• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Braille klockor / klockor för blinda

Moffan

Panerai
2-Faktor
Hej,

Verkar inte komma ur vintage-träsket, har nu suttit och snöat in på blindklockor.

Någon som har några handfasta tips på vad man ska tänka på inför köp?

/Andrea
 
Braille känns ju rätt onödigt då de flesta klockor för blinda har en funktion likt en minutrepetion.
(Tryck på knappen och du hör vad tiden är, finns även dem som läser upp vad klockan är likt Fröken Ur.) :)
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Braille känns ju rätt onödigt då de flesta klockor för blinda har en funktion likt en minutrepetion.
(Tryck på knappen och du hör vad tiden är, finns även dem som läser upp vad klockan är likt Fröken Ur.) :)


Det är mer att jag tycker dom är lite snygga och att urtavlorna blir sådär härligt patinerade. Samt att braillen är en cool komplikation i sig.
 
Det är mer att jag tycker dom är lite snygga och att urtavlorna blir sådär härligt patinerade. Samt att braillen är en cool komplikation i sig.


Enligt mig är det skillnad på en klocka för någon som är blind och någon som inte är det; Patina, tavla etc. är helt orelevant om man tyvärr är blind. Därför tycker jag personligen att funktion går före allt i detta fall.
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Enligt mig är det skillnad på en klocka för någon som är blind och någon som inte är det; Patina, tavla etc. är helt orelevant om man tyvärr är blind. Därför tycker jag personligen att funktion går före allt i detta fall.

Betänk detta scenario: Du är ute en sommardag och någon undrar vad klockan är, du tar sikte på solen, ser fundersam ut, knäpper samtidigt diskret upp locket på klockan och läser av tiden med fingrarna och likt Crocodile Dundee så säger du självsäkert exakt vad klockan är. :) Tramsigt, visst men varför inte. Tack för dina åsikter.
 
Topp