• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Superocean 44

Det är en välbyggd klocka med klassiskt Breitling-utseende, även om jag personligen saknar den så karaktäristiska bezeln med sina rider-tabs. Att jag aldrig för egen del ens skulle överväga att köpa den har mest att göra med att urverket är så low-end; ett ETA 2824-2 hör inte hemma i en klocka som listar på nästan 30k, spelar ingen roll att Breitling beställer verket i Top-versionen med Glucydyr-balans och även byter ut fjädern hos Breitling Chronometrie till en annan av högre kvalitet.

EDIT; välkommen till Sveriges bästa klockforum förresten ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Breitling Superocean 44

Undersköterskan skrev:
Det är en välbyggd klocka med klassiskt Breitling-utseende, även om jag personligen saknar den så karaktäristiska bezeln med sina rider-tabs. Att jag aldrig för egen del ens skulle överväga att köpa den har mest att göra med att urverket är så low-end; ett ETA 2824-2 hör inte hemma i en klocka som listar på nästan 30k, spelar ingen roll att Breitling beställer verket i Top-versionen med Glucydyr-balans och även byter ut fjädern hos Breitling Chronometrie till en annan av högre kvalitet.

EDIT; välkommen till Sveriges bästa klockforum förresten ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Förvisso är väl 2892-A2 en bättre konstruktion än 2824-2, men enligt http://www.chronometrie.com/eta2824/eta2824.html är en av de främsta skillnaderna att 2892 är tunnare. Får man plats med ett 2824 i sin boett är detta inget problem?
Jag tolkar åtminstone artikeln som att skillnaderna i tidhållning och tillförlitlighet är mindre än vad ryktet säger.
Är det principen att använda ett billigare basverk som sticker i ögonen? Eller tolkar jag artikeln fel?
 
Håller med om att skillnaderna mellan verken är rätt små även om 2892-A2 generellt har ett bättre anseende och till följd av sin exceptionella tunnhet ofta är att föredra - det är ingenting fel med ett 2824-2 så länge urverket håller sig i rätt prisklass. Det är en klassisk traktor, mer överdimensionerat och helt klart lika slitstarkt (om inte mer) som ett 2892-A2. Det är ett perfekt urverk i klockor från Tissot, Davosa eller Steinhart.

Problemet är bara att man i mitt tycke har rätt att förvänta sig så mycket mer om man betalar nästan 30k för en klocka än ett standardverk som går att finna hos någon av de tre ovan nämnda tillverkarna för 3k, även om det förstås i den tio gånger dyrare Breitling-klockan är mer påkostat och omsorgsfullt regulerat. Ingen annan av de större manufakturerna, om man exempelvis tar IWC eller Omega som exempel, har den ens i sitt sortiment - det är bara Breitling som envisas med att ta ut sådana här ohyggliga överpriser för urverket vilket på sätt och vis är synd då klockan i övrigt, sett till boett och länk, håller en så hög kvalitet.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
C

China

Guest
Re: Sv: Breitling Superocean 44

Camo00 skrev:
Undersköterskan skrev:
Det är en välbyggd klocka med klassiskt Breitling-utseende, även om jag personligen saknar den så karaktäristiska bezeln med sina rider-tabs. Att jag aldrig för egen del ens skulle överväga att köpa den har mest att göra med att urverket är så low-end; ett ETA 2824-2 hör inte hemma i en klocka som listar på nästan 30k, spelar ingen roll att Breitling beställer verket i Top-versionen med Glucydyr-balans och även byter ut fjädern hos Breitling Chronometrie till en annan av högre kvalitet.

EDIT; välkommen till Sveriges bästa klockforum förresten ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Förvisso är väl 2892-A2 en bättre konstruktion än 2824-2, men enligt http://www.chronometrie.com/eta2824/eta2824.html är en av de främsta skillnaderna att 2892 är tunnare. Får man plats med ett 2824 i sin boett är detta inget problem?
Jag tolkar åtminstone artikeln som att skillnaderna i tidhållning och tillförlitlighet är mindre än vad ryktet säger.
Är det principen att använda ett billigare basverk som sticker i ögonen? Eller tolkar jag artikeln fel?



2892-A2 är enl. min uppfattning överlägsen i prestanda, och kronometer graden utklassar många inhouseverk. Att sedan både 2824-2 och 2892-A2 från början var rena nödlösningar som betraktades med viss skepsis, det är en annan femma.
 

svesam

Rolex
Halloj,

Kul att du är på jakt efter en Bratte :)
Mitt tips är dock att du knallar in till någon handlare och provar den innan du bestämmer dig
för det är en riktig klumpekloss till klocka...

Den känns större än sin 44mm och den är duktigt hög och länken tjock och tung.

Ett stabilt bygge abslout men den är som sagt en riktigt dunderklump på handleden
och då jämför jag ändå med min Superocean Heritage Chrono 46:a som faktiskt känns mindre...

Alternativ som är smidigare i formatet är Superocean 42:an eller för all all del Heritage 42:an
Men du kanske vill ha en riktigt stor klocka och då tycker jag redan du tittar åt rätt håll :D

Lycka till i jakten !

//Daniel
 

vicjoh

Omega
Intressant. Tack för synpunkter!

Jag har kännt på den. Kan inte bestämma mig för 42:an eller 44:an.
På grund av vissa tillfälligheter får jag även ett väldigt bra pris på den klocka jag väljer. Så det med att urverket inte håller för listpriset på 30' försvinner när det kommer till nackdelar av detta klockval!

Förresten; Är det någon här, utav er, som har någon av dessa två modeller?

Mvh
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Håller med om att skillnaderna mellan verken är rätt små även om 2892-A2 generellt har ett bättre anseende och till följd av sin exceptionella tunnhet ofta är att föredra - det är ingenting fel med ett 2824-2 så länge urverket håller sig i rätt prisklass. Det är en klassisk traktor, mer överdimensionerat och helt klart lika slitstarkt (om inte mer) som ett 2892-A2. Det är ett perfekt urverk i klockor från Tissot, Davosa eller Steinhart.

Problemet är bara att man i mitt tycke har rätt att förvänta sig så mycket mer om man betalar nästan 30k för en klocka än ett standardverk som går att finna hos någon av de tre ovan nämnda tillverkarna för 3k, även om det förstås i den tio gånger dyrare Breitling-klockan är mer påkostat och omsorgsfullt regulerat. Ingen annan av de större manufakturerna, om man exempelvis tar IWC eller Omega som exempel, har den ens i sitt sortiment - det är bara Breitling som envisas med att ta ut sådana här ohyggliga överpriser för urverket vilket på sätt och vis är synd då klockan i övrigt, sett till boett och länk, håller en så hög kvalitet.

Vänligen
Forumets undersköterska


Nu var du dum Uskan! Tissot är inte samma skräp som Steinhart och Davosa :(
 
Spencer66 skrev:
Nu var du dum Uskan! Tissot är inte samma skräp som Steinhart och Davosa :(

Haha, du har rätt ! :) My bad. Tissot har ändå en historia och är ju dessutom nära förbundet med Omega ända sedan de gick samman på 30-talet. Här sköt jag mig själv i foten. Min poäng var väl mest att de använder samma verk.

vicjoh skrev:
På grund av vissa tillfälligheter får jag även ett väldigt bra pris på den klocka jag väljer. Så det med att urverket inte håller för listpriset på 30' försvinner när det kommer till nackdelar av detta klockval!

Om jag får vara lite fördomsfull så är det här ett karaktärsdrag som jag tycker kännetecknar Breitling-köparen överlag. Det är det yttre som är det intressanta; urtavlan, boetten, länken - och allt detta har ju en tvivelsutan tilltalande och för Breitling så karaktäristisk formgivning. Det håller dessutom högsta klass rent kvalitetsmässigt.

Det är ett fullt begripligt sätt att se på saken - att det tickande inre livet ur mekanisk synvinkel är lika intressant som en gammal Hyundai-motor och inte håller för ett listpris på 20k heller får man helt enkelt bortse från, men det spelar ju ingen roll vad jag tycker - det viktiga är att du är nöjd. Och Breitling caliber 17 (Breitlings benämning på ETA 2824-2), som du ser på bilden nedan och som sitter i den klocka som du är intresserad av, är ändå ett urverk som genom åren visat sig vara en pålitlig arbetshäst med fin gångprecision.

