• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bredd på natoband

Joker2016

Breitling
Har en Omega Planet Ocean 45.5 mm och tänkte hotta upp den lite med ett Omega natoband som jag har.
Bredden mellan bandhornen är 22 mm men mitt natoband är 21 mm.
Tror ni det blir problem?
Behöver man byta bandstift eller kan man köra med orginal?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag klämde i ett 22 mm i min certina 21 mm.
Inte 100%, men kanske 87% bra.
Kan ladda upp en bild när jag är hemma.
Personligen tycker jag att det med för små band kan se tokigt ut.
 

audotcom

Panerai
Inget problem för brandstiften, Du kan köra på orginal. Det enda som kan bli fel är att bandet ser för smalt ut jämfört med själva bandbredden. Det blir liksom en "glipa" mellan bandhorn och nato. Men gillar du det så kör på det, om inte så skulle ju såklart ett 22mm band sitta som en smäck! Det är helt upp till dig vad som funkar eller inte!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du ska köra med för smalt natoband, gäller det att du har rätt bandstift. Om du kör med "vanliga" med axlar, finns risken att bandet öppnar stiftet. Bättre att köra stift utan axlar och byta stift de gånger du vill köra något annat än nato, eller ännu bättre att hitta ett nato i rätt storlek.
Om du vill förkovra dig inom ämnet ännu mer, så har @yonsson skrivit ett väldigt bra guide inom området bandstift.

https://klocksnack.se/threads/guide-köpa-bandstift.48930/
 
Senast ändrad:
Topp