• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bukowskis har lagt upp sin klock-kvalité

Kamelen

Cartier
Antiqourum tappade väl framförallt sin business för att de blåste folk på sina pengar. Iaf om man ska tro de som jag känner som på den tiden sålde därigenom och i slutändan fick vänta i år för att få betalt om de hade tur.

Min uppfattning är att Antiqorums ekonomiska problem började när vissa väldigt dyra ur blev reklamerade och de försökte mörka detta men jag kan ha fel.
Jag är inte kund varken på Bukan eller Kaplans så jag tittar sporadiskt och när det är något speciellt.
Oftast får de fullt betalt tycker jag, och när det är något speciellt så brukar jag dela med andra som är kunder.

Vi skall väl hoppas att det går bra för alla husen .
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Vad säger ni om denna? Ommålad eller är det ett slitet plexi som gör att den ser helt off ut?

g1.jpg

Skärmavbild 2017-05-06 kl. 18.19.20.png

Skärmavbild 2017-05-06 kl. 18.19.43.png
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Av brattarna ser både chronomatic och copilot rejält tillpiffade ut. Ingen chans att så gammal tritium är kritvit och ser så nytt ut, både på tavla och visare.
Däremot är Long Playing Date rätt trevlig. Den blir man lite sugen på faktiskt. Att originallappen bak är intakt samt lite av det påvärmda plastskiktet är kvar går man igång på. Har legat i någon låda. Den blå plasten lossnat väldigt lätt vid användande. Navitimer aopas har verkligen dragit iväg i pris.
IMG_6539.JPG
IMG_6538.JPG
IMG_6540.JPG
IMG_6541.JPG
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ser en annan sak på chronomatic. Jag har aldrig sett Chronomatic ihopskrivet på modellen. Det har alltid stått med bindestreck. Chrono-matic med versaler.
Jag kan ha fel, kanske finns som ett ord på några tidiga ex, men då har jag missat det. Lite misstänksam blir jag med tanke på att allt är så kritvitt. Jag har också en tidig från samma år, den har bindestreck.
Update: får korrigera mig själv. Aldrig sett en vanlig bild på det. Men i gamla breitling-annonser på modellen så står chronomatic faktiskt ihopskrivet på tavlorna. Inte noterat det förr. Serienumret är även tidigare än min från samma år, den är nog bland de första. Men still... för vitt tritium för en 48-åring. Snygg som få dock. :)
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
img_6539-jpg.532370

Sliten vridring i kombination med tavla och visare i nyskick förutom snedapplicerad lume med kolsvart och skavt tryck ger alltid bismak i munnen. Den där tavlan ger inget bra intryck hos mig även om fonterna är konsekventa.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sliten vridring i kombination med tavla och visare i nyskick förutom snedapplicerad lume med kolsvart och skavt tryck ger alltid bismak i munnen. Den där tavlan ger inget bra intryck hos mig även om fonterna är konsekventa.
Tavla och bezel slits ofta liknande? Bezelen ser väl för övrigt ganska så mint ut. Jag påstår inte att den är rätt men jag har svårt att se alla argument förutom "Chrono-Matic" och dåligt applicerat lum om det är perfekt på de utan tvivel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tavla och bezel slits ofta liknande? Bezelen ser väl för övrigt ganska så mint ut. Jag påstår inte att den är rätt men jag har svårt att se alla argument förutom "Chrono-Matic" och dåligt applicerat lum om det är perfekt på de utan tvivel.
IMG_4757.JPG

IMG_4758.PNG

På bilden ovanför som Jens la upp ser tavlan felfri ut förutom ett kolsvart lätt lossnat tryck, som ett dåligt tranfertryck som lagts på.

