• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling SOH

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Pga av detta håller jag inte med om att "Om din favoritmodell hos Breitling är en Superocean Heritage så gillar du egentligen inte Breitling" utan man kanske inte gillar det de gjorde mellan 1970-2010? Men vi är ju nästan överens alla. Jag lade mest upp bilden för att visa var modellen kom ifrån, inte för att attackera något speciellt inlägg.

Jag tog möjligtvis i lite i mitt tidigare inlägg. Vill mena att SOH inte är den modell som förknippas med Breitling i huvudsak. Detta även fast den bevisligen sedan länge har varit en del företagets arsenal.

TS ville inte förknippas med den nidbild av Breitlingägare som humoristiskt florerar i vissa delar av den svenska klockdiskursen. Det jag i grunden menade med mitt inlägg var således att eftersom SOH rent generellt inte ses som mitten av den röda linjen i Breitlings designprogression så behövde han inte heller oroa sig för att falla in under denna.

Sedan så var min kommentar som du citerade självklart oerhört subjektiv och skriven med en underton av ironi.
 

Bolio

Panerai
Vad är Breitling? Förmodligen varierar det mellan personer men för mig är det alla modeller de tillverkat. Sedan glömmer man de som ligger i mitten och memorerar de fulaste och de snyggaste. Så för mig är Breitling smäckra kronografer i ädelmetall, tidiga Chronomaten som levde vidare i Navitimern, batteridinkorna med irak-krigarna mm. och de kraftigare modellerna som kom på 80-talet? Dessa modeller skiljer sig mycket från varandra så att alla de skulle se likadana ut ter sig främmande för mig.

Pga av detta håller jag inte med om att "Om din favoritmodell hos Breitling är en Superocean Heritage så gillar du egentligen inte Breitling" utan man kanske inte gillar det de gjorde mellan 1970-2010? Men vi är ju nästan överens alla. Jag lade mest upp bilden för att visa var modellen kom ifrån, inte för att attackera något speciellt inlägg.

Absolut varierar det från person till person vad man anser Breitling är. Jag förstår vad du menar och jag är övertygad att du förstår vad jag menar. Jag tror att när många tänker Breitling i dagens läge att de flesta ser framför sig modeller som kanske är från 70-talet och framåt tex en Blackbird, Navitimer eller Super Avenger ( kan inte exakt när dessa släpptes ) eller om man tänker Rolex så dyker det upp en Sub eller Daytona på näthinnan, AP en RO el ROO, Omega kanske en Speedmaster och Bell & Ross deras fyrkantiga Aviation.

Det jag vill säga är att de flesta märken är förknippade med en vis stil eller design och att just SOH inte är just det första de flesta ( inte alla ) tänker på när de hör ordet Breitling.
Ber om ursäkt om det blivit kladd i tråden men jag anser fortfarande att TS ska köpa en SOH om det är de han vill ha eftersom det är ett riktigt fint ur.
MVH
 

Carlton

Cartier
Pricken över i, huvudet på spiken osv osv i ditt sista inlägg Aquaracer2. Du var mitt i prick gällande mitt resonemang.

Förövrigt hur tror ni en SOH står sig vid lite slit och släng? Inser ju att det inte är en slit och släng klocka som tex en Seiko Marinemaster eller liknande men har den någon potential alls för att vara en slit och släng klocka? Observera att jag inte tänker använda den till detta utan funderar mest om det ens är möjligt med en SOH i det användningsområdet.
 

jandan

Panerai
SOH 42 är en riktig favorit, stilren och lagom stor (iallafall för mina små handleder). 46 blir för stor för mig.
Som alla andra säger, gillar du den, slå till. Bry dig inte om rykten om pizzabagare etc. Skulle det kännas helt fel att bära den är det ju bara att byta jobb :D !
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Bumpar denna tråd med en fråga. Har man helt slutat med SOH i 38 mm? Hittar den inte på Breitlings hemsida. Finner den heller inte hos handlarna... Någon som vet?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Kul med så objektiva svar, trodde att ni skulle ha betydligt svårare att släppa era Rolexglasögon än såhär ;)

Skämt åsido så blir jag innerligt glad över vad jag läser, men egentligen var det inte er jag oroade mig för eftersom ni är begåvade nog att förbise själva pizzabagarsnacket. Värre kanske det är med medelsvensson.

Som många poängterade så är ju modellen ganska Icke-brattig vilket känns bra, men samtidigt känns det lite fel att "ha en bratte utan att det är en bratte" om nu det verkar rimligt eller ej vet jag inte.

Har kikat på begagnat och helt ärligt finns det inte jätte många, inte 42mm iaf.
Hittade den här på Chrono24: https://www.chrono24.se/breitling/s...itage--mod32.htm&models=32&manufacturerIds=32

Någon som har några synpunkter på den? Bra som dåliga.
En mycket snygg o stilren klocka. Jag körde ole dole doff mellan en sån och en PO. Den gången vann PO, men jag kan utan tvekan tänka mig en SOH :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

erlpes

Omega
Gillar också SoH och då särskilt den med blå urtavla. Men jag föredrar 38, 42 blir nog för stor och 46 skulle troligen äta upp min handled. Det ligger en 38 med svart urtavla ute till försäljning, på köp och sälj.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tack svesam och Aboynamedsue denna klocka ligger på min "en av de där snygga 25 listan" som man tittar och funderar på. Den fajtas bland annat med Explorer 1an på 36 mm, samt Explorer II på 40mm. Ligger även någon omega seamaster GMT 50 års jubileum på den listan också. Så ett köp i dagsläget är inte aktuellt, men som sagt tack ändå!
 

svesam

Rolex
Tack svesam och Aboynamedsue denna klocka ligger på min "en av de där snygga 25 listan" som man tittar och funderar på. Den fajtas bland annat med Explorer 1an på 36 mm, samt Explorer II på 40mm. Ligger även någon omega seamaster GMT 50 års jubileum på den listan också. Så ett köp i dagsläget är inte aktuellt, men som sagt tack ändå!


Bjussar på en bild på frugans 38:a.
Kanske kan hjälpa dig att fokusera på rätt saker dvs Breitling ;)

59e9e7c455938b8b39d6c36fc204b759_zpsca03d42e.jpg


/Daniel
 
Topp