Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Breitling Aerospace

Diskussion i 'Diskussion' startad av finlandssvensken, 26 augusti 2016.

1. finlandssvensken
    Trådstartare

finlandssvensken Torpare

Jag har funderat på att köpa en begagnad Breitling Aerospace en längre tid nu. Är det något speciellt man borde veta om den och finns det några andra motsvarande klockor man borde ta en titt på? Har funderat på en med små guld detaljer, men är detta något man borde undvika?
    Alla svar uppskattas:)

2. stelah

stelah Biskop

Det finns den gamla och den nya (EVO). Den nya är lite större. Gå gärna till en Breitling-handlare tillsammans och be dem titta på den. Det det kostar kan det vara värt. Be att få se alla boxar, certifikat, instruktionsböcker m.m. Läs på om vad som ska vara med eller fråga här. Gulddetaljer behöver du inte vara rädd för om du bara vet om vad som gäller. Guld är mjukare än titan och därmed mer repkänsligt, men inte värre än att det ofta går att polera upp till nyskick igen. Fråga efter tidigare kvitton på service. Finns det inte får du nog lägga på den kostaden på priset, eller be säljaren dra av det. Varför ska du ta kostnaden för något som säljaren borde ha stått för? Köper du en nyare EVO-modell har de sannolikt inte varit inne på service eftersom de är så pass nya och har de det, kanske du ska dra öronen åt dig och kolla upp varför särskilt noga. Devisen här är, finns det inget kvitto på service men säljaren säger att den är servad, räkna med att du får betala för en service inom en snar framtid. Köp säljaren. Känner du dig inte bekväm med säljaren och vad som sägs, kan det vara en anledning att backa ur oooh leta vidare. Lycka till! Ett tips är att lägga upp det du letar efter i köpestråden här. Jag vet inte vad du har för budget, men jag hade satsat på en EVO för jag tror de är lättare att sälja om du nu kommer att vilja göra det någon gång. Kolla också priser på chrono24.com. Klicka på den här länken så ser du vad som finns ute i den stora vida världen. Just nu finns det 239 exemplar och väntar. https://www.chrono24.se/search/inde...EARCHSTATS_BRAND_ID=&SEARCHSTATS_MATERIAL_ID=

3. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Jag köpte min ny i början på 1998 (Ref F65062), så den är just nu ca 18, 5 år och fungerar fortfarande perfekt. Jag skulle inte haka upp mig på om det saknas kvitton på service. Kom ihåg att det är en quartzklocka vi pratar om. Under alla år jag har haft min har jag bara behövt byta batteri vart fjärde år och packningar vid vartannat batteribyte, allt till en i sammanhanget försumbar kostnad. Detta har alltid gjorts hos min Breitling-AD, som ju rimligen borde veta vad som behöver göras.

Valde till gulddetaljer till min, då det matchar den blåa urtavlan. Som du ser på bilderna slits dom rätt hårt, men det är en del av charmen ... ;). Valde bort länken då jag inte gillade utformningen av den, men dom har blivit bättre på senare modeller.

Det finns givetvis liknande klockor från andra tillverkare, men ingen kommer i närheten av originalet ... :happyhappy:
    Breitling 2015-07-22.jpg
    IMG_334.JPG

Pauledward, leben, Karlsson och 7 andra gillar detta.
  4. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Håller med om det som sagts i föregående kommentarer. Kolla service/batteribyte osv innan köp. Angående liknande modeller så finns det ett par. Bl.a. Sjöö Sandström UTC Skydiver som används flitigt här på forumet och utöver övriga funktioner även visar veckonummer. Min personliga åsikt är dock att Aerospace väger tyngst i denna genre.

Slänger in min Evo i tråden så har du det som alternativ.
    20160826_120246.jpg

Pauledward, Riley, Affe och 2 andra gillar detta.
  5. Adro

Adro Friends of KS

Vad är det för service ni menar med aerospacen. Borde rimligtvisvis bara vara att byta batterier och packningar då och då

6. PerS

PerS Bonde

Från:
    Göteborg
    Jag har varit sugen på att köpa en lite äldre Aerospace, men blev lite orolig när det gällde reservdelar. I ovanstående fall har klockan tickat på i över 18år, men vad jag kunde läsa mig till så kan man inte längre få tag på nya urverk till dessa. Skulle det haverera så måste man byta till ett nyare urverk vilket även kräver byte till ett nytt, tjockare caseback.
    Nåt att tänka på iaf...

7. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

image.jpeg Grym klocka :)

Pauledward, Erik1, Affe och 2 andra gillar detta.
  8. Freddie L

Freddie L Borgare

Från:
    Mjölby
    TiE, Jokkmokkswe, Johnne och 2 andra gillar detta.
  9. Nygren

Nygren Bonde

10. stelah

stelah Biskop

En högst relevant fråga. Jag är helt insnöad på mekaniska ur. Ursäkta mig!

