• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra vridmoment i rolex

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Två nätter har jag haft lite svårt att somna, har hört ett ljud jag inte kunnat placera. Ett rytmiskt zoom zoom typ. Första natten tänkte jag att det var elementen som lät och tillslut somnade jag.
Andra natten gick jag upp och började lyssna på elementet. Nej det var inte det, vad fan är det som låter?
Det visade sig att det var min submariner som låg på mitt nattduksbord, blev nån form av resonans i bordet från klockan! Ljudet försvann när klockan åkte ner i klockboxen.

Har ofta mina klockor bara liggande på bordet över natten men aldrig hört det ljudet innan. Så det måste vara ett bra vrid i rolex urverket.
 

hans

Petrus Kenicius
Samma på min sub att i vissa lägen får jag resonans från den när den ligger på nattduksbord/bokhylla.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ajajaj. Enda lösningen på detta stora problem är att köpa en klocka med spring drive-urverk. Det är tydligen helt tyst. Inget tickande alls.
 

Erik O

Breitling
En del klockor låter mer än andra. Delvis beror det på hur mycket ljud urverket skapar och delvis beror det på hur mycket ljud boetten släpper ut. Glasbakstycken dämpar mindre.
Jag har haft en del klockor som låtit för mycket med resonansen av nattduksbordet. Då har jag lagt boetten på en näsduk så har det blivit tyst.
Min Rolex låter dock inte så mycket. Det beror kanske på att den är en Milgauss och därmet har dubbla boetter.
 
Topp