• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Budget Moon Phase klocka och beater

Norr_mange

Breitling
Hej!

Ny här på forumet och har insett jag har ett stort intresse av klockor.
Har för tillfället ett antal klockor av lite billigare sorten och några riktiga skräpur från ebay.

Men nu är jag som redo för att skaffa mig en lite mer "redig" klocka.
Har läst runt lite i forum och så och jag tycker att det är många som rekomenderar
Certina eller Seiko som ett fint första ur.

Har haft funderingar på att köpa mig en Certina DS-8 Moon Phase:
http://www.klockia.se/certina-ds-8-chrono-moon-phase-c033.450.16.081.00

Däremot så blev jag lite besviken över att det var ett quartz ur.
Så därför undrar jag om det är någon här som kanske har tips på något liknande ur,
men som är en automatare? (Är inget måste med moon phase men tycker det ser rätt så snyggt ut)
Hade hoppats att komma undan med en klocka som är förhoppningsvis billigare än 8000:-

Tanken är att ha den klockan som lite mer som en dressklocka,
sen har jag även funderingar över skaffa mig mer av en beater också.

Tycker nästan det känns lite tråkigt med att köpa sig en Casio G-Shock,
Alla har ju dom plus att dom är inte så snygga (oftast) enligt mig.
Där hade jag kollat på en Seiko Gadget Compass:
http://www.klockimport.com/herrklockor/seiko/dykur-200m/seiko-gadget-compass-black-skz211k1/

Men där är jag lite rädd att den ska vara för stor och klumpig. Känns som det kan vara en väldigt
otymplig klocka. Är det någon som har erfarenhet av denna klocka?
Och är det någon som har ett tips på någon annan klocka som kan vara intressant.
För beatern så hade jag hoppats på att kunna komma undan med en prislapp på under 5000:-
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Seagull M308S ligger inom budget.

Seagull M308S-2.jpg
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det som är grymt med certinan du länkade till är att den har ett precidrive quartz urverk å det är ingen skit! Den går alltså +-10sek på ett år, inte alla mekaniska verk som klarar hålla det på en dag! Själv gillar jag både mekaniska och quartz verk, båda har sina fördelar och nackdelar. Bara för att det quartz så ska man inte avsky det som pesten!
 

M.U

Rolex
Hade jag velat lägga några tusenlappar på en schysst förstaklocka så hade jag hållt mig ifrån månfas tills jag kommit upp lite i prisklass... Det kan se bra ut på bild men gör sällan det i verkligheten tyvärr... Ser väldigt "plastigt" ut om du förstår vad jag menar :)
 

Norr_mange

Breitling
Varit ute och rest i arbete så har inte hunnit läsa på tråden de senaste dagarna.
Mycket intressant och trevliga tips som kommer in

Seagull M308S ligger inom budget.

Seagull M308S-2.jpg

Ja Sea-gullen verkar ändå rätt så trevlig då jag läst om den. Så för den pengen kanske det är värt.

Frederique Constant med roséguld var en riktig beauty. Då krävs det nog att jag sparar lite extra :angel:
Och samma gäller ju för Longines. Nog för att det är inga pengar alls jämfört med en Arnold & Son klocka som man skulle typ kunna
döda för!
hm_perpetual_moon_rg5n_blue_emotion.jpg

Raymond Weil från Jomashop.com
1095$ (c:a 9000 SEK) plus moms och tull...

image.jpg

Gillade den Raymond Weil också måste jag säga... Puh! man blir ju så sjukt sugen på köpa en massa olika.

Sen har jag av någon anledning lite halvsvårt för en klocka med vit urtavla, är som att man inte fastnar lika enkelt för dom.
Så gärna lite fler tips om någon klocka med en annan färg på urtavlan än vit :)

Tänkte jag slänger även upp en bild på min klocksamling jag har nu.
Hoppas mina kära forumkamrater inte dömmer mig för hårt, för mina icke högstandard klockor.
IMG_20160320_084609.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Varit ute och rest i arbete så har inte hunnit läsa på tråden de senaste dagarna.
Mycket intressant och trevliga tips som kommer in



Ja Sea-gullen verkar ändå rätt så trevlig då jag läst om den. Så för den pengen kanske det är värt.

Frederique Constant med roséguld var en riktig beauty. Då krävs det nog att jag sparar lite extra :angel:
Och samma gäller ju för Longines. Nog för att det är inga pengar alls jämfört med en Arnold & Son klocka som man skulle typ kunna
döda för!
hm_perpetual_moon_rg5n_blue_emotion.jpg



Gillade den Raymond Weil också måste jag säga... Puh! man blir ju så sjukt sugen på köpa en massa olika.

Sen har jag av någon anledning lite halvsvårt för en klocka med vit urtavla, är som att man inte fastnar lika enkelt för dom.
Så gärna lite fler tips om någon klocka med en annan färg på urtavlan än vit :)

Tänkte jag slänger även upp en bild på min klocksamling jag har nu.
Hoppas mina kära forumkamrater inte dömmer mig för hårt, för mina icke högstandard klockor.
IMG_20160320_084609.jpg
Kul med ett klockintresse. Du inser väl att när du köpt din första "fina" klocka och hängt här ett tag så kommer du att tycka det är fullt normalt att lägga en eller två månadslöner på en klocka? Du har blivit varnad. :)

Vita tavlor är underbara.
DSC_0265-01.jpeg
 

Norr_mange

Breitling
Kul med ett klockintresse. Du inser väl att när du köpt din första "fina" klocka och hängt här ett tag så kommer du att tycka det är fullt normalt att lägga en eller två månadslöner på en klocka? Du har blivit varnad. :)

Vita tavlor är underbara.
DSC_0265-01.jpeg

Haha ja, jag har som börjat inse att det är så det lär sluta för mig. Det är nog stor möjlighet att man kommer spendera någon månadslön på en klocka i framtiden.:)

Ja finns dom klockor med vit tavla som jag tycker är riktigt fina men som du kanske såg på samlingenen min så är det inte allt för ofta jag faller för just dom.
 
Topp