Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bygga sin egen klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av GuloGulo, 9 maj 2013.

1. GuloGulo
    Trådstartare

GuloGulo Torpare

Hej Klockvänner!

Är det någon av er som har erfarenhet av att knåpa ihop sitt eget ur? Jag menar köpa case, visare, urverk osv och mecka ihop den själv. Jag vet att det finns några kits på ebay, och jag har hittat http://www.helenarou.com/index.html och http://www.ottofrei.com/home.php. Finns det andra hemsidor? All hjälp och tips och tricks och erfarenheter uppskattas!

GuloGulo

2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Har funderat på det - att köpa delar och urverk samt trycka egen tavla, men kommit fram till att sannolikheten att jag skulle bli riktigt nöjd är allt för liten och därför lagt tillbaka idén i byrålådan. Tror det är svårare än vad man tror att få till en klocka som känns som din egen och inte bara (precis vad det är) en mer eller mindre lyckat ihopplock av delar.

3. GuloGulo
    Trådstartare

GuloGulo Torpare

Tack för din input Henrik! Jag är inte riktigt ute efter att designa en klocka som känns som min egen i design. Det är mer för att det vore kul att pilla lite och kunna känna att jag (nästan) byggt en egen klocka. Är det ingen som har gjort det på forumet som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Trevlig Fredag!

Gulo

4. POO

POO Präst

Annars är Seiko ett vanligt utgångsämne för hemmapulare. Det finns riktigt mycket Seikogrejer att få tag i ute på WWW.

5. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag var lite sugen ett tag, men lyckades aldrig riktigt få fram ngn info på om/hur man kan skriva eller på andra sätt göra urtavlan lite personlig med någon symbol, tecken eller text.

6. GuloGulo
    Trådstartare

GuloGulo Torpare

Jag har köpt lite olika seikodelar, men fick hjälp av en urmakare att sätt ihop delarna (det va ett tag sedan och kände mig inte redo att börja mecka själv). Väldigt nöjd med resultatet. Men jag skulle vilja testa något annat...

G

7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Efter att ha plockat isär och ihop massor av klockor, bytt glas/verk/visare och sånt, så kan jag bara rekommendera Dig att testa! Det är lugnt så länge man inte ger sig på urverket och inte pillar med för dyra klockor (man får damm mm i urverken - 100%!).

Det är en sjukt kul hobby och lättare än jag trodde från början.

Mitt tips är att leta upp renoveringsobjekt av nån vanlig modell och sen leta delar på nätet och bygga ihop en fungerande klocka. Gamla Seiko och Citizen är lättmeckade och har gott om delar billigt lite varstans... :)

GuloGulo gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield