• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bulova "Royal Oak"

_robban

Cartier
2-Faktor
Modellnamn:
4420101 "Royal Oak"
Tillverkare:
Bulova
Årsmodell:
70-80-tal
Urverk:
ETA2892
Allmän beskrivning:
Lyxkänsla i budgetformat

IMG_6308_thumbnail.png


Mina intryck:
Fick hem denna klocka för någon månad sedan efter att ha jagats efter lite löst i ett par år. Lovade då en annan forum medlem att visa upp lite bilder och redogöra för mina intryck.

Har inte hittat jätte mycket info om denna klocka på nätet, en sida nämner att klockan skapades utav Gerald Genta för Bulova på 70 talet före det att det designades en likvärdig för Audemars, låter detta vara öppet för diskussion. Annat ställe nämner att klockan fanns att köpa på 70 talets slut för £44 på postorder.
Vilket fall som helst en spännande pjäs i min mening och riktigt trevligt med den integrerade länken.

Som nämnt tidigare, klockan kom till min ägo för någon månad sedan och tog då och i samband med att den kom hem även och gjorde rent den ordentligt. Nedan följer lite bilder på det förloppet.

IMG_6115_thumbnail.png

Allt som kan tas isär plockas loss

IMG_6110_thumbnail.png

Finns en del smuts att ta hand om

IMG_6128_thumbnail.png

Fram med den biliga ultraljudsrengöringsmaskinen, fick lite hjälp av en medarbetare
Kör maskinen ett par ggr och det pillas lite undertiden

IMG_6129_thumbnail.png

En del smuts lossar och lite renare blir det allt

IMG_6130_thumbnail.png

Delarna får alla en behandling med tandborste och handduk och den ev smuts som finns kvar försvinner nu helt. Allt monteras nu samman igen och är redo för daglig bruk.

Lite snabba som visar hur klockan med den intergrerade länken ser ut på min arm
IMG_6135_thumbnail.png

IMG_6136_thumbnail.png

IMG_6138_thumbnail.png

IMG_6140_thumbnail.png


Lite allmäna bilder:
IMG_6312_thumbnail.png

IMG_6313_thumbnail.png

IMG_6319_thumbnail.png

IMG_6320_thumbnail.png


Lite mått för den som är intresserad
IMG_6322_thumbnail.png

IMG_6323_thumbnail.png

IMG_6324_thumbnail.png

IMG_6325_thumbnail.png

IMG_6326_thumbnail.png


IMG_6327_thumbnail.png

Här har vi en svag punkt, kronan. Den är väldigt liten och svårt att sätta tiden pga dess litenhet, den är även rätt missfärgad på mitt ex


En spännande och snygg klocka för inte allt för många pengar, kanske inte en klocka jag använder varje dag men defenitivt en som kommer att stanna i min samling.

Tack för titten.
//Robert
 
Senast ändrad:

calzone

Vacheron
Bra recension, Mycket fin klocka !, Tråkigt att den kommer stanna i din samling :(. Om du ändrar dig vet du vem du ska kontakta :D
 

Smulan

Rolex
Så detta kan var urmodellen för AP? Intressant, borde kunna ha ett högt samlarvärde. Är detta före Hublot också?
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Så detta kan var urmodellen för AP? Intressant, borde kunna ha ett högt samlarvärde. Är detta före Hublot också?


Mja vet inte riktigt om man ska tro allt som står på nätet helt blint, en rolig historia är det i vart fall men om det är sant - bra fråga.
Har set priser ifrån 1000 kr till 4000 USD (!) på olika ställen
 
Senast ändrad:
C

China

Guest
Jag gillar både Bulova (som är ett underskattat varumärke) och medhjälparens insats i processen.:)

Den unga damen har nog en ljus framtid i branschen.;)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Skön klocka, den känns förvånansvärt bra i verkligheten också :) att den är tunn som en tändsticka skadar inte
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Snygg klocka, har själv varit ute efter denna modell.

