• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Buffert - hur mycket ska man ha?

Vad är godast?

  • Öl

    Röster: 49 62.8%
  • Vatten

    Röster: 29 37.2%

  • Totala väljare
    78

wotan

Rolex
Tjolahopp!

jag tillhör den där kategorin människor som har koll på min ekonomi men gillar att leva. Hur mycket rekommenderar ni ekonomi-nördar att man minimum ska ha som buffert? innan någon börjar dryga sig så är det bäst att jag förtydligar att jag är ute efter exempelvis hur många nettomånadslöner bör man ha?

det finns gamla artiklar på nätet där man snackar om allt från någon månadslön till en årslön.

Efter att ha ett antal vänner som dött när dom haft livet framför sig så lever jag själv efter devisen att man bara lever en gång men måste ändå klara av oförutsedda tråkigheter....
 

Edin

Panerai
Beror även på din levnadssituation (barn) och boendesituation (hyresrätt/bostadsrätt/villa) hur mycket du ska ha. Jag är nog inte den som ska ge råd men minimum om tre månadslöner om du bor i lägenhet (helst sex). Bor du i villa bör du ha än mer i buffert.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hur börjar man bygga buffert smidigast? Vi lägger undan cirka 5 papp i månaden men sen smäller vi det mesta på Bamseklubben och alp resor.

Ska man alltså ha ytterligare en buffert?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hur börjar man bygga buffert smidigast? Vi lägger undan cirka 5 papp i månaden men sen smäller vi det mesta på Bamseklubben och alp resor.

Ska man alltså ha ytterligare en buffert?
En buffert är just en buffert. Den ska man helst inte röra. Ni kan ha ett separat sparande för semester och nöjen.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Gällande frågeställningen-
Men som sagt i tråden. Några månadslöner kan ju vara bra att ha.
Alternativt ha ett antal i gods som är lättsålt till en inte allt för överjävlig förlust om det skulle krävas. ;)
Hur många är självfallet individuellt pga livssituation.
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Beror helt på, har du x-antal premium klockor samt en brf i populärt område/stad med mindre belåning så bränn allt du kan och har ( DU LEVER BARA EN GÅNG ), du har en buffert i din klocksamling samt boende vid behov.

Startar du precis oberoende av livssituation så skulle jag tänka så här med en totalt kostnad för boende/mat mm på 7-10kkr och en lön om ca 20kkr efter skatt :
buffert = rör ej om inte allt skiter sig 3-4 månadslöner ( få ihop den först ! )
3 månaders spar = 2kkr per månad
semester spar = 1kkr per månad.

eller kör som de flesta 80 och 90talisterna, bränn allt, och låna upp över öronen och hoppas på det bästa... ( inte att rekommendera )
 

Gurgel

Cartier
Precis så litet eller mycket som du är trygg med. Antal månadslöner är väl ganska oväsentligt. Men det är klart stt det är bra att klara sig iafl 3 mån utan inkomst (ex om du säger upp dig utan att ha något nytt jobb). Låga fasta (och låsta) utgifter ger ju generellt en viss frihet. Edit: raderade lite.
 

wotan

Rolex
Beror helt på, har du x-antal premium klockor samt en brf i populärt område/stad med mindre belåning så bränn allt du kan och har ( DU LEVER BARA EN GÅNG ), du har en buffert i din klocksamling samt boende vid behov.

Startar du precis oberoende av livssituation så skulle jag tänka så här med en totalt kostnad för boende/mat mm på 7-10kkr och en lön om ca 20kkr efter skatt :
buffert = rör ej om inte allt skiter sig 3-4 månadslöner ( få ihop den först ! )
3 månaders spar = 2kkr per månad
semester spar = 1kkr per månad.

eller kör som de flesta 80 och 90talisterna, bränn allt, och låna upp över öronen och hoppas på det bästa... ( inte att rekommendera )
Fan, jag som är 80-talist och har pengar kvar(vad gör jag för fel?)

Däremot har vi ju just nu ett övervärde på vår boatadsrätt(köpte billigt) jag har dessutom snart 4 månadslöner netto på banken.

