• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flytt till Sverige

M021

Rolex
2-Faktor
Sedan jag flyttade tillbaka till Sverige efter ett par år utomlands har jag nu hyrt en lya för att lära känna staden. Nu när jag känner staden aningen bättre är jag redo för att öppna plånboken. Men först skulle jag vilja stämma av med lokalbor om vettiga områden och sådant jag eventuellt missat. Har cyklat runt i staden och spenat då jag tycker det är ett bra sätt att lära känna en stad samt att stanna, ta en kaffe/öl/munsbit.

Såhär långt är kravet nära till station då jag pendlar med tåg. Lägenhet är det som är aktuellt, ej hus. I dagsläget är Västra hamnen samt centrala delar aktuella men kom gärna med specifika tips såsom Möllan, slottstaden etc. Specifika anledningar och egna erfarenheter uppskattas!

Shoot!

E
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Sedan jag flyttade tillbaka till Sverige efter ett par år utomlands har jag nu hyrt en lya i Malmö för att lära känna staden. Nu när jag känner staden aningen bättre är jag redo för att öppna plånboken. Men först skulle jag vilja stämma av med malmöbor om vettiga områden och sådant jag eventuellt missat. Har cyklat runt i staden och spenat då jag tycker det är ett bra sätt att lära känna en stad samt att stanna, ta en kaffe/öl/munsbit.

Såhär långt är kravet nära till station då jag pendlar med tåg. Lägenhet är det som är aktuellt, ej hus. I dagsläget är Västra hamnen samt centrala delar aktuella men kom gärna med specifika tips såsom Möllan, slottstaden etc. Specifika anledningar och egna erfarenheter uppskattas!

Shoot!
Rosengård. Billigt. Nära. Bra kulturutbud.
 

Parkbank

Omega
Sedan jag flyttade tillbaka till Sverige efter ett par år utomlands har jag nu hyrt en lya i Malmö för att lära känna staden. Nu när jag känner staden aningen bättre är jag redo för att öppna plånboken. Men först skulle jag vilja stämma av med malmöbor om vettiga områden och sådant jag eventuellt missat. Har cyklat runt i staden och spenat då jag tycker det är ett bra sätt att lära känna en stad samt att stanna, ta en kaffe/öl/munsbit.

Såhär långt är kravet nära till station då jag pendlar med tåg. Lägenhet är det som är aktuellt, ej hus. I dagsläget är Västra hamnen samt centrala delar aktuella men kom gärna med specifika tips såsom Möllan, slottstaden etc. Specifika anledningar och egna erfarenheter uppskattas!

Shoot!
En viktigt aspekt att ta med i beräkningen enligt mig är, vad vill du göra när du inte jobbar, vad vill du ha nära till?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Vi bor på st knut , jag trivs bra här , 7-8 min promenad till triangeln mest 20-tals hus med stora gårdar , nära möllan o folkets park fast utan buset...
Annars :
Rörsjöstaden - den halvan närmst stan..
Gamla väster
Hästhagen
Davidshallstorg

Dessa områden är alla medelklass / övre medelklass områden i utbud o pris...

Många gillar även slottsstaden , lite tråkigt för mig, dock lugnt o nära ribban...

Isf för väststra hamnen är limhamsvägen ett alt ?
Husen längst nere vid vattnet med havsutsikt ..
Jag föredrar dessa framför västra hamnen..


Skicka pm med specifika frågor , jag arbetar med fastigheter sitter i Malmö o har bra koll...
 

M021

Rolex
2-Faktor
En viktigt aspekt att ta med i beräkningen enligt mig är, vad vill du göra när du inte jobbar, vad vill du ha nära till?
Gillar att kunna gå ner på stan eller ha lite sköna matställen runt omkring, gärna enkla ställen men gott. Spoonery har jag hört gott om t ex, iite sådana hak. Har kikat på Västra hamnen och Rörsjöstaden främst då de flesta intressanta objekten har funnits där. Men eftersom det är knepigt att få ordentlig sjöutsikt så har favoriterna legat i Rörsjöstaden som jag inte hört nämnas så många gånger, verkar vara en doldis eller bara litet? När jag väl börjar kika går det ofta ganska fort. Återkommer med PM om jag har mer specifika frågor @Ako , tänkte inledningsvis på generella kommentarer och erfarenheter.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Rösjöstaden är bra, mest 10'tals hus högt o tak osv .
Tyvärr ofta trånga gårdar o mycket trafik på föreningsgatan .. Man vill inte komma förnära värnhem...

