• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Premier

Mjorgensen

Breitling
någon som har ett hum angående värdering på denna klocka?

Det är en Breitling premier 787 ifrån 1946 i mycket gott skick.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    125.7 KB · Visningar: 368
  • image.jpg
    image.jpg
    116.7 KB · Visningar: 330
  • image.jpg
    image.jpg
    189 KB · Visningar: 320
  • IMG_3400.JPG
    IMG_3400.JPG
    106.8 KB · Visningar: 321

Mjorgensen

Breitling
Klockan har 2003 genomgått en renovering där man bytt ut delar som varit slitna. Exakt vad dessa är kommer jag inte ihåg men allting står i pappret
 

Mjorgensen

Breitling
Generellt så betyder skicket absolut det mesta för värdet på gamla ur. Sedan kommer tillgången/antal exemplar tillverkade som finns kvar i cirkulation. Gör en sökning på e-bay på avslutade auktioner på Breitling Premier 787. Har du någon proveniens på uret? Tavlan är ju i ett exceptionellt gott skick för sin ålder.
Den har ju som sagt fått sig en ganska så övergripande renovering. Har försökt hitta prisuppgifter men det är ganska så svårt att hitta något konkret. Någon hade gått för 87000 den var renoverad medans en annan orenoverad gick för 7600, sen ligger de andra fyra jag sett mellan 17000-30000 dock var dessa enbart i stål.

Tack för ditt svar!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Var är den ommålad? Upplys oss andra som famlar i mörkret, om jag får besvära.....
Vita tavlor från 40-talet brukar patineras. Denna ser i proncip ny ut. Layouten är inte heller lik någon annan modell om man söker efter andra.

Bara mina lite lösa antaganden om skicket. Jag är absolut inte kunnig på området men jag tror inte att Breitlings gamla tavlor håller sån kvalitet att de ser ut så här efter 70 år. Av de jag såg när jag snabbt googlade efter dessa så hade de åldrats betänkligt till skillnad från denna.
 

Mjorgensen

Breitling
Vita tavlor från 40-talet brukar patineras. Denna ser i proncip ny ut. Layouten är inte heller lik någon annan modell om man söker efter andra.

Bara mina lite lösa antaganden om skicket. Jag är absolut inte kunnig på området men jag tror inte att Breitlings gamla tavlor håller sån kvalitet att de ser ut så här efter 70 år. Av de jag såg när jag snabbt googlade efter dessa så hade de åldrats betänkligt till skillnad från denna.
Precis, tavlan är dock original det framkommer i pappren sen bytte dem förstås oljor m.m under denna process också. Sen är förstås armbandet nytt ifrån Breitlings verkstad
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Var är den ommålad? Upplys oss andra som famlar i mörkret, om jag får besvära.....
Precis, tavlan är dock original det framkommer i pappren sen bytte dem förstås oljor m.m under denna process också. Sen är förstås armbandet nytt ifrån Breitlings verkstad

Du ser det på färgen, ytan som är tillrundad runt kronograftavlorna, trycket är fel osv. Hittat en annan likadan? Sedan är jag inte 100% att det är en Breitling, såg att de flesta hade annan boettform och annat typsnitt på gravyren. Men det lär finnas olika generationer så därför tänker jag inte hävda något här då jag inte lagt tiden på att undersöka detta. Finns dock en del ommärkta Breitlings så det gäller att vara lite försiktig.
Läste nyss igenom pappren, vad som har gjorts är att dem satt ny "kristall", putsat upp urtavlan och putsat upp hela klockan ifrån repor
Var beskrivningen på engelska? Refinished tavla? Vem utförde servicen?
 

Mjorgensen

Breitling
Har fått äkthetsintyg ifrån Breitling dem själva när den varit nere hos dem för service. Inskickad till deras verkstad i Schweiz så får anta att dem har koll på att det är en av deras egna klockor?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har fått äkthetsintyg ifrån Breitling dem själva när den varit nere hos dem för service. Inskickad till deras verkstad i Schweiz så får anta att dem har koll på att det är en av deras egna klockor?
Då lär den saken vara klar, skönt! Verkar dock som de målade om tavlan då om det inte gjorts tidigare. Sänker värdet för oss nördar men en vanlig dödlig bryr sig nog inte så mycket om du har papper från Breitling på det.
 

