• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra månfas för max 35k?

Plipp

Breitling
Hallå alla på klocksnack!

Jag har nu under en längre tid funderat på att köpa en ny klocka och vill att den ska ha en månfaskomplikation.

Länge var Oris Artelier Complication min favorit men den har tyvärr ingen pushknapp för att ställa in månfasen och det kan nog bli ordentligt jobbigt att vrida kronan varv efter varv för att ställa in den. Förvisso behöver man bara göra det en gång om man har en winder, men ändå. En naturlig följdfråga blir vad som är bäst för en klocka; att låta den stå still ibland, eller att alltid låta den vara igång med hjälp av en klockuppdragare. Jag tänker att det senare borde leda till större slitage. Eller?

Sen funderade jag på en Oris Artix Moonphase, men är inte heöt förtjust i visarna, som jag tycker är något för grovt huggna. Den är dock fortfarande tjusig.

Jag hade länge avfärdat Frederique Constant, eftersom jag helst vill ha ett märke med anor, inte för prestigen utan för att ett gammalt namn bådar för kvalitet, men hittade sedan deras nya Slim Line Moonphase Automatic som jag tycker är förfärligt vacker.

Den jag just nu är mest inne på är en Maurice Lacroix Masterpiece Tradition (mp6607-ss001-112). Den är i mina ögon fantastiskt vacker.

Av dessa är ju Orisen den med mest anor och den är dessutom ganska billig, ca 12800kr kan jag få den för, medan de andra går på runt 25-30k även om man kan hitta dem betydligt billigare på den grå marknaden.

Drömklockan är nog en A. Lange & Söhne (Lange 1 Moonphase) eller en Zenith El Primero men de ligger för tillfället över min budget.

Min fråga till er, horologiska konnässörer, är vilken av dessa klockor ni hade föredragit och om ni har andra klockor i den prisklassen som ni kan rekommendera mig. Tips och råd mottages tacksamt!

/V
 

Sputniq

Panerai
Lägg gärna upp bilder på klockorna i fråga, blir så mycket lättare att ta ställning då när man har alla samlade :)
 

Plipp

Breitling
Fattar inte det här med bilderna. Måste de vara av en viss storlek för att få läggas upp? Ser att bara Oris SArtelieren och Fredrique Constanten lades upp korrekt. Någon som vet?
 

max

Dancing Queen
Oris Artelier Complication:
Li9I4W0.jpg


Fredrique Constant Slim Moonphase:
SFfUPN5.jpg


Oris Artix Complication:
xmEXeLc.jpg


Maurice Lacroix Masterpiece Tradition (den jag är mest sugen på just nu):
S7uLgdv.jpg

Sådär :)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Oris Artelier Complication var grymt snygg! Enda invändningen är att deras logotype ser väldigt
hård ut mot de annars så mjuka formerna!
 

Bino

Cartier
Jag tycker Frédérique Constant Slim Line Moonphase verkar riktigt schysst. Grym design och kul med inhouse-verk. Enda smolket är bägaren är storleken. Tycker 42 mm är för stort för den typen av klocka.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Inget dress-ur, men om man verkligen gillar månen:
omegatitle2.jpg


Och utanför budget (om man inte mot förmodan lyckas hitta en beg), men en måsteklocka i en seriös månfas-tråd: Ochs und junior. I sin skenbara enkelhet den mest exakta månfasen som finns.
moon-phase-watch-ochs-und-junior-patina-DSC_3701_RGB.jpg
 

Plipp

Breitling
Jag tycker Frédérique Constant Slim Line Moonphase verkar riktigt schysst. Grym design och kul med inhouse-verk. Enda smolket är bägaren är storleken. Tycker 42 mm är för stort för den typen av klocka.
Jo, jag instämmer. För en dress watch vill jag nog ha 40mm, helst inte mer även om jag skulle kunan leva med 42mm, men jag vill heller inte ha den mindre än just 40mm.
 

Plipp

Breitling
Måste det vara nytt? Finns ju omega, breitling vintage klockor med månfaser, höll koll på några förr när jag var sugen på en månfasklocka.

Nu vet jag inte om detta är något att gå på, men denna är riktigt snygg, leta efter en sådan från en säljare med goda referenser och inom europa.
http://www.chrono24.se/omega/cosmic-moonphase--id2485295.htm?dosearch=true&query=moonphase&resultview=list&searchexplain=1&showpage=2&sortorder=1&suchen=Söka&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
Nä, det måste det ju inte men det har en viss förtrollning med att ha en helt ny, oanvänd klocka :)
Omegan var dock tjusig, minst sagt!
 

Plipp

Breitling
Oris Artelier Complication var grymt snygg! Enda invändningen är att deras logotype ser väldigt
hård ut mot de annars så mjuka formerna!
Det kan stämma. Jag hade aldrig tänkt på det dock. Det som stör mig mest med den är just hur man måste vrida på kronan för att ställa in månfasen. Men den är en sann skönhet, den saken är klar som klaraste korvspad.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Det kan stämma. Jag hade aldrig tänkt på det dock. Det som stör mig mest med den är just hur man måste vrida på kronan för att ställa in månfasen. Men den är en sann skönhet, den saken är klar som klaraste korvspad.


Om du gillar de mjuka formerna och chrono så kanske Breguet Type XX är något att kolla på? Dock ingen månfas men du kan få en schysst Type XX för 30-35k begagnad!

BGtypeXX01.jpg
 
Topp