• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Butik Sverige vs internet vs utomlands

Rookien

Panerai
Skapar en ny tråd, då frågan inte har att göra med min ursprungsfråga.
Jag har, mycket tack vare det jag läst på forumet, bestämt mig för att investera i en bra klocka.

Jag vill stödja butiker, då jag tycker det är dels trevligt att handla i butik, sedan är det för mig smidigt om det händer något, allmän service klocka, försäkring mm.
Dock verkar det ju vara väldigt mycket billigare att beställa på nätet (eller köpa utomlands som jag skall om 3 veckor- Heathrow)
Vad är era synpunkter kring detta?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag har handlat majoriteten av mina klockar utomlands alt. på nätet, finns mkt pengar att spara på detta vis. Köper du dessutom en ny klocka får du ju i regel en världs-garanti vilket är en trygghet i sig.

För två veckor sedan köpte jag dock en klocka i butik här i Sverige, och det var första gången jag verkligen stötte på problem, förmodligen otur, men klockan har redan gått till tillverkaren 2 ggr sedan dess.
Vad gäller priset i Svensk AD, så handlar jag inte till mer än 15-20% under listpris :)
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Jag var förbi Heathrow för några veckor sedan och beroende på märke givetvis så är priserna vassa där.
Skulle gissa på 20 % under svenskt listpris. Jag kollade mest Breitling men även andra märken är avsevärt billigare skulle jag tro.

Vidare är det ju så att även hos svensk AD går det att pressa priserna. För Breitling specifikt går det ganska enkelt att få 12-13 % rabatt om du betalar cash. Detta innebär att nätpriserna i Sverige inte avviker nämvärt mot AD om man räknar in lite "rabatt".

Lycka till!
 

Rookien

Panerai
Vnagenius skrev:
Jag var förbi Heathrow för några veckor sedan och beroende på märke givetvis så är priserna vassa där.
Skulle gissa på 20 % under svenskt listpris. Jag kollade mest Breitling men även andra märken är avsevärt billigare skulle jag tro.

Vidare är det ju så att även hos svensk AD går det att pressa priserna. För Breitling specifikt går det ganska enkelt att få 12-13 % rabatt om du betalar cash. Detta innebär att nätpriserna i Sverige inte avviker nämvärt mot AD om man räknar in lite "rabatt".

Lycka till!
Tackar!
Det är en omega AT 8500.
Om man köper den på Heathrow, dvs taxfree borde det bli ytterligare billigare ?
Eller tänker jag fel?
 
Får du bara ett bra bemötande och service u butiken så är det absolut värt några extra slantar.
Men det är gång på gång som jag har blivit riktigt dåligt bemött.. Och då har jag absolut hellre köpt klockan billigare på nätet.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Rookien skrev:
Vnagenius skrev:
Jag var förbi Heathrow för några veckor sedan och beroende på märke givetvis så är priserna vassa där.
Skulle gissa på 20 % under svenskt listpris. Jag kollade mest Breitling men även andra märken är avsevärt billigare skulle jag tro.

Vidare är det ju så att även hos svensk AD går det att pressa priserna. För Breitling specifikt går det ganska enkelt att få 12-13 % rabatt om du betalar cash. Detta innebär att nätpriserna i Sverige inte avviker nämvärt mot AD om man räknar in lite "rabatt".

Lycka till!
Tackar!
Det är en omega AT 8500.
Om man köper den på Heathrow, dvs taxfree borde det bli ytterligare billigare ?
Eller tänker jag fel?


För att få tillbaka momsen i UK behöver du utländskt pass (utanför EU).

Rob E säljer väl Omega, har du kollat vad de släpper en för?
 

DrDre

Patek
leben skrev:
Rookien skrev:
Vnagenius skrev:
Jag var förbi Heathrow för några veckor sedan och beroende på märke givetvis så är priserna vassa där.
Skulle gissa på 20 % under svenskt listpris. Jag kollade mest Breitling men även andra märken är avsevärt billigare skulle jag tro.

Vidare är det ju så att även hos svensk AD går det att pressa priserna. För Breitling specifikt går det ganska enkelt att få 12-13 % rabatt om du betalar cash. Detta innebär att nätpriserna i Sverige inte avviker nämvärt mot AD om man räknar in lite "rabatt".

Lycka till!
Tackar!
Det är en omega AT 8500.
Om man köper den på Heathrow, dvs taxfree borde det bli ytterligare billigare ?
Eller tänker jag fel?


