• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra klocksamling innehålla?

4cie

Rolex
2-Faktor
Vem är det som säger att en klocksamling är "bra"?
Påminner om "Archieluxury's viewer collection reviews" på youtube....
Ska man köpa sina klockor för vad någon annan tycker är "bra" eller "snyggt" eller ska man köpa de klockor som hjärtat slår ett extra slag för?

Svaret är ganska uppenbart ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vem är det som säger att en klocksamling är "bra"?
Påminner om "Archieluxury's viewer collection reviews" på youtube....
Ska man köpa sina klockor för vad någon annan tycker är "bra" eller "snyggt" eller ska man köpa de klockor som hjärtat slår ett extra slag för?

Svaret är ganska uppenbart ;)


Archieluxury är allt för bra härlig! :D
 
Som så många andra säger så är väl huvudsaken att man är nöjd själv.

Personligen så har jag, förutom lite gamla affektionsur, tre dinkor i rotation. En dykare, en "vardagsdressare" och en kronograf.

Submarinern går väl som halvbeater, då den hänger med på jobb och sånt.
Datejusten är kanon till både skjorta och t-shirt. Men det är ju subben också :)
Seagull1963 är bara kul och ett billigt sätt att testa en mekanisk kronograf.

Jag är rätt nöjd med uppdelningen, och tre stycken är lagom att snurra runt på tycker jag.
Sen är det inte säkert att subben stannar, utan att det kan bli en gmt där i framtiden, likväl som en dey dey kan ta Datejustens plats osv..
 

Mr Chance

Kalmar
Många har redan sagt det, den enda riktiga klocksamlingen är den som innehåller de klockor du själv gillar.
Sen är det inte så lätt att bestämma sig för vilka klockor man gillar, men det är en helt annan fråga ;)
 

Jonaz

Rolex
Badklocka
Festklocka
Motorsportklocka
Motorsågsklocka
Matochsovklocka

Allt kan vara samma dinka, med hjälp av länkar, gummisnodd och (tydligen) bagageremmar.



iPhone | Tapatalk
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har inte läst genom hela tråden, men men. Med erfarenhet från att ha samlat på fotbollsskor kan jag säga detta: jag hade som mest ca 70 par i min storlek. Olika märken och modeller fanns i samlingen. Jag hade dock en favoritmodell - Nike Mercurial Vapor. Hur många skor jag än hade använde jag ändå nästan bara Vapor modellerna. De andra bara stod på hyllorna.

Så, om vi lägger det tänket i en klocksamling - samla bara på det du gillar. Givetvis kommer du att behöva testa på olika klockor för att hitta din "grej".

Just nu är jag själv inne på små klockor. Använder bara en på 33mm och en på 34mm i dagsläget. Någon gång kanske jag växer upp och använder +40mm som de stora pojkarna...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha en two-tonetyp blå-guld är bland det värsta jag vet

Andra får gärna ha guld och visst finns det fina klockor i guld, men mig tilltalar det inte nämnvärt. En klocka i vitguld skulle säkert funka i och för sig. Vad som passar på andra och vad man själv vill äga är ofta två helt olika saker.
 

UNO

Panerai
Nix Beater !
Man ska bara ha klockor man vill ha varje dag, att ha något istället för är att missunna sig själv något.
Har man en Patek så ska man njuta av den.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Läste någonstans att det finns en speciell naturlag för WIS: antalet klockor du behöver är i varje givet ögonblick exakt lika med det antal klockor du äger + 1 :)


Den naturlagen stämmer.

Men man måste även lägga till parametern att det maximala antalet klockor du kan äga i varje givet ögonblick är exakt det antal som gör att din partner lämnar dig - 1.

Gäller även bilar, motorcyklar och diverse annan fritidisrelaterad utrustning. Har jag hört. Från en 'kompis'. :rolleyes:
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Den naturlagen stämmer.

Men man måste även lägga till parametern att det maximala antalet klockor du kan äga i varje givet ögonblick är exakt det antal som gör att din partner lämnar dig - 1.

Gäller även bilar, motorcyklar och diverse annan fritidisrelaterad utrustning. Har jag hört. Från en 'kompis'. :rolleyes:

Aha. Explains a lot. Hälsa "kompisen" o tacka :)
 
Tycker en najs samling ska ha en fyrkantig klocka till de du redan nämnt :) (Kanske någon skrivit redan, men orkar inte läsa hela tråden lol)
 

Sond

Patek
Man kan givetvis säga att man ska köpa klockor man gillar... Vem köper andra klockor(eller är det flipparnas melodi..;))? Men vilka kategorier kan vara intressant att äga..? Jag säger:
- Dykare - typ SMP/SUB
- Kronograf - typ Speedy
- Vardagsdress - typ AT/Reverso/DJ
- Dress - typ vintage seamaster
- Beater - vad som helst som är billig, tålig och vattentät.

Allt köps med fördel begagnat.
 
Topp