• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta äldre Rolex sub mot nyare?

chronomaster

Breitling
Hej, har en 16610 från 91. Gillar den skarpt men har efter att ha provat en Sub från 2013 funderat om man skulle köpa en sån istället. Dels är det den lite fläskigare tavlan som lockar men även det nya låset som känns lite tyngre. Sen antar jag att det kanske är bättre med ett urverk som är nyare men så länge det äldre är servat spelar det kanske ingen roll? Den tickar på fint i dag i alla fall den jag har.

Tar gärna emot tankar om detta. Har nån av er haft en äldre och en nyare modell av sub och kan kommentera vilken ni gillade bäst och varför?
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
Klart du skall byta till en nyare, bättre på alla sätt. Förstår inte att folk betalar så mycket för 10-15 år gamla Rollar, istället för att lägga till några tusen för en modernare och bättre klocka. (Alla vintage-fantaster dödar mig snart ;) Enda nackdelen kan vara att de nya med Maxi-caset är lite tyngre på handleden. Men jag gillar närvaron :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Hej, har en 16610 från 91. Gillar den skarpt men har efter att ha provat en Sub från 2013 funderat om man skulle köpa en sån istället. Dels är det den lite fläskigare tavlan som lockar men även det nya låset som känns lite tyngre. Sen antar jag att det kanske är bättre med ett urverk som är nyare men så länge det äldre är servat spelar det kanske ingen roll? Den tickar på fint i dag i alla fall den jag har.

Tar gärna emot tankar om detta. Har nån av er haft en äldre och en nyare modell av sub och kan kommentera vilken ni gillade bäst och varför?

Det är samma urverk i en 1991 Sub 16610 som i en 2013. Dvs cal 3135.
Kvalitetsmässigt i den nya är klart bättre, speciellt länk. Gillar du den nya bättre, då ska du byta.
 

chronomaster

Breitling
Tack för svaren. En till aspekt är ju priset. Hur mycket kan man tänkas behöva lägga emellan? Är det mer än 15k så känns det inte så aktuellt. Vad tror ni man kan få för en fräsch 91a?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Tack för svaren. En till aspekt är ju priset. Hur mycket kan man tänkas behöva lägga emellan? Är det mer än 15k så känns det inte så aktuellt. Vad tror ni man kan få för en fräsch 91a?
Fullset? dvs. har du cert, box, och allt kvar? ca 40-45' skulle jag tro.
Endast klocka, så precis under 40'
Beroende på skick
 

chronomaster

Breitling
Vilken sub "ska" du byta till? I vilket skick? Med vilka tillbehör?
Så länge den är i bra skick spelar det ingen roll så länge det är 2011 och framåt med datum. Cert räcker nog.
Fullset? dvs. har du cert, box, och allt kvar? ca 40-45' skulle jag tro.
Endast klocka, så precis under 40'
Beroende på skick
Nej har bara kvitto. Bara 40? Den köptes för 50 för några månader sen. Bra skick.
 

tomva1

Omega
Ska väl vara länken som lockar på senare modell. Tycker microjusteringen är helt fantastisk. Klockan sitter helt enkelt alltid perfekt.
 

chronomaster

Breitling
Senast ändrad:

Ministern

Founder
2-Faktor
Klart du skall byta till en nyare, bättre på alla sätt. Förstår inte att folk betalar så mycket för 10-15 år gamla Rollar, istället för att lägga till några tusen för en modernare och bättre klocka. (Alla vintage-fantaster dödar mig snart ;) Enda nackdelen kan vara att de nya med Maxi-caset är lite tyngre på handleden. Men jag gillar närvaron :)

En 16610 är inte vintage bara begagnad så du behöver inte oroa dig.
 

PHL

Omega
Jeg liker den "gamle" 16610 best, skrangle lenken gjør at klokken føles mye lettere på armen og har av den grunn bedre bærekomfort. Den nye Maxi kassen har også mistet mye av Submariner DNA et og likner mindre på sine forfedre enn 16610.

Just my 50 cents
 

luddviig

Panerai
Jag röstar på att du inte ska byta, mer charm med äldre ur, speciellt vintage! Om du ska byta ska du byta dig till mer vintage isf ;)
 
Topp