För att få tillbaka momsen i UK behöver du utländskt pass (utanför EU).

Rob E säljer väl Omega, har du kollat vad de släpper en för?


Jag har aldrig köpt ngn klocka på Duty Free, men borde det inte funka som tex när man köper alkohol, dvs att man kan köpa skattebefriat med ett svenskt pass om man är på väg till ett land utanför EU?

Om det är så att man har tillgång till ett utländskt pass (tex kompisar från USA) så kan man ju dock be dem köpa en klocka momsbefriat i Sverige och sedan ta med den ut och i samband med det få momsen återbetald. Det blir kanske kan bli den bästa av världar, dvs du kan pruta lite ytterligare, slipper momsen och får ändå service och trygghet etc från en lokal handlare. Sedan får väl var och en själv ta ställning till vad man tycker om en sådan lösning när det gäller att undvika att betala moms i Sverige.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
DrDre skrev:
leben skrev:
Rookien skrev:
Vnagenius skrev:
Jag var förbi Heathrow för några veckor sedan och beroende på märke givetvis så är priserna vassa där.
Skulle gissa på 20 % under svenskt listpris. Jag kollade mest Breitling men även andra märken är avsevärt billigare skulle jag tro.

Vidare är det ju så att även hos svensk AD går det att pressa priserna. För Breitling specifikt går det ganska enkelt att få 12-13 % rabatt om du betalar cash. Detta innebär att nätpriserna i Sverige inte avviker nämvärt mot AD om man räknar in lite "rabatt".

Lycka till!
Tackar!
Det är en omega AT 8500.
Om man köper den på Heathrow, dvs taxfree borde det bli ytterligare billigare ?
Eller tänker jag fel?


För att få tillbaka momsen i UK behöver du utländskt pass (utanför EU).

Rob E säljer väl Omega, har du kollat vad de släpper en för?


Jag har aldrig köpt ngn klocka på Duty Free, men borde det inte funka som tex när man köper alkohol, dvs att man kan köpa skattebefriat med ett svenskt pass om man är på väg till ett land utanför EU?

Om det är så att man har tillgång till ett utländskt pass (tex kompisar från USA) så kan man ju dock be dem köpa en klocka momsbefriat i Sverige och sedan ta med den ut och i samband med det få momsen återbetald. Det blir kanske kan bli den bästa av världar, dvs du kan pruta lite ytterligare, slipper momsen och får ändå service och trygghet etc från en lokal handlare. Sedan får väl var och en själv ta ställning till vad man tycker om en sådan lösning när det gäller att undvika att betala moms i Sverige.

Ska redogöra lite kring detta, det är nämligen inte så enkelt som att inom EU tax och utom EU tax free. På Heathrow spelar det nämligen ingen roll om du flyger inom eller utom EU när det gäller lyxvaror, samma gäller Schiphol i Amsterdam. Dessa länder begärde/fick nämligen ett undantag kring detta vid inträde i EU. På kvittot finns momsen inkluderad så det inte blir några problem vid ett eventuellt besök i tullen vid ankomst Sverige. Så det går bra att bara åka ner över dagen och handla.

Har skrivit lite om detta tidigare här http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=3&t=1475 Ska skriva en lite utförligare rapport om Heathrow när andan faller in.
 

Rookien

Panerai
Porsan skrev:
DrDre skrev:
leben skrev:
Rookien skrev:
Vnagenius skrev:
Jag var förbi Heathrow för några veckor sedan och beroende på märke givetvis så är priserna vassa där.
Skulle gissa på 20 % under svenskt listpris. Jag kollade mest Breitling men även andra märken är avsevärt billigare skulle jag tro.

Vidare är det ju så att även hos svensk AD går det att pressa priserna. För Breitling specifikt går det ganska enkelt att få 12-13 % rabatt om du betalar cash. Detta innebär att nätpriserna i Sverige inte avviker nämvärt mot AD om man räknar in lite "rabatt".

Lycka till!
Tackar!
Det är en omega AT 8500.
Om man köper den på Heathrow, dvs taxfree borde det bli ytterligare billigare ?
Eller tänker jag fel?


För att få tillbaka momsen i UK behöver du utländskt pass (utanför EU).

Rob E säljer väl Omega, har du kollat vad de släpper en för?


Jag har aldrig köpt ngn klocka på Duty Free, men borde det inte funka som tex när man köper alkohol, dvs att man kan köpa skattebefriat med ett svenskt pass om man är på väg till ett land utanför EU?

