• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling-priser på internet

rillesnille

Panerai
2-Faktor
IMG_0507.JPG
:hilarious::hilarious::hilarious:

För övrigt finns det jättemycket oanvända Breitling att köpa på internet med aktiverade(och då det var aktuellt av AD stämplade och korrekt ifyllda) cert.
Just Breitling & Omega brukar vara märken där det är substantiell skillnad mellan list & onlinepris. Sen tillkommer ev. list-rabatt såklart i kalkylerna.
 

Raynor

Breitling
Vågar inte ta gift på det men jag skulle tro det. Ingen riktig handlare i Sverige gillar ju gråhandlarna så jag har svårt att se att någon skulle göra affärer med dem.

Jag har varit i kontakt med dem (uret.se) ett par gånger, för att fråga hur dem gör för att få alla papper och garantier på plats. De är "lite kryptiska" om hur det går till. Men klockorna de säljer går att försäkra och lämna in hos auktoriserade säljare.
Hade en vän som köpte en Navitimer ifrån dem (uret.se) och det var inga konstigheter att få en märkesförsäkring efteråt.
Det är det digitalavärdebeviset som är svårt att få ut på den gråa marknaden, men de löser det på Uret.se.

Det är väll mer en samvetsfråga om man vill att alla klockaförsäljare ska flytta in på internet för att överleva. Kan man tänka sig att betala 7-10% mer för att stödja den goda saken så är det bra
 
Jag har varit i kontakt med dem (uret.se) ett par gånger, för att fråga hur dem gör för att få alla papper och garantier på plats. De är "lite kryptiska" om hur det går till. Men klockorna de säljer går att försäkra och lämna in hos auktoriserade säljare.
Hade en vän som köpte en Navitimer ifrån dem (uret.se) och det var inga konstigheter att få en märkesförsäkring efteråt.
Det är det digitalavärdebeviset som är svårt att få ut på den gråa marknaden, men de löser det på Uret.se.

Det är väll mer en samvetsfråga om man vill att alla klockaförsäljare ska flytta in på internet för att överleva. Kan man tänka sig att betala 7-10% mer för att stödja den goda saken så är det bra

Garantier och försäkring är ju dock två helt olika saker. Garantin står varumärket för, försäkringen står oftast en själv på!
 

Raynor

Breitling
Garantier och försäkring är ju dock två helt olika saker. Garantin står varumärket för, försäkringen står oftast en själv på!
Sant, Men köper man en Rolex eller lite dyrare klockor så kan det vara svårt att teckna en viss typ märkesförsäkringar. Där försäkringsvärdet ökar med viss procent varje år, då måste man ha stämpeln ifrån urmakaren eller det digitala värdebeviset (som ges ut av en urmakare).
Jag gillar inte att försäkra mina klockor med enbart hemförsäkringen.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Sant, Men köper man en Rolex eller lite dyrare klockor så kan det vara svårt att teckna en viss typ märkesförsäkringar. Där försäkringsvärdet ökar med viss procent varje år, då måste man ha stämpeln ifrån urmakaren eller det digitala värdebeviset (som ges ut av en urmakare).
Jag gillar inte att försäkra mina klockor med enbart hemförsäkringen.
Vad är det du snackar om?
Det är absolut inga problem att försäkra dyrare klockor som man har köpt från "gråhandel".
Både cert och det nya digitalacertet följer med, rätt ifyllt.
Vad är en märkesförsäkring?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sant, Men köper man en Rolex eller lite dyrare klockor så kan det vara svårt att teckna en viss typ märkesförsäkringar. Där försäkringsvärdet ökar med viss procent varje år, då måste man ha stämpeln ifrån urmakaren eller det digitala värdebeviset (som ges ut av en urmakare).
Jag gillar inte att försäkra mina klockor med enbart hemförsäkringen.
Du är ute och cyklar! Det digitala kortet är ett certifikat och aktiveras av AD i butiken. Det ger dig märkesgarantin från Breitling vilken gäller i två år.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Wow, ser ibland väldigt intressanta argument på varför gråhandel är fel, felaktiga argument om huruvida garantin gäller, etc. Jag har inga problem med folk som vill betala ett antal tusenlappar extra för att gå in i en butik, gör gärna det. Varken jag eller många andra känner att det är värt de extra tusenlapparna, att komma med direkt felaktiga argument om internethandel/gråhandel är bara komiskt och ett ganska konstigt sätt att försöka "manipulera" marknaden på.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Sant, Men köper man en Rolex eller lite dyrare klockor så kan det vara svårt att teckna en viss typ märkesförsäkringar. Där försäkringsvärdet ökar med viss procent varje år, då måste man ha stämpeln ifrån urmakaren eller det digitala värdebeviset (som ges ut av en urmakare).
Jag gillar inte att försäkra mina klockor med enbart hemförsäkringen.
Captain-Picard-Facepalm.jpg
 

D.S

Omega
Datumet på cert köpt hos gråhandlare stämmer inte överens med när AD sålt/garantin började gälla.
 

