Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Breitling, fake eller äkta?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Daytona96, 24 juli 2014.

1. Daytona96
    Trådstartare

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Har en breitling som jag köpte för några år sen, men vissa har påstått att den är fake. Detta har gjort mig misstänksam och eftersom jag inte är någon expert på breitling så skulle jag gärna vilja ha några svar.
    MVH
    Här kommer lite bilder på klockan:
    [​IMG][​IMG][​IMG]

Skickas från min iPhone via Tapatalk

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Är verkligen ingen expert på dessa, men tavlan ser ju i alla fall knas ut. Målad tavla blir således min gissning. Sen ska det väl sitta Venus-verk i de där? Trodde inte de var märkta Breitling, men det kanske de är. Sen ser ju baklocket nygraverat ut också.

Daytona96 gillar detta.
  3. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Är lite inne på det yonsson skriver. Vill minnas att det ska vara ett Venus 188 i dessa Top Times.
    Bryggan ser nyare ut än resten av verket, tavlan är alldeles galen med sin kladdiga Breitling text och det saknas tachyskala i ytterkant på tavlan samt att det borde stå Top Time där det står 17 Jewels. Boettlocket ska inte heller se ut sådär.

Det var nog en trevlig klocka en gång i tiden tills dess att man valde att förstöra den på detta sätt och tjäna pengar på okunniga köpare, tyvärr.

Daytona96 och yonsson gillar detta.
  4. Mauritz

Mauritz Borgare

Gå till en AD och få det bekräftat.
    Måste vara det absolut bästa.

Daytona96 gillar detta.
  5. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Skall väl föreställa den här typ? Ingen expert på Bratte men hoppas du inte betalat mer än 100 kr för klockan.

Daytona96 gillar detta.
  6. poormans

poormans Präst

tyvärr inte alltid som AD har koll heller

köpte en heuer som godkändes av AD men jag hittade aldrig någon liknande vare sig i kataloger eller på webben och gravyren på bryggan var fel samt blank fläck under heuer loggan så den var fake och fick åka tillbaka

de har gjort sånt läne i bla sydamerika med vintage "no name" chronos

tråkigt

cheers
    christian

babanker och Daytona96 gillar detta.
  7. Daytona96
    Trådstartare

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Tack för svaren! Jag tror att jag betalade ca 4000-5000kr ungefär för den. Har länge ångrat köpet : (

8. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Tycker även jag att graveringen där bak ser lite knas ut. Tyvärr men du har nog gått på en nit.

Daytona96 gillar detta.
  9. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Be McGyver pula ihop en ny "noname"-tavla till den, kanske kan han även fixa bort gravyren på bryggan? Då är det i min bok ok! och det blir ändå en mekanisk kronograf som i sig själv är värt mins 1500kr imo!

Sullstrom, Icaras, Fido1 och 2 andra gillar detta.
  10. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Att svarva ner/bort gravyren på baksidan bör nog inte heller vara något problem, om den inte är allt för djup.

Icaras, Fido1, Daytona96 och 1 annan gillar detta.
  11. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Håller med!
    Då kan du ännu igen bära den med stolthet :)

Daytona96, yonsson och Sandkvist gillar detta.
  12. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Kanske tom är så lätt att det går att putsa-bort Bratte-loggan/texten?

Daytona96 gillar detta.
  13. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Gå till någon lokal urmakare så kan hen nog hjälpa dig putsa/svarva bort texten från boettlocket. Annars så bör jag kunna göra det i min svarv, men kan inte garantera resultat ;) någon med lite mod och en dremel eller en fräs bör även kunna få bort Breitling-texten på bryggan i urverket. Vet inte hur jävligt det är om det kommer skit i lagringen, eller hur svårt det är att plocka bort bryggan i en krono.

Daytona96 gillar detta.
  14. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Bryggan skulle jag skita i om jag fick för mig att göra i ordning klockan till nån form av noname urpsrung, huvudsaken tavlan får bort eländet som nån klåpare har valt att rita dit med en pensel. Alt. så klickar du hem en bättre beggad tavla på bukten för 50-200kr..

Sandkvist, Daytona96 och yonsson gillar detta.
  15. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Trist :(

Daytona96 gillar detta.
  16. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    håll utkik efter en beg tavla hos auktionsfirmor typ kaplans och ebay, inget att skämmas över.

Daytona96 gillar detta.
  17. hannes1988

hannes1988 Stadsbo

Från:
    Göteborg
    kika på Breitlingsource.com och gå till forumet, fråga där så kan du med största sannolikhet få reda på
    vad för något det kan varit från början eller säkerligen kan du hitta "delar" om du vill pilla ihop något själv.

bara ett tips :)

Daytona96 gillar detta.
  18. Daytona96
    Trådstartare

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Aa det ska jag göra : )

19. Daytona96
    Trådstartare

Daytona96 Biskop