• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta band(noob)

bykr89

Cartier
Att byta band trodde jag inte skulle vara så komplext det verkar vara mellan olika modeller..

Olika verktyg fungerar bättre till olika klockor osv. Inte så svårt att förstå. Men desto svårare att veta vilket jag ska ha till mina klockor.
Dessutom har jag läst att man ibland behöver byta stift för att det ska sitta ordentligt. Hur vet jag att originalstiften fungerar?
Jag är mest angelägen om att allt sitter perfekt och repfritt på min Omega SMP300.
Vill handla några Nato och läderband!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag vet inte hur länge ett stift håller - det är väl fjädern i stiftet som kan tappa spänsten. Så länge den verkar fjädra ok så borde ett stift fungera såvida det inte har böjts etc. En tumregel skulle kunna vara att byta bandstift när du gör service på klockan.

Jag har inte ägt en SMP så jag vet inte exakt hur bytet fungerar där, men är den som de flesta klockor på marknaden (som inte har skruvade länkar) så fungerar ett verktyg a'la Bergeon 6767 med en v-format spets alldeles utmärkt. Är du osäker så uppsök närmaste urmakare eller Omega-AD.

bergeon-6767-spring-bar-tool-review-01.jpg
 

Andyrew

Cartier
i första hand behöver du ett verktyg, jag har ett billigt skitverktyg men som duger i krig. Bergeon är väl kanske att föredra. I andra hand så handlar det nog framförallt, iallafall för min del, om vana. Länkar kan vara lite bråkigare att få av men det går också. Har du en billigare klocka kan det ju vara lämpligt att pröva på den först.
 

bykr89

Cartier
Vad är det som är skit med billiga verktyg? Är dom inte lika smidiga (tjockare och repar allt i närheten typ?)
Folk använder knivar och tandpetare, hur dåligt kan ett verktyg vara tänker jag?
 

Knypplarn

Cartier
Vad är det som är skit med billiga verktyg? Är dom inte lika smidiga (tjockare och repar allt i närheten typ?)
Folk använder knivar och tandpetare, hur dåligt kan ett verktyg vara tänker jag?
Nu har jag inga svindyra verktyg själv. Men skillnaden mellan ett billigt och jättebilligt verktyg enligt min erfarenhet är att de jättebilliga är betydligt klumpigare och har sämre finish på själva verktygsdelen vilket gör det svårare att greppa stiftet.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vad är det som är skit med billiga verktyg? Är dom inte lika smidiga (tjockare och repar allt i närheten typ?)
Folk använder knivar och tandpetare, hur dåligt kan ett verktyg vara tänker jag?
Vad är det för skillnad på en Biltema-hammare för 169:- och en en Hultafors TC16L för 639:- på Bauhaus? Behöver du Hultaforsen för att slå in en spik? Nej. Är en snickare som behöver slå in 1000+ spikar nöjd med en Biltema-hammare? Jag gissar nej. Med bättre grejjer så får du hållbara grejjer.

I fallet bandverktyg så kan jag tänka mig att de billiga böjer sig lättare och slits fortare och har sämre komfort i handen. Personligen kan jag tycka att om jag lägger ett par 10000-lappar på en klocka och flertalet 100-lappar för några bra band så är ett bandverktyg för någon eller ett par hundralappar ingen större kostnad. Bättre att köpa rediga saker från början än att köpa de redigare sakerna senare eftersom man blir sur och frustrerad när snål-prylen man köpte krånglar igen.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Jag har både billiga och bättre (Bergeon) verktyg och visst är det skillnad på hur lätt/svårt det blir att göra jobbet, så tveka inte att lägga ett par hundralappar på ett riktigt verktyg. Om du är orolig för att repa klockan i samband med band/länk-byte, så är ett tips att tejpa klockan med maskeringstejp.
 

bykr89

Cartier
Vad är det för skillnad på en Biltema-hammare för 169:- och en en Hultafors TC16L för 639:- på Bauhaus? Behöver du Hultaforsen för att slå in en spik? Nej. Är en snickare som behöver slå in 1000+ spikar nöjd med en Biltema-hammare? Jag gissar nej. Med bättre grejjer så får du hållbara grejjer.

