Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Breitling Military Strap

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Dixie, 18 november 2015.

1. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Då var det dags igen, recension! Denna gång är det Breitlings ”nya” textilband, Military. Bandet dök upp under 2014 och är inget som jag sett på så många handleder hittills. Jag skriver recensionen dels för att få plitat ner reffar och göra dessa sökbara, dels för måttens skull om någon vill skaffa custumläder till sitt originalviklås och slutligen för att synliggöra detta snygga tillbehör.
    1.jpg

Bandet finns i 2 olika färger, ett svart och ett som Breitling kallar Khaki green. Det gröna sitter bland annat på den svarta Aerospace Evo (som enda alternativ då det inte finns svart titanlänk och svart rem erbjuds inte på meade to measure). Bandet går att få med antingen folding clasp och tang buckle. Jag recenserar här det svarta med borstat viklås.

Något som visats sig lite bökigt har varit ref på viklåset. Mitt borstade viklås har ref A20DSA.1. Det är instansat i låset (undersidan av första öglan). Den ref jag har fått fram via Breitlings hemsida är A20D.1 för viklåset och detta bör ju då vara det polerade låset. Man kan inte välja mer specifikt än folding clasp på deras ”made to measure” vilket är lite störigt. Ref 101w gäller för den svarta remmen.
    2.JPG
    Det motsvarande gröna med viklås har M20DSA.1 för låset och 108w för remmen (ja det är Khaki green, lite knäppt men...)
    3.jpg

Breitlings remmar för viklås har inga hål utan "kläms in" och sitter skönt och säkert trots avsaknaden av hål. Delen med viklås är märkt på insidan med 22-20 och 90, och den andra biten är uppmärkt 22-20 och 110. 90 och 110 ska säkert vara längden i mm men dessa mått stämmer bara sådär bra. Den långa delen är bara 105mm lång och avsmalningen är snarare 22-18 än 22-20. Den korta delen är 80mm lång. Remmen är som tjockast närmst boetten, 4mm och tunnas av vid mitten, 3mm för att vara som tunnast i slutet och då 2mm. Remmen sticks in i viklåset och träs igenom 2 öglor. Den yttersta öglan är 19mm-19,5mm bred och 3mm hög. Kan vara värt att tänka på om man köper andra märkens band men vill använda sitt Breitlingviklås. Eller skaffar custum...
    4.JPG

5a.JPG

Remmen är på insidan klädd med rött läder. Det röda lädret pryds av olika tryck såsom det bevingade ”B”:et och mått och ref på remmen. Man ser även RKPR B7 (ingen aning vad det betyder) samt ”Breitling Manufacturé en Suisse”. Remmen med tang buckle har svart insida istället för röd.

Viklåset stängs endast genom att applicera tryck. En lite kant i överdelen låser fast i ett utrymme i underdelen. Öppnas genom att "böja" överdelen enkelt bakåt. Överdelen pryds med ett riktigt snyggt bevingat B. Riktigt riktigt snyggt...
    5b.JPG

6.JPG

Nog om fakta och siffror, vad tycker jag om bandet då?

Remmen lyfter min Avenger Skyland på ett sätt som gjorde mig lite paff faktiskt. När remmen var helt ny så var den mjuk som en kall lyktstolpe. Det var så obekvämt och stelt att öglan på undersidan av viklåset riktigt skar in i handleden. Haft remmen på klockan och använt klockan mycket de senaste två veckorna och nu är det verkligen mjukt och följsamt utan för den skull tappa stadga när den bär upp en sådan tjock och tung Breitling som Avenger Skyland.

Jag valde det borstade låset då ovansidan på vridringen på klockan är borstad och det var ett smart val. Mest kanske för att resten av boetten är så schleten att den nästan är borstad men också att jag tycker den ruggade tygbiten i svart gifter sig bättre med borstat stål helt enkelt.

Om man tittar på det stängda viklåset när klockan sitter på handleden så ser det liiite skumt ut men så ser ju ingen på klockan så det stör inte mig. Något som dock stör mig lite är att det röda lädret på två små punkter syns i ”stygnhålen”. Det ska det inte göra på ett band som kostar 1600kr. Vill tro att det är ett måndagsexemplar.
    7.jpg

Jag har 16,5-17 cm i omkrets på handleden och har då 2,5cm ”över” efter att remmen passerat ögla nr två i viklåset. Bandet bör passera ögla nr två för att sitta säkert på handleden och inte glida ur. Misströsta ej, det finns ett längre alternativ för er med tjernobylhandleder men 18.5cm handleder ska inte vara några konstigheter på den ref jag har.

Överlag tycker jag det är en skön rem som definitivt klarar av vikten från en stor och tung Breitling. Jag tycker att priset är sjukt högt men remmen är sjukt snygg så ja, vad säger man... Kör!!! :D Sedan så resonerar jag såhär att den största kostnaden ligger i viklåset och det är kompatibelt med läder också, så den kostnaden räknas liksom inte på samma vis ;)

Priser: 1600kr för remmen och 2600kr för viklåset (sammanlagt pris är 4250kr men vet ej exakt var de sista 50kr hör hemma, rem eller lås).

8.JPG 9.JPG
    10.JPG
    11.JPG
    Tack för mig...

yonsson, Tome, Eurenius och 32 andra gillar detta.
  2. gruby

gruby Friends of KS

Grymt mannen! Grymt!!

Dixie gillar detta.
  3. Peter cerwin

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    Riktigt bra,

Dixie gillar detta.
  4. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Jag har fipplat till det såklart. Bandet på evo är inte khaki green utan military brown. Detta är lite mörkare än khaki green. Kuken att jag inte såg det inom den gyllene halvtimmen.
    image.jpg image.jpg
    Det verkar vara så att military brown är en specialare till evo:n

DrDre, Gummo, JLW och 1 annan gillar detta.
  5. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Den mest gedigna straprecension jag har läst. Bra jobbat!

Dixie gillar detta.
  6. TiE

TiE Friends of KS

Tack Dixie. Imponerande recension!:)

Dixie gillar detta.
  7. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Grym recension. Sjuka vinstmarginaler B har på sina band...

Dixie gillar detta.
  8. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Snyggt band, passar kalas till klockan.
    Trevlig recension och informativt.
    Får kolla närmare på det på nästa Gtg.

Dixie gillar detta.
  9. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Vilken recension! Sedan jisses vad snyggt det blev, aerospace är riktigt snygg i den kombinationen du har. Viklås var för övrigt också helt rätt.
    you-sir-deserve-a-medal.jpg.png

David Eriksson, JLW och Dixie gillar detta.
  10. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grymt, schyssta bilder!

Dixie gillar detta.
  11. Essen

Essen Bonde

Snyggt! Både recensionen och bandet!

Dixie gillar detta.
  12. axell

axell Bonde

Från:
    08
    Riktigt schysst band. Vill gärna ha mer i flera färger!:)

Dixie gillar detta.
  13. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Missat denna rec. Grym, tackar!!

Dixie gillar detta.
  14. Flow

Flow Bonde

Din skyland gifter sig riktigt bra med military bandet! Tack för recensionen :) Har du haft läderband på deploy? I så fall hur upplevde du det i jämförelse med militarybandet? För min erfarenhet med läder på deploy var som du skrev obekvämt och öglan borrade sig in i handleden och jag upplevde aldrig att det blev bättre än så :(

Dixie gillar detta.
  15. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Har inte testat m läder. Återkommer om jag gör det. Nu ska military på igen så från se då hur skönt det sitter efter ha varit av några veckor

Flow gillar detta.
  16. PeterYavuz

PeterYavuz Bonde

Tack för en grym recension av strapen, har länge letat efter ett komplement till mitt gummiband för min blacksteel. Det blir garanterat ett militarystrap. Sen försöka hitta ett svart mesh också, men det är en annan historia. ;)

Dixie gillar detta.
  17. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Du kommer inte bli missnöjd!

18. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Om man inte pallar med stålöglan i handleden så funkar även bandet med vanligt c-spänne sjukt bra. Jag är mäkta nöjd. Ett tips är att tjacka ett Hadley Roma först för att se om du gillar tyg samt om klockan funkar bra med tyg i dina ögon, kostar en spottloska i jämförelse med Breitlings överpriser på band och är inte så långt efter i kvalitét (jag har båda).
    IMG_3199.JPG

PeterYavuz och Dixie gillar detta.
  19. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Två olika utseende på bandet iom att med viklås går överflödet av band på insidan så det får en annan look. Gillar vanligt c-spänne också men looken med viklås är speciell

Senast ändrad: 9 januari 2016
    JensBP gillar detta.
  20. alfgren

alfgren Biskop

Vilken recension! Otroligt noggrann och genomarbetad. :)

Dixie gillar detta.
  21. PeterYavuz

PeterYavuz Bonde

Tack för tipset

22. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Tack för fin recension! Har du länk eller tips på handlare till hadley Roma ?

23. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    PM:a @RicVin eller @JensBP och kolla med dem var de köpt sina. Jag har ett också men kommer inte ihåg var jag köpte

Jonaz gillar detta.
  24. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Jag köpte 2 från Strapped for time?! Tror jag de hette... Billigt och ganska snabbt...

25. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
  26. Marcus H

Marcus H Torpare

Från:
    Stockholm
    Kör ett grått military strap på min Navitimer Stratos och det är riktigt sjysst! Ger en mycket sportigare look än ett alligator eller kalv.

27. robert_06_

robert_06_ Bonde

Från:
    Göteborg
    Kör strap på min Blackbird numer! Gillar det hårt... image.jpeg image.jpeg

Dixie och JensBP gillar detta.
  28. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Finns det i grått? Bild? Original?

29. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    robert_06_ gillar detta.
  30. Dirac

Dirac Torpare

Tack för en bra recension!

Jag blev också nyfiken på denna typ av band. Tror det var just Breitlings version som öppnade ögonen för modellen, men som redan nämnts i tråden, konstaterade jag att man borde prova/köpa ett kvalitetsband i en vettigare prisklass. Det belv ett Hadley-Roma i Cordura för min del också (köpte via eBay). Jäkligt nöjd.