• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bandstift: Hur ofta?

johning

Omega
Som rubriken lyder:
- Hur ofta ska man byta bandstiften?

Anledningen att jag frågar är att jag har vart så nära man kan komma att tappa min Speedy pga ett bandstift släppt. Ska man t ex byta stift oftare om man bär klockan på band än på länk?

Slutligen: Är i mitt fall Omegas original bandstift det bästa/stabilaste alternativet: Eller finns det andra märken som håller samma eller bättre kvalité? Min senaste upplevelse med trasigt stift är något jag absolut inte vill uppleva igen...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skulle säga byt i samband med service eller vid behov. Om man har några klockor att varva mellan så tar det ganska många år innan de slits så pass att de behöver bytas. De flesta tillverkarna har bra stift men misshandlar man klockan så är det klart att man kan böja dem ändå.

Om de lossnar på din klocka så är de med största sannolikhet för korta. Eller så kör du nato med bandstift som har skuldror= big no no.
 
Senast ändrad:

hooods

Panerai
2-Faktor
Skulle säga byt i samband med service eller vid behov. Om man har några klockor att varva mellan så tar det ganska många år innan de slits så pass att de behöver bytas. De flesta tillverkarna har bra stift men misshandlar man klockan så är det klart att man kan böja dem ändå.

Om de lossnar på din klocka så är den med största sannolikhet för korta. Eller så kör du nato med bandstift som har skuldror= big no no.
Kan du förklara det sista om nato och bandstift med skuldror?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan du förklara det sista om nato och bandstift med skuldror?
Spring-Bar-Regular-Mid.jpg

Om bandet rör sig i sidled så kan det trycka ihop bandstiftet så att det flyger loss. Kan bli dyrt.
Edit: DUBBLA skuldror är alltså big no no.
 

hooods

Panerai
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vilken typ av bandstift är att rekommendera? Är dessa ok http://www.natoband.nu/watch-extras/bandstift ?
Menar du till nato? Funkar säkert men ju mindre det finns för bandet att fastna i, desto bättre. Man får ju göra en avvägning av hur mycket jobb man orkar lägga ner på det. Risken finns ju men är kanske inte så stör att man orkar mecket. Jag hade kört bandstift utan skuldror eller med en enkel skuldra på en dyr klocka med nato.
msa46.051-13.0.jpg
 

point1

Cartier
Menar du till nato? Funkar säkert men ju mindre det finns för bandet att fastna i, desto bättre. Man får ju göra en avvägning av hur mycket jobb man orkar lägga ner på det. Risken finns ju men är kanske inte så stör att man orkar mecket. Jag hade kört bandstift utan skuldror eller med en enkel skuldra på en dyr klocka med nato.
msa46.051-13.0.jpg

Ok, har du något tips på var man kan köpa sådana online, förutom ofrei?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Du kan kolla bandstiften genom att följa denna enkla checklista:
- Är dom böjda? (Obs! Det finns bandstift som ska vara böjda. Jag syftar på de vanliga raka)
- Syns tecken på slitage från band eller endlänkar? (Den cylindriska mittdelen ska vara jämntjock utan några försvagningar pga slitage)
- Är det dålig spänst i de fjädrande stiften?
Om ja på någon fråga så byt. Det är en billig försäkring.

När det gäller nato (för övrigt alla textilband) så är det absolut säkraste att köra med helt släta stift. Alltså stift som normalt sett är avsedda för klockor med lugholes. Har klockan inte lugholes så innebär detta att man får klippa stiftet om behöver byta. Samma sak här, billig försäkring.
 

johning

Omega
Är det några speciella stift ni rekommenderar? Originalstift eller något annat? Efter min senate skräckupplevelse känns det inte som att stiften är något att spara på: Vilka 20mm stift ska man satsa på?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Är inte själva vitsen med nato att klockan inte ska trilla bort om ett bandstift lossnar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det några speciella stift ni rekommenderar? Originalstift eller något annat? Efter min senate skräckupplevelse känns det inte som att stiften är något att spara på: Vilka 20mm stift ska man satsa på?
Ju tjockare ju bättre såklart. Jag gillar de helt raka stiften som Tudor/Rolex har på subbarna. SEIKO har också riktigt bra men de är fetare så får inte plats på alla klockor.

Är inte själva vitsen med nato att klockan inte ska trilla bort om ett bandstift lossnar?
Jo, men båda stiften kan ju lossna. :)
 

Code

AKA Vincent B
Jag köpte 0,8mm (tjocka) ganska nyligen. Köpte 2st för 150kr hos AD. Inte för att jag BEHÖVDE byta men bara för att vara på den säkra sidan..köp tjocka..
 

Code

AKA Vincent B
Att bandstift lossnar är chansen väldigt liten. Om du inte FEL storlek. Oftast hinner klockan gå sönder före.
 
