• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bu eller bä?

Ministern

Founder
2-Faktor
20131110_021335_zps2fcb894d.jpg
 

KMS

Rolex
Dom är grymma. Dock föredrar jag den första utgåvan med skarpare kanter på boetten (inte avrundade). Men racing dialen är nog vanligare med rundade kanter. Tror även att det borde vara röd/orange sekundvisare på din klocka. Men annars tycker jag dom är riktigt sjyssta och sköna på armen.
 

Sond

Patek
Tyvärr har jag svårt för 70-talsdesignen på klockor. Tycker det var ett förlorat årtionde(som inom så många andra områden) för klockor.
 

seikoswede

Panerai
Stenhård!

Håller dock med om att sekundvisaren borde vara röd eller orange.

Som född på tidigt 60-tal gillar jag 70-talsdesign, kanske som någon form av nostalgitrip??

Att klockan sedan har Harley's racingkulörer gör den bara snyggare!

Jim
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Du tog den alltså? Jag gillar den, särskilt på länken - vilken har en spännande konstruktion vad gäller infästningen. Men för egen del är jag rädd att det skulle bli ännu en klocka som bara ligger och väntar på att bli använd... Har redan några sådana.

Så, se till att använda den lite för mig också!

A
 

KMS

Rolex
Låter konstigt mot röda index.

Edit: Skiftar mellan rött och orange beroende på ljus.


Från: http://omega-constellation-collectors.blogspot.se/2009/10/omega-geneve-dynamic-i-best-seller-of.html

There are some rules of thumb that may be applied to hands,
although there are exceptions to the rule. (1) Blue sweeps will
always appear on dark and light blue with contrasting silver
dials and also dark blue metallic dials. (2) Red sweeps will
appear on charcoal coloured dials and often on white and
Grand Prix dials. (3) White sweeps will appear with darker two
tone dials such as grey and gold and grey and white, maroon
and white, etc.


Å andra sidan skriver ju han också att "although there are exceptions to the rule." så att det kanske stämmer. Det jag har sett mest dock är blåa visare om det är något blått i urtavlan. men det där ju också en lite nyare version (nyare så tillvida att den inte är äldst)så det kan väl vara möjligt att dom började experimentera lite. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Från: http://omega-constellation-collectors.blogspot.se/2009/10/omega-geneve-dynamic-i-best-seller-of.html

There are some rules of thumb that may be applied to hands,
although there are exceptions to the rule. (1) Blue sweeps will
always appear on dark and light blue with contrasting silver
dials and also dark blue metallic dials. (2) Red sweeps will
appear on charcoal coloured dials and often on white and
Grand Prix dials. (3) White sweeps will appear with darker two
tone dials such as grey and gold and grey and white, maroon
and white, etc.


Å andra sidan skriver ju han också att "although there are exceptions to the rule." så att det kanske stämmer. Det jag har sett mest dock är blåa visare om det är något blått i urtavlan. men det där ju också en lite nyare version (nyare så tillvida att den inte är äldst)så det kan väl vara möjligt att dom började experimentera lite. :)


Alltså jag vet inte. Är bara vetgirig och klockan är ju inte unik och undrar därför bara varför man skulle pimpa något sådant?
 

KMS

Rolex
Alltså jag vet inte. Är bara vetgirig och klockan är ju inte unik och undrar därför bara varför man skulle pimpa något sådant?

Tror inte det är så mycket pimpning eller moddning utan istället mer att originalsekundvisaren är utbytt (gått sönder) sen har man tagit vad man kunde hitta. I värsta fall är det ett hopplock av delar. Har sett många sådan här olika byggen med fel visare och allt möjligt som säljs från tex Thailand (Ebay annonser). Dynamicen är en rätt så kopierad klocka med många redials osv. Eftersom den öppnas framifrån så är det många urmakare som lyckas skada tavlan när något skall servas.

Därmed inte sagt att detta är en sådan klocka. Jag har bara inte sett den varianten innan. Dock finns det inget bra arkiv på alla olika modeller, kollar man på tex Omega Vintage database får man inte upp alla olika tavelvarianter som gjorts. Jag är också sugen på en racing/grand prix dial men när jag såg annonsen på KS så blev jag lite avskräckt på grund av visarna.

Men som sagt har inte sett alla varianter så jag kan ju inte säga något med 100 %.
 

Icaras

Rolex
Tror också på orange visare, kanske går att få tag på någonstans?
Har för mig att det finns ett 20-tal kombinationer av visare/tavla på dynamic. Förvånar mig inte om det finns en med blå visare. Hur som helst gillar jag den! :)
 
Topp