Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Breitling superocean vs Oris diving

Diskussion i 'Diskussion' startad av Danne85, 15 maj 2014.

1. Danne85
    Trådstartare

Danne85 Torpare

Från:
    Umeå men bor i Göteborg
    Hej
    Jag funderar på att köpa en schyst klocka. Jag har hittat två modeller som jag gillar men jag vet inte riktigt vilken jag ska välja.

Första alternativet är ca 10k dyrare än alternativ 2. Men är ett märke med gott anseende (tror jag iaf) och lång historia. Jag tycker klockan är snygg och den är hyfsat bra i storleken. Dock så ligger den på gränsen för vad jag vill spendera på en klocka. Klockan: Breitling superocean 2 44http://www.mywatch.nu/breitling-superocean-ii-44-20

Andra alternativet är som sagt ca 10k billigare. Men lite större i storleken vilket jag gillar den är också väldigt snygg enligt mig. Dock så känns märket mycket mindre exklusivt och då är ju frågan hur kvaliteten är jämfört med Breitling. Klockan: Oris diving http://www.mywatch.nu/oris-diving-30

Vad tycker ni? Går det ens att jämföra dessa klockor?

Är det någon som köpt dyrare klockor via uret.se Mywatch.nu osv? Eller ska man undvika att handla sådana klockor på internet?

Mvh Danne85

2. Anden

Anden Friends of KS

Från:
    Lund
    Tipset är väl att ta sig till butik och prova klockorna, så kan du bestämma dig senare. Vad gäller anseende så har Oris också ett gott sådant, även om Breitling är aningen mer välkänt.

Vad gäller uret.se och liknande gråhandlare tycker jag många här brukar säga att man kan få ungefär samma pris hos AD med sedvanligt prut. Fördelen då är ju att du vid eventuella problem har en fysisk butik att gå till.

3. BOTL

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Breitlingen var fantastiskt snygg, och på det här forumet är det ett märke som jag uppfattar det vissa klinkar ner på och inte för mig sökte jag lite på några andra internationella forum för att vilda mig en bredare uppfattning. Min kunskap om klockor är begränsad och det jag kan säga är att för mig lirar dessa i två olika divisioner. Köp den som känna helt rätt, låt inte 10k vara avgörande för du kommer bara ångra att du inte köpte det du vill ha.

Prata med någon AD och försök pruta lite snyggt, kanske kan du komma nära det priset och få en annan körupplevelse än att handla och få hem ett paket på nätet

Ben Bockbrännarbolmers

vonbahr, Eurenius och Sjobedan gillar detta.
  4. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Aldrig hört talas om mywatch tidigare. Men som sagt, testa båda i butik och utvärdera. Brukar även finnas beg superoceans för runt 18-20k om det skulle vara ett alternativ.

5. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Som det nämndes tidigare så behöver du prova uren i fråga för att kunna bestämma dig.
    Framförallt Bratten du länkar till är en riktig klumpekloss på armen. Bärs betydligt större än dess 44mm.
    Kolla in 42mm varianten också innan köp är mitt tips.

Oris är också ett trevligt märke men inte ett alternativ till Breitling i min bok.
    Jag skulle hellre titta på beggad Breitling än på en ny Oris :)

Lycka till!

/Daniel

Icaras, Tobbe-i-Etuna, Eurenius och 1 annan gillar detta.
  6. BOTL

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Helvetes jävla autocorrect, jag måste börja läsa igenom mina inlägg innan jag postar. Du förstod vad jag menar hoppas jag med mitt tidigare inlägg i tråden.

Ben Bockbrännarbolmers

keroro, Icaras, Tobbe-i-Etuna och 3 andra gillar detta.
  7. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag trodde du hade blivit snurrig av kraftigt cigarr rökande.

8. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    jag hade valt breitlingen! Gillade inte dom nya superoceanmodellerna från början men dom har växt något enormt för mig:)

Skiter i att dom inte har någon lumedot jag dyker ändå aldrig!:D

Eurenius gillar detta.
  9. konkas

konkas Friends of KS

Av dessa två väljer jag Breitling.

10. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Föredrar Oris här. Men mellan dessa märkena skulle jag säga att Superocean Heritage står högst upp på snygge listan![​IMG]

Aboynamedsue och Palenkovich gillar detta.
  11. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Superocean alla dar i veckan :)

Tobbe-i-Etuna och Eurenius gillar detta.
  12. hedbrg

hedbrg Borgare

Jag hade valt en oris framför bratte 8 dar i veckan, men 46mm känns helt enormt :)

kayaker, Glidarn och vonbahr gillar detta.
  13. Björklund

Björklund Friends of KS

Oris!

Glidarn gillar detta.
  14. vonbahr

vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

Från:
    Stockholm
    Jag har haft flertalet av både oris och breitlings dykarmodeller. Jag påstår att du får mest "pang för pengen" hos oris.
    Lycka till :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Glidarn och Fido1 gillar detta.
  15. TiE

TiE Friends of KS

Breitling!!!!!