Friisgatan ligger nära till mycket med, 2 min till triangeln o supernära till mölla .
10 min promenad till Gustav Adolfs torg...
 
Senast ändrad:

Maro

Audemars
Jag bodde på Ribersborg precis vid Slottsparken, helt övertygad att det kommer börja ploppa upp bra ställen även där.
 
  • Like
Reactions: Ako

RosaCasio

Cartier
Bor själv på Ribersborg med sambo och bebis. För oss finns inget bättre ställe i stan. 10 min till centralen med cykel eller buss från kronprinsen till hyllie om det är dit du ska pendla. Hade jag varit singel med bra ekonomi hade jag dock valt slottsparken eller davidshalls torg med st Knuts som bubblare. Jag hade undvikit att flytta till möllan om du inte romantiserar kriminalitet och kaxiga gäng. Håll dig minst en gata in från de stora gatorna så slipper du höra buskörningarna om nätterna.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Har bott vid karlskronaplan/nobeltorget. Inget att rekommendera.

Min bror bode på st pauli kyrkogata/rörsjöstan. Mkt trevliga lägenheter och hyfsat trevligt område.
Han bor nu i nybygget triangeln. Hyfsat mycket pengar men otroligt centralt. Nära till möllan och stn triangeln.

Jag jobbar vid caroli. Skulle jag flytta till malmö skulle jag nog satsa på områdena kring slussplan/caroli. Drottninggorget är schysst.
Gamla stan e inte helt fel det heller.

Var bor du nu?

Ps. Bor numera i sovstaden Bjärred.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Har bott vid karlskronaplan/nobeltorget. Inget att rekommendera.

Min bror bode på st pauli kyrkogata/rörsjöstan. Mkt trevliga lägenheter och hyfsat trevligt område.
Han bor nu i nybygget triangeln. Hyfsat mycket pengar men otroligt centralt. Nära till möllan och stn triangeln.

Jag jobbar vid caroli. Skulle jag flytta till malmö skulle jag nog satsa på områdena kring slussplan/caroli. Drottninggorget är schysst.
Gamla stan e inte helt fel det heller.

Var bor du nu?

Ps. Bor numera i sovstaden Bjärred.
Jag håller med om att drottningtorget är fint , en hel del gamla pampiga hus, men lite tråkigt kanske....
 

Veratio

Cartier
När vi flyttade till Malmö för drygt två år sedan hade vi några krav.

1. Kort gångavstånd till stadskärna och till centralen.
2. Välplanerad lägenhet, vill inte betala för m2 i form av en lång korridor eller stor hall.
3. Parkering i nära anslutning till huset, helst under huset.
4. Antingen hyfsat nybyggt eller topprenoverat äldre (är helt ohändig!)

Efter enormt mycket koll, promenader i områden och liknande, koll på visningar, så gick gamla Väster bort. Det var det stället jag ville helst bo på, men lägenheterna är dåligt planerade och det är svårt att få parkeringsplats.

Började kolla lite utanför kanalen, men det kändes lite för off om man vill kunna gå ner till centralen på några minuter. Kollade lite i Västra Hamnen, dockan. Funkade rätt bra, vi var på några visningar. Fanns parkering, fina lägenheter, bra planerade. Bra alternativ. Då jag jobbar i Västra Hamnen tyckte jag att det var rätt bra!

MEN. Trafiken ur Västra hamnen och runt... herreminje. Det går ju knappt att ta sig ut vissa tider. Och värre blir det säkert med tiden. Vi fortsatte kolla.

När vi gått runt hittade vi en lägenhet på 3e våningen i BRF Concordia, ligger bredvid radion på Baltzarsgatan. Vi älskade lägenheten men hatade utsikten, bara rakt mot en vägg och mot andra lägenheter. I samma förening finns ett punkthus, åtta våningar. Våning sex, sju och åtta vore perfekta. Våning åtta har dock bara två stora lägenheter som skulle bli för stora för oss.