I fallet bandverktyg så kan jag tänka mig att de billiga böjer sig lättare och slits fortare och har sämre komfort i handen. Personligen kan jag tycka att om jag lägger ett par 10000-lappar på en klocka och flertalet 100-lappar för några bra band så är ett bandverktyg för någon eller ett par hundralappar ingen större kostnad. Bättre att köpa rediga saker från början än att köpa de redigare sakerna senare eftersom man blir sur och frustrerad när snål-prylen man köpte krånglar igen.
Det var ju faktiskt en ganska dålig liknelse.. hammare handlar om balans och ergonomi, inte kvalitet på materialet.. Jag ifrågasätter varken billigare eller dyrare verktyg, försöker skaffa mig en uppfattning då jag är ny och har aldrig bytt själv. Det sista jag vill är att repa min klocka. jag har läst att vissa verktyg inte fungerar på en del Rolexmodeller tex, varför?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det var ju faktiskt en ganska dålig liknelse.. hammare handlar om balans och ergonomi, inte kvalitet på materialet.. Jag ifrågasätter varken billigare eller dyrare verktyg, försöker skaffa mig en uppfattning då jag är ny och har aldrig bytt själv. Det sista jag vill är att repa min klocka. jag har läst att vissa verktyg inte fungerar på en del Rolexmodeller tex, varför?
Jag är inte säker på att en urmakare inte bryr sig om balans och ergonomi... Hur som helst, repa klockan kan man göra oavsett vad verktyget kostar :) Öva på en billigare klocka först och använd maskeringstejp.

Vilket verktyg du än skaffar så kommer du märka att det är kul att variera klädseln på klockan.

Vad det gäller Rolex så tänker du kanske på boettlocket. Men ge dig inte på att öppna det oavsett klocka...
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Kör med "elektronikskruvmejsel" från kjell&co, kostar ~30 spänn för ett set och funkar fint att pilla med. Har inte skadat mina klockor än så länge. Dessutom kan du ha glädje av dom vid länkjustering. Billiga bandstiftssverktyg från kina kan du skippa..
 

Akerhage

Cartier
Köpt ett läderband, tänkte byta på min Seiko Prospex SRP637 hemma sen, har ett bandbytarverktyg sedan innan. Men blev fundersam om det är att byta som jag ex gjorde på min tidigare Omega Planet Ocean 9300? Dvs trycka in verktyget där mellan bandhornet och länken?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Köpt ett läderband, tänkte byta på min Seiko Prospex SRP637 hemma sen, har ett bandbytarverktyg sedan innan. Men blev fundersam om det är att byta som jag ex gjorde på min tidigare Omega Planet Ocean 9300? Dvs trycka in verktyget där mellan bandhornet och länken?

Vet inte exakt hur din Seiko ser ut men det borde vara samma sak som på din omega PO :)
 

bykr89

Cartier
Köpt ett läderband, tänkte byta på min Seiko Prospex SRP637 hemma sen, har ett bandbytarverktyg sedan innan. Men blev fundersam om det är att byta som jag ex gjorde på min tidigare Omega Planet Ocean 9300? Dvs trycka in verktyget där mellan bandhornet och länken?

Jag tror den har hål genomgående i bandhornen där du trycker ihop stifter med ett stift. Istället för att haka med en gaffel underifrån.
 

Akerhage

Cartier
Jag tror den har hål genomgående i bandhornen där du trycker ihop stifter med ett stift. Istället för att haka med en gaffel underifrån.
Hmm nu förstod jag inte? Ska jag istället trycka ut stiftet utifrån sett? Så att jag trycker ut stiftet på något sätt? Finns det ngt filmklipp eller bild att illustrera?
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Är man noggrann och försiktig så går det lika bra med ett billigare bandbytartverktyg.
Ju mer du byter, ju skickligare blir du.
Oavsett vad man använder så kan man ju inte bryta som med en kofot.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Så bara trycka ner stiftet alltså, såg ju jävligt enkelt ut det iaf. Får testa hemma sen.
När du monterar, tänk på att alltid montera från baksidan. Är jäkligt rädd om klockan så kan du tejpa bandhornen. Så minimerar eller slipper du repor helt.
Träning ger färdighet, ta det bara försiktigt!
 
Topp