• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bumper - Fråga...

...vad menas med att en klocka är en 'Bumper'? Är det en speciell kaliber? Det är något med fjädrar och automatverk av vad jag kan förstå...

Ser det nämnas till och från....vore kul om någon insatt skulle kunna förklara, kanske inte bara jag som undrar...

Är det bra, dåligt, coolt, lökigt, fett, snik?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
...vad menas med att en klocka är en 'Bumper'? Är det en speciell kaliber? Det är något med fjädrar och automatverk av vad jag kan förstå...

Ser det nämnas till och från....vore kul om någon insatt skulle kunna förklara, kanske inte bara jag som undrar...

Är det bra, dåligt, coolt, lökigt, fett, snik?

Hårdaste varianten, fett koolt. Vanligast på tidiga Omega. Första automatiska armbandsuret från Harwood hade just en hammarautomat, sedan införde Rolex den rotorn vi känner igen idag.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
...vad menas med att en klocka är en 'Bumper'? Är det en speciell kaliber? Det är något med fjädrar och automatverk av vad jag kan förstå...

Ser det nämnas till och från....vore kul om någon insatt skulle kunna förklara, kanske inte bara jag som undrar...

Är det bra, dåligt, coolt, lökigt, fett, snik?

det är fett coolt och känns fantastiskt när klockan är på handleden. nästan som om något ständigt är trasigt och hoppar fram och tillbaka där inne.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
En bild på min hammarautomat. Farfars gamla Omega från 60-talet.

BPAhNDI.jpg
 
Topp