• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Premier

Slänger in en bild på mina fd (tyvärr!), ena en Breitling Duograph ref 762 (th) och en Breitling minns inte (tv).

Sålda via kaplans så ni som har inloggning kan söka efter avslutade auktioner och där se hyfsat högupplösta bilder.
Jag har för mig att båda var från 1946-1948 isch.

//N

 

Kamelen

Cartier
Är väl som med allt annat olika regler hos olika tillverkare. Blancpain servar inte klockor med radiumdelar utan att sanera men du kan välja att få tillbaka den orörd. Blancpain är ju för övrigt ett företag som tidigare jagat samlare för att katalogisera tidiga originalexemplar, inte alla tillverkare som gör sådant.

Med tanke på vad vi läst här och med tanke på att 9/10 gamla Breitlings ser om-målade ut, exempelvis den vi pratade om som dök upp på auktion nyss så vet vi ju hur Breitling ser på saken, eller sett på saken.


Tänkte mest på lagstiftning angående radiumet,tror ej att Breitlings tavelresturationer har något med radium att göra utan bara en ekonomisk fråga.
Breitlings egna kunskaper om sin produktion lämnar en del att önska,tittar man in på deras museumsavdelning så blir man lite frågande om en hel del saker.

Blancpain är väl ett företag som bytat ägare ett antal gånger sedan de legendariska uren producerades,företaget försöker återskapa en kunskapsbank som de släppte för många år sedan med yrkesinriktade ur och jag tror att i dag är de stolta över dessa ur.
Under deras satsningar på kvalitetsur i högre skolan under 80-tal och tidigt 90tal så var de ej så sugna på att förknippas med yrkesinriktade ur men tiderna förändras och även marknaderna.
 

Kamelen

Cartier
Slänger in en bild på mina fd (tyvärr!), ena en Breitling Duograph ref 762 (th) och en Breitling minns inte (tv).

Sålda via kaplans så ni som har inloggning kan söka efter avslutade auktioner och där se hyfsat högupplösta bilder.
Jag har för mig att båda var från 1946-1948 isch.

//N


Duographen är en favoritklocka,var det länge sedan den såldes?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt riktigt. En firma som idag "gråter blod" över bortslarvad historiedokumentation är troligen Ulysse Nardin. "Because unfortunately, lots of our archives were lost before Mr. Rolf Schnyder took the company over in 1983." Idag går det inte att får tag på vederhäftig information om många ur från UN. Jag tror många firmor under kvartskrisen resignerade och struntade i sitt historiska arv, och att det idag skulle bli en viktig källa samt en del i att ha ett starkt varumärke. Blancpain har ju begripit detta.
Inte lätt att veta att ett märke ska återuppstå efter 20år som något helt annat när man lägger ner det. :)
 

Fadershan

Patek
Spännande tråd! Får nog säga att "pushandet" eller ifrågasättandet iaf bidrar till trådläsarnas kunskap i ämnet ommålade tavlor.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Bumpar denna tråd. Någon som kan säga någon om ungefärligt värde på en premier 777?
 

Bilagor

  • IMG_0838.PNG
    IMG_0838.PNG
    145.9 KB · Visningar: 49

Fadershan

Patek
Ingen?

Det ligger en uppe på Chrono24 just nu, men den är polerad, och med annan urtavla än min?
https://www.chrono24.se/breitling/777-premier-chronograph-oversize-vintage-rare--id7275699.htm
Tycker oftast inte chrono24 är någon vidare prisindikator för vintageur. Den på chrono24 såg väldigt fin ut iaf måste jag säga. Din ser oxå fin ut men mörkare bild så kan inte se patinan lila väl :) Jag är f.ö. lite halvt på jakt efter premier. Är din oxå 38mm exklusive krona?
 
  • Like
Reactions: bvb

bvb

Cartier
2-Faktor
Tycker oftast inte chrono24 är någon vidare prisindikator för vintageur. Den på chrono24 såg väldigt fin ut iaf måste jag säga. Din ser oxå fin ut men mörkare bild så kan inte se patinan lila väl :) Jag är f.ö. lite halvt på jakt efter premier. Är din oxå 38mm exklusive krona?

Det tycker inte jag heller egentligen, speciellt inte med en klocka som inte finns på marknaden så ofta, men samtidigt är det svårt att hitta prisuppgifter. Detta är nog den andra jag sett på chrono24. Jag har inte lyckats hitta speciellt mycket info om den. Jag tror att min är 38 mm, jag har dock inte mätt. Min är ett arv så just nu är den inte till salu.
 

Fadershan

Patek
Det tycker inte jag heller egentligen, speciellt inte med en klocka som inte finns på marknaden så ofta, men samtidigt är det svårt att hitta prisuppgifter. Detta är nog den andra jag sett på chrono24. Jag har inte lyckats hitta speciellt mycket info om den. Jag tror att min är 38 mm, jag har dock inte mätt. Min är ett arv så just nu är den inte till salu.
Nä jag förstår, har nog feågat förut oxå och fått samma svar om ej till salu ;) Dock är dt ju ej heller då så relevant med dagens värde dårå? Det har ju varit på uppgående sista tiden och om du vill sälja den ngn gång så är det kanske nya tider och priser för den? Just nu skulle jag säga 15-30k beroende på skick, storlek, rätt köpare osv :)
 
  • Like
Reactions: bvb

bvb

Cartier
2-Faktor
Nä jag förstår, har nog feågat förut oxå och fått samma svar om ej till salu ;) Dock är dt ju ej heller då så relevant med dagens värde dårå? Det har ju varit på uppgående sista tiden och om du vill sälja den ngn gång så är det kanske nya tider och priser för den? Just nu skulle jag säga 15-30k beroende på skick, storlek, rätt köpare osv :)

Skulle jag få för mig att sälja den så är ju det som spelar roll ett eventuellt relativt högt värde, därav min undran :)

Just nu är den inne på service. Den är opolerad och urtavlan har varit orörd så länge jag ägt den i alla fall.
 
Topp