• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Buffert - hur mycket ska man ha?

Vad är godast?

  • Öl

    Röster: 49 62.8%
  • Vatten

    Röster: 29 37.2%

  • Totala väljare
    78

MariaE

Panerai
Visst är det en jäkla stor skillnad på män och kvinnors inkomst. Justerat för att kvinnor oftare jobbar deltid är skillnaden i timlön inte lika stor, även om den absolut finns där.

Jag är ganska trögfattad :) men hur menar du att det är en skojlänk? Jag tycker den verkar korrekt, men säkert har med en stor andel som är arbetslös, studerar eller jobbar deltid vilket gör att många ligger långt ner.
Trodde först att det vaf en skämtlänk, men såg sen att så inte var fallet. Det var väldigt många som låg väldigt lågt i löneläget när en knappade i vad jag trodde var hyfsat vanligt löneläge. Exempel så hade 96% av kvinnorna lägre löneläge än 40.000. Nu är det kanske inte en standardlön men det känns som att fler än 4% borde hamna över 40.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Trodde först att det vaf en skämtlänk, men såg sen att så inte var fallet. Det var väldigt många som låg väldigt lågt i löneläget när en knappade i vad jag trodde var hyfsat vanligt löneläge. Exempel så hade 96% av kvinnorna lägre löneläge än 40.000. Nu är det kanske inte en standardlön men det känns som att fler än 4% borde hamna över 40.
Oj! Hade faktiskt inte kollat varje percentil för kvinnor men det ser riktigt lågt ut. Tror som sagt att många deltid, studerande och arbetslösa är medräknade. Eller så har jag en väldigt skev bild av löneläget i landet.
 
Trodde först att det vaf en skämtlänk, men såg sen att så inte var fallet. Det var väldigt många som låg väldigt lågt i löneläget när en knappade i vad jag trodde var hyfsat vanligt löneläge. Exempel så hade 96% av kvinnorna lägre löneläge än 40.000. Nu är det kanske inte en standardlön men det känns som att fler än 4% borde hamna över 40.
Jag tror / vet kvinnor har lägre löner pga
1) yrkesval
2) dåliga på att förhandla
3) för "trogna", bör byta jobb oftare
sköter man om 1-3 är det inga problem att få hög lön som kvinna.
Därför är det så tråkigt när "samhället" beskylls för vad som i stort är ett personligt tillkortakommande (kvinnors låga löner).

Bostaden och fritidshuset är belånat till ca 50% i dagsläget. Jag och sambon sparar för att gå i pension med dräglig pension när vi är 61 och 55 (klokt nog valde jag en äldre kvinna). Då är lånen betalda.
Vi har lite olika sparande (mest för att vi inte kan något om hur det ska sparas klokt). Ett sparande som är för hus och hem (just nu ca 3 mån nettolön men oftast ligger där 12 mån nettolön), ett för resande/nöje (ca 6 mån nettolön) och ett långsiktigt för att ha på gamla dar (ca 10%av nettolönen rinner in där).
Sen har våra barn saftiga sparkonton så skulle allt gå åt hvt så får vi helt enkelt robba dom. :D
Det är säkert personligt, men tänk på att många inte alls mår bra av att gå i pension, att då gå 10 år i förtid, eller troligtvis 13-15 beroende på hur gammal du är och om man får tro prognoser etc, skulle jag vara försiktig med. Men det beror ju på hur man trivs på sin sysselsättning etc..

Om dina barn har så saftiga konton som du antyder så kommer ju överförmyndaren att ha lite åsikter om det, såvida ni inte sparar till dem i era egna namn.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är ganska vanligt att "folk", även högutbildade och välavlönade sådana, är mindre ekonomiskt sinnade än vad man kan önska. Jag har många kollegor som troligen tjänar mer än jag men skulle få problem att punga upp med pengar (från sparande) om bergvärmepannan pajade. Det löses oftast med krediter.
Sluta klaga! Dessa personer är utmärkta att anställa!
 

