• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra ställen att avyttra vintageklockor.

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag skulle vilja ha förslag på bra internationella sidor att avyttra vintage, jag har haft annonser ute på bla certina 1000m och en flightmaster men inte fått dessa sålda här på ks. Jag vill inte gå ner i pris då jag anser att mina priser är rimliga, jag vill inte heller annonsera på blocket pga jobbiga "köpare"
Vilket forum rekommenderar ni för en (helst kostnadsfri ) försäljning ?
 
  • Like
Reactions: PJW

frere

Audemars
2-Faktor
Reclaim k&s! Även om annonserna idag drunknar bland snabba-cash-klockor och natoband så tycker jag att det är kul att du lägger ut dem här med. Det höjer ju kvaliteten på k&s och i förlängningen kanske vi får till en vettig svensk vintagemarknad (kanske rentav på en egen underavdelning...?)

Tror också på chronotrader i första hand annars.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Reclaim k&s! Även om annonserna idag drunknar bland snabba-cash-klockor och natoband så tycker jag att det är kul att du lägger ut dem här med. Det höjer ju kvaliteten på k&s och i förlängningen kanske vi får till en vettig svensk vintagemarknad (kanske rentav på en egen underavdelning...?)

Tror också på chronotrader i första hand annars.
Vissa klockor går inte alls att sälja på ks tyvärr..
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Reclaim k&s! Även om annonserna idag drunknar bland snabba-cash-klockor och natoband så tycker jag att det är kul att du lägger ut dem här med. Det höjer ju kvaliteten på k&s och i förlängningen kanske vi får till en vettig svensk vintagemarknad (kanske rentav på en egen underavdelning...?)

Tror också på chronotrader i första hand annars.
Jo det är klart, men min känsla är att ks på klocksnack vintage , undantaget rolex är en ganska liten marknad , jag säljer helst här men jag har en bestämd prisbild som jag själv tycker är realistisk...
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vissa klockor går inte alls att sälja på ks tyvärr..

Jo det är klart, men min känsla är att ks på klocksnack vintage , undantaget rolex är en ganska liten marknad , jag säljer helst här men jag har en bestämd prisbild som jag själv tycker är realistisk...
Absolut, jag håller helt med er, K&S för vintage är rätt kackigt. Hittills. Men samtidigt går många udda och dyra objekt mellan klocksnackare "under bordet" via spontana PM, hintar i vintagedelen, på gtgs, på instagram, på internationella forum etc. Nu är det ju bara för att jag följer chronotrader son jag vet att det finns en yachtingraf till salu i sverige, t ex;)

Ju fler som lägger upp en nischad men fin vintageklocka (som min polerouter eller akos certina), desto större är chansen att folk som jagar vintage börjar kolla K&S. Och är det tillräckligt många annonser så tänker jag att @Denke kommer att välsigna oss med ett eget underforum i K&S för vintage, men finns det inga såna annonser så kommer nog inte heller underforumet...
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Absolut, jag håller helt med er, K&S för vintage är rätt kackigt. Hittills. Men samtidigt går många udda och dyra objekt mellan klocksnackare "under bordet" via spontana PM, hintar i vintagedelen, på gtgs, på instagram, på internationella forum etc. Nu är det ju bara för att jag följer chronotrader son jag vet att det finns en yachtingraf till salu i sverige, t ex;)

Ju fler som lägger upp en nischad men fin vintageklocka (som min polerouter eller akos certina), desto större är chansen att folk som jagar vintage börjar kolla K&S. Och är det tillräckligt många annonser så tänker jag att @Denke kommer att välsigna oss med ett eget underforum i K&S för vintage, men finns det inga såna annonser så kommer nog inte heller underforumet...
Du har helt rätt men ibland känns det aningen hopplöst. Ska bli skärpning dock! Lovar härmed att alltid annonsera på K&S ;):D
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kan vara bra att alltid kolla igenom Köpes här på KS. Jag har sålt flera vintageklockor på det sättet.
 
  • Like
Reactions: Ako

Ariste

Audemars
2-Faktor
Reclaim k&s! Även om annonserna idag drunknar bland snabba-cash-klockor och natoband så tycker jag att det är kul att du lägger ut dem här med. Det höjer ju kvaliteten på k&s och i förlängningen kanske vi får till en vettig svensk vintagemarknad (kanske rentav på en egen underavdelning...?)

Tror också på chronotrader i första hand annars.
+1 på allt, speciellt kittlar tanken på att klocksnack med en underavdelning för vintage kan locka över en del seriösa säljare från Tradera som enligt mig blir allt sämre.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nu ska sägas att jag aldrig ens kollar K&S av den enkla anledningen att det är så långt mellan intressanta objekt att jag inte ens börjar att kika.. En separat köp- och säljdel för vintage hade säkert höjt intresset för att handla bra vintage här på KS. Tyvärr innebär det säkert extra maintenance av forumledningen så jag ska inte på något sätt kräva det. Jag tror dock att det varit väldigt intressant och ytterligare höjt tempen för bra vintage.

Jag tror att många med mig hellre kikar på Instagram, VRF, Chronotrader etc istället för att bläddra bland nasarna här som säljer allt från gråuttagna 2v-klockor till natoband och annat skräp.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nu ska sägas att jag aldrig ens kollar K&S av den enkla anledningen att det är så långt mellan intressanta objekt att jag inte ens börjar att kika.. En separat köp- och säljdel för vintage hade säkert höjt intresset för att handla bra vintage här på KS. Tyvärr innebär det säkert extra maintenance av forumledningen så jag ska inte på något sätt kräva det. Jag tror dock att det varit väldigt intressant och ytterligare höjt tempen för bra vintage.