2110_Chronomatic.jpg
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hade varit kul med ett macro på en annan också. :)

Dock så känns det väl inte vidare bra att alla andra heter Chrono-Matic. Det räcker för mig.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tavla och bezel slits ofta liknande? Bezelen ser väl för övrigt ganska så mint ut. Jag påstår inte att den är rätt men jag har svårt att se alla argument förutom "Chrono-Matic" och dåligt applicerat lum om det är perfekt på de utan tvivel.
Jag rättade mig själv angående bindestrecket. Utan bindestreck betyder nog inget annat än att den är väldigt tidig från första året, serienumret visar det. Även om jag aldrig sett en "på riktigt", eller lagt märke till det, så började jag bläddra i böcker och de i gamla annonser är ju precis så. Att lumeplopparna i sig är sneda betyder inte så mycket i sig. Dels var inte Breitlings några mästare på applicering sedan flyttar sig speciellt sådana små ploppar lite med tiden. Men helt klart relumade eller nya visare, om nu inte vitbalansen spelar ett spratt vilket jag inte tror då den inte gör det på övriga. Kolla t ex Long Playing, den är nästan NOS med rätt dålig applicering på stort index klockan ett, vågar nästan påstå att det är farbriksslarv just där.

Jag var för lat för att kolla Copilotens alla bilder först. Den har ju begått vintage-dödssynden att ha blivit nerskickad till Breitling i Schweiz för service 2010. Index är kritvita, när de brukar tendera mot det gröna hållet. Visarna är nya och bytta helt vilket framgick av servicepappret.

10507993_fullsize.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skoj att omdömena ändras day to day. :)

Tipset är att man går och kollar på den live om man är intresserad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kolla färgkladdet på trean och fyran på vänstra subdial. Så slarviga var de nog inte på fabriken.
IMG_4760.PNG
IMG_4761.PNG

Antingen är tavlan väldigt repig eller så är trycket kass, kan ju vara kass av flera anledningar såklart men jag hade inte köpt en klocka med så mycket konstigt på trycket.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Skoj att omdömena ändras day to day. :)

Tipset är att man går och kollar på den live om man är intresserad.
Jag var neg mot båda från början. Just bindestrecket rättade jag mig själv efter tio minuter i första posten när jag direkt slagit i lite böcker igår. Fortfarande neg på andra sätt. ;)
IMG_6553.JPG
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Guldaren är en liten fining också. Med såna härliga blå varianter av visare som de körde så ofta förr. Jag blir lite konfunderad varför någon ristat in Breitling LTD i kanten upp till vänster på verket för? Att kronobrygga är omärkt och det saknas wog är helt normalt för tiden, den är tidig 40-tal. Men varför fult rista in breitling ltd i kanten ? Vem har gjort det tro? Någon urmakare som haft verket löst under service bland andra verk för att inte blanda ihop dem någon gång i tiden kanske? Nä, känns inte rimligt. Sak samma, någon historia finns säkert och denna kan jag tänka mig att bjuda på om den inte sticker. Då är det inte värt det. Gillar de små 40-talarna. :)
10508310_fullsize.jpg

10517776_fullsize.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag försöker bara balansera upp. En sak med en klocka som nr 80 som är uppenbar men att prata om "för vitt lum" mm känns väl lite så där. Nu kan jag inte Breitling men jag vet att lum kan vara ljust och jag vet att klockor ser väldigt olika ut på professionella bilder och i verkligheten. Jag kan för lite för att säga varken eller men jag tycker att det är bäl hetsig attityd överlag i denna tråd. Bukowskis katalog är inte sämre än Kaplans och det ser inte värre än vanligt ut. Nu låter det på vissa som att detta är det värsta någonsin. Jag tyvker att mycket ser fint ut. Påtala absolut fel om man är helt säker men var lite försiktig om man halvt måste anta saker utan att ens sett klockan live. Trots allt någon som säljer den och tvivel hjälper knappast säljaren. Är man säker så har jag inga problem men är man inte helt hundra så kan man väl ta det lite piano.

Sedan hjälper det inte forumet och oss klocknördar om auktionshusen i slutändan ser oss som foliehattar och rättshaverister.

Det sagt så ska vi självklart påtala brister men poster som din första kan snabbt skapa sanningar.

