Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Breitling transocean

Diskussion i 'Diskussion' startad av Daruvar, 4 augusti 2013.

1. Daruvar
    Trådstartare

Daruvar Stadsbo

Jag är bara nyfiken på vad folket tycker om transocean serien ( främst chrono), utseende,kvalitet vs pris?

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

2. DrDre

DrDre Friends of KS

Det är två modeller jag gillar i serien. En tidigare som verkar ha utgått nu, och det är en en vanlig Transocean, dvs som Transocean Day-Date fast utan dagmarkeringen. Den är väldigt snygg men åt helsikes för dyr med tanke på urverket.

Den andra modeller jag gillar är deras 38mm kronograf, gärna i guld. Dels är den rätt bra storlek för att få ett klassiskt utseende och så tycker jag att urtavlan är mkt snyggare än på de större varianterna. Den har små visare vid 3 och 9 och datumet vid 6, medan de de större har små visare vid 3, 6 och 9 så och så har man klämt in datumet lite på sniskan. Och så lutar typsnittet på datumfönstret (eftersom man har datumet vid 4-5 och inte bemödat sig med att vinkla om siffrorna) vilket jag tycker är skitfult.

Daruvar gillar detta.
  3. morrism

morrism Friends of KS

Snygga, men väldigt dyrt mot vad man får, begagnat kanske är okej

Daruvar gillar detta.
  4. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Transocean chrono är inte dyr för vad man får. Urverket (b01) är ju svingrymt (http://www.uret.se/breitling-transocean-vit-lader-o43-mm-p-17229.html) går att hitta billigare

edit: http://www.chrono24.se/breitling/transocean-chronograph--id2364681.htm?dosearch=true&query=breitling transocean chronograph&resultview=list&searchexplain=1&sortorder=1&suchen=Söka&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm 39k för en snyggt designad inhouse kolumnshjulskronograf med 70 power-reserve

oskarponken och Daruvar gillar detta.
  5. hook

hook I'm user not a dealer!

Klassiskt stilren, fin inhouse kaliber.
    Dock kanske på gränsen till tråkig?

6. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag tycker väl att kronograferna är OK prismässigt. Däremot så känns den vanliga (icke-krono) väldigt dyr. Om inte jag minns fel så ligger den i häradet 35-40 tkr och har ett ETA 2824 (samma bas som den betydligt billigare Superocean tror jag). Ett så pass enkelt verk i en så enkel boett bör ju ligga en bit under Superocean, inte betydligt högre.

Daruvar gillar detta.
  7. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Håller jag med om. Icke-chronon är också ganska tråkig

8. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    En trans ocean känns helt rätt nu under pridefestivalen :D

Icaras, ErikGBG och Daruvar gillar detta.
  9. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Snygga och hyfsat billiga.... tumme upp

10. morrism

morrism Friends of KS

Jag tar tillbaka, trodde det satt ETA i, B01 verkar ju som du säger vara ett riktigt bra verk!

11. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Ok, men man får så jävla mkt coolare vintagekronografer för 1/4 av det priset.

12. morrism

morrism Friends of KS

Tipsa då!

13. DrDre

DrDre Friends of KS

De större varianterna har Breitlings inhouse och den mindre 38:an har ett ETA baserat (2892 med någon modul förmodar jag).

14. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Snygga, kommer hålla, men väldigt mycket pengar...begagnat gäller tror jag.

15. carlanton

carlanton Biskop

För stor och för blank, precis som alla nya Breitling.

16. Mangusta

Mangusta Borgare

Me likes! :happyhappy:

17. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Transocean chrono står just nu överst på önskelistan.
    Tumme upp från mig således :)

Jonaz och Daruvar gillar detta.
  18. bogw

bogw Torpare

Tycker personligen att många Breitling klockor är alldeles för plottriga och för småttigt, kanske bara ålderssynen som börjar göra sig påmind :).

19. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Hör ofta att breitling har plottriga tavlor men anser att det är orättvist mot märket. Håller med om att navitimers och äldre chronomat, speciellt de med romerska siffror kan framstå som röriga.

Annars är de ju hur clean som helst! Imho.

.for bentley serien därimot... Daaamn! Rörigt.

iPhone | Tapatalk

20. bogw

bogw Torpare

Själv gillar jag de "billiga" modellerna, Colt Chronograph och Aerospace som är ganska rätt fram och känns väldigt mycket "Breitling" för mig. Extremplottrig som t ex Airwolf Raven gillar jag inte alls. Har fått en viss avsmak av Navitimer sedan en tidigare god vän köpte en kopia i Kina och dessutom sprang omkring med den med upprullad skjorta.

Kan inte säga så mycket om kvalitén på Transocean eftersom jag inte har någon men hade nog inte lagt de summorna som vi pratar om på denna klocka. Kvalitetsmässigt så tror jag inte man får så mycket mer än en Breitling som är billigare, ofta är det ju inte kvaliten eller funktionen som avgör om man lägger 30000 kr eller 50000 kr på en klocka utan modellen som sådan och utseendet. Gillar man utseendet och har budgeten så, varför inte. Men länken gillar jag :)

21. Omega

Omega Bonde

Från:
    Södermanland
    Fina, helt klart. Héritage 42 alltså.

Mårtenssons ur Brookfield