• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Colt 41

Pastorius

Omega
Hej,
Det börjar luta åt att försöka få tag i en Breitling Colt 41 mm. En i mina ögon delikat klocka
rent estetiskt och förmodligen lagom för mig att bära. Jag har tidigare haft en Certina action diver
automat. Just nu en Seiko SRP 777. Båda bra klockor, men jag känner att jag vill upp några snäpp.

Jag har följt andra trådar angående urverket Breitling 17. Intressanta och kompetenta diskussioner, men
jag har inte kunnat läsa mig till om någon, så att säga vann diskussionen. Är ETA 2824-2-verket
bättre i Breitling 17 än i den Certina jag tidigare ägde.

Ingen avgörande fråga, bara nyfiken om hur stor skillnad det kan vara, bortsett från COSC.

Klockan är hursomhelst svår att få ur tanken just nu.

Nån mer som funderat på den?

/P
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Hej,
Det börjar luta åt att försöka få tag i en Breitling Colt 41 mm. En i mina ögon delikat klocka
rent estetiskt och förmodligen lagom för mig att bära. Jag har tidigare haft en Certina action diver
automat. Just nu en Seiko SRP 777. Båda bra klockor, men jag känner att jag vill upp några snäpp.

Jag har följt andra trådar angående urverket Breitling 17. Intressanta och kompetenta diskussioner, men
jag har inte kunnat läsa mig till om någon, så att säga vann diskussionen. Är ETA 2824-2-verket
bättre i Breitling 17 än i den Certina jag tidigare ägde.

Ingen avgörande fråga, bara nyfiken om hur stor skillnad det kan vara, bortsett från COSC.

Klockan är hursomhelst svår att få ur tanken just nu.

Nån mer som funderat på den?

/P
Din fråga 1 är ja eller nej. Jag säger ja... Din fråga 2, samma där. Jag säger ja, men inte jag.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Till att börja med så finns det 4 varianter av ETA 2824-2.
*Standard
*Eleborated
*Top
*Chronometer
Så det beror lite på vad tillverkaren använder för typ om man är intresserad av att jämföra.

Här är lite info som jag har läst:

Breitling does not reveal the specifics, but it is widely known they are starting with an ebauche and then add a new glycodur balance and the new hairspring is a nivarox 1 (1 being the highest grade, lowest is 5) or even anachron. The mainspring in the new barrel is also a nivarox (nivaflex) or anachron assumedly. Some screws in the ebauche are replaced by blued versions. The oscillating weight is decorated with "Côtes de Genève" and signed in 18K gold. Even the raw ebauches Breitling begins with are top grade ( 3 ) also which is obviously a better base for the modifications.
Also, well before the cessation of supply of ebauches from Swatch, Breitling began producing a number of additional pieces of components of these movements in house (through the subsidiary company Kelek) which removes the need for any reworking / refinishing because they can simply produce them to their own specifications initially. (NOT referring to the completely in-house 01 movement) This was possible as the patents/copyrights on the various ETA/Valjoux movements had long since expired.
 
Är ETA 2824-2-verket
bättre i Breitling 17 än i den Certina jag tidigare ägde.

Jag har lite dålig koll på Certina men förmodar att det sitter ett Elaboré med balanshjul i nickellegering i den med tanke på prisklassen. Breitling har å sin sida ett Top med en vida överlägsen Glucydyr-balans; de komponenter som svarar för klockans möjlighet till en exakt gångprecision håller alltså högre kvalitet i kaliber 17, urverket är vidare COSC-cerifierat och sammansatt av Breitling Chronometrie och har estetiskt piffats upp med perlage och Geneve-ränder. Den enda funktionella modifieringen av urverket är att Breitling också bytt ut fjädern i fjäderhuset mot en version de anser bättre; på vilket sett vet jag inte. Kraftreserven är densamma. Breitling-verket är, kort sagt, bättre.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den enda funktionella modifieringen av urverket är att Breitling också bytt ut fjädern i fjäderhuset mot en version de anser bättre; på vilket sett vet jag inte. Kraftreserven är densamma. Breitling-verket är, kort sagt, bättre.

Vänligen
Forumets undersköterska
Man kan ju gissa att den fjäder de bytt till ger mer konstant kraft och därmed bättre tidhållning även om klockan inte är fullt uppdragen. Det är just den saken samt bättre kraftreserv tillverkarna bör vara mest intresserade av.

