Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Finns även i vitguld ifall man vill flyga under radarn...
De är ju föråldrade, har för mig de sänder på ett förlegat band.Gött med fler Göteborgare på forumet.
Förövrigt så är den senaste uppgiften att Breitling Emergency är bannlysta från svenska cockpits.
Nej då. Nya Emergency II sänder ju på samma band, och ett till.De är ju föråldrade, har för mig de sänder på ett förlegat band.
Men visst du har helt rätt. Var tvungen att leta lite för att hitta en gammal text.De är ju föråldrade, har för mig de sänder på ett förlegat band.
chefsingengören skrev:. De första Gripen-piloterna som utbildades fick plocka ut en Breitling Professional Emergency. Givetvis på lån, men de flesta sitter nog numera på armarna på stabsofficerare. Därav behovet att köpa in nya. Breitlingmodellen hade en inbyggd nödsändare. Den pilot som sköt ut sig över Vänern 1999 prövade att aktivera sin nödsändare. Det visade sig att den störde ut nödsändaren som varje pilot har i sin flytväst, då de sände på samma frekvens (121,5 MHz). Efter det så blev det förbud att aktivera nödsändaren i klockan. Därmed så försvann en del av finessen.
Som sagt JAS-piloten förflyttades till Ronneby när F10 lades ner och hustrun har slutat som flyglotta med Fanjunkares grad så jag har inte så mycket koll på det militära längre. Själv blev jag bara Sergeant i infanteriet när jag gjorde lumpen. Men nu spårar det nog lite här känner jag.Nej då. Nya Emergency II sänder ju på samma band, och ett till.
Stämmer bra, han var Viggenpilot och utbildades till instruktör för Gripen.Men visst du har helt rätt. Var tvungen att leta lite för att hitta en gammal text.
Det här är något vi har flinat åt i försvaret ett tag. Givetvis var det inget att flina åt när det hände, utan en smärre katastrof, för alla inblandade, främst piloten men också något som hade kunnat bli en PR mässig motsvarighet kraschlandning för Breitling.
Tidigare i texten från Chefsingengören beskrivs också vad som händer när en klocka går sönder i en cockpit. Cockpiten måste då monteras isär och dammsugas efter främmande delar. Vad jag har förstått som inte beskrevs var att Emegency klockorna slutade användas i samband med att en krona trillade av. Om det var den kronan som skruvas ut i samband med att antennen till sänder dras ut eller om det var den vanliga kronan förtäljer inte historien. Men det var då man bestämde sig för att sluta använda den.Stämmer bra, han var Viggenpilot och utbildades till instruktör för Gripen.
Tidigare i texten från Chefsingengören beskrivs också vad som händer när en klocka går sönder i en cockpit. Cockpiten måste då monteras isär och dammsugas efter främmande delar. Vad jag har förstått som inte beskrevs var att Emegency klockorna slutade användas i samband med att en krona trillade av. Om det var den kronan som skruvas ut i samband med att antennen till sänder dras ut eller om det var den vanliga kronan förtäljer inte historien. Men det var då man bestämde sig för att sluta använda den.
Om detta är helt sant eller inte låter jag vara osagt. Men jag tycker att det verkar rimligt.
Kan vara jag som sitter här och blandar ihop saker nu när klockan börjar bli mycket. Men alla klockor som har "lösa" delar riskerar att tappa dessa om dem utsätts för mycket våld. Flygvapnet hade antagligen gjort bäst i att höra av sig till Casio för att få en G-shock specialare.Jag kanske är ute och cyklar, men var det inte exakt det som hände med Sjöö Sandstömarna? Och därav kritiken (läs Aftonbladets rubriker) om dyra och mediokra inköp av lyxklockor från FVs sida. Så det här är inte en mixup?
...intressant att notera är också att förmodligen ungefär samma sak hände med de gamla Viggen Lemaniorna eftersom de under senare år i aktiv tjänst användes utan vridring efter att någon ramlat av.
Kan vara jag som sitter här och blandar ihop saker nu när klockan börjar bli mycket. Men alla klockor som har "lösa" delar riskerar att tappa dessa om dem utsätts för mycket våld. Flygvapnet hade antagligen gjort bäst i att höra av sig till Casio för att få en G-shock specialare.
Ryktet på stan säger att det stora anledningen till att S/S fick uppdraget var för att FMV ställde kravet att klockan skulle klara av att visa veckonummer.
Jag bara drygar mig - det var titan.Min förra granne som är JAS-pilot hade en som tjänsteklocka.
Edit: eller du menar att de körde förnicklat guld?
Det är där nog ingen som vare sig kan eller vågar.Feeet!
Någon som kan uttala sig om värdet?
It's a Göteborg thang!Tyngsta? Eller är det förortsslang?