• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bygga sin egen klocka?

plattfot

Rolex
Har funderat på det - att köpa delar och urverk samt trycka egen tavla, men kommit fram till att sannolikheten att jag skulle bli riktigt nöjd är allt för liten och därför lagt tillbaka idén i byrålådan. Tror det är svårare än vad man tror att få till en klocka som känns som din egen och inte bara (precis vad det är) en mer eller mindre lyckat ihopplock av delar.
 

GuloGulo

Omega
Tack för din input Henrik! Jag är inte riktigt ute efter att designa en klocka som känns som min egen i design. Det är mer för att det vore kul att pilla lite och kunna känna att jag (nästan) byggt en egen klocka. Är det ingen som har gjort det på forumet som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Trevlig Fredag!

Gulo
 

POO

Panerai
Annars är Seiko ett vanligt utgångsämne för hemmapulare. Det finns riktigt mycket Seikogrejer att få tag i ute på WWW.
 

DrDre

Patek
Jag var lite sugen ett tag, men lyckades aldrig riktigt få fram ngn info på om/hur man kan skriva eller på andra sätt göra urtavlan lite personlig med någon symbol, tecken eller text.
 

GuloGulo

Omega
Jag har köpt lite olika seikodelar, men fick hjälp av en urmakare att sätt ihop delarna (det va ett tag sedan och kände mig inte redo att börja mecka själv). Väldigt nöjd med resultatet. Men jag skulle vilja testa något annat...

G
 

Camo00

Patek
Efter att ha plockat isär och ihop massor av klockor, bytt glas/verk/visare och sånt, så kan jag bara rekommendera Dig att testa! Det är lugnt så länge man inte ger sig på urverket och inte pillar med för dyra klockor (man får damm mm i urverken - 100%!).

Det är en sjukt kul hobby och lättare än jag trodde från början.

Mitt tips är att leta upp renoveringsobjekt av nån vanlig modell och sen leta delar på nätet och bygga ihop en fungerande klocka. Gamla Seiko och Citizen är lättmeckade och har gott om delar billigt lite varstans... :)
 
Topp