Nackdelen är att jag är väldigt sugen på en ny klocka. Jag har bokat 2 resor(redan betalda) och älskar att bränna pengar!;)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Syftar du på buffert eller investeringar? Jag tycker man ska ha kontanter (inte nödvändigt rent fysiskt, bankkonto fungerar också) så man klarar sig tre till sex månader, beroende på om du har barn, bor i villa, bostadsrätt eller hyreslägenhet. Barn och villa säger sig självt att det kan komma flera oförutsedda utgifter än om du bor sigel i en hyresrätt. Vad du går runt på en månad behöver inte motsvara en månadslön, förhoppningsvis mindre, men så man kan klara sig utan att leva på nudlar i 3-6 månader. Pengar utöver det som inte går till klockor eller annat tycker jag man bör investera så det ger avkastning men det medför även en risk så därför jag tycker man ska ha en kontantbuffert.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Har för mig att hon sa en årslön. Fick mycket skit för det iaf. :blackeye:
Hon var dock rätt ute, även om hon uttryckte sig onyanserat. Jag personligen sover bättre ju mer kassa jag byggt. Och känslan av att skapa sin egen "fuck you fond" att använda om arbetsgivaren trilskas kan inte nog rekommenderas. Jag tror t o m att livet i allmänhet blir bättre om man unnar sig den tryggheten att luta sig mot så att man kan värna om sin personliga integritet på arbetsplatsen och jobba med det man vill istället för det man blir tvingad till.

Med detta sagt så sparar jag följande:
- 4-5 månaders levnadskostnader i likvida buffertar (el liknande tillgängliga medel)
- ca 5% av nettolönen går till semester. Detta är inte sparande, utan konsumtion som är periodiserad. Väldigt stor skillnad.
- ca 45-50% av nettolönen går till långsiktigt sparande aka fuck you fonden.

Planen är att kunna leva på avkastning/passiv inkomst kring 40 års ålder. Har bra inkomst men startade med 0:- och väntar mig inga arv.
 

BOTL

Panerai
Tycker man ska ha så man kan leva ur fickan i 6 mån, 200k är lagom för oss.

Öl kan du få hälla ut i vasken, rom eller vatten blir utmärkt.
 

Zingo

Rolex
Buffert bör alltid vara minst lika mycket som priset på nästa klocka som står på vill-ha
Hon var dock rätt ute, även om hon uttryckte sig onyanserat. Jag personligen sover bättre ju mer kassa jag byggt. Och känslan av att skapa sin egen "fuck you fond" att använda om arbetsgivaren trilskas kan inte nog rekommenderas. Jag tror t o m att livet i allmänhet blir bättre om man unnar sig den tryggheten att luta sig mot så att man kan värna om sin personliga integritet på arbetsplatsen och jobba med det man vill istället för det man blir tvingad till.

Med detta sagt så sparar jag följande:
- 4-5 månaders levnadskostnader i likvida buffertar (el liknande tillgängliga medel)
- ca 5% av nettolönen går till semester. Detta är inte sparande, utan konsumtion som är periodiserad. Väldigt stor skillnad.
- ca 45-50% av nettolönen går till långsiktigt sparande aka fuck you fonden.

Planen är att kunna leva på avkastning/passiv inkomst kring 40 års ålder. Har bra inkomst men startade med 0:- och väntar mig inga arv.
Leva på avkastningen från 40 års ålder genom att spara 45-50% av nettolönen? :confused: Måste ha sjukt bra lön, leva mycket sparsamt dvs inte så mycket resor mm (budget om 5%), inga större oförutsägbara utgifter etc. Antar att du är ganska ung och inte hunnit lagt på dig så mycket dyra vanor. Glöm inte att njuta lite av åren fram till 40 också!
 

MartinGFX

Cartier
Jag började med att spara ihop tre nettolöner som inte kommer röras även om jag har fast jobb och billig hyresrätt. Nu blir det att lägga allt krut på aktier, resor och leksaker :)
 

Edin

Panerai
Det här med buffert handlar ju om just nödsituationer. Man behöver ju inte ha en årslön i buffert i reda kontanter på kontot men man bör nog ha en tre månadslöner eller nått i den stilen.
Ett annat smart sätt jag många gånger kör med är att om jag ska köpa en grej för 30 så ska jag ha sparat ihop 60. Då har jag 30 kvar när jag tömmer kontot och således är jag långt ifrån blank. Var samma sak när jag köpte bilen för några år sedan. Kunde ha köpt en dubbelt så dyr bil men det var inte inom "budget".
 
Topp