• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling. Värde, tillverkningsår, övrig kul info?

NiklasJ

Breitling
Hej alla goa och glada.
Sitter på en klocka jag inte vet något om. (Vilket jag inte gör om någon klocka men det var med samband med denna intresset började kika fram på riktigt för ca 2mån sedan)
Skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med lite info?

Klockan är en breitling D13352 "windrider" fick jag fram att de kallas men kan ha fel. Lyckas inte hitta någon speciell info överhuvudtaget men är som sagt ny i klockvärlden så vet inte heller vart jag ska leta, google ger mig mest gamla eBay annonser. Fick den på rouleaux länk så försökte även leta genom den, men förgäves.

Intresserad av när den skulle vara tillverkad? Samt ett ca värde? Verkar ju varierar något enooormt. Tycker mig hitta allt från 15k upp till 40k.
Skulle även uppskatta eventuella historielektioner i samband med den? Om det nu finns någon. Klockan verkar ju iallafall vara väldigt vanlig? Brukar ju kunna båda gott.

Bifogar lite sämre bilder:

bc98c448add81dbfed99022ea7aa07a0.jpg


762628c38acdd1ebcd663fe3355f6662.jpg


d571ed0df4a0f7a9e9b674738546a7b6.jpg


Tack på förhand och för all asbra läsning.
/Niklas J
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Hej Niklas!

Kul att se den där igen! En riktig klassiker. När det gäller värdet är det mycket beroende på servicehistorik. Vet du om den är servad nyligen? Box och papper ökar också värdet.

/Henrik
 

NiklasJ

Breitling
Skulle säga 8-12000:- i värde

Jaha, det var lite lägre än de exemplar jag hittat på men vad är det som skiljer de olika åt? Fick för mig att de D13352 som går billigast är dom som ej har index eller de breda kanterna på komplikationen eller i detta fall kronografen? Var den uppfattning jag fick men upplys mig gärna?
/Niklas
 

NiklasJ

Breitling
Hej Niklas!

Kul att se den där igen! En riktig klassiker. När det gäller värdet är det mycket beroende på servicehistorik. Vet du om den är servad nyligen? Box och papper ökar också värdet.

/Henrik

Hej, vad kul att du svarar!
Du som tidigare ägare av en har kanske lite koll. Papper finns men ej Box tyvärr och vad gäller service så är det okänt. Är dock inte ute efter att kunna sälja heller.
Funderar bara rent överlag, låts säga att jag tar den på service vad skulle ett eventuellt bytesvärde kunna hamna på?
Har kikat runt en hel del och de flesta d13352 (som jag nämnde i kommentaren ovan) med lika index på kronograf etc tycker jag går för lite högre än de som bara har en markerad "ring". Svårt att förklara för mig som inte kan termerna.
Kort och gott, vad sätter värdet?
Samma modell men med en spridning på pris på ca 25k?

Tack för svaren hittills.
Mvh Niklas
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Detta är en Chronomat tillverkad mellan 2001-2004, om man ska lita på Breitlingsource.com. En utmärkt sida för information. Troligen finns tillverkningsveckan stämplat på boetten vid fästet för länken vid kl 6. Vecka först, årtal sist.
D står för att det är guld i bezeln.
Värdet är alltid svårt att avgöra.
 

NiklasJ

Breitling
Breitlingsource.com. En utmärkt sida för information. Troligen finns tillverkningsveckan stämplat på boetten vid fästet för länken vid kl 6. Vecka först, årtal sist.
D står för att det är guld i bezeln.
Värdet är alltid svårt att avgöra.

Ska kika in sidan så snart jag kan. :)
Dock är inte tillverkningsveckan stämplad där eller så som du säger. Om jag förstod dig rätt dvs. men står väldigt litet under refnr 250225, har det med tillverkningsdatum att göra?
Tack
/Niklas
 

morrism

Audemars
Jaha, det var lite lägre än de exemplar jag hittat på men vad är det som skiljer de olika åt? Fick för mig att de D13352 som går billigast är dom som ej har index eller de breda kanterna på komplikationen eller i detta fall kronografen? Var den uppfattning jag fick men upplys mig gärna?
/Niklas

Ja det är sant, den är tillverkad den här sidan om år 2000 vilket kan höja priset några tusen, men den såg inte ut att vara i toppskick och okänd servicehistorik vilket drar ner rejält. Sen har den en mindre populär länk, iallafall för de nyare klockorna, du skulle haft "pilot"-länken i halvguld, bara den skulle ökat värdet på klockan med minst 10000:-, men allt beror på vad köparen tycker är snyggt egentligen
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Hej, vad kul att du svarar!
Du som tidigare ägare av en har kanske lite koll. Papper finns men ej Box tyvärr och vad gäller service så är det okänt. Är dock inte ute efter att kunna sälja heller.
Funderar bara rent överlag, låts säga att jag tar den på service vad skulle ett eventuellt bytesvärde kunna hamna på?
Har kikat runt en hel del och de flesta d13352 (som jag nämnde i kommentaren ovan) med lika index på kronograf etc tycker jag går för lite högre än de som bara har en markerad "ring". Svårt att förklara för mig som inte kan termerna.
Kort och gott, vad sätter värdet?
Samma modell men med en spridning på pris på ca 25k?

Tack för svaren hittills.
Mvh Niklas

Min B13050.1 sålde jag i vintras. Tror jag fick ca 20k om jag inte minns fel. Den var äldre än din (från 1998) och hade inga papper men var genomgången och en hel del grejor hade bytts vilket höjer priset. Den hade också pilotlänken och som Morrism säger så höjer den nog värdet lite jämfört med den länk du har. Jag tror nog att du kan få 15k i det skick den är i nu.

/Henrik

DSC_0372_zpsxg6z0ibx.jpg
 

poormans

Rolex
jag tror inte de "små" 39 mm chronomaterna har tillverkningskod på boetten, tror det kom först på den nyare 44 mm's chronomaten som kom 2004

oavsett så brukar de vara lättsålda i stål/guld utförande och särskilt då med helgulds dykringen men då ska de som sagt även ha stål/guld pilot länken för att komma över 20 k

trevliga och bra klockor men klassiska valjuox 7750 urverket

cheers
christian
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte riktigt när de införde denna märkning. Det kan ju ha varit olika på modellerna. Men de B1-or vi haft har varit märkta och varit runt år 2000.
 
Topp