Bane

Omega
Som sagt, hade majoriteten av köp från gråhandlare varit negativa hade de gått under, Min erfarenhet är att kunder har stått utan ifyllda korrekta garantikort. Men, återigen, de som hade korrekta ifyllda garantikort är inget som har noterats eftersom man inte reagerar på de, men när man måste förklara för en kund att klockan de har köpt på uret för 50K inte täcks av garantin tar man givetvis notis om det.
Sorry sent svar varit ute och rest

Fast om Breitling Stockholm tar emot en klocka som är köpt från Uret.se, varför skulle inte en AD göra det?
Och mitt garantikort är inte fel stämplat från Uret, skickade klockan med alla tillbehör och lådan fick reparerad då det vart ett fabriksfel på den utan några frågor eller komplikationer. Dem tog emot lagade och skickade tillbaka. Har vänner som köpt från Uret dyrare klockor än 50k lämnat in dem hos AD utan problem, ser inte logiken i det du säger.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag har varit i kontakt med dem (uret.se) ett par gånger, för att fråga hur dem gör för att få alla papper och garantier på plats. De är "lite kryptiska" om hur det går till. Men klockorna de säljer går att försäkra och lämna in hos auktoriserade säljare.
Hade en vän som köpte en Navitimer ifrån dem (uret.se) och det var inga konstigheter att få en märkesförsäkring efteråt.
Det är det digitalavärdebeviset som är svårt att få ut på den gråa marknaden, men de löser det på Uret.se.

Det är väll mer en samvetsfråga om man vill att alla klockaförsäljare ska flytta in på internet för att överleva. Kan man tänka sig att betala 7-10% mer för att stödja den goda saken så är det bra
Digitalt värdebevis och märkesförsäkring, vad är det?
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Det där får du gärna utveckla eftersom jag tror du har fel.
Menar väl att historiskt vid köp av Breitling har det skett att man "glömt" fylla i datumet på garanti-certet, och att man sen kan göra det själv. Även om det är stämplat. Vilket kan tyckas vara lite skumt, är dock inget unikt för gråhandel utan skedde även hos AD.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Menar väl att historiskt vid köp av Breitling har det skett att man "glömt" fylla i datumet på garanti-certet, och att man sen kan göra det själv. Även om det är stämplat. Vilket kan tyckas vara lite skumt, är dock inget unikt för gråhandel utan skedde även hos AD.
Sånt förekommer säkert men jag var mest ute efter att få veta vad @D.S så tvärsäkert tror sig veta som vi andra inte känner till.
 

D.S

Omega
Det där får du gärna utveckla eftersom jag tror du har fel.
När AD skickar iväg klockan till gråhandlare så börjar garantin att gälla. Sedan kan det gå flera månader innan klockan hittar sin första köpare.
Där o då skriver gråhandlaren in datumet på det oftast blanka certet.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
När AD skickar iväg klockan till gråhandlare så börjar garantin att gälla. Sedan kan det gå flera månader innan klockan hittar sin första köpare.
Där o då skriver gråhandlaren in datumet på det oftast blanka certet.
Är du uppdaterad på att det numera är digitala cert på Breitling vilket omöjliggör detta?
Och vad f.ö. är problemet med detta(när det alltså skedde)?
 

D.S

Omega
Där har vi problemet. Du TROR saker och skriver det sedan som sanningar.
Tror ingenting om breitling och kommer att fortsätta vara okunnig i det klockmärket. Ville endast dela med mig av hur det går till med cert där datum skrivs för hand.
Bra att datum ristas in i sten när klockan lämnar auktoriserad återförsäljare!
 

D.S

Omega
Nej, oftast inte på Breitling, Omega, JLC, IWC, Rolex osv.
På "billigare" märken kanske, men inte dessa då gråhandlarnas stämplar inte är giltiga för garanti på verkstad.
Gråhandlare har ingen stämpel däremot har dom tuschpenna. Vet inte hur många AD som stämplar cert inga jag köpt från i alla fall. Vet dock att nymans stämplar.
 

manolo

Omega
2-Faktor
Gråhandlare har ingen stämpel däremot har dom tuschpenna. Vet inte hur många AD som stämplar cert inga jag köpt från i alla fall. Vet dock att nymans stämplar.
Finns vissa gråhandlare som till och med säljer in en klocka att du kan få ditt namn på cert. Som dom skriver med en tuschpenna:banghead:
 
  • Like
Reactions: D.S
Topp