Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bulova "Royal Oak"

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av _robban, 6 juni 2013.

1. _robban
    Trådstartare

_robban Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Modellnamn:
    4420101 "Royal Oak"
    Tillverkare:
    Bulova
    Årsmodell:
    70-80-tal
    Urverk:
    ETA2892
    Allmän beskrivning:
    Lyxkänsla i budgetformat

Mina intryck:
    Fick hem denna klocka för någon månad sedan efter att ha jagats efter lite löst i ett par år. Lovade då en annan forum medlem att visa upp lite bilder och redogöra för mina intryck.

Har inte hittat jätte mycket info om denna klocka på nätet, en sida nämner att klockan skapades utav Gerald Genta för Bulova på 70 talet före det att det designades en likvärdig för Audemars, låter detta vara öppet för diskussion. Annat ställe nämner att klockan fanns att köpa på 70 talets slut för £44 på postorder.
    Vilket fall som helst en spännande pjäs i min mening och riktigt trevligt med den integrerade länken.

Som nämnt tidigare, klockan kom till min ägo för någon månad sedan och tog då och i samband med att den kom hem även och gjorde rent den ordentligt. Nedan följer lite bilder på det förloppet.

Allt som kan tas isär plockas loss

Finns en del smuts att ta hand om

Fram med den biliga ultraljudsrengöringsmaskinen, fick lite hjälp av en medarbetare
    Kör maskinen ett par ggr och det pillas lite undertiden

En del smuts lossar och lite renare blir det allt

Delarna får alla en behandling med tandborste och handduk och den ev smuts som finns kvar försvinner nu helt. Allt monteras nu samman igen och är redo för daglig bruk.

Lite snabba som visar hur klockan med den intergrerade länken ser ut på min arm

Lite allmäna bilder:

Lite mått för den som är intresserad

Här har vi en svag punkt, kronan. Den är väldigt liten och svårt att sätta tiden pga dess litenhet, den är även rätt missfärgad på mitt ex

En spännande och snygg klocka för inte allt för många pengar, kanske inte en klocka jag använder varje dag men defenitivt en som kommer att stanna i min samling.

Tack för titten.
    //Robert

Senast ändrad: 27 juli 2015
    Yo-han, Dixie, albinh och 11 andra gillar detta.
  2. calzone

calzone Biskop

Bra recension, Mycket fin klocka !, Tråkigt att den kommer stanna i din samling :(. Om du ändrar dig vet du vem du ska kontakta :D

Erito gillar detta.
  3. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Så detta kan var urmodellen för AP? Intressant, borde kunna ha ett högt samlarvärde. Är detta före Hublot också?

4. _robban
    Trådstartare

_robban Stadsbo

Från:
    Göteborg

Mja vet inte riktigt om man ska tro allt som står på nätet helt blint, en rolig historia är det i vart fall men om det är sant - bra fråga.
    Har set priser ifrån 1000 kr till 4000 USD (!) på olika ställen

Senast ändrad: 27 juli 2015
  5. China

China Guest

Jag gillar både Bulova (som är ett underskattat varumärke) och medhjälparens insats i processen.:)

Den unga damen har nog en ljus framtid i branschen.;)

Erito gillar detta.
  6. henk von helvete

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro
    Ack så vacker. Skit samma om det är en ripoff, jag vill ha en! D:
    Verkar vara i grymt fint skick med.

7. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Skön klocka, den känns förvånansvärt bra i verkligheten också :) att den är tunn som en tändsticka skadar inte

8. dale cooper

dale cooper Bonde

Hur fick du tag på den? Har letat efter denna ett tag. Fann en på Ebay en gång men någon hann före.

9. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Den har vandrat runt lite här på forumet :) han köpte den av mig

10. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Snygg klocka, har själv varit ute efter denna modell.

De är dock sällsynta objekt och ibland kan de dra iväg väl mycket. Drygt 7000 kr känns t ex lite väl högt:
    http://www.ebay.co.uk/itm/Rare-Bulo...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item43b96311f2

Skaffade mig själv en liknade klocka för några hundralappar. Buler Astromaster. Riktigt snygg.:cool:

Scaramanga gillar detta.
  11. _robban
    Trådstartare

_robban Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Jösses £700 !

Hade en Astromaster tidigare och såldes tyvärr allt för billigt för något år sedan på TTT har jag för mig. Hade inte någon länk på min, är din länk original med klockan?

12. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Jag har ytterligare en Astromaster (som dock går lite som den vill) och den har ett likadant armband, så det borde vara original.

Har också sett en som satt ett Seikoarmband på den vilket var grymt snyggt:

13. WBergdahl

WBergdahl Präst

Från:
    Sthlm - Bxl - Lund
  14. watchowner

watchowner Stadsbo

Från:
    Stockholm
  15. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Finns den i mörkare nyanser också?
    Ja, jag blev jävligt sugen på att köpa en :oops:

16. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Har haft 2 st i 2 tons, men har sålt dom.

17. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Japp

Icaras gillar detta.
  18. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
  19. _robban
    Trådstartare

_robban Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Kunde inte ändra min egna post så får bli såhär istället

Har hittat lite ytterligare info om denna klocka och modell, det finns många rykten och spekulationer på nätet men en bra summering av det hela har gjorts på en annan sida och vill dela med mig av infon så att ingen tror att denna klocka är något den inte är.

På denna sida http://www.woundforlife.com/2014/06/02/opinion-bulova-royal-oak-myth/ så finns en hel del info att läsa och en mycket kort summering är att dessa Bulova "RO" är en ripoff/homage/tribute/etc av Audemars Piguet Royal Oak. Gerald Genta skapade Audemars Piguets Royal Oak runt 1972 och Bulovas variant kom i slutet av 70 talet.

20. figaro

figaro Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Snygg! Kul med en ordentlig bildgenomgång.

Hur "vass" är den i länkarna?

21. Mforce

Mforce Biskop

Om man är intresserad av utseendet men inte prislappen på AP så har (hade?) ju även Edox en väldigt lik.
    PQNOYTDHUI.jpg
    Kanske inte riktigt står på egna ben men en snygg klocka helt klart. ;)

22. Mforce

Mforce Biskop

Glömde för övrigt tacka för en trevlig recension med fina bilder som jag lyckats missa.
    Bulovan kan jag tänka mig om det dyker upp en fin till vettigt pris.

Fick mig dessutom att inse att jag behöver en ultrljudstvätt . :)

_robban gillar detta.
  23. steffe

steffe Friends of KS

Ber om ursäkt för bump av en gammal tråd men kände inte att det var värt att skapa en ny för en snabb fråga.
    Hur ställer ni er till Bulova RO? Det känns ju som 80-talets svar på Steinhart ungefär, men skulle kunna vara sugen att testa den för Genta-designen innan man hugger till på en AP 14790 typ.