MariaE

Panerai
Jag tror / vet kvinnor har lägre löner pga
1) yrkesval
2) dåliga på att förhandla
3) för "trogna", bör byta jobb oftare
sköter man om 1-3 är det inga problem att få hög lön som kvinna.
Därför är det så tråkigt när "samhället" beskylls för vad som i stort är ett personligt tillkortakommande (kvinnors låga löner).


Det är säkert personligt, men tänk på att många inte alls mår bra av att gå i pension, att då gå 10 år i förtid, eller troligtvis 13-15 beroende på hur gammal du är och om man får tro prognoser etc, skulle jag vara försiktig med. Men det beror ju på hur man trivs på sin sysselsättning etc..

Om dina barn har så saftiga konton som du antyder så kommer ju överförmyndaren att ha lite åsikter om det, såvida ni inte sparar till dem i era egna namn.
Att gå i pension innebär absolut inte att gå sysslolös, iaf inte för mig. Då kan jag jobba mer med volontäruppdrag och göra sånt jag tycker är kul.

Vi sparar till dom i våra namn men allt är reglerat via testamente. Vi får snart vårdnadsöverföring genomförd och då lägger vi över det i barnens namn. Varför skulle överförmyndaren motsätta sig högt sparande?
 
MariaE skrev:
Sen har våra barn saftiga sparkonton så skulle allt gå åt hvt så får vi helt enkelt robba dom.

...
Vi sparar till dom i våra namn men allt är reglerat via testamente. Vi får snart vårdnadsöverföring genomförd och då lägger vi över det i barnens namn. Varför skulle överförmyndaren motsätta sig högt sparande?

"Om ett barn har tillgångar som överstiger åtta prisbasbelopp (44 500 kr x 8 = 356 000 kr för 2015) står förvaltningen av tillgångarna under viss kontroll av överförmyndaren."

http://www.konsumenternas.se/spara/spara/spara-till-barn/overformyndarkontroll

Dvs om era barn ligger över detta belopp kan ni inte enligt ditt tidigare inlägg fritt använda barnens pengar, vilket i princip går innan detta.

http://www.vallentuna.se/sv/Omsorg-...ars-forvaltning-av-omyndiga-barns-tillgangar/

Det kan fortfarande finnas anledningar att spara i sina barns namn ändå, trots detta. När du sparar i ditt namn, inte barnens, är ju inte pengarna skyddade om du blir stämd eller får ekonomiska problem, tex vid skilsmässa, sjukdom etc. Dvs för att skydda barnens pengar kan man ändå vilja ha pengar i deras namn. Kronofogden bryr sig inte att ett visst konto du har "är" dina barns, står det i ditt namn kan de ta pengarna.
 

MariaE

Panerai
"Om ett barn har tillgångar som överstiger åtta prisbasbelopp (44 500 kr x 8 = 356 000 kr för 2015) står förvaltningen av tillgångarna under viss kontroll av överförmyndaren."
http://www.konsumenternas.se/spara/spara/spara-till-barn/overformyndarkontroll

Dvs om era barn ligger över detta belopp kan ni inte enligt ditt tidigare inlägg fritt använda barnens pengar, vilket i princip går innan detta.

http://www.vallentuna.se/sv/Omsorg-...ars-forvaltning-av-omyndiga-barns-tillgangar/