Mjorgensen

Breitling
Ja, tavlan har polerats upp enligt pappren om det innebär att dem sedan målat om den framgår inte. För att svara på frågan så är servicerapporten på engelska. Sen har klockan varit väldigt sparsamt använd inom familjen då den tillbringade en 30 år i ett kassaskåp och sen så rustades den upp 2003 innan den vreds upp igen.

Tack för all hjälp, kul att här finns så många villiga att dela med sig av sin kunskap
 

WatchIT

Panerai
Du ser det på färgen, ytan som är tillrundad runt kronograftavlorna, trycket är fel osv. Hittat en annan likadan? Sedan är jag inte 100% att det är en Breitling, såg att de flesta hade annan boettform och annat typsnitt på gravyren. Men det lär finnas olika generationer så därför tänker jag inte hävda något här då jag inte lagt tiden på att undersöka detta. Finns dock en del ommärkta Breitlings så det gäller att vara lite försiktig.

Var beskrivningen på engelska? Refinished tavla? Vem utförde servicen?
Du påstår att tavlan är ommålad men säger senare att du inte tänker hävda något?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är stor humor med massor av sköna krumsprång, och vi får hoppas folk kan skilja på spekulationer och fakta. Är det inte Göran Lambertz han heter, han som påstår att tavlan är omålad........:D
Detta ständiga tramsande från din sida. Det är uppenbart att denna tavla inte är original om man har vana av vintageur. Har du en annan åsikt kan du väl bemöta mig sakligt istället?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Proveniensen är bekräftad med en renoveringshistorik. Där anger ägaren att tavlan är rengjord och i original. Du som har vana av vintageur; kan det hända att vid en rengöring så förändras trycket på tavlan? Är det rimligt att Breitling målat om tavlan på köpet vid en renovering? Är inte fina ommålningar en dyrbar process?
Så bra att du håller med mig, hade lite svårt att utläsa det från dina inlägg ovan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Proveniensen är bekräftad med en renoveringshistorik. Där anger ägaren att tavlan är rengjord och i original. Du som har vana av vintageur; kan det hända att vid en rengöring så förändras trycket på tavlan? Är det rimligt att Breitling målat om tavlan på köpet vid en renovering? Är inte fina ommålningar en dyrbar process?
Frågar du för att du inte vet eller försvarar du din ståndpunkt? Jag blir osäker på vilket, men tycker ämnet är intressant.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag är nyfiken på hans kunskaper och hur dessa beläggs. Vi har ju utgångspunkter i ägarens redogörelse om uret. Dessutom finns det anledning att fundera när påståenden kommer i en tråd utan medföljande förklaring. Om som jag nämnde att trycket kan förändras vid en rengöring och se "fel" ut, vore det väldigt lärorikt att få ta del av en sådan erfarenhet eller bildexempel.
Vad är det utöver min förklaring ovan du önskar?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tavlan är ommålad. Det råder inga tvivel om det då en rengjord tavla fortfarande är patinerad. Denna är like new.

Hitta liknande tavlor som inte är rengjorda och vi kan diskutera det. Annars känner jag mig trygg i att säga att det är ommålad. Även om du gärna vill tjafsa med alla du tycker är elaka Joakim C. Kom med något som styrker din tes istället för att bara försöka förolämpa folk.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
En annan tell brukar vara att när det inte finns en enda annan bild att frambringa på en likadan tavla, då är det något som är fishy. Det finns premiers med stavindex, yes, men inte med så smala och långa som på exemplaret TS visar.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Breitling i Schweiz gör galet bra renoveringar. Bra för vanliga dödliga som vill ha sin gamla slitna och mögliga klocka i kanonskick, men dåligt för oss samlare som gillar original och mögel. Sen om just de gjort renoveringen går ju inte att svara på.
Jag instämmer i omålad och restaurerad tavla. Dock behöver det inte betyda att den tavellayouten inte Är rätt. 40-talarna finns i många varianter och är inte så kartlagda.

Oavsett vad så är det en fin klocka. :)
 

Mjorgensen

Breitling
Breitling i Schweiz gör galet bra renoveringar. Bra för vanliga dödliga som vill ha sin gamla slitna och mögliga klocka i kanonskick, men dåligt för oss samlare som gillar original och mögel. Sen om just de gjort renoveringen går ju inte att svara på.
Jag instämmer i omålad och restaurerad tavla. Dock behöver det inte betyda att den tavellayouten inte Är rätt. 40-talarna finns i många varianter och är inte så kartlagda.

