• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brutet ben på urtavla

alexndr

Rolex
2-Faktor
Då har jag, den hårda vägen, lärt mig att det finns ytterligare sköra delar i en klocka. Vid demontering har jag lyckats knäcka ett av de ben som fäster urtavlan mot verket. Brottet på benet blev nära tavlan.

Vilka lösningar finns utöver:

a) svetsa tillbaka benet (saknar utrustning och kommer inte köpa)
b) superlim
c) dubbelhäftande tejp

Help me please superman ..

/A


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Löda fast det vilket är ett hyffsat simpelt annars som maro säger är det dial dots från Rex CousinUk som gäller! Vad är det för utverka?:)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Löda? Med vanlig löpkolv och lödtenn? Det är ett AS 1701 ..


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
jag hade samma problem för ett par månader sedan, testade superlim men det fäste inget vidare... Det var en koppartavla och fötterna ramlade av även efter att de fick torka ca 10h.

Vad är dialdots?
 

Minuteman

Rolex
jag hade samma problem för ett par månader sedan, testade superlim men det fäste inget vidare... Det var en koppartavla och fötterna ramlade av även efter att de fick torka ca 10h.

Vad är dialdots?
Självhäftande "kuddar" som kan hålla urtavlan i stället för tavelfötterna.
uploadfromtaptalk1394664466025.jpg

(Bild stulen från nätet)
 

Minuteman

Rolex
Löda? Med vanlig löpkolv och lödtenn? Det är ett AS 1701 ..


Skickas från min iPad via Tapatalk
Tror vi talar om att löda tillbaka benet. Inte löda fast tavlan i verket :)

Vet inte om värmen från lödning eller svetsning skadar lacken på tavlans framsida, så detta kan ju vara en dålig idé hur dom hellst.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tror vi talar om att löda tillbaka benet. Inte löda fast tavlan i verket :)

Vet inte om värmen från lödning eller svetsning skadar lacken på tavlans framsida, så detta kan ju vara en dålig idé hur dom hellst.

Jo, det förstår jag.

Man får nog vara försiktig med att inte värma för länge ..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
jag hade samma problem för ett par månader sedan, testade superlim men det fäste inget vidare... Det var en koppartavla och fötterna ramlade av även efter att de fick torka ca 10h.


Har samma erfarenhet. Testade superepoxy. Vid första försöker med lite lim och då ramlade benet av vid beröring. Andra försöket med en större mängd. Då satt det bättre men blev för mycket för att få tillbaka tavla "hela vägen" :banghead: .
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Äntligen dags att beställa men hittar inte "dial dots" hos Cousin. Någon som har en länk? Kanske har de utgått ur sortimentet ..
 

Onelund

Rolex
På vissa verk med datum kan det vara knapert med plats för dialdots, jag har isåfall ett antal reservben som man kan löda alternativt limma fast om man är sådan, kasta mig ett pm isåfall :)
 

Fadershan

Patek
Tjena folks! Bumpar denna tråd. Har beställt fel tavlor till 6st Vostok's och dessutom haft dom på tryckeri och skulle nu montera i dom i tilltänkta ur... Ska ge dessa klockor med customtavlor i presenter nu på lör var det tänkt. Pinsen/benen sitter helt fel på dessa tavlor så de måste bort. Förhoppningsvis funkar de då även fast de även är lite större än originaltavlan. Någon i stockholm som sitter på sånna dial spots/dots att sälja mig? Hinner inte få hem då jag typ bara har imorgon på mig för montage. Eller tror ni dubbelhäftande tejp funkar lika bra? Mvh// Faderpanik
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tjena folks! Bumpar denna tråd. Har beställt fel tavlor till 6st Vostok's och dessutom haft dom på tryckeri och skulle nu montera i dom i tilltänkta ur... Ska ge dessa klockor med customtavlor i presenter nu på lör var det tänkt. Pinsen/benen sitter helt fel på dessa tavlor så de måste bort. Förhoppningsvis funkar de då även fast de även är lite större än originaltavlan. Någon i stockholm som sitter på sånna dial spots/dots att sälja mig? Hinner inte få hem då jag typ bara har imorgon på mig för montage. Eller tror ni dubbelhäftande tejp funkar lika bra? Mvh// Faderpanik

En karta med 100 stycken kan jag avvara. PM:a om det är intressant så löser vi detaljera.
 

Fadershan

Patek
Snyggt! Hur gjorde du tavlan?
Först försökte jag trycka på befintlig tavla själv med olika hemmametoder men det gick inte alls. Då tänkte jag printa en tavla och sedan lacka osv men det blev för bökigt helt enkelt. Så jag lämnade in befintliga tavlor till ett tryckeri som pysslar med tampongtryck (efter tips av @McGyver ). Det blev bra men 5/13 tavłor kom tillbaka oanvändbara och alla hade böja tavelben :) dessutom så passade inte tavelbenen på den tavlan du ser så fick knippsa av benen och fästa med tejp.
 
Topp