Nu handlar hela tråden om enstaka fel istället för allt bra. Kan vi inte köra fulvarningarna från både Kaplans och Bukowskis i en egen tråd?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag försöker bara balansera upp. En sak med en klocka som nr 80 som är uppenbar men att prata om "för vitt lum" mm känns väl lite så där. Nu kan jag inte Breitling men jag vet att lum kan vara ljust och jag vet att klockor ser väldigt olika ut på professionella bilder och i verkligheten. Jag kan för lite för att säga varken eller men jag tycker att det är bäl hetsig attityd överlag i denna tråd. Bukowskis katalog är inte sämre än Kaplans och det ser inte värre än vanligt ut. Nu låter det på vissa som att detta är det värsta någonsin. Jag tyvker att mycket ser fint ut. Påtala absolut fel om man är helt säker men var lite försiktig om man halvt måste anta saker utan att ens sett klockan live. Trots allt någon som säljer den och tvivel hjälper knappast säljaren. Är man säker så har jag inga problem men är man inte helt hundra så kan man väl ta det lite piano.

Sedan hjälper det inte forumet och oss klocknördar om auktionshusen i slutändan ser oss som foliehattar och rättshaverister.

Det sagt så ska vi självklart påtala brister men poster som din första kan snabbt skapa sanningar.

Nu handlar hela tråden om enstaka fel istället för allt bra. Kan vi inte köra fulvarningarna från både Kaplans och Bukowskis i en egen tråd?
Som sagt, orkar man läsa hela min första post så kommer man fram till uppdateringen utan bindestreck nog är ok, t.o.m tidig och bra, och förklaringen varför. Editerat efter några minuter. Jag la tid att göra en dykning i böcker för att kontrollera rätt. Nog om det. Jag köper inte det exet ändå. Färgkladd är inte min forté, foliehatt eller ej. Relumade eller bytta visare kan jag absolut stå ut med, och har på någon klocka som jag gillar, men jag vill gärna veta det. Må vara lite foliehatt. Nog om det. ;)
På de andra klockan, Copilot, som blivit skickad till Schweiz och blivit servad är det tydligt med bilden på kvittot, där nere byter de saker för funktionella anledningar på vintage och inte för att bevara.
Resten av brattarna har jag noll frågetecken om. AOPAn är mysig, men över min budget för en sådan just nu. LP är störtskön och guldaren mysig. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Guldaren är en liten fining också. Med såna härliga blå varianter av visare som de körde så ofta förr. Jag blir lite konfunderad varför någon ristat in Breitling LTD i kanten upp till vänster på verket för? Att kronobrygga är omärkt och det saknas wog är helt normalt för tiden, den är tidig 40-tal. Men varför fult rista in breitling ltd i kanten ? Vem har gjort det tro? Någon urmakare som haft verket löst under service bland andra verk för att inte blanda ihop dem någon gång i tiden kanske? Nä, känns inte rimligt. Sak samma, någon historia finns säkert och denna kan jag tänka mig att bjuda på om den inte sticker. Då är det inte värt det. Gillar de små 40-talarna. :)
10508310_fullsize.jpg

10517776_fullsize.jpg
Gillar å andra sidan inte det där trycket riktigt. Trycket blöder lite, minut och kronografsekundvisaren är lite långa, hur ojämnt kronograftavlorna går in i det mörkare yttre fältet, Bretilingloggans höga placering jämför med jämnåriga, fel radie på swiss made... Verkligen inget uppenbart men det förbryllar mig.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Gillar å andra sidan inte det där trycket riktigt. Trycket blöder lite, minut och kronografsekundvisaren är lite långa, hur ojämnt kronograftavlorna går in i det mörkare yttre fältet, Bretilingloggans höga placering jämför med jämnåriga, fel radie på swiss made... Verkligen inget uppenbart men det förbryllar mig.
Jag gillar't. Sett det förr. Denna är väldigt tidig 40-tal. Inte ens ref på bakboett. Jag tror den hette 178 sen. Ingen har texten på exakt samma ställe, och inte i exakt samma skrivstil. Det var glada tider (för urmakarna, inte för övriga europa). Swiss made ser skumt ut pga kupade glaset. Tror jag. ;)

Jag tror den där skulle sitta som en smäck på ett grönt band jag har. :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag gillar't. Sett det förr. Denna är väldigt tidig 40-tal. Inte ens ref på bakboett. Jag tror den hette 178 sen. Ingen har texten på exakt samma ställe, och inte i exakt samma skrivstil. Det var glada tider (för urmakarna, inte för övriga europa). Swiss made ser skumt ut pga kupade glaset.

Jag tror den där skulle sitta som en smäck på ett grönt band jag har. :D
Inte på de andra jag såg och om glaset inte har en väldigt besynnerlig buckla är det fel diameter. Är man intresserad får man helt enkelt bildgoogla tills ögonen blöder.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Inte på de andra jag såg och om glaset inte har en väldigt besynnerlig buckla är det fel diameter. Är man intresserad får man helt enkelt bildgoogla tills ögonen blöder.
Svårt att hitta så tidiga med serienummer som är innan alla tillgängliga listor. Innan 44 iaf. QC var inte super, tryck och måleri. Jag gillar den. Hoppas det bara är jag som gör det så den inte drar iväg. :)
 

JohanHLM

Rolex
Finns en del intressant men det är några stycken som lockar lite extra och dumt har jag på flera av dom dålig koll på var de kan tänkas sluta prismässigt. Det vore därför kul att höra era tankar!

6 Heuer 2447 S
Stämmer det att denna är en sk. "First Execution"? Jag trodde att det var de första från 63-64 med en helvit äggskalsliknande tavla.
IMG_0924.JPG


51 Doxa Poseidon
Har inte sett någon till salu de senaste åren och det bör väll inte finnas allt för många i lådorna. Trist med lumesläpp på visaren och länken hade gärna fått vara i bättre skick.
IMG_0925.JPG


81 UG Polerouter Sub
Svårt att avgöra hur tavlan ser ut under det slitna och krackelerade glaset men jag gillar den lite udda förskjutna boettformen. Gick väll någon på Kaplans kvalitet i fjol om jag inte har fel för mig.
IMG_0926.JPG


94 Omega 2852
Har kikat efter en fin 2852 ett tag men skulle helst ha en i stål eller helguld. Skicket på denna gör dock att det rycker i köptarmen. Egentligen den enda av dessa klockor som jag känner mig ha rätt bra kläm på var slutpriset landar.
IMG_0927.JPG


102 Omega 145.029
Tycker detta är en underskattad modell och jag går igång lite på att plasten och tag sitter kvar trots att det troligtvis innebär att jag inte kommer använda den.
IMG_0928.JPG


128 Rolex 1675
Jag tycker generellt att Rolex är jäkligt tråkiga sett till priset men denna GMT med fuschia inlägg fick det verkligen att pirra till. Är rädd för att den hör det hos fler och blir betydligt dyrare än utropspriset.
IMG_0929.JPG


Som sagt, tankar och idéer kring ovanstående klockor och vilket slutpris ni tror respektive klocka hamnar på vore kul att höra!
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Finns en del intressant men det är några stycken som lockar lite extra och dumt har jag på flera av dom dålig koll på var de kan tänkas sluta prismässigt. Det vore därför kul att höra era tankar!


81 UG Polerouter Sub
Svårt att avgöra hur tavlan ser ut under det slitna och krackelerade glaset men jag gillar den lite udda förskjutna boettformen. Gick väll någon på Kaplans kvalitet i fjol om jag inte har fel för mig.
IMG_0926.JPG


Som sagt, tankar och idéer kring ovanstående klockor och vilket slutpris ni tror respektive klocka hamnar på vore kul att höra!

https://www.instagram.com/p/BT9iSYlBWC6/?taken-by=bukowskiswatches

Skärmavbild 2017-05-15 kl. 20.53.48.png
 
Topp