• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är detta en klocka ni tror det finns ett intresse för på marknaden?

  • Japp

    Röster: 82 63.1%
  • Nej

    Röster: 48 36.9%

  • Totala väljare
    130

Bravur

Omega
Hej på er Klocksnackare!
Johan heter jag och är en av grundarna till svenska klockmärket Bravur. De flesta av er känner nog inte till oss då vi fortfarande är relativt oetablerade på svenska marknaden.
Lite kort sammanfattat drog jag och min kollega Magnus igång Bravur 2011 och lanserade den första kollektionen med Schweiztillverkade kvartsklockor under 2013. Vi fick fin publicitet och flyt i försäljningen i USA och Japan där vi också fortsatte satsa medan vi hade momentum. Detta är en av huvudanledningarna till att vi inte "hunnit" etablera oss så mkt i Sverige ännu.
Tre kollektioner senare står vi redo att lansera vår första automatiska klocka under sensommaren. Det är också en av anledningarna till att jag skriver här på forumet; lite för att "pejla av marknaden", för att få in feedback och att kunna diskutera kring den kommande modellen med er experter.
Modellen finns ännu inte presenterad på vår hemsida, men jag tänkte kort nämna lite specifikationer:

En 39mm klocka med automaturverk, byggd i Båstad av vår urmakare.
Schweiziskt Sellita SW300-1 urverk, 25 jewels, min 42h gångtid, motsvarande ETA 2892-A2, dvs tunt.
Svenskt stål i samtliga boettdelar (vilket vi är väldigt nöjda med att lyckas få tag på!)
Kraftigt välvt safirglad med AR-behandling
Stål eller glasbaksida
Klockorna byggs per kundorder och kan således customiseras till viss grad.
Utpris ca 13.900:- inkl moms.

Bifogar några smygbilder, bland annat från första monteringen - ser fram emot er feedback.

Hälsningar,
Johan

DSC07568.JPG
DSC07474.JPG
DSC07546.JPG
BW003.jpg
DSCF4857.jpg
 

Esh

Omega
2-Faktor
Äger en bw001 (?) sedan 2014 som jag är rätt nöjd med. Önskar dock att klockan såg ut såhär när jag köpte den! Tror det är rätt riktning för er.

Kan ni köra ett inbytesprogram så man får byta upp sig till denna? ;);)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kul att ni satsar. Vad är det för dimensioner på klockan? Den ljusa ytterringen på tavlan gör så att boetten ser bredare ut än vad den behöver göra i förhållande till tavlan. Men det är säkert meningen.

Själv så är jag tyvärr allergisk mot runda datumhål. *host*sjöösandström*host*
 

Rey

Rolex
Kul med svenskt och kul med automatiskt! Gillar designen, inte tydligt stulen som många andra nya klockmärken! Prisnivån är också en intressant marknad där alla nya spelare är välkomna tycker jag! Önskar er lycka till!
 

Camo00

Patek
Helt klart en kul produkt, med lite egen design och usp, men min bild av den svenska marknaden är att folk i den prisklassen är väldigt konservativa och märkesfokuserade.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
I det prisläget är det klart intressant för mig, speciellt om det finns möjlighet till uthämtning i Båstad (brukar semestra där i krokarna)!

Ni nämnde customisering efter kundbegäran, vad är det för något vi talar om där? Vilken höjd/WR siktar ni på?
 

Bravur

Omega
Tack för feedback!
Lite svar på frågor som dykt upp:
- Dimensioner är diameter 39mm, tjocklek stålbaksida 10.1mm, glasbaksida 10.4mm. Dock upplevs den som mkt tunnare då visuell metallsida är 5mm och sedan ett högt domead safirglas.
- WR trycktest 5 ATM
- Typ av customisering är tex möjlighet till olika visarfärger och om speciell kombination av ytbehandlade delar önskas (tex kombo S/S och PVD Guld). Detta planerar vi dock inte att lägga upp som en feature på webbshoppen utan något man får höra av sig kring för en diskussion.
- Urverket har en hög grad av dekorering med bla perlage + snail diamond på bryggor, mönstergraverad rotor. Rhodiumpläterat.

Då det även dök upp diskussion kring tidigare modeller tar jag tillfället i akt och postar bilder på respektive modell (varje modell finns såklart i många olika utförande).
Modellerna heter i kronologisk ordning BW001 (41mm, Ronda-verk), BW002 (38mm, Ronda & ETA-verk), BW102 (38mm, ETA-verk).
Kan även nämna några av de designelement som går igen i samtliga modeller inkl den nya mekaniska: lettring/räfflor på sida av boetten, "ihålig" krona, visare med utskuren mittsektion, Bravurmönster på baksidan och såklart det rena formspråket på urtavlans grafik.

Med vänlig hälsning,
Johan
Bravur_Gold_square.jpg
BW002_4 watches stack_small.jpg
Bravur-Lifestyle-LeatherCamera-V2_low_res.jpg
BW102G-W-LBR3_perspective 2_small.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tycker att design-mässigt så är de tidigare snyggare än den nya. Det kanske beror på att automataren verkar ha för många "streck" - minut och halvminut. Bra storlekar.
 

Bravur

Omega
Vi har diskuterar dykare som en intressant produkt att göra lite ny tolkning av. Men det ligger inte med i pipen för tillfället.
Mvh
Johan
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Cool!

Skön prisnivå och design. Gillar utformningen på visarna. Däremot får jag lite "Ur & Penn-vibbar" av namnet.

En dum fråga men jag noterar lysmassa på alla index men ser inget på visarna?
IMG_4232.JPG
 

Bravur

Omega
Ni har bägge rätt angående lume på visarna. Bilden visar en tidig variant av visarna som saknade lysfärg, men det finns med på den slutliga - se bild. Personligen gillar jag de tidigare varianten utan lume något bättre då de blir mer cleana. Men de slutliga harmonierar bättre med helheten och timindexens form/utförande.

Gällande namnet så är det något av det svåraste av allt när man drar igång ett företag och vi hade själv våra tvivel just pga "vitsigheten" som finns inbakat i namnet. Men de övriga fördelarna övervägde trots allt. "AV" i mitten av Bravur bildar vår logotype som återfinns bland annat i kronan (se bild tidigare i tråden), och den triangulära geometrin ligger även till grund för vårt grafiska mönster som är etsat på baksidan av klockan. Lite kul är också att namnet har samma positiva innebörd (=skicklighet osv) även på Tyska, Schweiziska etc.

/Johan
 

Bilagor

  • BW003S-B6.JPG
    BW003S-B6.JPG
    145.4 KB · Visningar: 166

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Den automatiska är ju riktigt bra faktiskt! Kul!
Något jag gärna hade sett är en applicerad logga (dvs. istället för en målad).
 

Psykel

Patek
Ser bra ut! Mycket vettigt att köra under 40mm, tycker jag! Kul med svensktillverkat också, speciellt i den prisklassen!
Lite retrofuturistisk design, vilket jag gillar.
 
Topp