Det kan fortfarande finnas anledningar att spara i sina barns namn ändå, trots detta. När du sparar i ditt namn, inte barnens, är ju inte pengarna skyddade om du blir stämd eller får ekonomiska problem, tex vid skilsmässa, sjukdom etc. Dvs för att skydda barnens pengar kan man ändå vilja ha pengar i deras namn. Kronofogden bryr sig inte att ett visst konto du har "är" dina barns, står det i ditt namn kan de ta pengarna.
Nu fruktar jag inte kronofogden nå särskilt och det finns särskild utvald förmyndare för barnens arv. Den glada emojin efter mitt inlägg att robba barnen var ett försök till humor, tanken att vara i behov av att tömma barnens konto har aldrig slagit mig. Humor på internätet är inte alltid lättlevererad.
Enligt den information du skickat så kan ingen förälder spara över ca 350.000 till sitt barn utan överförmyndarens inblandning. Nu har vi inte hört något om det, antagligen då allt står i vårt namn i avvaktan på en vårdnadsöverflytt. När det blir aktuellt att lägga över det i barnens namn så kommer vi ändå prata med socialtjänst och bank och hoppas få vägledning därifrån. Tack för länkarna, bra att veta.
I värsta fall får jag panta deras leksaker, det kanske en kan komma undan med utan överförmyndarens inblandning. ;)
 
Nu fruktar jag inte kronofogden nå särskilt och det finns särskild utvald förmyndare för barnens arv. Den glada emojin efter mitt inlägg att robba barnen var ett försök till humor, tanken att vara i behov av att tömma barnens konto har aldrig slagit mig. Humor på internätet är inte alltid lättlevererad.
Enligt den information du skickat så kan ingen förälder spara över ca 350.000 till sitt barn utan överförmyndarens inblandning. Nu har vi inte hört något om det, antagligen då allt står i vårt namn i avvaktan på en vårdnadsöverflytt. När det blir aktuellt att lägga över det i barnens namn så kommer vi ändå prata med socialtjänst och bank och hoppas få vägledning därifrån. Tack för länkarna, bra att veta.
I värsta fall får jag panta deras leksaker, det kanske en kan komma undan med utan överförmyndarens inblandning. ;)

Jag antar att man kan slippa överförmyndare, rent praktiskt, om man antingen flyger under radarn på något sätt. Jag kan tänka mig att man startar bankkonto i t.ex. Schweiz för barnen.

Praktiskt sett, denna gränsen på 350 000 kr blir oftast ett problem då en i ett förhållande dör, de inte var gifta, och barnet ärver t.ex. ett halvt hus. Då kommer överförmyndaren vara inblandad i beslut kring renovering etc.. Mycket jobbigt.
 

JohnDoe

Rolex
Buffert? Varför det? Pengar på banken använder de bara till att spela bort i konstiga investeringar i Ukraina/Baltikum eller vad den senaste trenden inom bankvärlden är. Någon pension lär det inte heller bli, de pengarna är slut inom kort som samhället ser ut. Nä min buffert är checkkrediten och korten. Pensionen är ett lågbelånat hus i 08. Skulle jag bli så svårt sjuk att jag inte kan jobba får väl familjen skicka mig till ättestupan och casha in.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Buffert? Varför det? Pengar på banken använder de bara till att spela bort i konstiga investeringar i Ukraina/Baltikum eller vad den senaste trenden inom bankvärlden är. Någon pension lär det inte heller bli, de pengarna är slut inom kort som samhället ser ut. Nä min buffert är checkkrediten och korten. Pensionen är ett lågbelånat hus i 08. Skulle jag bli så svårt sjuk att jag inte kan jobba får väl familjen skicka mig till ättestupan och casha in.
Ska du bo i tält när du blir pensionär, eller hur tänkte du livnära dig på ett hus?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Sälja o flytta till något varmt och billigt land. Fast som jag skrev i en annan tråd så räknar jag inte med att min tid som pensionär blir lång om jag ens kommer dit.
Äh, du kommer dö gammal. Jag tror du är en seg jäkel.
Jag delar din syn på ekonomi, det folk stoppar in i långsiktigt sparande leker bankerna med spekulativt. Bostaden är bra säkerhet, du behöver inte ens göra så radikalt som att lämna Sverige. Potentiellt scenario vid pension: Sälj villan, köp en annan 10 mil söderut, skaffa en fin bil och sedan lev av de miljonerna du har kvar från försäljningen.
 