Är det några speciella stift ni rekommenderar? Originalstift eller något annat? Efter min senate skräckupplevelse känns det inte som att stiften är något att spara på: Vilka 20mm stift ska man satsa på?

Det är klokt, bandstift är dumsnålt att spara på. Köp Omega original. De är av högsta kvalitet och finns i olika tjocklekar beroende på modell - sitter som gjutna. Uppsök AD om du är osäker på vilken typ du ska ha så hjälper dom dig. Dom har visserligen "skuldror" men det finns inte på världskartan att en NATO-rem skulle kunna lossa ett om bandstiftet fungerar som det ska (ha för vana att vid varje byte känna efter med fingrarna att stiften sitter som dom ska och att fjädern i dom inte börjar bli sliten).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Ruben

Rolex
Borde inte ändlänkarna spela en liten roll i hur länge bandstiften håller? Känns som vissa ändlänkar avlastar stiften mer än andra..?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är klokt, bandstift är dumsnålt att spara på. Köp Omega original. De är av högsta kvalitet och finns i olika tjocklekar beroende på modell - sitter som gjutna. Uppsök AD om du är osäker på vilken typ du ska ha så hjälper dom dig. Dom har visserligen "skuldror" men det finns inte på världskartan att en NATO-rem skulle kunna lossa ett om bandstiftet fungerar som det ska (ha för vana att vid varje byte känna efter med fingrarna att stiften sitter som dom ska och att fjädern i dom inte börjar bli sliten).

Vänligen
Forumets undersköterska
Fast anledningen till tråden är ju just att en bandstift lossnade...
Har även läst om fler det har hänt så rådet att ha rätt sorts bandstift till nato är rätt bra skulle jag säga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast anledningen till tråden är ju just att en bandstift lossnade...
Har även läst om fler det har hänt så rådet att ha rätt sorts bandstift till nato är rätt bra skulle jag säga.

Jo, jag tycker bara det är märkligt. Ett NATO är visserligen mjukare än en vanlig läderrem men att det skulle röra sig så mycket i sidled, och därtill få ett sådant fäste i stiftet och en sådan kraft att det kan lossa detsamma...ptja, det är väl möjligt men borde kräva dels en för liten (för smal) NATO-rem och dels ett riktigt utslitet bandstift där fjädern inte orkar trycka änden tillräckligt hårt mot luggen. Men i vilket fall stannar ju klockan, om än lite dinglande, kvar vid handleden (vilket ju belyser den förträffliga säkerheten med NATO-remmar). Jag har ändå svårt att se detta; hade jag haft riktigt dåliga bandstift hade jag ändå valt NATO-rem framför en vanlig läderrem, det måste ändå vara det säkraste alternativet.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
"...Dom har visserligen "skuldror" men det finns inte på världskartan att en NATO-rem skulle kunna lossa ett om bandstiftet fungerar som det ska...
Håller med om att risken troligen är liten. Åtminstone om man kör med natoband av god kvalité. Samtidigt tror jag inte det är en slump att just militära ur ofta har fasta bandstift. Jag har dessutom vid olika tillfällen pratat med ett par rutinerade urmakare som båda hävdade att vara uppmärksam på vilka bandstift man använder till nato. Båda hävdade att det "fasta" som gäller om man vill vara säker.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo, jag tycker bara det är märkligt. Ett NATO är visserligen mjukare än en vanlig läderrem men att det skulle röra sig så mycket i sidled, och därtill få ett sådant fäste i stiftet och en sådan kraft att det kan lossa detsamma...ptja, det är väl möjligt men borde kräva dels en för liten (för smal) NATO-rem och dels ett riktigt utslitet bandstift där fjädern inte orkar trycka änden tillräckligt hårt mot luggen. Men i vilket fall stannar ju klockan, om än lite dinglande, kvar vid handleden (vilket ju belyser den förträffliga säkerheten med NATO-remmar). Jag har ändå svårt att se detta; hade jag haft riktigt dåliga bandstift hade jag ändå valt NATO-rem framför en vanlig läderrem, det måste ändå vara det säkraste alternativet.

Vänligen
Forumets undersköterska
Har läst flera trådar från folk detta har hänt, även trådar där båda bandstiften lossnat. Men man gör ju såklart som man vill. Risken är ju inte överhängande.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Håller med om att risken troligen är liten. Åtminstone om man kör med natoband av god kvalité. Samtidigt tror jag inte det är en slump att just militära ur ofta har fasta bandstift. Jag har dessutom vid olika tillfällen pratat med ett par rutinerade urmakare som båda hävdade att vara uppmärksam på vilka bandstift man använder till nato. Båda hävdade att det "fasta" som gäller om man vill vara säker.

Fasta bandstift och nato är både hängslen och livrem. :)
 
Topp