Balansfjädern från Nivarox är säkert även mer stöttålig än den som används från början.

Edit: Tänkt Volvo 850 eller Volvo 850R. ;)
 
Senast ändrad:

Code

AKA Vincent B
Svar: Nej Certinas ETA 2824 är inte bättre än Breitlings då Breitling modifierar sina. Med detta menas att dom byter ut vissa delar till sina egna tex en tjockare fjäder..plus Breitling har lite finare "finish" på sina delar...
 

Pastorius

Omega
Jag frågade om Breitlings 2824-2 är bättre än Certinans, men frågan var närmast retorisk då prisskillnaden
på klockorna skiljer sig avsevärt åt. En dyrare klocka torde rent logiskt ha ett bättre urverk. Varför jag
tog upp frågan berodde på att jag läst en diskussion om Breitlings verk och där fick jag uppfattningen att
verken inte var direkt förbättrade. Det var lite polemik kring detaljer i den tråden. Intressant, men jag tyckte
inte att jag fick någon klarhet. Det var så olika synsätt på ett och samma urverk. Det kanske inte finns
något facit här?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag frågade om Breitlings 2824-2 är bättre än Certinans, men frågan var närmast retorisk då prisskillnaden
på klockorna skiljer sig avsevärt åt. En dyrare klocka torde rent logiskt ha ett bättre urverk. Varför jag
tog upp frågan berodde på att jag läst en diskussion om Breitlings verk och där fick jag uppfattningen att
verken inte var direkt förbättrade. Det var lite polemik kring detaljer i den tråden. Intressant, men jag tyckte
inte att jag fick någon klarhet. Det var så olika synsätt på ett och samma urverk. Det kanske inte finns
något facit här?
Du har ju fått svar här. :)
 
Jag frågade om Breitlings 2824-2 är bättre än Certinans, men frågan var närmast retorisk då prisskillnaden
på klockorna skiljer sig avsevärt åt. En dyrare klocka torde rent logiskt ha ett bättre urverk. Varför jag
tog upp frågan berodde på att jag läst en diskussion om Breitlings verk och där fick jag uppfattningen att
verken inte var direkt förbättrade. Det var lite polemik kring detaljer i den tråden. Intressant, men jag tyckte
inte att jag fick någon klarhet. Det var så olika synsätt på ett och samma urverk. Det kanske inte finns
något facit här?

Det är ju en pålitlig och robust traktor till urverk; de diskussioner du har läst handlar nog mest om de hör hemma i klockor som listar över 30k eller inte med tanke på hur lite urverken modifieras och det faktum att de finns i klockor från andra tillverkare at a fraction of the cost; att byta fjädern känns ju i mina ögon mest som att Breitling känner sig nödgade att göra något, vad som helst, för att kunna slå undan kritik om omodifierade ETA-verk i klockorna. 2824-2 är ju egentligen bra som det är och empiriskt beprövat; och det är ju så sätt kanske inte så mycket att förbättra. Balansen (med fokus på balansspiral, balanshjul och stötskydd) liksom fjädern i fjäderhuset är väl det man i så fall ska ge sig i kast med att fila lite på.

Är man konsument i prisklassen 30k och uppåt kan jag personligen tycka att man förtjänar bättre och mer intressanta urverk än Breitling kaliber 17 (ETA 2824-2) eller varför inte IWC kaliber 30110 (ETA 2892-A2).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Certina
Tissot
Tudor
IWC
Hublot
Tag Heuer
Corum
Mm mm

Rätt många modeller från många märken som går bort om man inte vill köpa dyra moddade ETA-urverk.
 

Code

AKA Vincent B
Jag frågade om Breitlings 2824-2 är bättre än Certinans, men frågan var närmast retorisk då prisskillnaden
på klockorna skiljer sig avsevärt åt. En dyrare klocka torde rent logiskt ha ett bättre urverk. Varför jag
tog upp frågan berodde på att jag läst en diskussion om Breitlings verk och där fick jag uppfattningen att
verken inte var direkt förbättrade. Det var lite polemik kring detaljer i den tråden. Intressant, men jag tyckte
inte att jag fick någon klarhet. Det var så olika synsätt på ett och samma urverk. Det kanske inte finns
något facit här?
Ja..Breitling moddade ETA är bättre..
 
