• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Buffert - hur mycket ska man ha?

Vad är godast?

  • Öl

    Röster: 49 62.8%
  • Vatten

    Röster: 29 37.2%

  • Totala väljare
    78

MariaE

Panerai
Bostaden och fritidshuset är belånat till ca 50% i dagsläget. Jag och sambon sparar för att gå i pension med dräglig pension när vi är 61 och 55 (klokt nog valde jag en äldre kvinna). Då är lånen betalda.
Vi har lite olika sparande (mest för att vi inte kan något om hur det ska sparas klokt). Ett sparande som är för hus och hem (just nu ca 3 mån nettolön men oftast ligger där 12 mån nettolön), ett för resande/nöje (ca 6 mån nettolön) och ett långsiktigt för att ha på gamla dar (ca 10%av nettolönen rinner in där).
Sen har våra barn saftiga sparkonton så skulle allt gå åt hvt så får vi helt enkelt robba dom. :D
 
D

Deleted member 5780

Guest
Har placerar ni er buffert? Mögel på sparkonto utan avkastning eller i tex fonder?
Kreditkort och sparkonto, därutöver har vi ett fritt kassaflöde som varje månad skulle täcka det mesta i form av vitvaruhaverier, bilreparationer etc.

Långsiktigt sparande sker i aktier och indexfonder.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag förstod allt förutom den andra meningen, kan du förklara vad som menas med "Sup inte varje helg"?
Sup hemma snarare. Att lägga 1500:- på krogen två gånger i veckan som vissa gör knäcker vilken ekonomi som helst.

Du är inte gift va? Jag skulle aldrig komma på tanken att laga min egen mat ;-)
Jag är gift sedan 14år men någon matlagning kom inte med i det paketet. Tror den obligatoriska matlagningen försvann med kvinnor födda 1960> eller liknande.
 

sveol

Cartier
Då har jag ingen buffert alls. Gillar inte att lägga pengar på hyllan. Mina sparpengar arbetar. Från sälj av fond till pengar på kontot tar ca 3 dagar. Kreditkortet kan agera buffert de 3 dagarna.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Runt 300:-/ månad

220:- medlemsavgift och 85:- tilläggsförsäkring
Låter hyggligt prisvärt får jag nog medge.
Men är det inte konstigt att de allmänna villkoren på SIs webbplats säger:

230:- för medlemsskap i SI
100:- för A-kassa (som du kan vara med i utan SI)
Tilläggsförsäkring kostar för mig (>80000) ca 220:-/mån. Och gäller bara de första 150 dagarna. Sen får du nöja dig med vanliga A-kassan som ger 16700/mån brutto.

Jag är själv civ ing men har valt att avstå alla medlemskap i dylika kollektiv. Är dock med i AEA.
Bästa sättet att säkra sin inkomst är att göra ett riktigt bra jobb och hålla sig anställningsbar.
 
Senast redigerad av en moderator:

morrism

Audemars
Låter hyggligt prisvärt får jag nog medge.
Men är det inte konstigt att de allmänna villkoren på SIs webbplats säger:

230:- för medlemsskap i SI
100:- för A-kassa (som du kan vara med i utan SI)
Tilläggsförsäkring kostar för mig (>80000) ca 220:-/mån. Och gäller bara de första 150 dagarna. Sen får du nöja dig med vanliga A-kassan som ger 16700/mån brutto.

Jag är själv civ ing men har valt att avstå alla medlemskap i dylika kollektiv. Är dock med i AEA.
Bästa sättet att säkra sin inkomst är att göra ett riktigt bra jobb och hålla sig anställningsbar.

Det stämmer, det blir drygt 400 för mig/månad. 230+100+85. Medlemsskapet passar självklart inte alla ekonomiska förutsättningar, men har varit bra för mig då jag stod utan jobb i 6 månader när jag konsultade och har fått bättre (för mig) villkor när jag tagit banklån.
 
