• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Premier

frere

Audemars
2-Faktor
image.jpg

Inga före-bilder, endast efter och då säkert fem år efter service med nya repor i glaset etc. Men tavlan var ofräschare innan och boetten var väldigt blank och snygg vid återkomsten. Tillhör min far som brukar den till vardags, kvittot sannolikt slängt sen länge...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
image.jpg

Inga före-bilder, endast efter och då säkert fem år efter service med nya repor i glaset etc. Men tavlan var ofräschare innan och boetten var väldigt blank och snygg vid återkomsten. Tillhör min far som brukar den till vardags, kvittot sannolikt slängt sen länge...
Du vet inte om det var en ny tavla, ommålad eller om den bara var tvättad?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tavlan ser väl helt okej ut men det är ändå ganska mycket som talar för att den är ommålad. Färgen först och främst. Sedan så påminner den om en vanlig lay-out men är klart annorlunda och vi hittar ingen som påminner om det. Vidare så är det en relativt vanlig tell när subdialsen inte riktigt passar in jämnt. Jämför hur 15 på den högra subdialen ligger utanför subdial-skalan medan 45 på den vänstra subdialen ligger i själva skalan.

Bilden på den vi diskuterar är självklart för lågupplöst men det finns i princip inget som talar för att den är original. Nu kan den för all del vara ommålad innan den åkte till Breitling som inte kan eller bryr sig om en ommålad 40-talsklocka. Who knows? Den är dock med absolut största sannolikhet ommålad.

2017-05-22_113007.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Färgtemperatur är något som ofta blir fel med mobilbilder och övrig fotografering. Vad är det vi ser och stämmer färgbalansen hur objektet ser ut på "riktigt. Här har ni originalbilden samt en varmare bild. Vem är närmast sanningen?....

2image.jpg
image.jpg
Den ser fortfarande fel ut. :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Du vet inte om det var en ny tavla, ommålad eller om den bara var tvättad?
Nej. Men den var inte hemsk innan, trycket ser väldigt bra ut och den stämmer med andra ex jag sett. Gissar på tvättad eller kanske bara lite avtorkad. Spelar inte så stor roll eftersom det är gammalt arvegods med större affektionsvärde än monetärt värde. Ville mest bara hinta om att breitlings kvitton möjligen kan vara toppen av ett isberg om man inte ger dem tydliga instruktioner...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kronografvärdet "240" finns vid klockan 3. Det är ovanligt. Kan det vara en ovanlig tavla?
Kan jag inte tänka mig. Det är väl klart att den som målat om tavlan försökt få den att efterlikna den som jag nämner? Tachy-skalan som är ditmålad är ju simpel för att matcha index.

Finns det något självändamål i att denna inte är ommålad. Inte som att jag och Aurum är de enda som antyder att denna är ommålad. Vad tycker du om det jag nämner gällande subdialsen? Ser det normalt ut?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag kan inte avgöra det på en så dålig bild. Du hänvisar ofta till en bildsökning på nätet. Finner du någon liknande gradering på en "Premier"? Det kan ju vara en ovanlig tavla, gjord på beställning. Rengjord, samt liggande länge i en låda. Det är alldeles för många tvivel för att tvärsäkert betrakta den som ommålad. Tänk nu Per vad många PM du skulle hinna besvara under den tid du lägger här på det du är säker på :D Måste skoja lite!
Finner inte ett enda tvivel om jag ska vara ärlig. Om man nu inte prompt bara vill tycka tvärt emot alla andra.
 

Mjorgensen

Breitling
Kul att få se allt engagemang ifrån er. Kul att få höra alla olika teorier. Då jag själv aldrig sett klockan innan den skickades till Schweiz har jag inte någon aning om hur den sett ut sen tidigare. Vad jag kan göra är att ta och kolla över kvittot och möjligen lägga upp en bild på vad som gjorts. Kommer ta någon vecka innan detta kan ske dock. Återigen väldigt kul att se att detta engagerar så många
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Just for fun..

Jämför konturerna för subdialsen mellan den andra jag jämfört med. Där går skalan i subdialen ut ända mot kanten som är markerad röd. På den ommålade så ser man hyfsat tydligt hur det som är målat är en bit innanför kanten. Blåser man upp bilden så syns konturerna av den ursprungliga subdialen rätt tydligt och det matchar inte trycket vidare väl.

Också intressant hur den som målat om tavlan inte riktigt rymt 45 på samma sätt som man rymde 15 på den högra sidan. Mycket för att skalan i den högra subdialen går längre ifrån kanten. På både höger och vänster subdial så sticker också visarna ut längre än trycket då visarna når den ursprungliga kanten.

dfsagtdg.jpg
 

Mjorgensen

Breitling
Finns här sen någon som själv äger en premier 787 får ni gärna lägga upp en bild och visa denna. Enligt mig en fantastiskt fin klocka, är själv mycket nöjd med denna. Det sentimentala värdet kommer förstås alltid väga tyngre än en möjlig försäljning men hade varit intressant att veta något om värdet för en sån här. Vilket förstås kanske är svårt med så lite information som finns tillgänglig judt nu
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Finns här sen någon som själv äger en premier 787 får ni gärna lägga upp en bild och visa denna. Enligt mig en fantastiskt fin klocka, är själv mycket nöjd med denna. Det sentimentala värdet kommer förstås alltid väga tyngre än en möjlig försäljning men hade varit intressant att veta något om värdet för en sån här. Vilket förstås kanske är svårt med så lite information som finns tillgänglig judt nu
Värdet ligger förmodligen mycket närmare 10k än 87k om det nu är det vi vill bestämma. Utan att veta så hoppas jag att affektionsvärdet är det väsentliga och då gör ju inte den ommålade tavlan någon större skillnad mer än att klockan är trevligare att titta på.

Du har inga bättre bilder på tavlan? Gärna så att konturen på subdialsen syns bättre än på den bild som vi kikar på nu?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns här sen någon som själv äger en premier 787 får ni gärna lägga upp en bild och visa denna. Enligt mig en fantastiskt fin klocka, är själv mycket nöjd med denna. Det sentimentala värdet kommer förstås alltid väga tyngre än en möjlig försäljning men hade varit intressant att veta något om värdet för en sån här. Vilket förstås kanske är svårt med så lite information som finns tillgänglig judt nu
Skulle säga knappa 15', beroende på hur många som uppskattar den ommålade tavlan.
 

Mjorgensen

Breitling
När jag är hemma igen om ja två veckor kan jag ta och länka en bättre bild om så önskas. Ja några 87 hade jag inte förväntat mig, bara kul att få höra en värdering med tanke på att jag själv har väldigt dålig koll på vintageur:)
 

MOL

Cartier
IMG_3258.JPG
Här är bild på en annan Breiling som fick sig en helrenovering på fabriken 1998...de frågade inte utan förnyade helt krasst. Ångrar idag när jag fått mer insikt. Menar att tesen Breitling renoverade och målade om inte är osannolik
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Proveniensen är bekräftad med en renoveringshistorik. Där anger ägaren att tavlan är rengjord och i original. Du som har vana av vintageur; kan det hända att vid en rengöring så förändras trycket på tavlan? Är det rimligt att Breitling målat om tavlan på köpet vid en renovering? Är inte fina ommålningar en dyrbar process?
Tillverkaren måste enligt schweizisk lag radiumsanera klockor med radium om de ska röra klockan vid service. Så ja, det är vanligt att tillverkare från Schweiz totalrenoverar tavlor på gamla klockor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tillverkaren måste enligt schweizisk lag radiumsanera klockor med radium om de ska röra klockan vid service. Så ja, det är vanligt att tillverkare från Schweiz totalrenoverar tavlor på gamla klockor.
Är det så? Tex Rolex hade väl en specialavdelning för dyra gamla ur tidigare iaf?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det så? Tex Rolex hade väl en specialavdelning för dyra gamla ur tidigare iaf?
Läste om det i samband med den där Blancpain-"undersökningen", det kan vara fel att det var lagstadgat men det stod att det var kopplat till strålningsvärde, kan säkert vara så att lite lume skiljer sig mot mycket lume. Det kan ju också vara så att olika tillverkares verkstäder har olika befogenheter, det kanske finns olika licensieringar.

Men radiumsanering i sig är ju inte ovanligt varesig det är lag på det eller inte.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vet inte hur säkert det är att skicka något till Rolex. De har noll intresse av gamla ur så det enda jag kan tänka mig att de gör är att de smäller dit nya delar och tar sexsiffrigt betalt för en vanlig service. De är inte alls som tex Patek mfl som faktiskt bryr sig om sin historia.

Vad jag vet så tar de bara in sånt som inte RSC/AD duger till att fixa och modeller som de inte vill skicka iväg servicedelar för. Tex till manuella daytonor där andrahandsmarknaden på delar är vansinnig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte hur säkert det är att skicka något till Rolex. De har noll intresse av gamla ur så det enda jag kan tänka mig att de gör är att de smäller dit nya delar och tar sexsiffrigt betalt för en vanlig service. De är inte alls som tex Patek mfl som faktiskt bryr sig om sin historia.

Vad jag vet så tar de bara in sånt som inte RSC/AD duger till att fixa och modeller som de inte vill skicka iväg servicedelar för. Tex till manuella daytonor där andrahandsmarknaden på delar är vansinnig.
Vet inte riktigt vad detta var svar på men sexsiffrigt betalt för service?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vet inte riktigt vad detta var svar på men sexsiffrigt betalt för service?
Senaste jag hörde om var en Daytona som kostade 90k för lite nya delar och en vanlig verkservice. Brutalt.. Är inte säker på vad de gör om man skickar dem en radiumtavla men grundkänslan är att man inte skickar något till dem. Helt off-topic men jag är inte hundra på att Rolex är intresserat av äldre ur som tex detta.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Senaste jag hörde om var en Daytona som kostade 90k för lite nya delar och en vanlig verkservice. Brutalt.. Är inte säker på vad de gör om man skickar dem en radiumtavla men grundkänslan är att man inte skickar något till dem. Helt off-topic men jag är inte hundra på att Rolex är intresserat av äldre ur som tex detta.
För ett valjouxverk, de har lärt sig ta betalt mao!
 

Kamelen

Cartier
Sista50 tals uret jag hanterade som fabriksrenoverats av Rolex var faktura daterad 97 och tror att de var en av de sista som lämnade fabriken då delar var ett problem för dem.
Och tavlan var hemsk det var en honeycomb med udda index och utan papper från Rolex skulle den vara omöjlig att sälja nu ligger den i en Italiensk samling.
Då det går alldeles utmärkt att i dag be producenter ej arbeta med tavla,så har jag svårt att se att där skulle lagstiftats om Radium.
Då prisbilden och smak har förändrats med åren så jobbar de flesta firmor med vintage i dag då pengarna är för bra att tacka nej till.
Hertigage och museum avdelningar var ej existerande för 15 år sedan.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som jag nämnde så tror jag att sista året då Rolex tog på sig att renovera ur och tavla var 97-98 och tydligen så har de ej tagit upp affärsidén, vilket är antagligen på grund av avsaknad av delar och efter att sett deras renoveringsjobb av tavlan på uret jag talar om så kanske det är lika bra.
Hänger nog ihop med fler saker då jag inte tror att det anses som strategiskt viktigt. Sedan är nästa fråga om det är praktiskt genomförbart då det kräver en hel del mer av ett företag som Rolex som tillverkat miljoner och åter miljoner klockor jämfört med tex Patek, Breguet mfl som förr i tiden bara tillverkade extremt begränsade volymer.
 

Kamelen

Cartier
Hänger nog ihop med fler saker då jag inte tror att det anses som strategiskt viktigt. Sedan är nästa fråga om det är praktiskt genomförbart då det kräver en hel del mer av ett företag som Rolex som tillverkat miljoner och åter miljoner klockor jämfört med tex Patek, Breguet mfl som förr i tiden bara tillverkade extremt begränsade volymer.

Det är som du säger antagligen vill man så kan man.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är som du säger antagligen vill man så kan man.
Man skulle iaf kunna hjälpa med information. Måla tavlor mm är jag mindre säker på att man kan göra vettigt. Du nämner en honeycombe och det jag spontant kommer att tänka på är en hemsk 3-6-9 sub som man gjorde åt någon viktig kund.

Jag tror att tex Patek har skickligare personal för att göra smakfulla renoveringar jämfört med Rolex som är allt annat än ett hantverk idag. Iofs kan de väl rekrytera in det men det känns långsökt.

Att dela information hade varit viktigt för samlarcommunityn men här är det ganska så klart att de inte ser någon större uppsida med det. För all del så är mystiken kring just Rolex något som också gör Rolex så starkt när det gäller vintage.
 
  • Like
Reactions: PJW

Kamelen

Cartier
Man skulle iaf kunna hjälpa med information. Måla tavlor mm är jag mindre säker på att man kan göra vettigt. Du nämner en honeycombe och det jag spontant kommer att tänka på är en hemsk 3-6-9 sub som man gjorde åt någon viktig kund.

Jag tror att tex Patek har skickligare personal för att göra smakfulla renoveringar jämfört med Rolex som är allt annat än ett hantverk idag. Iofs kan de väl rekrytera in det men det känns långsökt.

Att dela information hade varit viktigt för samlarcommunityn men här är det ganska så klart att de inte ser någon större uppsida med det. För all del så är mystiken kring just Rolex något som också gör Rolex så starkt när det gäller vintage.

Klockan i fråga var en boysize med pyramidindex och honeycomb och jag kommer ihåg att tavlan var förskräcklig så här 15 år senare med den darrigaste rolex loga man kan tänka sig.
 
  • Like
Reactions: Per

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sista50 tals uret jag hanterade som fabriksrenoverats av Rolex var faktura daterad 97 och tror att de var en av de sista som lämnade fabriken då delar var ett problem för dem.
Och tavlan var hemsk det var en honeycomb med udda index och utan papper från Rolex skulle den vara omöjlig att sälja nu ligger den i en Italiensk samling.
Då det går alldeles utmärkt att i dag be producenter ej arbeta med tavla,så har jag svårt att se att där skulle lagstiftats om Radium.
Då prisbilden och smak har förändrats med åren så jobbar de flesta firmor med vintage i dag då pengarna är för bra att tacka nej till.
Hertigage och museum avdelningar var ej existerande för 15 år sedan.
Är väl som med allt annat olika regler hos olika tillverkare. Blancpain servar inte klockor med radiumdelar utan att sanera men du kan välja att få tillbaka den orörd. Blancpain är ju för övrigt ett företag som tidigare jagat samlare för att katalogisera tidiga originalexemplar, inte alla tillverkare som gör sådant.

Med tanke på vad vi läst här och med tanke på att 9/10 gamla Breitlings ser om-målade ut, exempelvis den vi pratade om som dök upp på auktion nyss så vet vi ju hur Breitling ser på saken, eller sett på saken.
 
Topp