• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brukar ni köpa en ny klocka speciellt för ett band ni redan har?

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag impulshandlade ett MN Strap förra veckan. Tycker att det är riktigt snygg färgkombination.
mn1.jpg


Problemet var att jag inte hade någon klocka som passade till bandet. De som jag tyckte skulle lira bra med färgerna hade fel luggbredd. Testade tillfälligt på en Seiko pepsidykare där jag tog bort vridringen för att jag tyckte att det blev lite för mycket färger.
0712-jpg.350750


Blev helt OK, men ingen långsiktig lösning naturligtvis. Jakten började på en lämplig klocka. Jag tänkte mig att en billig sunkig dykare med svart tavla och gulnande index skulle kunna vara någonting. Typ denna stil:
SkinDiver200m4_zps7b12a6b5.jpg~original


Trålade bukten efter lämpliga objekt men hittade inga som jag fann riktigt passande (de flesta var för små). Av någon anledning var jag in på någon hemsida som skrev om Timex samarbete med Red Wing. Jag vet att jag läste om detta för ett tag sedan och funderade på att beställa hem en redan då. Gillar framför allt ramen runt datumfönstret. 40mm icke-kronograf med gulnande index stämde ju in på min kravspec.
timexredwing.jpg


Så jakten började var man hittar denna billigast, och då ramlade jag över denna variant:
Timex_November_more-16.jpg


The Waterbury TW2P64700. Klocka med svart boett och vintagefierad text och index. Perfekt dels för att jag inte tidigare hade en klocka med svart boett (jag gillar variation), dels för att den var på REA.:)
Fick hem den idag. Riktigt nöjd (hade toppen på visare varit gul hade det varit ännu bättre, men man kan ju inte få allt...)!:happyhappy:
ejt2-jpg.355292
ejt3-jpg.355293
ejt4-jpg.355294


Och nu till trådens frågeställning:
Är jag ensam om att leta klocka bara för att man har ett band som inte ens nuvarande klockor passar till?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har gjort så vid ett antal tillfällen. Lite kul väg att gå, och ibland blir det bra, och ibland blir det mindre bra :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har gjort så vid ett antal tillfällen. Lite kul väg att gå, och ibland blir det bra, och ibland blir det mindre bra :)
Nej dä. Du är inte ensam. Har många gånger köpt stål länkar och boxar till gamla klassiker och sedAn försökt få tag på klockorna.
Senaste fyndet var en el primero ask från början av 2000 talet och en sån skall väl inte ligga tom allt för länge
Skönt att höra att jag inte är ensam om detta...
 

Dtox

Omega
Har aldrig gjort det förut men lustigt nog gjorde jag det igår, fick hem ett Nageur de combat strap för en tid sedan som jag har haft på en Aqualand men bandet är lite för litet, slö surfade runt lite och hamnade på Caliroots sida för klockor och såg Timex Red Wing, tänkte att det skulle passa bandet och klickade hem klockan.

Ångrar mig lite nu när jag ser att den finns i svart.

Alltså, samma band och näst in till samma klocka av samma anledning...scary! :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har aldrig gjort det förut men lustigt nog gjorde jag det igår, fick hem ett Nageur de combat strap för en tid sedan som jag har haft på en Aqualand men bandet är lite för litet, slö surfade runt lite och hamnade på Caliroots sida för klockor och såg Timex Red Wing, tänkte att det skulle passa bandet och klickade hem klockan.
Ångrar mig lite nu när jag ser att den finns i svart.
Alltså, samma band och näst in till samma klocka av samma anledning...scary! :)
WTF? Spooky.:wideyed:
Tror nog att det blir riktigt snyggt på den med stålboett också (du får slänga upp en bild när du fått den). Annars har du den svarta på klockgiganten på rea. (Du har väl returrätt.)
 

Dtox

Omega
WTF? Spooky.:wideyed:
Tror nog att det blir riktigt snyggt på den med stålboett också (du får slänga upp en bild när du fått den). Annars har du den svarta på klockgiganten på rea. (Du har väl returrätt.)

Jo jag har returrätt men jag behåller nog denna, slänger upp en bild när den landat ( eller man kanske skulle starta en paketöppning):angel:
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har gjort det en gång, och det var till Panerai.
Inte för att jag valde just klocka enbart efter band, men det spelade in.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag impulshandlade ett MN Strap förra veckan. Tycker att det är riktigt snygg färgkombination.
mn1.jpg


Problemet var att jag inte hade någon klocka som passade till bandet. De som jag tyckte skulle lira bra med färgerna hade fel luggbredd. Testade tillfälligt på en Seiko pepsidykare där jag tog bort vridringen för att jag tyckte att det blev lite för mycket färger.
0712-jpg.350750


Blev helt OK, men ingen långsiktig lösning naturligtvis. Jakten började på en lämplig klocka. Jag tänkte mig att en billig sunkig dykare med svart tavla och gulnande index skulle kunna vara någonting. Typ denna stil:
SkinDiver200m4_zps7b12a6b5.jpg~original


Trålade bukten efter lämpliga objekt men hittade inga som jag fann riktigt passande (de flesta var för små). Av någon anledning var jag in på någon hemsida som skrev om Timex samarbete med Red Wing. Jag vet att jag läste om detta för ett tag sedan och funderade på att beställa hem en redan då. Gillar framför allt ramen runt datumfönstret. 40mm icke-kronograf med gulnande index stämde ju in på min kravspec.
timexredwing.jpg


Så jakten började var man hittar denna billigast, och då ramlade jag över denna variant:
Timex_November_more-16.jpg


The Waterbury TW2P64700. Klocka med svart boett och vintagefierad text och index. Perfekt dels för att jag inte tidigare hade en klocka med svart boett (jag gillar variation), dels för att den var på REA.:)
Fick hem den idag. Riktigt nöjd (hade toppen på visare varit gul hade det varit ännu bättre, men man kan ju inte få allt...)!:happyhappy:
ejt2-jpg.355292
ejt3-jpg.355293
ejt4-jpg.355294


Och nu till trådens frågeställning:
Är jag ensam om att leta klocka bara för att man har ett band som inte ens nuvarande klockor passar till?
Var får man tag på ett sånt där Nageur de combat band eller vad det heter?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fick hem min Waterbury i fredags och inser att jag klickat hem 38 mm och inte 40 mm, bandhornen är för smala för MN-bandet:banghead:
image.jpeg

Men som tur var så klickade jag hem en svart Timex i torsdags...
Som visade sig vara glossy black:banghead::banghead:
image.jpeg

Det går bra nu.
Lutar åt en retur-bonanza.
Aj då.:(
Tur att det går att åtgärda.:)
På plussidan finns det ju potential för fyra paketöppningstrådar.:D
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Nej det skulle jag inte göra.
Däremot kan jag köpa ett snyggt band fast jag inte har användning av det just för tillfället. Köper jag sedan något som råkar passa så är det kul, annars får det ligga oanvänt, eller säljs.
 
Det har hänt. Jag hade en snygg länk över och köpte en Casio som såg ut att passa den. Ingen av dem har jag kvar nu.
Kul att se Timex här. Min första klocka var en Timex. Den var bäst i universum.
 
Topp