Hur fick du tag på den? Har letat efter denna ett tag. Fann en på Ebay en gång men någon hann före.
De är dock sällsynta objekt och ibland kan de dra iväg väl mycket. Drygt 7000 kr känns t ex lite väl högt:
http://www.ebay.co.uk/itm/Rare-Bulo...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item43b96311f2

Skaffade mig själv en liknade klocka för några hundralappar. Buler Astromaster. Riktigt snygg.:cool:
buler-astromaster-jpg.4423
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Jösses £700 !

Hade en Astromaster tidigare och såldes tyvärr allt för billigt för något år sedan på TTT har jag för mig. Hade inte någon länk på min, är din länk original med klockan?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hade en Astromaster tidigare och såldes tyvärr allt för billigt för något år sedan på TTT har jag för mig. Hade inte någon länk på min, är din länk original med klockan?
Jag har ytterligare en Astromaster (som dock går lite som den vill) och den har ett likadant armband, så det borde vara original.

Har också sett en som satt ett Seikoarmband på den vilket var grymt snyggt:
47086d1254245568-astromaster-by-buler-watch-ltd-s73f1757.jpg
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Kunde inte ändra min egna post så får bli såhär istället

Har hittat lite ytterligare info om denna klocka och modell, det finns många rykten och spekulationer på nätet men en bra summering av det hela har gjorts på en annan sida och vill dela med mig av infon så att ingen tror att denna klocka är något den inte är.

På denna sida http://www.woundforlife.com/2014/06/02/opinion-bulova-royal-oak-myth/ så finns en hel del info att läsa och en mycket kort summering är att dessa Bulova "RO" är en ripoff/homage/tribute/etc av Audemars Piguet Royal Oak. Gerald Genta skapade Audemars Piguets Royal Oak runt 1972 och Bulovas variant kom i slutet av 70 talet.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Om man är intresserad av utseendet men inte prislappen på AP så har (hade?) ju även Edox en väldigt lik.
PQNOYTDHUI.jpg

Kanske inte riktigt står på egna ben men en snygg klocka helt klart. ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Glömde för övrigt tacka för en trevlig recension med fina bilder som jag lyckats missa.
Bulovan kan jag tänka mig om det dyker upp en fin till vettigt pris.

Fick mig dessutom att inse att jag behöver en ultrljudstvätt . :)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Ber om ursäkt för bump av en gammal tråd men kände inte att det var värt att skapa en ny för en snabb fråga.
Hur ställer ni er till Bulova RO? Det känns ju som 80-talets svar på Steinhart ungefär, men skulle kunna vara sugen att testa den för Genta-designen innan man hugger till på en AP 14790 typ.
 

Rojalisten

Panerai
Ber om ursäkt för bump av en gammal tråd men kände inte att det var värt att skapa en ny för en snabb fråga.
Hur ställer ni er till Bulova RO? Det känns ju som 80-talets svar på Steinhart ungefär, men skulle kunna vara sugen att testa den för Genta-designen innan man hugger till på en AP 14790 typ.

Är väl skitsamma, så länge du gillar den. Har själv haft en och den äger!
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Har fått lite PM och förfrågningar om denna klocka om den är kvar och ev till försäljning.

Nepp är svaret, min bror fick ta över den och han sålde den senare via eBay till någon i Canada har jag för mig.
 

LI0N

Panerai
Snygg klocka, har själv varit ute efter denna modell.


De är dock sällsynta objekt och ibland kan de dra iväg väl mycket. Drygt 7000 kr känns t ex lite väl högt:
http://www.ebay.co.uk/itm/Rare-Bulo...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item43b96311f2

Skaffade mig själv en liknade klocka för några hundralappar. Buler Astromaster. Riktigt snygg.:cool:
buler-astromaster-jpg.4423
Har hittat en för 100 euro (inräknat frakt). Tror du det är rimligt? Vet du om en vanlig urmakare servar dessa klockor?
 
Topp