• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brottning med 5-åring = trasig Ingenieur

Durse

Breitling
Hej Klocksnackare

Mitt första inlägg på forumet blir tyvärr av det deppigare slaget...

Har en Ingenieur 3227 från 2006 inköpt för knappt ett år sedan. Servicehistoriken var okänd så jag lämnade efter inköp in den på full service hos auktoriserad urmakare. Klockan har sedan dess fungerat fint.

Jag blev därför både förvånad och förskräckt när jag upptäckte att klockan stod still efter en kort men intensiv brottningsmatch med min 5-åriga dotter. Visst, det var lite hastiga rörelser och ryck men inga större trauman mot klockan. Ingenting som en robust klocka som denna inte borde tåla... Har lite fåfängt försökt dra upp klockan manuellt men ingenting händer. Urverket är tyst och stilla.

Undrar därför om någon, baserat på denna begränsade information, har en teori om vad som är fel med urverket? Finns det någonting man kan/bör göra själv med klockan eller är det bara att skynda sig till närmaste urmakare?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det har varit några trådar på sistone som handlar om hur mycket en klocka klarar av i form av stötar och skakningar. Brottningsmatch med en 5-åring skall den definitivt klara av. Jag tror att det är slumpen som gjorde att den stannade just då (den skulle nog stannat ändå). Kolla med urmakare.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tror detta är den andra tråden på kort tid som behandlar hur "duktiga" barn är på att förstöra klockor. Ni med barn får helt enkelt akta dyrgriparna från... dyrgriparna? ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tror detta är den andra tråden på kort tid som behandlar hur "duktiga" barn är på att förstöra klockor. Ni med barn får helt enkelt akta dyrgriparna från... dyrgriparna? ;)
Själva klockan skall/är ju inget problem. Men en liten knatte mellan 0 och två har en tendens att småpilla på armbandet när man bär... hen. Och med små vassa naglar så kanske man inte behöver ha på det där alligator-bandet från Camille Fournet som man är så rädd om.
 

Durse

Breitling
Annars är kanske det lämpligaste när man hanterar små monster ett annat monster. Pulsen blir inte lika hög om olyckan är framme...

4972b7c13bb66709d60aa5da2461144e.jpg
 

Durse

Breitling
Var hos urmakaren idag och efter handpåläggning från ett proffs hoppade klockan igång. De verkade inte särskilt oroade över att klockan plötsligt stannat så jag fick med mig den hem igen. Väl hemma ser jag att den stannat igen efter ca 10 minuters gång. Sekundvisaren står på exakt samma ställe som förra gången. Så det blir ytterligare en tur till urmakaren och den här gången stannar klockan där tills någon har kikat närmare på verket.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Var hos urmakaren idag och efter handpåläggning från ett proffs hoppade klockan igång. De verkade inte särskilt oroade över att klockan plötsligt stannat så jag fick med mig den hem igen. Väl hemma ser jag att den stannat igen efter ca 10 minuters gång. Sekundvisaren står på exakt samma ställe som förra gången. Så det blir ytterligare en tur till urmakaren och den här gången stannar klockan där tills någon har kikat närmare på verket.

Trist! Alltid riktigt irriterande när man lämnar in något för att det ska fixas, hämtar ut det och det ändå inte fungerar som det ska. Förhoppningsvis får de väl ordning på klockan den här gången.
 

Durse

Breitling
Hämtade så äntligen ut en nyservad klocka idag. Det var en tand på sekundhjulet som var skadad. Nytt hjul och klockan går som den ska. Som tur var gick det på garantin sedan förra servicen. Vad som orsakad skadan är dock oklart...
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Hämtade så äntligen ut en nyservad klocka idag. Det var en tand på sekundhjulet som var skadad. Nytt hjul och klockan går som den ska. Som tur var gick det på garantin sedan förra servicen. Vad som orsakad skadan är dock oklart...
Egentligen mindre viktigt ur ditt perspektiv,skönt att det ordnade sig
 
Topp