Senast ändrad:

LS

Panerai
2-Faktor
Jag tjänar över snittet men inget exceptionellt eller några Zlatanpengar. Har bolån men det är på en hanterbar nivå (~2,5M).
Låter hyggligt prisvärt får jag nog medge.
Men är det inte konstigt att de allmänna villkoren på SIs webbplats säger:

230:- för medlemsskap i SI
100:- för A-kassa (som du kan vara med i utan SI)
Tilläggsförsäkring kostar för mig (>80000) ca 220:-/mån. Och gäller bara de första 150 dagarna. Sen får du nöja dig med vanliga A-kassan som ger 16700/mån brutto.

Jag är själv civ ing men har valt att avstå alla medlemskap i dylika kollektiv. Är dock med i AEA.
Bästa sättet att säkra sin inkomst är att göra ett riktigt bra jobb och hålla sig anställningsbar.
http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
Med 80+ är "Lite över snittet" en hyfsad underdrift. Räcker till 100e percentilen i länken ovan... Tror snittlönen är någonstans kring 25k brutto. Grattis till ett bra jobb hur som helst :)

Själv ligger jag i futtiga 93e percentilen, inte konstigt att klocklådan ekar tomt :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Usch det var en deppig graf det där. Tycker jag med normal "stockholmstjänstemannainkomst" inte borde ligga så högt där. Min levnadsstandard känns definitivt inte så speciell med tanke på fastighetspriser osv.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Det stämmer, det blir drygt 400 för mig/månad. 230+100+85. Medlemsskapet passar självklart inte alla ekonomiska förutsättningar, men har varit bra för mig då jag stod utan jobb i 6 månader när jag konsultade och har fått bättre (för mig) villkor när jag tagit banklån.
Ok. Men du får fortfarande inte "1-2 år" med 80% av din inkomst...
 
D

Deleted member 5780

Guest
http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
Med 80+ är "Lite över snittet" en hyfsad underdrift. Räcker till 100e percentilen i länken ovan... Tror snittlönen är någonstans kring 25k brutto. Grattis till ett bra jobb hur som helst :)

Själv ligger jag i futtiga 93e percentilen, inte konstigt att klocklådan ekar tomt :D
Nu skrev jag ju "över snittet" och inte "lite".
Men visst, i-landsproblemet med att ha en högre lön är att det kostar mer med inkomstförsäkring. Min poäng var dock att om man bara ger fasen i att expandera levnadsvanorna i samma takt som löneökningen så behöver man inte dessa oftast rätt menlösa försäkringar.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Nu skrev jag ju "över snittet" och inte "lite".
Men visst, i-landsproblemet med att ha en högre lön är att det kostar mer med inkomstförsäkring. Min poäng var dock att om man bara ger fasen i att expandera levnadsvanorna i samma takt som löneökningen så behöver man inte dessa oftast rätt menlösa försäkringar.
Håller med dig helt.Tycker det visas ganska tydligt när folk pratar antal nettolöner man bör ha i buffert när det egentligen borde vara antal månadsutgifter. Men man kanske ändå måste bränna 100% av lönen varje månad så det är samma sak, vad vet jag. Gäller att se till så utgifterna täcker alla inkomster ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu skrev jag ju "över snittet" och inte "lite".
Men visst, i-landsproblemet med att ha en högre lön är att det kostar mer med inkomstförsäkring. Min poäng var dock att om man bara ger fasen i att expandera levnadsvanorna i samma takt som löneökningen så behöver man inte dessa oftast rätt menlösa försäkringar.
Det jävliga är ju att man får kvar så lite av löneökningar över 50'. Blir bara skatt. Men du kanske är duktigare än jag på att få ut inkomster på kreativa sätt. Själv är jag enbart löneslav.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det jävliga är ju att man får kvar så lite av löneökningar över 50'. Blir bara skatt. Men du kanske är duktigare än jag på att få ut inkomster på kreativa sätt. Själv är jag enbart löneslav.
Det är helt sant, tyvärr är jag vanlig anställd så marginalskatten suger ju en del. Samtidigt är det en delförklaring till att lönesamtalen nuförtiden handlar om 5-10K eller mer, och inte om hundralappar.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Håller med dig helt.Tycker det visas ganska tydligt när folk pratar antal nettolöner man bör ha i buffert när det egentligen borde vara antal månadsutgifter. Men man kanske ändå måste bränna 100% av lönen varje månad så det är samma sak, vad vet jag. Gäller att se till så utgifterna täcker alla inkomster ;)
Jag tycker det är ganska vanligt att "folk", även högutbildade och välavlönade sådana, är mindre ekonomiskt sinnade än vad man kan önska. Jag har många kollegor som troligen tjänar mer än jag men skulle få problem att punga upp med pengar (från sparande) om bergvärmepannan pajade. Det löses oftast med krediter.
 