Så då hade vi bestämt oss. Vi ville bo på våning sju i BRF Concordias "gårdshus/punkthus". De säljs inte så ofta. Men det kom en på våning sex, så man kommer precis över hustaken, så den köpte vi. Grymt nöjda än så länge, bott drygt två år. Garage med hiss nere i huset.

Men kommer en på våning sju ut på marknaden vette sjutton om vi inte lägger ett bud. Skulle vara trevligt att komma upp en våning till.

Men, som svar på din fråga! Jag gillar "innanför kanalen". Älskar Gamla Väster - behöver man inte bil så är det ju perfekt. Tycker om Västra Hamnen, blir nog bättre och bättre för varje år - om man inte pendlar och behöver bil dagligen.

Helvete vad långt det blev, ber om ursäkt för det!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
När vi flyttade till Malmö för drygt två år sedan hade vi några krav.

1. Kort gångavstånd till stadskärna och till centralen.
2. Välplanerad lägenhet, vill inte betala för m2 i form av en lång korridor eller stor hall.
3. Parkering i nära anslutning till huset, helst under huset.
4. Antingen hyfsat nybyggt eller topprenoverat äldre (är helt ohändig!)

Efter enormt mycket koll, promenader i områden och liknande, koll på visningar, så gick gamla Väster bort. Det var det stället jag ville helst bo på, men lägenheterna är dåligt planerade och det är svårt att få parkeringsplats.

Började kolla lite utanför kanalen, men det kändes lite för off om man vill kunna gå ner till centralen på några minuter. Kollade lite i Västra Hamnen, dockan. Funkade rätt bra, vi var på några visningar. Fanns parkering, fina lägenheter, bra planerade. Bra alternativ. Då jag jobbar i Västra Hamnen tyckte jag att det var rätt bra!

MEN. Trafiken ur Västra hamnen och runt... herreminje. Det går ju knappt att ta sig ut vissa tider. Och värre blir det säkert med tiden. Vi fortsatte kolla.

När vi gått runt hittade vi en lägenhet på 3e våningen i BRF Concordia, ligger bredvid radion på Baltzarsgatan. Vi älskade lägenheten men hatade utsikten, bara rakt mot en vägg och mot andra lägenheter. I samma förening finns ett punkthus, åtta våningar. Våning sex, sju och åtta vore perfekta. Våning åtta har dock bara två stora lägenheter som skulle bli för stora för oss.

Så då hade vi bestämt oss. Vi ville bo på våning sju i BRF Concordias "gårdshus/punkthus". De säljs inte så ofta. Men det kom en på våning sex, så man kommer precis över hustaken, så den köpte vi. Grymt nöjda än så länge, bott drygt två år. Garage med hiss nere i huset.

Men kommer en på våning sju ut på marknaden vette sjutton om vi inte lägger ett bud. Skulle vara trevligt att komma upp en våning till.

Men, som svar på din fråga! Jag gillar "innanför kanalen". Älskar Gamla Väster - behöver man inte bil så är det ju perfekt. Tycker om Västra Hamnen, blir nog bättre och bättre för varje år - om man inte pendlar och behöver bil dagligen.

Helvete vad långt det blev, ber om ursäkt för det!
Det är centralt o ett bra läge, om man vill bo i det området så får man inte glömma södra promenaden. Fint längst kanalen. Dock inte nybyggt isf.
 

Parkbank

Omega
Gillar att kunna gå ner på stan eller ha lite sköna matställen runt omkring, gärna enkla ställen men gott. Spoonery har jag hört gott om t ex, iite sådana hak. Har kikat på Västra hamnen och Rörsjöstaden främst då de flesta intressanta objekten har funnits där. Men eftersom det är knepigt att få ordentlig sjöutsikt så har favoriterna legat i Rörsjöstaden som jag inte hört nämnas så många gånger, verkar vara en doldis eller bara litet? När jag väl börjar kika går det ofta ganska fort. Återkommer med PM om jag har mer specifika frågor @Ako , tänkte inledningsvis på generella kommentarer och erfarenheter.
Det låter som du ska in mot "kärnan", slussen/drottningtorget som nämnts tidigare är trevligt. En bit ut men ändå gångavstånd finns Rönneholm och Fågelbacken, Fågelbacken känns i min mening lite "sunkigt" i vissa delar. Ribersborg ligger bra till, priserna har dock en tendens till att ligga snäppet högre än bara några meter bort mot Rönneholm. Jag bor själv i Malmö och kan hålla med tidigare inlägg om trafiken till och från VH, det är en mardröm vissa dagar (dock inte som södra länken). VH har i min mening rätt skralt utbud under vinterhalvåret.
 