11. Johnne

Johnne Biskop

Från:
    Småland, bor Skåne
    Aerospace är fantastiskt bra! Satsa på 42mm varianten! Här är lite bilder på min från 2007 ;)
    IMG_20160814_160611-01.jpeg
    IMG_20160805_085025-01.jpeg
    IMG_20160709_185534-01.jpeg

JFolkeG, Jaggis, Pauledward och 6 andra gillar detta.
  12. Nygren

Nygren Bonde

13. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Johnne gillar detta.
  14. Johnne

Johnne Biskop

Från:
    Småland, bor Skåne
    Är rätt säker på det. Men den är nog inte jättevanlig

15. Nygren

Nygren Bonde

Din är så jäkla fin! Med UTC hade den varit fulländad

Johnne gillar detta.
  16. JWS

JWS Bonde

Från:
    Kungliga huvudstaden
    Köpte en gammal men välbehållen Aerospace på Ebay som jag verkligen gillade, fullset och allt. Men efter ett tag började den analoga visningen att bete sig konstigt. Lämnade in den för batteribyte och lite annat fix, men problemen fortsatte. Lämnade då in den igen och bad dem att ta en lite grundligare titt, svaret blev att man måste byta hela verket och då till ett nytt sk superqaurtz vilket skulle bli väldigt dyrt. Såldes istället i befintligt skick men sedan dess har jag sneglat lite på att köpa en ny. Gillar dock inte de senaste varianterna med en massa junk på tavlan.

Pauledward och Eurenius gillar detta.
  17. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Gulddetaljer är riktigt fint, med det kommer en "gilt"-tavla. Guld och titan är en fin tvåtonskombo.
    F75361 2002:
    6EA17B26-42B6-4CBB-8475-E2455E539383.JPG

Och så finns det med balla logos, E79362 2006 utan guld:
    IMG_1308.JPG

Pauledward, Eurenius och Johnne gillar detta.
  18. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Saknar min ibland.
    image.jpeg

Pauledward och Johnne gillar detta.
  19. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Ps. Guldet på dessa är förresten inte guld, utan skitdålig guldplätering. Förbered dig på lite repor om du köper beggat. Helt ok beaterlook ändå tycker jag.

Pauledward gillar detta.
  20. Erlingborn

Erlingborn Stadsbo

Från:
    Linköping
  21. FreakyLeo

FreakyLeo Stadsbo

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    O ja....

22. Johnne

Johnne Biskop

Från:
    Småland, bor Skåne
    Japp det är riktigt bra AR. Dock verkar den yttre kunna repas inte alltför svårt. Man ser det i vissa vinklar men inget superstörigt. Inte riktigt samma kvalitet som på ingenieuren. Ska se om jag kan få till en bild

23. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    image.jpeg image.jpeg
    Klart du ska ha en Aerospace men du ska såklart ha den senaste versionen Evo. I svart Night Mission-utförande om du vågar. Läst recensionen? Det är nog en hyfsad start i orienterandes.

Pauledward, Riley, jandan och 3 andra gillar detta.
  24. mega

mega Borgare

Johnne gillar detta.
  25. Mauritz

Mauritz Borgare

Nya EVO:n är riktigt grym, slänger in en liten teaser. Den svarta är riktigt hård..
    image.jpeg
    Ha en fortsatt trevlig lördag...

Pauledward, mega och laketwig gillar detta.
  26. FreakyLeo

FreakyLeo Stadsbo

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    ... vit tavla är snyggt också :)

InstagramCapture_806ebb9e-4a85-4afc-a373-ecdc24c1c8ba.jpg

MKRGG, Pauledward och mega gillar detta.
  27. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Aerospace är en mycket trevlig klocka!! Gillar EVOns storlek och länk men jag föll för tavlan på föregångaren. Gillar som faan!!
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg

Jaggis, Erik1, MKRGG och 9 andra gillar detta.
  28. wayne

wayne Friends of KS

Förbaskat snygg må jag säga. Var det den du ville jag skulle köpa för 5k?
    :D

29. JCE

JCE Stadsbo

Från:
    Lielax
    Finns ett ex av den i mitt tycke coolaste varianten till salu på TZ-UK rätt förmånligt för£2300........Night Mission Cobra (coolt namn)!

Jaggis, Pauledward, FreakyLeo och 2 andra gillar detta.
  30. mega

mega Borgare

Posta i oficiella Breitlingtråden istället, tror det blir mycket mer gensvar. Massor av fina bilder här ju...

Dixie gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield