• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling chronograf

Hallå,

Är lite spekulant på en vintage Breitling men då jag inte är vidare insatt tar jag tacksamt emot synpunkter på objektet i fråga.

Vad tycker ni forumrävar och andra ser det korrekt ut?

IMGP3832 (3).JPG
IMGP3833 (3).JPG
IMGP3835 (3).JPG
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ställer mig lite frågande till om det verkligen är en Breitling. Om det är så är det ändå rätt tråkig boett, guldbelagd fulmetall, och skulle kosta max 2000 utan Bretilingmärkningen.
Ja, jag kan inte Breitling men två saker jag reflekterar över är det anonyma verket som ser ganska enkelt (ganska rough, inte bearbetat) samt även boettlocket som är anonymt. Skrev man dessutom"Stainless Steel" på den tiden det begav sig och skulle en sådan här klocka ha "water resistance"?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, jag kan inte Breitling men två saker jag reflekterar över är det anonyma verket som ser ganska enkelt (ganska rough, inte bearbetat) samt även boettlocket som är anonymt. Skrev man dessutom"Stainless Steel" på den tiden det begav sig och skulle en sådan här klocka ha "water resistance"?

Verken kan vara enkla och omärkta. Boetten enkla men jag tror att de alltid? eller nästan alltid har ett referensnummer på boettlocket. Kan hålla med om att boett ser lite nyare ut än tavlan, men det kan vara förvirrande då man använde lite vad som när det begav sig. Water resistant hänger med de runda tryckknapparna men ja....
 
Att boettlocket är omärkt samt funderingen kring stainless steel är ju smått förvirrande och något som väcker tveksamhet hos mig. Känns som ett ganska enkelt boettlock med om man jämför med vissa från Omega och tex Longines man har sett. Men jag har ju å andra sidan inte sett andra Breitling från denna tiden eller många andra klockor heller för den delen :)

Men jag kan konstatera att detta inte verkar vara ett ur man bör hosta upp en 10k för...
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ja boettlocket skulle jag hellre vilja att det ser ut så här ungefär:
DSC_0564.jpg


En del ser ut så här också:
IMG_01091_zps9e609934.jpg


Gemensamt är att de har en märkning av något slag, verket borde också ha en märkning.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Fel boett lock eller ännu mera fel ???

Det har funnits en del liknande breitling klockor från 1940 talet där tavla , knappar ,verk och boett
Påminner om denna ( men de jag sett brukar ha boettlock liknande empas bilder dvs tryck lock inte skruvat)gissar att det är något Venus verk på bilden och det hade de ibland
Du kan ju söka på breitling i google bildsökning och på diverse referensnummer från kanske modell 715 till 779 eller något sånt så får vi se om det dyker upp något liknande



Om du ska leta referenser på Google bildsökning så sök på breitling och några nr mellan 720 och 770 ( 1940 tal)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
en annan Breitling från vad jag gissar ungefär samma tid. dyr som stryk men ser ju fin ut på bilderna, det jag noterat här är att det även står Waterproof på den.

https://amsterdamvintagewatches.com/en/wristwatches/463-breitling.html

Är detta verkligen rimliga (marknadmässiga) priser för dessa ur, närmare 50k känns saftigt även om det iofs är guld det rör sig om här.

Det där är ett riktigt överpris men du ser att den tex har ett referens och serienummer på boettlocket.
 
Vad skulle reffen vara på den enl. säljaren
Det fanns tydligen ingen referens enligt säljaren..

Fel boett lock eller ännu mera fel ???

Det har funnits en del liknande breitling klockor från 1940 talet där tavla , knappar ,verk och boett
Påminner om denna ( men de jag sett brukar ha boettlock liknande empas bilder dvs tryck lock inte skruvat)gissar att det är något Venus verk på bilden och det hade de ibland
Du kan ju söka på breitling i google bildsökning och på diverse referensnummer från kanske modell 715 till 779 eller något sånt så får vi se om det dyker upp något liknande



Om du ska leta referenser på Google bildsökning så sök på breitling och några nr mellan 720 och 770 ( 1940 tal)

Tack för input! ska kika runt lite.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Angående referensnsnummer är det ju kört eftersom referensnumret skall sitta på baklocket
Och jag tror inte det är rätt lock på klockan
om du tar med bilder till tex antika ur på Roslagsgatan eller Werner på ABC kan de säkert se
Om det finns fler fel vilket jag inte är helt säker på

Vad gäller chrono swiss brukar de ha kantiga knappar förvtidtagning
Men jag har faktiskt haft en sådan breitling med chronoswiss boett en gång
Hade också en piaget märkt chronoswiss så de sålde nog boetter till många fabrikat på den tiden
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Angående referensnsnummer är det ju kört eftersom referensnumret skall sitta på baklocket
Och jag tror inte det är rätt lock på klockan
om du tar med bilder till tex antika ur på Roslagsgatan eller Werner på ABC kan de säkert se
Om det finns fler fel vilket jag inte är helt säker på

Vad gäller chrono swiss brukar de ha kantiga knappar förvtidtagning
Men jag har faktiskt haft en sådan breitling med chronoswiss boett en gång
Hade också en piaget märkt chronoswiss så de sålde nog boetter till många fabrikat på den tiden

Vill inte märka ord men tillverkaren heter Chronographe Suisse och tillverkade till många små märken. Fanns som du sagt guldbelagda boetter med de vattenskadade runda tryckknapparna.
 
Topp