Eurenius gillar detta.
  16. Uffe

Uffe Biskop

Båda är snygga och coola. Jag tycker mycket om Oris, men Bratten är nog ändå lite vassare. Frågan är om den är 10k vassare? Svaret är förmodligen: JA! Om det är den du vill ha. I övrigt tycker jag absolut du ska köpa beggat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tobbe-i-Etuna och Mekmek gillar detta.
  17. Danne85
    Trådstartare

Danne85 Torpare

Från:
    Umeå men bor i Göteborg
    Tack så mycket för alla svar! Det blir nog så att jag åker och testar breitlingen och Orisen nästa vecka. Jag ska även prova heritagen som ni föreslog. Däremot vad gäller storleken så gillar jag stora klockor och jag har rätt så grova handleder(inget skryt) så det känns som om jag behöver rätt så stora klockor.

Har någon provat att köpa beg via chrono24? Funkar det bra?

Med vänlig hälsning, Danne85

18. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Tycker denna är tuffare! Finns i 42mm och 46mm för jättar (har datum längst ned(?)!​

Mekmek gillar detta.
  19. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Har både en Beitling (ingen dykare dock) och en Oris (dykare) så om du går med på en jämförelse med äpplen och päron så slår jag ändå ett slag för Orisen. Mest pang för pengarna och har hållt för både pool och terrrassbygge inkl användandet av powertoools så kvaliteten är det inget fel på tycker jag.

Glidarn och Icaras gillar detta.
  20. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Äh, en ickefråga. Breitling.

Tobbe-i-Etuna och Mekmek gillar detta.
  21. Norgekamraten

Norgekamraten Bonde

Skulle tagit Orisen. Den har en lite mer säregen stil som träffar helt rätt enligt mig.

22. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Breitling såklart! Och 27500:- behöver du inte betala.

J

BOTL och Eurenius gillar detta.
  23. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Har Oris chronometer spec på sina modeller? Jag vet inte.

24. Jonas.76

Jonas.76 Friends of KS

Hejs

Har haft en Oris aquis date 43mm
    Orisen känns ganska brutal, väldigt manlig och lite grovt tillyxad. Kan vara länken som gör det. Jag upplevde den som lite oskön att bära.

Har ingen superocean men en colt 44, som jag verkligen gillar! Den är 44mm men bärs mindre. Riktigt skön på handleden också. Kanske skall tillägga att det är en Quartz eller rättare sagt superquartz.

image.jpg image.jpg

Danne85 och Eurenius gillar detta.
  25. morrism

morrism Friends of KS

Skulle tagit Orisen även om de kostade lika mycket

kayaker och Glidarn gillar detta.
  26. Danne85
    Trådstartare

Danne85 Torpare

Från:
    Umeå men bor i Göteborg
    Orisen ser ju riktigt fin ut. Hur känns kvaliteten på den jämfört med colten? Vad är det för tjocklek på Orisen? Jag gillar verkligen biffiga klockor så en oris aquis 46mm tor jag skulle passa mig bra. Tyvärr så är man ju lite märkesbög så breitlingen är fortfarande väldigt aktuell. Det som mest troligt kommer avgöra är vilken klocka som känns mest biffigt, känns mest gedigen och kan bjuda på lite wow faktor. Köper man en klocka för såna summor så vill man ju att den ska synas.

27. orismania

orismania Torpare

Oris!

även om heritage e en fin breitling linje ..

28. Glidarn

Glidarn Bonde

Oris gör otroligt gedigna dykare. Stora, tunga och väldigt grova! Som många redan sagt, knalla ner till en AD och testa klockorna. Tror du kommer bli positivt överraskad med Orisen!

Fido1 gillar detta.
  29. Jonas.76

Jonas.76 Friends of KS

Jag tycker Orisen håller jämna steg i kvalitetskänsla. Hur hög Orisen är i mm vet jag inte, men den känns ju rejäl :)

Du får testa båda o jämföra. Lycka till!

30. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    Av dessa två skulle jag lätt ta Orisen. Köpa bratten ny skulle inte finnas på kartan för mig pga att de sjunker väldigt i pris. Orisen sjunker ju den med men eftersom ny priset är så mycket lägre kan jag tycka att det är värt det, för att kunna få den härliga ny känslan.
    Av de två nätförsäljarna du tar upp har Uret.se funnits under många år, och av egen erfarenhet och andras har det fungerat väldigt bra att köpa och även sälja hos dem.
    Mywatch.nu har vad jag vet precis börjat med sin sida och även om jag verkligen hoppas att de är seriösa så hade jag nog väntat med att köpa från dem innan det kommer upp ett antal goda reff .

Det har de senaste åren dykt upp nya klocksidor som säljer klockor men det är väldigt få som är kvar så det tyder ju på en del.

Skulle heritage modellen finnas som ett alternativ hade jag köpt den men absolut inte ny.

Lycka till med köpet, ser fram emot bilder här när du fått hem den.

Mårtenssons ur Brookfield