JAH42

Friends of KS
Jag slår ett slag för Gamla väster. Nära till allt och man slipper akademikerbarnen som lajvar proletärer runt folkets park.
Bor själv i Slottsstaden och trivs bra.
 
  • Like
Reactions: kbw

Camo00

Patek
Bott på Möllan i fem olika lägenheter i 13 år nu, till och från, och nu är det duktigt gentrifierat! Inget bus att prata om längre, mest ekologiskt och cykelhjälm, på gott och ont...
Men det beror ju mest på vad man uppskattar, @M021. Havet, pendelstation, nattliv eller lågt kvadratmeter-pris..? :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ser att du landat, @M021, men jag vill slå ett slag för Hästhagen. Trivdes bra på Helmfeltsgatan. Utanför trånga innerstaden, men ändå gångavstånd dit.

Nu bor jag lite närmare Pildammsparken ut mot Hyllie-hållet, trivs även här. :)
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Bor på scaniaplatsen i Västra Hamnen och stormtrivs. Nu ser jag att du landat, grattis och hoppas du kommer att trivas!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag har själv bott i Rörsjöstaden och föredrar absolut denna stadsdel. Ju närmre Värnhem du kommer, ju stökigare blir det men om du bor relativt nära kyrkan är det awesome. "Alla" i Malmö har ju nära till stationen, och med "nära" menar jag under 10 minuter på cykel, så den aspekten spelar inte så stor roll enligt mig. Vill du ha riktigt nära till restauranger är det egentligen bara Gamla Väster som gäller, men då får du såklart betala för det.

Edit: Såg nu att du hittat. Var i Rörsjö blev det?
 

Parkbank

Omega
Ja scaniaparken och västra hamnen är bra, det jag gillar bäst är Maxi efter 5år i Nederländerna där det finns typ 1 eller 2 mjölksorter att köpa. Får växla om till Coop som det ser ut nu.

Hamnade precis vid kyrkan, samma kvarter som restaurangen t-bone eller vad det heter. Hade varit optimalt närmare stan och busslinjer men det funkar.
Är det farligt nära Värnhem eller?
Du har relativt nära Lucu Food, kan jag varmt rekommendera om du vill handla mat från olika delar av världen.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ja scaniaparken och västra hamnen är bra, det jag gillar bäst är Maxi efter 5år i Nederländerna där det finns typ 1 eller 2 mjölksorter att köpa. Får växla om till Coop som det ser ut nu.

Hamnade precis vid kyrkan, samma kvarter som restaurangen t-bone eller vad det heter. Hade varit optimalt närmare stan och busslinjer men det funkar.
Är det farligt nära Värnhem eller?
Nej, det är klockrent. "Farligt nära Värnhem" är ju borta vid Rörsjöparken :D Välkommen till Malmö!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Ja scaniaparken och västra hamnen är bra, det jag gillar bäst är Maxi efter 5år i Nederländerna där det finns typ 1 eller 2 mjölksorter att köpa. Får växla om till Coop som det ser ut nu.

Hamnade precis vid kyrkan, samma kvarter som restaurangen t-bone eller vad det heter. Hade varit optimalt närmare stan och busslinjer men det funkar.
Är det farligt nära Värnhem eller?
Det är den gatan närmst värnhem som jag hade kunnat tänka mig.många fina hus där.
Grattis
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Verkar vara där min bror bodde. St pauli kyrkogata. Var en trevlig lgh men var högt i tak. Han fick bara ut två våder på en rulle tapeter. Konstiga saker man kommer ihåg.
 
Topp