Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Brottning med 5-åring = trasig Ingenieur

Diskussion i 'Diskussion' startad av Durse, 7 december 2014.

1. Durse
    Trådstartare

Durse Torpare

Hej Klocksnackare

Mitt första inlägg på forumet blir tyvärr av det deppigare slaget...

Har en Ingenieur 3227 från 2006 inköpt för knappt ett år sedan. Servicehistoriken var okänd så jag lämnade efter inköp in den på full service hos auktoriserad urmakare. Klockan har sedan dess fungerat fint.

Jag blev därför både förvånad och förskräckt när jag upptäckte att klockan stod still efter en kort men intensiv brottningsmatch med min 5-åriga dotter. Visst, det var lite hastiga rörelser och ryck men inga större trauman mot klockan. Ingenting som en robust klocka som denna inte borde tåla... Har lite fåfängt försökt dra upp klockan manuellt men ingenting händer. Urverket är tyst och stilla.

Undrar därför om någon, baserat på denna begränsade information, har en teori om vad som är fel med urverket? Finns det någonting man kan/bör göra själv med klockan eller är det bara att skynda sig till närmaste urmakare?

2. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Trist! Det är bara att lämna till urmakare. Men ta samma som du servade hos senast, ingår väl garanti på utförd service? Har du tur faller ditt ärende under det.

vikgul, David Eriksson, Uffe och 1 annan gillar detta.
  3. nissehult

nissehult Friends of KS

Det har varit några trådar på sistone som handlar om hur mycket en klocka klarar av i form av stötar och skakningar. Brottningsmatch med en 5-åring skall den definitivt klara av. Jag tror att det är slumpen som gjorde att den stannade just då (den skulle nog stannat ändå). Kolla med urmakare.

4. Durse
    Trådstartare

Durse Torpare

OK, tack. Det blir en sväng förbi urmakaren imorgon.

5. Taxman

Taxman Friends of KS

Tror detta är den andra tråden på kort tid som behandlar hur "duktiga" barn är på att förstöra klockor. Ni med barn får helt enkelt akta dyrgriparna från... dyrgriparna? ;)

6. ZQT

ZQT The Banker

Låter som om fjädern (?) har gått av?

7. nissehult

nissehult Friends of KS

Själva klockan skall/är ju inget problem. Men en liten knatte mellan 0 och två har en tendens att småpilla på armbandet när man bär... hen. Och med små vassa naglar så kanske man inte behöver ha på det där alligator-bandet från Camille Fournet som man är så rädd om.

8. Durse
    Trådstartare

Durse Torpare

Annars är kanske det lämpligaste när man hanterar små monster ett annat monster. Pulsen blir inte lika hög om olyckan är framme...

mega, Grafton, Icaras och 1 annan gillar detta.
  9. Durse
    Trådstartare

Durse Torpare

Var hos urmakaren idag och efter handpåläggning från ett proffs hoppade klockan igång. De verkade inte särskilt oroade över att klockan plötsligt stannat så jag fick med mig den hem igen. Väl hemma ser jag att den stannat igen efter ca 10 minuters gång. Sekundvisaren står på exakt samma ställe som förra gången. Så det blir ytterligare en tur till urmakaren och den här gången stannar klockan där tills någon har kikat närmare på verket.

Nrobedal gillar detta.
  10. nissehult

nissehult Friends of KS

Kan det vara så att någon visare är lös och att sekundvisaren "hakar fast" i underliggande visare?

11. Taxman

Taxman Friends of KS

Trist! Alltid riktigt irriterande när man lämnar in något för att det ska fixas, hämtar ut det och det ändå inte fungerar som det ska. Förhoppningsvis får de väl ordning på klockan den här gången.

12. Durse
    Trådstartare

Durse Torpare

Hämtade så äntligen ut en nyservad klocka idag. Det var en tand på sekundhjulet som var skadad. Nytt hjul och klockan går som den ska. Som tur var gick det på garantin sedan förra servicen. Vad som orsakad skadan är dock oklart...

RobertD, Jakobb och Nrobedal gillar detta.
  13. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Egentligen mindre viktigt ur ditt perspektiv,skönt att det ordnade sig

Mårtenssons ur Brookfield