• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Budgettråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag fastnar då och då med tanken om vad som är prisvärt. Senast vad det Viggen som jag för ett par år sedan bestämde inte var värd 17'. När jag ögnar igenom tex tradera fastnar jag ibland på vad som ser välgjort ut och köper för att se om det är prisvärt. Ofta är det riktigt bra för pengarna och ibland är det bara sådär. Den senaste tycker jag var prisvärd.

IMG_0199.JPG
IMG_0201.JPG
IMG_0208.JPG
IMG_0204.JPG
IMG_0206.JPG

Vad kostade kalaset? 100kr.

Vad tycker ni är prisvärt idag? Tänker kvalitet per krona främst men egna definitioner är välkomna!
 

Skuggan

Omega
Även om det inte låter så mycket budget så tycker jag att inom dress-segmentet så får man mycket för pengarna. Stiliga 18k guldklockor från bra tillverkare går att köpa för 5000 sek. Kanske beror det på storleken, de är ofta 34mm, men sitter ju bra på armen. Skulle därför rekommendera dem utan en dressklocka i samlingen att skaffa en sådan.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag fastnar då och då med tanken om vad som är prisvärt. Senast vad det Viggen som jag för ett par år sedan bestämde inte var värd 17'. När jag ögnar igenom tex tradera fastnar jag ibland på vad som ser välgjort ut och köper för att se om det är prisvärt. Ofta är det riktigt bra för pengarna och ibland är det bara sådär. Den senaste tycker jag var prisvärd.

IMG_0199.JPG
IMG_0201.JPG
IMG_0208.JPG
IMG_0204.JPG
IMG_0206.JPG

Vad kostade kalaset? 100kr.

Vad tycker ni är prisvärt idag? Tänker kvalitet per krona främst men egna definitioner är välkomna!
Intressant! vad är det för verk?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Finns väl mycket trevligt från 50- och 60-tal som är riktigt prisvärda om man inte är så brydd att det är "rätt märke". De sk "postorderklockorna" (Lagonda, Viking, Tärnan, Atlantic mm) är t ex riktigt prisvärda. Jag har 3 st Lagondor (hade fyra men sålde en till en kompis) som fortfarande fungerar alldeles utmärkt. Verk från A. Schild S.A., som tydligen ska vara bra. Riktigt snygga också. Har betalat runt femhundringen i snitt för dessa.
lagondor-jpg.319324

wfWGHCT.jpg
 

Calle med C

Panerai
Finns väl mycket trevligt från 50- och 60-tal som är riktigt prisvärda om man inte är så brydd att det är "rätt märke". De sk "postorderklockorna" (Lagonda, Viking, Tärnan, Atlantic mm) t ex riktigt prisvärda. Jag har 3 st Lagondor (hade fyra men sålde en till en kompis) som fortfarande fungerar alldeles utmärkt. Verk från A. Schild S.A., som tydligen ska vara bra. Riktigt snygga också. Har betalat runt femhundringen i snitt för dessa.
lagondor-jpg.319324

wfWGHCT.jpg

Jag instämmer i kören! Många har dessutom härliga urtavlor.

Inte att glömma dressare från Enicar, Lemania och Seiko.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Ja vad är prisvärt egentligen? Ju mer jag tänker på saken desto mer övertygad blir jag om att det inte finns en klocka idag som är värd mer än 2-3000 kronor som högst. Med det inser jag också att din definition inte går att använda på ur över den prisklassen eller på sällsynta vintage ur men att den funkar ypperligt när man jämför klockor mot varandra. Vad är mest prisvärt, en 5513 eller en big triangle sm300 alt en Heuer autavia elller rolex daytona osv...

Inom min intressesfär och med dagens klockkurs så röstar jag på gammel ploppen om vi jämför den mot andra klockor inom sin genre! Roligare klocka för pengen tvivlar jag att man kan få..möjligtvis kombinationen ph500/1000m. Instämmer förövrigt med herrarna ovan mig, vissa omega dressare från 50-60 talet är extremt prisvärda.

Grattis till en kul klocka förresten som är klart prisvärd för 100 SEK;)
 

Olaa

Cartier
budget och prisvärt för mig är i första hand handledstid / inköpspris; att klockan avnjuts på handleden!
och/eller i vissa fall prisutveckling som har gett möjlighet att uppgradera med inbyggda nackdelen att man måste flippa klockan....
 