Certina
Tissot
Tudor
IWC
Hublot
Tag Heuer
Corum
Mm mm

Rätt många modeller från många märken som går bort om man inte vill köpa dyra moddade ETA-urverk.

Visst är det så, men man får ju skilja på urverk som dels verkligen är modifierade i större utsträckning och sådana som inte är det alls eller där man bara bearbetat någon enstaka komponent. Jag ifrågasätter existensberättigandet rörande de sistnämnda (dit Breitling kaliber 17 hör) när vi pratar om dyrare klockor. Av de varumärken du nämner har ju flertalet fina och intressanta manufakturkalibrar och övergår ju, som t.ex Tudor, också till att förlita sig på dessa i ökande utsträckning. Intresset för urverk har ju verkligen tilltagit på senare tid och i takt med att flera varumärken rört sig up-scale har ju också pressen ökat på dessa att utveckla och tillverka något eget och unikt. Breitling, som historiskt ingalunda är någon manufaktur, har ju utvecklat sin B01 med efterföljande systerverk som en konsekvens av detta.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visst är det så, men man får ju skilja på urverk som dels verkligen är modifierade i större utsträckning och sådana som inte är det alls eller där man bara bearbetat någon enstaka komponent. Jag ifrågasätter existensberättigandet rörande de sistnämnda (dit Breitling kaliber 17 hör) när vi pratar om dyrare klockor. Av de varumärken du nämner har ju flertalet fina och intressanta manufakturkalibrar och övergår ju, som t.ex Tudor, också till att förlita sig på dessa i ökande utsträckning. Intresset för urverk har ju verkligen tilltagit på senare tid och i takt med att flera varumärken rört sig up-scale har ju också pressen ökat på dessa att utveckla och tillverka något eget och unikt. Breitling, som historiskt ingalunda är någon manufaktur, har ju utvecklat sin B01 med efterföljande systerverk som en konsekvens av detta.

Vänligen
Forumets undersköterska
Jag håller ju såklart med dig, menar bara att det finns många fler exempel än Breitling på dyrare klockor med moddade ETA.
 

Pastorius

Omega
Slutsats: Man köper inte en Breitling om man söker en klocka med ett urverk som
är i paritet med klockans pris. Då väljer man således andra märken.
Men om man gillar designen och klockans utstrålning kanske man köper
en ändå och förtränger att urverket är i enklaste laget.

Varför vill jag hellre ha denna Breitling före en Omega SMP eller kanske
en Grand Seiko (Quartz) eller liknande? Jag tycker helt enkelt att Breitlingen
är snyggare. Snyggare än någon modell av Rolex också, tycker jag.
Möjligen med undantag för nya Explorer 1, men då är det dubbla priset också.
Kanske borde jag spara ihop till den istället. Troligen skapligt urverk i den.
Frågan om den är värd sitt pris?

/P
 

Code

AKA Vincent B
Ja Breitling är snygga speciellt 90 tals chronomaterna..
 

Bilagor

  • IMG_20160828_142020.jpg
    IMG_20160828_142020.jpg
    161.7 KB · Visningar: 81

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Slutsats: Man köper inte en Breitling om man söker en klocka med ett urverk som
är i paritet med klockans pris. Då väljer man således andra märken.
Men om man gillar designen och klockans utstrålning kanske man köper
en ändå och förtränger att urverket är i enklaste laget.

Varför vill jag hellre ha denna Breitling före en Omega SMP eller kanske
en Grand Seiko (Quartz) eller liknande? Jag tycker helt enkelt att Breitlingen
är snyggare. Snyggare än någon modell av Rolex också, tycker jag.
Möjligen med undantag för nya Explorer 1, men då är det dubbla priset också.
Kanske borde jag spara ihop till den istället. Troligen skapligt urverk i den.
Frågan om den är värd sitt pris?

/P

Sen består ju en klocka av mer delar än ett urverk. Kvalite och finish på tavla, boett, länk med mera om vi nu ska jämföra med tex Certina. Men är du ute efter ett superfräsigt urverk så är kanske inte Breitling rätt väg att gå.
 
Topp