B17_1.jpg


De av er som prenumererar på den förnämliga blaskan Watch Time läste säkert intervjun med Breitlings VP Jean-Paul Girardin i förra numret. Det verkligt glädjande med den intervjun var den klara satsning Breitling nu tycks göra på in-house produktion. I nuläget klarar man av att tillverka 50.000 manufakturkalibrar om året och enligt Girardin har Breitling kapacitet att inom 2-3 år, om det blir nödvändigt, helt förlita sig på uteslutande manufakturkalibrar (år 2011 producerade Breitling totalt runt 150.000 klockor, så om vi utgår från att produktionen nu förmodligen är något högre innebär det att var tredje eller fjärde klocka i nuläget är försedd med någon av manufakturens fyra manufakturkalibrar) och man arbetar redan på att utveckla förmågan att på egen hand kunna producera sina egna ankare och ankarhjul som man i nuläget beställer via Swatch-gruppen till sina in-house verk. Girardin svarade lite svävande på frågan om man inte kommer att lansera ett eget standardverk och nöjde sig då med att svara att "...if we wish to be truly independent, we'll also need a three-hand movement". Time will tell. En Superocean med manufakturkaliber låter dock som en riktigt bra idé och något som även jag skulle kunna tänka mig att bära på handleden.
 

vicjoh

Omega
Tack för ett väldigt fint svar.
Bara för detta gjorde du mig nyfiken på urverk. Försökte googla men hittade inte särskilt mycket.
Tips på vart jag kan läsa mig till information angeånde oika urverk etc så jag förstår mig på funktionen, uppbyggnaden och andra spännande saker, som jag idag, inte har en susning om?
Vore oerhört tacksamt!
 

kalle

Omega
Äger själv en sådan klocka och tycker inte den är för stor på mig i alla fall jag tycker den är riktigt snygg tycker inte annars Breitling har så måna roliga modeller :D Min har jag haft i 7 månader och aldrig några problem får mycket komplimanger för den med ! ;) Undrar du något så bara att fråga!

Bild:

xp382h.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Breitling Superocean 44

vicjoh skrev:
Tack för ett väldigt fint svar.
Bara för detta gjorde du mig nyfiken på urverk. Försökte googla men hittade inte särskilt mycket.
Tips på vart jag kan läsa mig till information angeånde oika urverk etc så jag förstår mig på funktionen, uppbyggnaden och andra spännande saker, som jag idag, inte har en susning om?
Vore oerhört tacksamt!

Det finns en del intressant info kring det nämnda verket i länken jag postade ovan... :)
 
C

China

Guest
Ett litet förtydligande när det gäller Eta 2824-2 vs 2892-A2, oavsett om verket är modifierat eller inte.

En boett för 2824-2 fungerar inte till 2892-A2, det är mer än tjockleken på verken som skiljer. Kronaxeln har en annan position och datumvisningen är annorlunda så en urtavla som passar 2824-2 blir skev till 2892-A2. 2892-A2 är 1 mm tunnare och kronaxelns höjd skiljer 0,5 mm, med andra ord så fungerar det inte att använda en Eta 2824-2 som drop in för en 2892-A2.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Breitling Superocean 44

China skrev:
Ett litet förtydligande när det gäller Eta 2824-2 vs 2892-A2, oavsett om verket är modifierat eller inte.

En boett för 2824-2 fungerar inte till 2892-A2, det är mer än tjockleken på verken som skiljer. Kronaxeln har en annan position och datumvisningen är annorlunda så en urtavla som passar 2824-2 blir skev till 2892-A2. 2892-A2 är 1 mm tunnare och kronaxelns höjd skiljer 0,5 mm, med andra ord så fungerar det inte att använda en Eta 2824-2 som drop in för en 2892-A2.

Tack för kompletterande info, men det var inte så jag menade. Det var endast en referens till varför man prompt vill ha 2892 istället, och om man vill göra en jättetunn klocka är ju 2892 tunnare! Men om man ska göra en fet och tjock klocka kan man lika gärna använda 2824 - om nu artikeln ovan har rätt angående de båda verkens likvärdighet i kvalitet...
Skrev så bara för att spetsa till Undersköterskans kommentar kring 2824 som ett "billigt" val i en dyr klocka! :)
 
C

China

Guest
Re: Sv: Breitling Superocean 44

Camo00 skrev:
China skrev:
Ett litet förtydligande när det gäller Eta 2824-2 vs 2892-A2, oavsett om verket är modifierat eller inte.

En boett för 2824-2 fungerar inte till 2892-A2, det är mer än tjockleken på verken som skiljer. Kronaxeln har en annan position och datumvisningen är annorlunda så en urtavla som passar 2824-2 blir skev till 2892-A2. 2892-A2 är 1 mm tunnare och kronaxelns höjd skiljer 0,5 mm, med andra ord så fungerar det inte att använda en Eta 2824-2 som drop in för en 2892-A2.