Blue Note

Omega
Ser fin-fint ut..
tror det här segmentet skulle fullkomligt explodera i popularitet om det var enklare att serva dessa ur. För sådana som mig och andra ej särskilt insatta är det ett esoteriskt område att hitta rätt person för rätt peng. Finns en enorm potential att möta den breda ej invigda massan,kanske blir det senare lika enkelt som att laga en krossad iphone-skärm för runt tusenlappen! :)
 

Calle med C

Panerai
Jag fastnar då och då med tanken om vad som är prisvärt. Senast vad det Viggen som jag för ett par år sedan bestämde inte var värd 17'. När jag ögnar igenom tex tradera fastnar jag ibland på vad som ser välgjort ut och köper för att se om det är prisvärt. Ofta är det riktigt bra för pengarna och ibland är det bara sådär. Den senaste tycker jag var prisvärd.

IMG_0199.JPG
IMG_0201.JPG
IMG_0208.JPG
IMG_0204.JPG
IMG_0206.JPG

Vad kostade kalaset? 100kr.

Vad tycker ni är prisvärt idag? Tänker kvalitet per krona främst men egna definitioner är välkomna!

Inte så dum! Diameter? År?
 

Mr Chance

Kalmar
@Olaa var inne på handledstid, det tycker jag är en viktig parameter att ha med sig. Jag förstår att en dressomega från 50-60-tal är, eller kan vara, riktigt prisvärd ur ett kvalitet/krona-perspektiv, dilemmat är bara att jag aldrig skulle använda en sådan klocka. Jag har haft flera stycken, de har bara blivit liggande i lådan.
Lite som min vita Tudor 7909, som jag nu har till salu, en riktigt bra klocka! Fin våffeltavla med 3-6-9-index, blånerad sekundvisare och nyservad. Allt till ett bra pris. Men, tyvärr ligger den mest i lådan, så då får den gå.
Så för mig ingår följande i prisvärdhetsbegreppet: utseende, historia, upplevd kvalitet, pris och grad av användning.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Calle med C

Panerai
@Olaa var inne på handledstid, det tycker jag är en viktig parameter att ha med sig. Jag förstår att en dressomega från 50-60-tal är, eller kan vara, riktigt prisvärd ur ett kvalitet/krona-perspektiv, dilemmat är bara att jag aldrig skulle använda en sådan klocka. Jag har haft flera stycken, de har bara blivit liggande i lådan.
Lite som min vita Tudor 7909, som jag nu har till salu, en riktigt bra klocka! Fin våffeltavla med 3-6-9-index, blånerad sekundvisare och nyservad. Allt till ett bra pris. Men, tyvärr ligger den mest i lådan, så då får den gå.
Så för mig ingår följande i prisvärdhetsbegreppet: utseende, historia, upplevd kvalitet, pris och grad av användning.

Jag håller med. Dock inriktade jag mig nog mer på nybörjare inom svängen samt komplement till samlingen. Använder man dom inte säljer man dom. Det fina med vintage är att man i alla fall får tillbaka pengarna eller mer. Oftast i alla fall.
 

Calle med C

Panerai

Olaa

Cartier
Lite av drivkraften som håller igång vintageklock-intresset är nöjet att hitta roliga och prisvärda fynd, det är livsviktig att det inte behöver vara så dyrt att prova fram vad som tilltalar en. Den dagen klockan inte tillför ngt så försöker jag städa ut den ur lådan. (45 klockor har lämnat sedan 2006).

Sedan så kanske "bucketlistan" inte prickas av på detta sättet men genom att prova olika klockor så styrker man vad man uppskattar och inte.. märker att mina preferenser har förändrats.
Sedan så är det fördel ekonomiskt att vara i otakt med marknaden angående vad som är populärt,,, vilket jag oftast är :happyhappy:

Känslan av att njuta av en historisk ikon och vacker dinka är ett av dom mest prisvärda vardagsnöjen jag har:angel:
 

Psykel

Patek
Alltid Seiko! Nästan alltid iallafall... Har i nuläget en samling vintage Seiko, totalt sex stycken, tillverkade mellan 1956 och 1977. Endast en enda gav jag över 1000 kr för (1100). Det är dom absolut värda!
 
Topp