Oew

Rolex
Jag tycker det är ganska vanligt att "folk", även högutbildade och välavlönade sådana, är mindre ekonomiskt sinnade än vad man kan önska. Jag har många kollegor som troligen tjänar mer än jag men skulle få problem att punga upp med pengar (från sparande) om bergvärmepannan pajade. Det löses oftast med krediter.
Gjorde lite forskning kring detta i USA (minns inte de exakt summorna) och då frågade man människor om de kunde få tag på 3k$ inom 2 veckor och endast 30-40% med en inkomst över 100k$ kunde få fram det. När man läser den här tråden och få pengar att växa tråden så framstår alla som otroligt duktiga på att hantera sina pengar men tyvärr så är inte merparten svenskar så tänksamma.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Tycker det är svårt att avgöra hur mycket man ska ha
Men försöker att ha minst 3 månadslöner brutto på kontot
Till det så amorterar jag en del men de pengarna blir ju "låsta"
 

LS

Panerai
2-Faktor
Gjorde lite forskning kring detta i USA (minns inte de exakt summorna) och då frågade man människor om de kunde få tag på 3k$ inom 2 veckor och endast 30-40% med en inkomst över 100k$ kunde få fram det. När man läser den här tråden och få pengar att växa tråden så framstår alla som otroligt duktiga på att hantera sina pengar men tyvärr så är inte merparten svenskar så tänksamma.
Inte så bra siffror i Sverige heller.
http://www.dn.se/ekonomi/var-femte-klarar-inte-en-ovantad-utgift/

En sån här tråd blir såklart missvisande då de som läser och svarar antagligen är ekonomiskt intresserade och inte tillhör de 19 procenten.
 
D

Deleted member 5780

Guest

MariaE

Panerai
http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
Med 80+ är "Lite över snittet" en hyfsad underdrift. Räcker till 100e percentilen i länken ovan... Tror snittlönen är någonstans kring 25k brutto. Grattis till ett bra jobb hur som helst :)

Själv ligger jag i futtiga 93e percentilen, inte konstigt att klocklådan ekar tomt :D
Varför gick jag in och kollade länken. Nu fick jag plötslig prestationsångest!? En skojlänk?
 

MariaE

Panerai
Jag tror den är hyfsat korrekt faktiskt. Men det verkar som att även deltidsanställda, arbetslösa och studerande är med.
Ok. Dags för en uppdaterad version.
Kan konstatera att kvinnor tjänar för dåligt. Men över den berömda 5an så springer ändå skatten iväg. Iaf för oss som inte vet hur pengar växer eller skattebefrias.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Ok. Dags för en uppdaterad version.
Kan konstatera att kvinnor tjänar för dåligt. Men över den berömda 5an så springer ändå skatten iväg. Iaf för oss som inte vet hur pengar växer eller skattebefrias.
Visst är det en jäkla stor skillnad på män och kvinnors inkomst. Justerat för att kvinnor oftare jobbar deltid är skillnaden i timlön inte lika stor, även om den absolut finns där.
Varför gick jag in och kollade länken. Nu fick jag plötslig prestationsångest!? En skojlänk?
Jag är ganska trögfattad :) men hur menar du att det är en skojlänk? Jag tycker den verkar korrekt, men säkert har med en stor andel som är arbetslös, studerar eller jobbar deltid vilket gör att många ligger långt ner.
 
Topp