Jag tror att många med mig hellre kikar på Instagram, VRF, Chronotrader etc istället för att bläddra bland nasarna här som säljer allt från gråuttagna 2v-klockor till natoband och annat skräp.
VRM känns som att det har blivit rejält mycket sämre, eller är det bara jag?
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Nu ska sägas att jag aldrig ens kollar K&S av den enkla anledningen att det är så långt mellan intressanta objekt att jag inte ens börjar att kika.. En separat köp- och säljdel för vintage hade säkert höjt intresset för att handla bra vintage här på KS. Tyvärr innebär det säkert extra maintenance av forumledningen så jag ska inte på något sätt kräva det. Jag tror dock att det varit väldigt intressant och ytterligare höjt tempen för bra vintage.

Jag tror att många med mig hellre kikar på Instagram, VRF, Chronotrader etc istället för att bläddra bland nasarna här som säljer allt från gråuttagna 2v-klockor till natoband och annat skräp.
Vilka sidor hittar du dina objekt? Eller är det genom kontakter?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
VRM känns som att det har blivit rejält mycket sämre, eller är det bara jag?
Jo. Dock fortfarande ett hyfsat ställe att sälja på om man har bra objekt. Sålde en gilt 5512 där för någon vecka sedan och fick bra betalt. Dock sällan man hittar bra objekt att köpa då det antingen är tråkig kvalité eller dealer-klockor. Every now and then dyker det dock upp guldkorn. Kollar dock inte alls VRM lika slaviskt som förr i tiden.

Vilka sidor hittar du dina objekt? Eller är det genom kontakter?
Antingen via kontakter eller på Instagram. Ofta en kombination av bägge. :)
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Beror väl helt på vad du letar efter. Du fyndar sällan eller aldrig från de som vet vad de sitter på. Du får dock bra objekt.
Jag jagar det mesta vintage till vettiga priser. Jag följer vissa på instagram som äger vad många skulle anse vara grail-ur. Då och då gör de sig av med en, men det är i regel utanför min budget. Har inte några hundra papp att lägga, tyvärr.

Har ännu inte hittat någon som säljer vettiga vintage för upp till 20k, men jag letar nog fel.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Sammanfattningsvis säljs alltså de finaste klockorna antingen öppet på obegripliga 90-talsplattformar, halvöppet på sociala medier eller slutet mellan entusiaster. Samtidigt som KS (med modern teknik, relativ köptrygghet och 10 000 användare) har två köp-och-sälj-avdelningar varav en är inriktad på natoband och gråsubbar och en på felköpta sneakers och avlagda smartphones, som vintagejägarna därför inte besöker.

Låter det inte som att det borde vara krattat och klart för en seriös vintagemarknad med bas på KS? Svenska marknaden må vara ganska liten men den blir ju inte större av att vi undviker det som borde vara den självklara handelsplatsen. Självklart kan man inte kräva något, men kul vore det, och kanske inte oändligt mycket jobb förutsatt att det inte skulle råka ta skruv internationellt, förstås.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag jagar det mesta vintage till vettiga priser. Jag följer vissa på instagram som äger vad många skulle anse vara grail-ur. Då och då gör de sig av med en, men det är i regel utanför min budget. Har inte några hundra papp att lägga, tyvärr.

Har ännu inte hittat någon som säljer vettiga vintage för upp till 20k, men jag letar nog fel.
Well.. Folk som postar fina saker vet ju om att det är fina saker. Därav så kostar det oftast därefter. Vill du fynda fina saker billigt så är knappast Instagram rätt kanal. Ska du lyckas med det så ska du springa på de ursprungliga ägarna som ofta saknar koll. De dyker upp via vanliga köpsajter typ Blocket, mindre auktioner, pantbanker eller genom att du har tur. Annars så brukar priset oftast reflektera objektet.

Det finns säkert massor med skoj kring 20k. Men då kan man inte heller tro att man ska hitta klockor för många gånger mer. :)
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Well.. Folk som postar fina saker vet ju om att det är fina saker. Därav så kostar det oftast därefter. Vill du fynda fina saker billigt så är knappast Instagram rätt kanal. Ska du lyckas med det så ska du springa på de ursprungliga ägarna som ofta saknar koll. De dyker upp via vanliga köpsajter typ Blocket, mindre auktioner, pantbanker eller genom att du har tur. Annars så brukar priset oftast reflektera objektet.

Det finns säkert massor med skoj kring 20k. Men då kan man inte heller tro att man ska hitta klockor för många gånger mer. :)

Absolut, jag förväntar mig inte att hitta någon gammal kronograf från Patek för en hundring, men det mesta jag har sprungit på hittills har varit på gränsen till överpris. Men som sagt, jag får leta vidare, och då kanske på andra ställen. Tack ändå!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Absolut, jag förväntar mig inte att hitta någon gammal kronograf från Patek för en hundring, men det mesta jag har sprungit på hittills har varit på gränsen till överpris. Men som sagt, jag får leta vidare, och då kanske på andra ställen. Tack ändå!
Eller så har du kanske bara fel förväntningar. Priserna har rusat helt galet de senaste åren och det som är fint kostar premium. :)
 
Topp