Oavsett vad så är det en fin klocka. :)
Den har varit nere i Schweiz hos Breitling, där dem gjorde service såväl som reperation av byte av dem delar jag tidigare skrivit.
 

Mjorgensen

Breitling
Ja det har dem gjort, allting som gjorts med klockan har skett via breitling. Är en gammal familjeklocka som under en tid försvann i glömska:):breitling:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Märkligt att Breitling anger en rengöring. En ommålning borde ju göras på kundens begäran/godkännande eftersom den är dyr och inte något man gör på "Köpet". Vidare har den legat i en låda i trettio år och blivit skonad från ljus. Jag blir nyfiken på hela proveniensen. Känner inte du att du saknar en del information om historiken? Känner du också inte att du blir nyfiken och vill veta mera; om det är möjligt att bleka tavlan med en rengöring? På konstverk går det ju fint.
Jag har rätt bra koll på hur en rengjord tavla ser ut. I detta fall så finns det ingen annan med samma lay-out. Den påminner dock om denna som är vanlig så min gissning är att den är ommålad med denna lay-out i åtanke. Fullt möjligt att denna också är touched up men den ser iaf ärligare ut.

e7fc83e4496e0081bad071f996d119cc.jpg


@Mjorgensen får gärna visa kvittot från Breitling. Inte för att jag ändrar åsikt om tavlan men mest för att få se vad Breitling skrev och vad det kostade.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
@Mjorgensen jag tror att det missförstås lite mellan olika i lägg.
- Någon tror att tavlan ej är ommålad men renoverad hos Breitling.
- Några tror renoverad hos Breitling men att den också blivit ommålad. Oklar målare
- Någon ger en hint att kanske Breitling målade om tavlan vid renoveringen av densamma.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Märkligt att Breitling anger en rengöring. En ommålning borde ju göras på kundens begäran/godkännande eftersom den är dyr och inte något man gör på "Köpet". Vidare har den legat i en låda i trettio år och blivit skonad från ljus. Jag blir nyfiken på hela proveniensen. Känner inte du att du saknar en del information om historiken? Känner du också inte att du blir nyfiken och vill veta mera; om det är möjligt att bleka tavlan med en rengöring? På konstverk går det ju fint.
Tror inte en ommålning är så dyr i sig, det görs på ur under tusenlappen. Då är det mer intressant hur deras processflöde ser ut för att avgöra kostnaden. Jag vet att en tavla ommålad av Rolex inte kostar så mycket, tror det var runt 2000 kr.

Den enda renovering av klocktavlor jag könner till är att påverka klarlacken som ofta är vattenlöslig. Antingen att varsamt påverka ytan eller tar man bort den helt och håller. Dock irrelevant här då man ser att metallens ytstruktur är påverkad och att trycket är fel.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Har varit med om att skicka en 60-talsbreitling till Schweiz. Tror det stod typ "service, urverk" på kvittot fast det var helt uppenbart att man gjort rent tavlan, bytt glas, polerat och piffat. Sjukt snygg blev den ju såklart, men jag tror inte att urmakare är de som flitigast dokumenterar vad de gör. Känns iofs som ett rätt stort steg därifrån till att ta fram penslarna... Märkesurmakarna verkar väl ha lite som sin uppgift att bevara ett fräscht men originallikt utseende snarare än att värna om alla orginaldelar, de verkar iaf betydligt mindre sentimentala än mögelnördarna...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har varit med om att skicka en 60-talsbreitling till Schweiz. Tror det stod typ "service, urverk" på kvittot fast det var helt uppenbart att man gjort rent tavlan, bytt glas, polerat och piffat. Sjukt snygg blev den ju såklart, men jag tror inte att urmakare är de som flitigast dokumenterar vad de gör. Känns iofs som ett rätt stort steg därifrån till att ta fram penslarna... Märkesurmakarna verkar väl ha lite som sin uppgift att bevara ett fräscht men originallikt utseende snarare än att värna om alla orginaldelar, de verkar iaf betydligt mindre sentimentala än mögelnördarna...
Bilder på detta?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser du allt detta på en lågupplöst bild på 144KB? Om Breitling gjort renoveringen bör ju inte trycket vara "fel". Spännande detta!
Det tycker jag helt klart att jag gör ja. Visst kan Breitling ha fel tryck, de har förmodligen inte kvar originalmallarna för trycket?
 
Topp