• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling superocean vs Oris diving

Danne85

Breitling
Hej
Jag funderar på att köpa en schyst klocka. Jag har hittat två modeller som jag gillar men jag vet inte riktigt vilken jag ska välja.

Första alternativet är ca 10k dyrare än alternativ 2. Men är ett märke med gott anseende (tror jag iaf) och lång historia. Jag tycker klockan är snygg och den är hyfsat bra i storleken. Dock så ligger den på gränsen för vad jag vill spendera på en klocka. Klockan: Breitling superocean 2 44http://www.mywatch.nu/breitling-superocean-ii-44-20

Andra alternativet är som sagt ca 10k billigare. Men lite större i storleken vilket jag gillar den är också väldigt snygg enligt mig. Dock så känns märket mycket mindre exklusivt och då är ju frågan hur kvaliteten är jämfört med Breitling. Klockan: Oris diving http://www.mywatch.nu/oris-diving-30

Vad tycker ni? Går det ens att jämföra dessa klockor?

Är det någon som köpt dyrare klockor via uret.se Mywatch.nu osv? Eller ska man undvika att handla sådana klockor på internet?

Mvh Danne85
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tipset är väl att ta sig till butik och prova klockorna, så kan du bestämma dig senare. Vad gäller anseende så har Oris också ett gott sådant, även om Breitling är aningen mer välkänt.

Vad gäller uret.se och liknande gråhandlare tycker jag många här brukar säga att man kan få ungefär samma pris hos AD med sedvanligt prut. Fördelen då är ju att du vid eventuella problem har en fysisk butik att gå till.
 

BOTL

Panerai
Breitlingen var fantastiskt snygg, och på det här forumet är det ett märke som jag uppfattar det vissa klinkar ner på och inte för mig sökte jag lite på några andra internationella forum för att vilda mig en bredare uppfattning. Min kunskap om klockor är begränsad och det jag kan säga är att för mig lirar dessa i två olika divisioner. Köp den som känna helt rätt, låt inte 10k vara avgörande för du kommer bara ångra att du inte köpte det du vill ha.

Prata med någon AD och försök pruta lite snyggt, kanske kan du komma nära det priset och få en annan körupplevelse än att handla och få hem ett paket på nätet


Ben Bockbrännarbolmers
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Aldrig hört talas om mywatch tidigare. Men som sagt, testa båda i butik och utvärdera. Brukar även finnas beg superoceans för runt 18-20k om det skulle vara ett alternativ.
 

svesam

Rolex
Som det nämndes tidigare så behöver du prova uren i fråga för att kunna bestämma dig.
Framförallt Bratten du länkar till är en riktig klumpekloss på armen. Bärs betydligt större än dess 44mm.
Kolla in 42mm varianten också innan köp är mitt tips.

Oris är också ett trevligt märke men inte ett alternativ till Breitling i min bok.
Jag skulle hellre titta på beggad Breitling än på en ny Oris :)

Lycka till!

/Daniel
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
jag hade valt breitlingen! Gillade inte dom nya superoceanmodellerna från början men dom har växt något enormt för mig:)

Skiter i att dom inte har någon lumedot jag dyker ändå aldrig!:D
 

KMS

Rolex
Föredrar Oris här. Men mellan dessa märkena skulle jag säga att Superocean Heritage står högst upp på snygge listan!
breitling-A1732116_C832_151A_MED.jpg
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Jag har haft flertalet av både oris och breitlings dykarmodeller. Jag påstår att du får mest "pang för pengen" hos oris.
Lycka till :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Båda är snygga och coola. Jag tycker mycket om Oris, men Bratten är nog ändå lite vassare. Frågan är om den är 10k vassare? Svaret är förmodligen: JA! Om det är den du vill ha. I övrigt tycker jag absolut du ska köpa beggat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Danne85

Breitling
Tack så mycket för alla svar! Det blir nog så att jag åker och testar breitlingen och Orisen nästa vecka. Jag ska även prova heritagen som ni föreslog. Däremot vad gäller storleken så gillar jag stora klockor och jag har rätt så grova handleder(inget skryt) så det känns som om jag behöver rätt så stora klockor.

