duktig person kan ha fixat och "servat" den själv. Avstå den klockan och följ råden jag gav ovan så kommer du garanterat kunna sova lugnare och dessutom få en större chans till en första positiv upplevelse med det här fina klockor :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hög risk att den är ommålad också.
Precis som Aurum påtalar, urtavlan kan dessutom mycket väl vara ommålad om man tittar noggrant. Detta kan för en novis tyckas bra att den är renoverad och fixad, men det betyder att värdet på klockan minskar drastiskt och de flesta auktionshus inte ens vill sälja en sådan. Risken finns även att den som målat om klockan förfalskat och försökt få klockan att vara något annat som höjer värdet. Tex i detta fall målat tavlan svart för att dessa är mer eftersökta och därmed dyrare.

Läs igenom denna tråd så lär du dig och förstår mer: https://klocksnack.se/threads/fulursvarningar.37186/
 

Joyflop

Breitling
Precis som Aurum påtalar, urtavlan kan dessutom mycket väl vara ommålad om man tittar noggrant. Detta kan för en novis tyckas bra att den är renoverad och fixad, men det betyder att värdet på klockan minskar drastiskt och de flesta auktionshus inte ens vill sälja en sådan. Risken finns även att den som målat om klockan förfalskat och försökt få klockan att vara något annat som höjer värdet. Tex i detta fall målat tavlan svart för att dessa är mer eftersökta och därmed dyrare.

Läs igenom denna tråd så lär du dig och förstår mer: https://klocksnack.se/threads/fulursvarningar.37186/
Säljaren har sagt, utan att jag anmärkte något, att klockan är professionellt ommålad, samt att bandet inte är original
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Säljaren har sagt, utan att jag anmärkte något, att klockan är professionellt ommålad, samt att bandet inte är original
Ja, se där. Då är klockan definitivt inte värd 500 dollar.
Att bandet inte är orginal kan du vara lycklig över, ingen vill ha kvar ett orginal läderarmband på en välanvänd klocka från sextiotalet...
 

holma20

Panerai
Utan tvekan ommålad
Har lite omega på lager som skall säljas,
Släng iväg ett PM om du skulle vilja ha lite bilder :)
 
Topp