• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Var på marknad i helgen och spontanköpte två gamla men helt oanvända klockor som jag gärna skulle vilja veta mer om ifall någon sitter inne på lite kunskap eller annat kul.

Busern såg jag en liten tråd om (HÄR) men det kanske finns någon som vet mer?

Lancon gissar jag är 70-tal med Aetos plasturverk. Kan tyckas vara en grotesk skapelse för vissa men jag gillar den kantiga formen och att man kan dela klockan som på bilderna. Även här vore det kul med lite historia eller annat matnyttigt.

buser 182.jpg
buser breguet.jpg
buser caseback.jpg
lanco aetos 2250.jpg
lanco caseback.jpg
lanco delar huvud.jpg
lanco delar.jpg
lanco huvud.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Lanco var en del av samma företag som ägde Omega och Tissot med flera så de fick använda deras urverk och detta är då ett Tissot Astrolon 2250 från ca 1972-76 och inte mer än runt 75000 såldes (över en halvmiljon fick slängas...) under denna period så den ansågs som en flopp och därför extra attraktiva nu för samlare. Det var världens första plasturverk och självsmörjande så man behöver inte olja dessa verk så fungerar den så använd den med glädje. :)
 
Senast ändrad:
Lanco var en del av samma företag som ägde Omega och Tissot med flera så de fick använda deras urverk och detta är då ett Tissot Astrolon 2250 från ca 1972-76 och inte mer än runt 75000 såldes (över en halvmiljon fick slängas...) under denna period så den ansågs som en flopp och därför extra attraktiva nu för samlare. Det var världens första plasturverk och självsmörjande så man behöver inte olja dessa verk så fungerar den så använd den med glädje. :)

Stort tack för informationen, mycket intressant. Blev lite besviken när jag öppnade klockan för att titta på urverket när jag kom hem men det var alltså förhastad besvikelse.
 

Martin Lovasz

Audemars
Stort tack för informationen, mycket intressant. Blev lite besviken när jag öppnade klockan för att titta på urverket när jag kom hem men det var alltså förhastad besvikelse.
Ja lite förhastat, visst hade det varit en Tissot modell hade det varit finare men man kan nog lugnt säga att inte många Lanco med detta urverk såldes så för rätt köpare är den nog värd ca 1000kr men på tradera 300-400kr.
 
Topp