• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Budgettråden

PJW

Audemars
2-Faktor
Intressant tråd och snygg trådstart @Aurum ! För min del är just prisvärdhet en grundsten i intresset för vintageklockor. Majoriteten av klockorna som cirkulerat i min klocklåda har inte kostat mig många kronor, om några alls, utan behållt samma ekonomiska värde vid försäljning som vid mitt anskaffningstillfälle. Det i sig är otroligt prisvärt, tycker jag!

Precis som @M.L. säger, så är gamla postorderklockor i rostfritt generellt riktigt prisvärda. Den mest prisvärda klocka jag ägt och äger än idag är denna Atlantic Världsmästare. 36mm rostfritt stål i en boett som råflirtar med Omegas 50-tals Seamasters. Helskönt patinerad/skadad tavla och AS-verk, precis som i Lagondorna ovan. Betalade 400 kr för klocka och länk för drygt 1,5 år sedan.

14561974_1055146294607823_5458447857444978688_n.jpg
 

BCKSTRM

Rolex
Intressant tråd och snygg trådstart @Aurum ! För min del är just prisvärdhet en grundsten i intresset för vintageklockor. Majoriteten av klockorna som cirkulerat i min klocklåda har inte kostat mig många kronor, om några alls, utan behållt samma ekonomiska värde vid försäljning som vid mitt anskaffningstillfälle. Det i sig är otroligt prisvärt, tycker jag!

Precis som @M.L. säger, så är gamla postorderklockor i rostfritt generellt riktigt prisvärda. Den mest prisvärda klocka jag ägt och äger än idag är denna Atlantic Världsmästare. 36mm rostfritt stål i en boett som råflirtar med Omegas 50-tals Seamasters. Helskönt patinerad/skadad tavla och AS-verk, precis som i Lagondorna ovan. Betalade 400 kr för klocka och länk för drygt 1,5 år sedan.

14561974_1055146294607823_5458447857444978688_n.jpg
Den gillas! :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag fastnar då och då med tanken om vad som är prisvärt. Senast vad det Viggen som jag för ett par år sedan bestämde inte var värd 17'. När jag ögnar igenom tex tradera fastnar jag ibland på vad som ser välgjort ut och köper för att se om det är prisvärt. Ofta är det riktigt bra för pengarna och ibland är det bara sådär. Den senaste tycker jag var prisvärd.
Vad kostade kalaset? 100kr.

Vad tycker ni är prisvärt idag? Tänker kvalitet per krona främst men egna definitioner är välkomna!
sjukt cool ju!!! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tror jag har likadan länk på min budget ovan. Vad är det för länk? Jag pröjsade 500 för klockan ink massa annat i en lot. Kan inte bestämma mig för om jag gillar länken...
Min är en Gay Freres Bamboo, men kallas ibland Bonklip vilket även är ett varumärke. Riktigt bekväma och tror de kom på 40-talet, mao en av de tidigaste klocklänkarna.
 

BCKSTRM

Rolex
Min är en Gay Freres Bamboo, men kallas ibland Bonklip vilket även är ett varumärke. Riktigt bekväma och tror de kom på 40-talet, mao en av de tidigaste klocklänkarna.
Kul, tack för info! Ska kolla närmare på märkningar. Kul med att man kan justera den. Fan nu blir jag sugen på att rocka den lille Tissoten imorgon :)
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Tycker det är riktigt kul med billigare "prisvärda" klockor. Visst kan man gå back några hundra när man vill sälja men vad gör det? Händer ju även att man gör ett kap ibland och tjänar en slant så i slutändan spelar väl dom där hundralappar inte så stor roll!

Här är några av mina billigare klockor som jag använder ofta :)

Buler Astromaster
Pixlr_20161203144120311.jpg


"Dykare" av märket Omnia
Pixlr_20161117075848990.jpg


Elaine
20160928_135450.jpg


Gav nog inte mer än 1000kr för nån av klockorna :)
 

Psykel

Patek
Jäkligt läcker! En sådan vill jag ha. Hur stor är den?
Den är en liten plutt på ca 31mm, 16mm bandbredd. Kronan var nog kromad en gång i tiden, men den är snyggt nött och mässingen matchar indexen och visarna i guld. Dessutom har den en inskription på japanska på baksidan, eftersom den uppenbarligen var en gåva till en herre som jobbat i 20 år på något form av statligt verk (inte lyckats översätta hela texten).
Ref 13005, för övrigt.
 
Topp