Sjobedan

Rolex
Fick mitt orangea kuvert igår. Wow... min buffert när jag går i pension ska vara, nedbetalt hus, och minst 3-4 årslöner på banken...

Ska väl kanske nämnas att jag inte över 30 än och har arbetat utomland de sista 5 åren.
 
Äh, du kommer dö gammal. Jag tror du är en seg jäkel.
Jag delar din syn på ekonomi, det folk stoppar in i långsiktigt sparande leker bankerna med spekulativt. Bostaden är bra säkerhet, du behöver inte ens göra så radikalt som att lämna Sverige. Potentiellt scenario vid pension: Sälj villan, köp en annan 10 mil söderut, skaffa en fin bil och sedan lev av de miljonerna du har kvar från försäljningen.

Ja, för huspriserna kommer aldrig att gå ner, eller hur! Så tryggar man ålderdomen!

Det är möjligt att priserna i sig inte sjunker så mycket, frågan är bara vilken köpkraft som finns kvar i pengarna bostaden är värd, när inflationen skenat iväg för att hjälpa till att sänka skuldsättningen...
 

Nero13

Panerai
Jag har ca en årslön undansparad. Dok så rycker allt nu när man köpt lägenhet som skall renoveras och sen bröllop i sommar. Men så fort allt är klart så ska jag försöka få ihop iallfall en halv årslön så man har ifall något skiter sig.
 

Orson

Omega
2-Faktor
Känns ju helt sjukt att det inte är fler som kan hosta upp 11 000kr om det skulle krisa! Känns allmänt som att många har så fina saker och därför borde därför vara så pass tänkta att man också sparar till en buffert, men det är väl tack vare alla fina saker som folk inte kan hosta upp 11 k :bag: Ekonomiskt efterblivet att sätta sig i en sådan sits, men det är ju bra för arbetsgivarna som någon skrev tidigare! :D
 
Känns ju helt sjukt att det inte är fler som kan hosta upp 11 000kr om det skulle krisa! Känns allmänt som att många har så fina saker och därför borde därför vara så pass tänkta att man också sparar till en buffert, men det är väl tack vare alla fina saker som folk inte kan hosta upp 11 k :bag: Ekonomiskt efterblivet att sätta sig i en sådan sits, men det är ju bra för arbetsgivarna som någon skrev tidigare! :D

Ja inte undra på att det inte skapas så många nya företag.

Och även för de som är försiktiga med sina pengar så suger den skenande bostadsmarknaden upp viktigt kapital som kunde använts till något bättre, t.ex. nystartade företag, istället för att betala 6 miljoner för halvruttna eftersatta enkla radhus från 70-talet i medelklassförorter till Stockholm.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Känns ju helt sjukt att det inte är fler som kan hosta upp 11 000kr om det skulle krisa! Känns allmänt som att många har så fina saker och därför borde därför vara så pass tänkta att man också sparar till en buffert, men det är väl tack vare alla fina saker som folk inte kan hosta upp 11 k :bag: Ekonomiskt efterblivet att sätta sig i en sådan sits, men det är ju bra för arbetsgivarna som någon skrev tidigare! :D
Jag håller med. Men det är många, även med bra inkomster, som tycker att målet i hushållsekonomin är att gå +-0 varje månad.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Hur är det relevant att uttrycka bufferten i månadslöner? Det intressanta är väl hur bufferten relaterar till ens månatliga utgifter....

Det håller jag med om, men det man oftast hör är att man sparar x månadslöner
Men varken brutto / netto el i relation till ens utgifter
 

Orson

Omega
2-Faktor
Jag håller med. Men det är många, även med bra inkomster, som tycker att målet i hushållsekonomin är att gå +-0 varje månad.
Väldigt underligt kan man tycka, men bra iofs eftersom dom gör en insats till att hålla vårt lands ekonomin rullande! :)
Det är väl "YOLO" tänket som slagit igenom helt :D
 
Topp