Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bygga egen dykare med OEM-delar

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av koze, 14 augusti 2015.

1. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Går lite i tankarna på att bygga en egen vintagedykare i stil med de första subbarna, och isf bygga på ett automatiskt verk från Seiko eller ETA. Dock är det förbaskat svårt att hitta blanka boetter som kan passa, antar att marknaden för det är obefintlig. Leker med tanken på att se om man få till ett micromärke med vintagestil, men man kanske kan börja lite smått först :)

Har ni tips?

Margarinkungen gillar detta.
  2. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Rätt svårt att göra detta, mycket svårare än man tror då varje boett måste passa till rätt urverk. (Inte bara höjd och diameter, men infästning av bakboetten, höjd av kronrör etc.)

Gör som jag ska; Använd CAD och designa en egen boett efter ett urverk du redan valt ut och tillverka denna i (gärna en modell bättre) en CNC-maskin!

Margarinkungen och koze gillar detta.
  3. DrDre

DrDre Friends of KS

Ofrei har en del boetter. Ebay kan man också hitta en hel del hos några Europeiska handlare. Ofta är boetterna gjorda för ETA 2824 vilket är en bra början.

NiklasArvid har pysslat lite med sådant där. Han kanske har några mer konkreta tips?

NiklasArvid, China och koze gillar detta.
  4. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Låter grymt, dock antar jag att det är kört att göra med vridring då? Använder du någon verkstad som har maskin då?

5. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Låter vettigt att hitta boett för ett specifikt ETA-verk, det är nog så jag kommer att göra. Hittar man en med vridring kanske man kan slipa bort kronskydden för att få vintagelooken :)

6. China

China Guest

Bra tips, och mellan varven så finns det en hel del på Ebay, för att inte tala om Kinesiska Taobao. Med tid och tålamod så kan man plocka ihop något som faller i smaken.:)

koze gillar detta.
  7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
  9. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Aj då . Det missade jag :eek:.

eriksson850 gillar detta.
  10. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

jag hade nog liknande tankar som TS, men tyckte det var svårt att hitta bra lösa dykboetter med nån kvalitet, slutade med att jag köpte två Ollech & Wajs från Westcoasttime (tror det var 375 billiga dollars back then (2007?) sen tryckte jag i MKII-tavlor (som gick att köpa löst vid den tiden) å Plongisar....
    Invicta ell Marcello C var andra alternativ, 2824 är 2824 liksom...

men det gäller att ha koll på delar av millimeter, MKII-tavlorna var för små så jag fixade (dyra one-off) inre glasringar från en urmakare i Schweiz...

Start

Ett par iterationer "vintageisering" senare, blekning, grillning, kupat plexi etc..

Sullstrom, _jonte, DrDre och 2 andra gillar detta.
  11. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Wow, ambitiöst! Det är synd att det är så dåligt med delar på marknaden för sånt här...

12. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

ebay.co.uk, ebay.de, ebay.ch... ;)

13. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot