Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Byta band(noob)

Diskussion i 'Diskussion' startad av bykr89, 16 september 2016.

1. bykr89
    Trådstartare

bykr89 Bonde

Från:
    Sverige
    Att byta band trodde jag inte skulle vara så komplext det verkar vara mellan olika modeller..

Olika verktyg fungerar bättre till olika klockor osv. Inte så svårt att förstå. Men desto svårare att veta vilket jag ska ha till mina klockor.
    Dessutom har jag läst att man ibland behöver byta stift för att det ska sitta ordentligt. Hur vet jag att originalstiften fungerar?
    Jag är mest angelägen om att allt sitter perfekt och repfritt på min Omega SMP300.
    Vill handla några Nato och läderband!

2. nissehult

nissehult Friends of KS

3. bykr89
    Trådstartare

bykr89 Bonde

Från:
    Sverige
  4. nissehult

nissehult Friends of KS

Jag vet inte hur länge ett stift håller - det är väl fjädern i stiftet som kan tappa spänsten. Så länge den verkar fjädra ok så borde ett stift fungera såvida det inte har böjts etc. En tumregel skulle kunna vara att byta bandstift när du gör service på klockan.

Jag har inte ägt en SMP så jag vet inte exakt hur bytet fungerar där, men är den som de flesta klockor på marknaden (som inte har skruvade länkar) så fungerar ett verktyg a'la Bergeon 6767 med en v-format spets alldeles utmärkt. Är du osäker så uppsök närmaste urmakare eller Omega-AD.

bergeon-6767-spring-bar-tool-review-01.jpg

Urfunktion och Andyrew gillar detta.
  5. Andyrew

Andyrew Stadsbo

i första hand behöver du ett verktyg, jag har ett billigt skitverktyg men som duger i krig. Bergeon är väl kanske att föredra. I andra hand så handlar det nog framförallt, iallafall för min del, om vana. Länkar kan vara lite bråkigare att få av men det går också. Har du en billigare klocka kan det ju vara lämpligt att pröva på den först.

6. DanneS

DanneS Bonde

Kjell & Co säljer verktygssatser för urmakeri.. Ingen höjdarkvallitét, men duger gott till arbeten som länkbyten

bykr89 gillar detta.
  7. bykr89
    Trådstartare

bykr89 Bonde

Från:
    Sverige
    Vad är det som är skit med billiga verktyg? Är dom inte lika smidiga (tjockare och repar allt i närheten typ?)
    Folk använder knivar och tandpetare, hur dåligt kan ett verktyg vara tänker jag?

8. Knypplarn

Knypplarn Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nu har jag inga svindyra verktyg själv. Men skillnaden mellan ett billigt och jättebilligt verktyg enligt min erfarenhet är att de jättebilliga är betydligt klumpigare och har sämre finish på själva verktygsdelen vilket gör det svårare att greppa stiftet.

9. nissehult

nissehult Friends of KS

Vad är det för skillnad på en Biltema-hammare för 169:- och en en Hultafors TC16L för 639:- på Bauhaus? Behöver du Hultaforsen för att slå in en spik? Nej. Är en snickare som behöver slå in 1000+ spikar nöjd med en Biltema-hammare? Jag gissar nej. Med bättre grejjer så får du hållbara grejjer.

I fallet bandverktyg så kan jag tänka mig att de billiga böjer sig lättare och slits fortare och har sämre komfort i handen. Personligen kan jag tycka att om jag lägger ett par 10000-lappar på en klocka och flertalet 100-lappar för några bra band så är ett bandverktyg för någon eller ett par hundralappar ingen större kostnad. Bättre att köpa rediga saker från början än att köpa de redigare sakerna senare eftersom man blir sur och frustrerad när snål-prylen man köpte krånglar igen.

jabla och Urfunktion gillar detta.
  10. Urfunktion

Urfunktion Stadsbo

Från:
    Malmö
    Jag har både billiga och bättre (Bergeon) verktyg och visst är det skillnad på hur lätt/svårt det blir att göra jobbet, så tveka inte att lägga ett par hundralappar på ett riktigt verktyg. Om du är orolig för att repa klockan i samband med band/länk-byte, så är ett tips att tejpa klockan med maskeringstejp.

11. JayLar

JayLar Borgare

Tips är också att inte byta band på fyllan. Har repat många klockor på det sättet :)

manekin gillar detta.
  12. bykr89
    Trådstartare

bykr89 Bonde

Från:
    Sverige
    Haha, ska ha det i åtanke! Men jag kan tänka mig att man får bra ideer..

13. bykr89
    Trådstartare

bykr89 Bonde

Från:
    Sverige
    Det var ju faktiskt en ganska dålig liknelse.. hammare handlar om balans och ergonomi, inte kvalitet på materialet.. Jag ifrågasätter varken billigare eller dyrare verktyg, försöker skaffa mig en uppfattning då jag är ny och har aldrig bytt själv. Det sista jag vill är att repa min klocka. jag har läst att vissa verktyg inte fungerar på en del Rolexmodeller tex, varför?

14. nissehult

nissehult Friends of KS

Jag är inte säker på att en urmakare inte bryr sig om balans och ergonomi... Hur som helst, repa klockan kan man göra oavsett vad verktyget kostar :) Öva på en billigare klocka först och använd maskeringstejp.

Vilket verktyg du än skaffar så kommer du märka att det är kul att variera klädseln på klockan.

Vad det gäller Rolex så tänker du kanske på boettlocket. Men ge dig inte på att öppna det oavsett klocka...

bykr89 gillar detta.
  15. papabear

papabear Bonde

Från:
    Stockholm
    Använd kvalitetsverktyg och tejpa klockan så kommer det gå bra!

bykr89 gillar detta.
  16. Bagarebergstrom

Bagarebergstrom Bonde

Kör med "elektronikskruvmejsel" från kjell&co, kostar ~30 spänn för ett set och funkar fint att pilla med. Har inte skadat mina klockor än så länge. Dessutom kan du ha glädje av dom vid länkjustering. Billiga bandstiftssverktyg från kina kan du skippa..

bykr89 gillar detta.
  17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tejpa och kör bara!

Mårtenssons ur Brookfield