Tack för kompletterande info, men det var inte så jag menade. Det var endast en referens till varför man prompt vill ha 2892 istället, och om man vill göra en jättetunn klocka är ju 2892 tunnare! Men om man ska göra en fet och tjock klocka kan man lika gärna använda 2824 - om nu artikeln ovan har rätt angående de båda verkens likvärdighet i kvalitet...
Skrev så bara för att spetsa till Undersköterskans kommentar kring 2824 som ett "billigt" val i en dyr klocka! :)

Det är lugnt! :)

Jag tänkte väl mest på att en del hemslöjdare brukar tro att det fungerar att byta verk rakt av ( 2824-2 till 2892-A2). Egentligen så är väl inte 1,5 mm så stor skillnad på boetten, om man diskuterar vad som är en "fet" klocka. Men nu är jag lite halvt OT...
 

trumpetera

Panerai
Undersköterskan har helt klart i mitt tycke en poäng i det han skriver om detta med 2824-verk i ett ur för 30.000.

http://www.ablogtowatch.com/what-about- ... the-value/

Jag håller kanske inte med om precis allt i länken ovan-detta med retail versus internet-shopping är något som jag nog har en annan åsikt kring.

Jag försökte handla allt jag kunde i lanthandeln vid vårat sommarställe istället för att åka till stormarknaden-bara för att jag ville att lanthandeln skulle överleva....

Kanske en haltande jämförelse, men ni fattar vad jag menar!

Vill man se positivt på verket i Breitlingen, så är det ju så att behöver man få den reparerad när man befinner sig på elefantjakt i afrika (t.ex), så kommer den lokale urmakaren fixa detta galant! :)
 
C

China

Guest
trumpetera skrev:
Vill man se positivt på verket i Breitlingen, så är det ju så att behöver man få den reparerad när man befinner sig på elefantjakt i afrika (t.ex), så kommer den lokale urmakaren fixa detta galant! :)

Jag tycker inte att man ska dra för stora växlar på att Breitling använt ETA verk till sina calibrar. Det är lite mer än Cote de Genevé som skiljer, man har i vissa fall finslipat verken till perfektion jämfört med vad som rullat ut från ETA. I själva verket krävs det mycket arbete att modifiera ett verk, och Breitling har själva modifierat verken till COSC standard. Man kan tycka att ETA verk i dyrare klockor verkar mindre prisvärt, men det avgörande är trots allt hur modifierade verken är.

Breitling har t.ex. som policy att enbart använda COSC klassade verk till sina automater, och där slår man många andra tillverkare på fingrarna. Sedan kan man givetvis tycka att Breitling borde ha utvecklat sina egna verk, men det innebär inte att deras modifierade calibrar är av samma kvalité som ETA.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
China skrev:
Ett litet förtydligande när det gäller Eta 2824-2 vs 2892-A2, oavsett om verket är modifierat eller inte.

En boett för 2824-2 fungerar inte till 2892-A2, det är mer än tjockleken på verken som skiljer. Kronaxeln har en annan position och datumvisningen är annorlunda så en urtavla som passar 2824-2 blir skev till 2892-A2. 2892-A2 är 1 mm tunnare och kronaxelns höjd skiljer 0,5 mm, med andra ord så fungerar det inte att använda en Eta 2824-2 som drop in för en 2892-A2.

Shit vilka kvalitetsposter du gjort ändå från start!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
trumpetera skrev:
Undersköterskan har helt klart i mitt tycke en poäng i det han skriver om detta med 2824-verk i ett ur för 30.000.

Håller med. Det är därför Tudor BB är överprisad (enligt mig). 27000kr är ett galet pris för den.
 

trumpetera

Panerai
Vaknade med ett ryck inatt, och insåg att min Omega 2254.50 minsann också har ett (av Omega) modifierat ETA-verk i sig!

Men vilken gångprecision!
 
trumpetera skrev:
Vaknade med ett ryck inatt, och insåg att min Omega 2254.50 minsann också har ett (av Omega) modifierat ETA-verk i sig!

Men vilken gångprecision!

Fast Omega kaliber 1120 bygger ju på ett finare utgångsmaterial (ETA 2892-A2) och är dessutom kraftigt ombyggt, främst genom en helt ny och mer effektiv uppdragningsmekanism som kräver ett färre antal varv för rotorn att snurra för att fjädern ska bli helt uppdragen. Här talar vi om omfattande modifieringar, vilken man dessvärre inte kan påstå att Breitling lagt ner på sin version av ETA 2824-2.
 
Topp