• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

jaguar

Omega
Hej,

Jag har länge funderat på en Breitling Emergency och har under senaste tiden börjat väga den mot UTC Skydiver som har en liknande approach.

Det vore trevligt att få lite inblick i hur livet med en Emergency är :) alltså om det är några på forumet som har en sådan och kan dela lite erfarenheter, och gärna vad man ska tänka på om man köper en.
Det är den första generationen, d.v.s. inte den nya för 140tkr eller vad den nu kostar och som är stor så inte ens jag kan bära upp den.

Tacksam för input, om inte annat kanske detta kan bli en liten tråd om klockan där man kan samla input och erfarenheter om modellen.

Personligen tycker jag att det är en kultklocka med stort affektionsvärde sätt i sin historia även om det är en quartz-klocka med batteri.
 

jaguar

Omega
Hej!
Visst är det en trevlig klocka, min chefs far fick en Breitling Emerency, när fyllde jämna år, och han har inte använt den på ett par år, han sålde den pga att batteribyten blir så dyra, och måste skickas till Schweiz, vet ej om dom klarar det på Breitling service i Täby numera, men drygt 5300 .- för batteriservicen.
http://www.breitling.com/multimedia/pdf/sav/sav-1025.pdf

Mycket bra input! Väldigt bra PDF-dokument, tydliggör en hel del.
Servicebilden kring 5-6tkr hade jag räknat med. Det är nog väl investerade pengar ändå, som sagt jag skulle aldrig chansa och vilja råka lösa ut nödsändaren. Det kan bli en rätt jobbig historia, framförallt om det kommer en Black Hawk och landar på taket :)
 

tictac62

Cartier
Mycket bra input! Väldigt bra PDF-dokument, tydliggör en hel del.
Servicebilden kring 5-6tkr hade jag räknat med. Det är nog väl investerade pengar ändå, som sagt jag skulle aldrig chansa och vilja råka lösa ut nödsändaren. Det kan bli en rätt jobbig historia, framförallt om det kommer en Black Hawk och landar på taket :)
Vet man bara om priset, så är ju okey! annars blir det ju en CHOCK!
 

jaguar

Omega
Vet man bara om priset, så är ju okey! annars blir det ju en CHOCK!

Ja exakt, då kan man ta med det i beräkningen.

Så långt jag har kommit i mitt sökande efter lämpligt objekt så har jag förstått att man ska kolla när de senast är servade. Vore kul att få mer inspel på vad man ska tänka på vid köp av dessa dynamiter :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej!
Visst är det en trevlig klocka, min chefs far fick en Breitling Emerency, när fyllde jämna år, och han har inte använt den på ett par år, han sålde den pga att batteribyten blir så dyra, och måste skickas till Schweiz, vet ej om dom klarar det på Breitling service i Täby numera, men drygt 5300 .- för batteriservicen.
http://www.breitling.com/multimedia/pdf/sav/sav-1025.pdf
Helskotta vilken horribel summa för ett par batterier... :hungover:
 

Jens

Greedo
Det är bara ett problem med den nya Emergencyn och det är att den inte går att bära på handleden. Typ 52 stor, känns som 55...
Kolla in B:50:n ist, en mer moderat storlek.
Dessutom laddar du klockan hemma via vägguttaget var 6:e månad vid normalt användande.
Mina 50 öre.


J
 

jaguar

Omega
Helskotta vilken horribel summa för ett par batterier... :hungover:

Mm det är ett stort minus, å andra sidan - skulle en Breitling ha samma kostnadsläge som en Citizen kanske det inte heller skulle vara samma grej. Sen är ju Breitling jäkligt duktiga på att marknadsföra och hajpa varumärket med klipp, bilder m.m. Det är ju en kultur kring varumärket i många yrkesled som är rätt rotad.
 

jaguar

Omega
Det är bara ett problem med den nya Emergencyn och det är att den inte går att bära på handleden. Typ 52 stor, känns som 55...
Kolla in B:50:n ist, en mer moderat storlek.
Dessutom laddar du klockan hemma via vägguttaget var 6:e månad vid normalt användande.
Mina 50 öre.


J

Därav att jag är ute efter en 1.0, den känns mer som en användbar storlek.
 

M.U

Rolex
Mitt milda uttryck är att den är FET! Hade gärna lagt vantarna på en Emergency om det någon gång i framtiden blir mitt nästa prioriterade mål för klocka! :)
 

jaguar

Omega
image.jpg


Vågar man köpa på Chrono24? Saknar box :(
 

M021

Rolex
2-Faktor
Slår ett slag för Skydivern. Emergencyn är häftig och har nödfrekvens, men skydivern har veckonummer! ;)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Haha med tanke på de besynnerliga filurer som hänger inne på Zodiac tråden så blir jag fundersam över hur din 'riktiga' bekantskapskrets är sammanfogad :eek:
 

jaguar

Omega
Haha med tanke på de besynnerliga filurer som hänger inne på Zodiac tråden så blir jag fundersam över hur din 'riktiga' bekantskapskrets är sammanfogad :eek:

Zodiac tråden är inte den bästa preferensen haha men visst orolig ska man alltid vara, tänk att lägga ifrån sig den på jobbet och i ett obevakat ögonblick har en driftig kollega prövat att vrida på "kronan" då blir det fest.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag slår också ett slag för Skydiver.
Kollat en del på en emergency gen 1 och tycker att den är jäkligt cool. Men vad som alltid får mig att avstå och ha kvar Skydivern är en så enkel sak som timern. Skydivern har nedräkningsfunktion vilket (vad jag kan hitta) bratten inte har.
Jag kokar ägg varje morgon och befinner mig inte allt för ofta i sjönöd.
dvs timer > nödsignal

Så av rent praktiska skäl är det fortfarande svenskt som gäller. Men är väldigt nyfiken på en emergency! Lycka till i ditt sökande och väntar med spänning på vad det blir!
 

jaguar

Omega
Efter mycket övervägande och resonerande med mig själv bestämde jag mig för en Emergency gen1. Skydivern föll på att den i jämförelse inte känns lika speciell och att den är nästintill unik i jämförelse med Skydiver.

Om det är rätt val, det får tiden utvisa men jag är väldigt nöjd och det är ett stycke riktigt trevlig breitling.
 
Topp