Om det är så att man har tillgång till ett utländskt pass (tex kompisar från USA) så kan man ju dock be dem köpa en klocka momsbefriat i Sverige och sedan ta med den ut och i samband med det få momsen återbetald. Det blir kanske kan bli den bästa av världar, dvs du kan pruta lite ytterligare, slipper momsen och får ändå service och trygghet etc från en lokal handlare. Sedan får väl var och en själv ta ställning till vad man tycker om en sådan lösning när det gäller att undvika att betala moms i Sverige.

Ska redogöra lite kring detta, det är nämligen inte så enkelt som att inom EU tax och utom EU tax free. På Heathrow spelar det nämligen ingen roll om du flyger inom eller utom EU när det gäller lyxvaror, samma gäller Schiphol i Amsterdam. Dessa länder begärde/fick nämligen ett undantag kring detta vid inträde i EU. På kvittot finns momsen inkluderad så det inte blir några problem vid ett eventuellt besök i tullen vid ankomst Sverige. Så det går bra att bara åka ner över dagen och handla.

Har skrivit lite om detta tidigare här http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=3&t=1475 Ska skriva en lite utförligare rapport om Heathrow när andan faller in.

Tack för feedback!
Det låter väldigt lovande, om man tex kikar på en klocka runt 40k(listpris svedala) så ligger den runt 32k(listpris UK) enligt tidigare kommentarer, adderar man sedan till "taxfree" 20% ner på det landar man på ca 26k. Det är ju en ordentligt/u] prisskillnad - 14000 kr billigare. Det går inte tacka nej till om det verkligen kan stämma:).
//
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
När jag skrev -20 % mot listpris så syftade jag på svenskt listpris. Är verkligen listpris i UK så pass mycket lägre än i Sverige?

Jag tittade specifikt på den nya Superocean Heritage chronon. Den listar ca 45k i Sverige och såldes för 35k har jag för mig.
Den vanliga Superocean Heritage listar runt 32k i Sverige och såldes för 24-25k på Heathrow.
Detta får ändå anses som en rejäl rabatt :)
 

Rookien

Panerai
Vnagenius skrev:
När jag skrev -20 % mot listpris så syftade jag på svenskt listpris. Är verkligen listpris i UK så pass mycket lägre än i Sverige?

Jag tittade specifikt på den nya Superocean Heritage chronon. Den listar ca 45k i Sverige och såldes för 35k har jag för mig.
Den vanliga Superocean Heritage listar runt 32k i Sverige och såldes för 24-25k på Heathrow.
Detta får ändå anses som en rejäl rabatt :)

Mailade Omega butiken på Heathrow, och fick svar.
AT 8500 Mid Size Chrono 231.10.39.21.03.001
£2908 Taxfree price.

//
 

Clocksauce

Cartier
Uret.se och de svenska varianterna är ju varken de enda eller största gråhandlarna som finns.Om man kikar på sidor som luxuarybazar, authenticwatches, ect så finns det gott om breitling till minst 40% rabatt och märken som baume et mercier för 50% och mer.

Authenticwatches erbjuder för övrigt lägsta prisgaranti och garanterar alla serienummer intakta. Däremot så har dom en egen garanti istället för från tillverkaren. Huruvida det är dåligt eller bra vet jag inte, men den räcker ju längre än de 1-2 år som de flesta tillverkare erbjuder.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag köper nästan allt via nätet, men det är bara för att det jag vill ha aldrig går att hitta i butik. ;)
-Eller så är det så att jag är en snål jävel. Oavsett vilket, så har jag aldrig fått så bra service att jag är beredd att betala extra för personlig överlämning.
 

vicjoh

Omega
Jag har kollat på internet en tid efter superocean heritage 42, men bestämde mig sedan att försöka hos AD. Fick ner den till 25' vilket är billigare än hos t ex uret.se. Helt klart nöjd med andra ord!
 

Rookien

Panerai
Vnagenius skrev:
Ganska vettigt pris med andra ord i och med att pundet är prisvärt :)
Ja det är ju 11000kr mot listpriset i Sverige, vilket avgör saken. Hade det skiljt någon tusenlapp eller tre hade jag köpt den i butik, för smidigheten, justering av länk mm.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Rookien skrev:
Vnagenius skrev:
Ganska vettigt pris med andra ord i och med att pundet är prisvärt :)
Ja det är ju 11000kr mot listpriset i Sverige, vilket avgör saken. Hade det skiljt någon tusenlapp eller tre hade jag köpt den i butik, för smidigheten, justering av länk mm.

Du köper ju den faktiskt i butik även där. Inga problem!

Att jämföra med internethandlare och framförallt gråhandlare är lite knepigt, då man spelar med helt olika villkor...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Singular skrev:
Rookien skrev:
Vnagenius skrev:
Ganska vettigt pris med andra ord i och med att pundet är prisvärt :)
Ja det är ju 11000kr mot listpriset i Sverige, vilket avgör saken. Hade det skiljt någon tusenlapp eller tre hade jag köpt den i butik, för smidigheten, justering av länk mm.

Du köper ju den faktiskt i butik även där. Inga problem!

Att jämföra med internethandlare och framförallt gråhandlare är lite knepigt, då man spelar med helt olika villkor...

Precis som Singular säger, det är butiker där med, av de flygplatser jag tog upp så är butikerna på dessa ställen delar av stora välrenomerade handlare, Mappin&Webb/Watches of Switzerland på Heathrow och Ghassan Watches på Schiphol.
 

Norra

Panerai
Köper man klockan på väg till t. ex heathrow eller när man väl är där? Förstår inte riktigt hur det fungerar med tax-/duty free när det kommer till så pass dyra klockor. Är antalet märken som säljs på det sättet begränsat eller kan man i stort sett få tag i vad som helst? Ex. Jaeger-LeCoultre.
 

Norra

Panerai
Köper man klockan på väg till t. ex heathrow eller när man väl är där? Förstår inte riktigt hur det fungerar med tax-/duty free när det kommer till så pass dyra klockor. Är antalet märken som säljs på det sättet begränsat eller kan man i stort sett få tag i vad som helst? Ex. Jaeger-LeCoultre.
Kan även tillägga att jag just nu är i Turkiet och blev erbjuden en tag heuer carrera (som jag ej tycker om men bara ett exempel) för 45k svenska jämfört med 70 eller så som den kostar i sverige, är detta taxfree eller inkluderas deras moms i köpet och är därmed inte taxfree?
 

demondave

Rolex
Det kan vara värt att kolla hurvida handlaren är intresserad av att matcha nätgråhandlarpriset. För min del gick det alldeles utmärkt. Dessutom klockan direkt på handleden, istället för att gråhandlaren skulle dammsuga rätt på ett exemplar någonstans i världen först. Hade lätt kunnat lägga några tusenlappar upp för det, men förhandlingarna gick oväntat smidigt. Skadade väl kanske inte att modellen var på väg ut, ur säljarens perspektiv. För min del, som hade bestämt mig för den modellen och nyköp, brann det snarare i knutarna.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Skattefritt kan endast ske om du inte har europeiskt pass, i dom flesta eu länderna går handlarna efter en lista, så runt 15 för en klocka runt 60-80. Om jag inte är ute och cyklar, vet faktiskt inte hur Norge funkar? Tänkte be tjejen köpa min zentih senast men alla jäkla papper och underskrifter, åka dit gör bedrägeri var det sista vi ville på väg till semestern..! Nästa gång provar vi igen ;)
 

GurraG

Cartier
I slutändan är det en prisfråga för mig. Jag och flera av mina vänner har handlat från jomashop.com, stor gråhandlare i New Jersey. Ja, man får deras egen garanti istället för tillverkarens men sparar man 20K på det så tycker jag det är värt lite strul.

Men, det sagt, hade jag obegränsat med pengar hade jag helt klart hellre handlat i butik. Både för att stödja butikerna och för jag är en instant gratification-kille.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ämnet har avhandlats tidigare, och det är en ständig diskussion om var man skall handla. Skall man stödja lokala handlare (tycker jag man ska, men inte till varje pris), hur är det med garantier, äkthet o s v.

För min egen del handlar jag gärna i Sverige av ÅF, men om det rör sig om stora skillnader i pris, blir det utomlands.
Har handlat både från USA, Asien och inom EU, och visst skiljer det sig rejält många gånger avseende pris. Kvalitet och beskrivning av objektet har alltid stämt för mig, så inga problem där.
Har gått på en större nit, som fick mig att avstå från inköp i ett års tid, men har under 2013 kommit igång med inköp igen, och har då köpt 3 klockor utomlands.
Garantier o s v har fungerat bra vid eventuella problem då jag alltid köper klockor med kompletta paket inklusive certifikat o s v när det är möjligt.
 
Topp