Har någon provat att köpa beg via chrono24? Funkar det bra?

Med vänlig hälsning, Danne85
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har både en Beitling (ingen dykare dock) och en Oris (dykare) så om du går med på en jämförelse med äpplen och päron så slår jag ändå ett slag för Orisen. Mest pang för pengarna och har hållt för både pool och terrrassbygge inkl användandet av powertoools så kvaliteten är det inget fel på tycker jag.
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hejs

Har haft en Oris aquis date 43mm
Orisen känns ganska brutal, väldigt manlig och lite grovt tillyxad. Kan vara länken som gör det. Jag upplevde den som lite oskön att bära.

Har ingen superocean men en colt 44, som jag verkligen gillar! Den är 44mm men bärs mindre. Riktigt skön på handleden också. Kanske skall tillägga att det är en Quartz eller rättare sagt superquartz.

image.jpg
image.jpg
 

Danne85

Breitling
Hejs

Har haft en Oris aquis date 43mm
Orisen känns ganska brutal, väldigt manlig och lite grovt tillyxad. Kan vara länken som gör det. Jag upplevde den som lite oskön att bära.

Har ingen superocean men en colt 44, som jag verkligen gillar! Den är 44mm men bärs mindre. Riktigt skön på handleden också. Kanske skall tillägga att det är en Quartz eller rättare sagt superquartz.

image.jpg
image.jpg

Orisen ser ju riktigt fin ut. Hur känns kvaliteten på den jämfört med colten? Vad är det för tjocklek på Orisen? Jag gillar verkligen biffiga klockor så en oris aquis 46mm tor jag skulle passa mig bra. Tyvärr så är man ju lite märkesbög så breitlingen är fortfarande väldigt aktuell. Det som mest troligt kommer avgöra är vilken klocka som känns mest biffigt, känns mest gedigen och kan bjuda på lite wow faktor. Köper man en klocka för såna summor så vill man ju att den ska synas.
 

Glidarn

Omega
Oris gör otroligt gedigna dykare. Stora, tunga och väldigt grova! Som många redan sagt, knalla ner till en AD och testa klockorna. Tror du kommer bli positivt överraskad med Orisen!
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Orisen ser ju riktigt fin ut. Hur känns kvaliteten på den jämfört med colten? Vad är det för tjocklek på Orisen? Jag gillar verkligen biffiga klockor så en oris aquis 46mm tor jag skulle passa mig bra. Tyvärr så är man ju lite märkesbög så breitlingen är fortfarande väldigt aktuell. Det som mest troligt kommer avgöra är vilken klocka som känns mest biffigt, känns mest gedigen och kan bjuda på lite wow faktor. Köper man en klocka för såna summor så vill man ju att den ska synas.

Jag tycker Orisen håller jämna steg i kvalitetskänsla. Hur hög Orisen är i mm vet jag inte, men den känns ju rejäl :)

Du får testa båda o jämföra. Lycka till!
 

Bolio

Panerai
Av dessa två skulle jag lätt ta Orisen. Köpa bratten ny skulle inte finnas på kartan för mig pga att de sjunker väldigt i pris. Orisen sjunker ju den med men eftersom ny priset är så mycket lägre kan jag tycka att det är värt det, för att kunna få den härliga ny känslan.
Av de två nätförsäljarna du tar upp har Uret.se funnits under många år, och av egen erfarenhet och andras har det fungerat väldigt bra att köpa och även sälja hos dem.
Mywatch.nu har vad jag vet precis börjat med sin sida och även om jag verkligen hoppas att de är seriösa så hade jag nog väntat med att köpa från dem innan det kommer upp ett antal goda reff .

Det har de senaste åren dykt upp nya klocksidor som säljer klockor men det är väldigt få som är kvar så det tyder ju på en del.

Skulle heritage modellen finnas som ett alternativ hade jag köpt den men absolut inte ny.

Lycka till med köpet, ser fram emot bilder här när du fått hem den.
 
Topp