• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bezel insert Seiko skx

McGyver

Rolex
Ett litet tips om man inte gillar att kladda med superlim - mattejp!

Lägg din insert på en bit tejp - skär med en vass kniv runt bezeln. På insidan får man ofta skära en bit in på bezeln för att den inte skall fästa mot boetten/glaset. Sedan är det bara att dra av skyddspappret och trycka fast det!

Fördelen är (förutom att slippa slabba med lim) att "limmet" på tejpen är gummiaktigt och flexar - bezeln sitter där den sitter!
Har tidigare limmat med superlim men limmet blir stenhårt och riskerar att spricka vid vibrationer, värmezäxlingar m.m. => bezeln kan trilla av (jepp - det har hänt mig).

Min mattejpade 007:a! ;)

141012722434416400_resized.jpg


......och min 031:a

2esy5a8u.jpg
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ett litet tips om man inte gillar att kladda med superlim - mattejp!

Lägg din insert på en bit tejp - skär med en vass kniv runt bezeln. På insidan får man ofta skära en bit in på bezeln för att den inte skall fästa mot boetten/glaset. Sedan är det bara att dra av skyddspappret och trycka fast det!

Fördelen är (förutom att slippa slabba med lim) att "limmet" på tejpen är gummiaktigt och flexar - bezeln sitter där den sitter!
Har tidigare limmat med superlim men limmet blir stenhårt och riskerar att spricka vid vibrationer, värmezäxlingar m.m. => bezeln kan trilla av (jepp - det har hänt mig).

Min mattejpade 007:a! ;)

141012722434416400_resized.jpg


......och min 031:a

2esy5a8u.jpg
Bra tips! Tackar!
 

Stetes

Omega
Någon som vet vart man kan hitta sådana där fantastiska Muprhy Coin Edge bezels till SKX? Han har slut på hemsidan och hittar ingen på ebay eller tradera..
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Någon som vet vart man kan hitta sådana där fantastiska Muprhy Coin Edge bezels till SKX? Han har slut på hemsidan och hittar ingen på ebay eller tradera..
Håll ögonen på hemsidan. Det kommer säkerligen en ny batch så småningom. (Tror t o m att man kan få ett mejl när de är tillbaka i sortimentet).
 

Stetes

Omega

Erik1

Patek
2-Faktor
Allting har gått prima men sitter nu här med bezeln och boetten var för sig, hur får jag på den igen? Våld? Tacksam för snabba svar, har kollat youtube men lyckas inte..
 

Snutti

Omega
Tack!

On topic så känns det som att det bara blir lättare och lättare att få på och av bezeln ju oftare jag har haft upp den (nu kanske 4-5 ggr). Har dock inte märkt av att den skulle sitta sämre när den väl är där. Kanske nöter ner kanterna lite eftersom, bara att hoppas att det inte börjar glappa när man väl fått på det!
 

Stetes

Omega
Riktigt snygga 007or här i tråden. Hojta till om någon har en Murphy-bezel till salu. ;)

Jag stod på hans väntelista på hemsidan i över ett halvår i alla fall, till slut fick han in en bunt under julhelgen. Fundera på att köpa på mig några stycken, för att det är alltid någon som vill ha, men gjorde inte detta. Lägg till dig i väntelistan och ha tålamod :)
 

joh.jonsson

Panerai
gatorade insertet va sweeeet!!

Kanske har snackats om tidigare i tråden, men går det att bara svabba insertet med klorin och en tops? lär fråga panelen innan jag går loss. samt "stannar" jag processen genom att bara spola rent med vatten sen?

Hejs
 

oscarabc

Omega
Fick till en blekning tillslut.

Före:
9aTR7ro.jpg


Efter:
8UVwyiu.jpg


Åh detta var ju skit inspirerande! Hur länge lät ni den ligga i klorinet? Bara tills ni fått mattheten ni sökte?
Hur mycket lim körde ni? Känns ju inte som att man behöver jätte mycket och vill ju helst inte att det skall läcka ut när man sätter fast den riktigt...
 

Pälle

Cartier
Pledge Member
Ett litet tips om man inte gillar att kladda med superlim - mattejp!

Lägg din insert på en bit tejp - skär med en vass kniv runt bezeln. På insidan får man ofta skära en bit in på bezeln för att den inte skall fästa mot boetten/glaset. Sedan är det bara att dra av skyddspappret och trycka fast det!

Fördelen är (förutom att slippa slabba med lim) att "limmet" på tejpen är gummiaktigt och flexar - bezeln sitter där den sitter!
Har tidigare limmat med superlim men limmet blir stenhårt och riskerar att spricka vid vibrationer, värmezäxlingar m.m. => bezeln kan trilla av (jepp - det har hänt mig).

Min mattejpade 007:a! ;)

141012722434416400_resized.jpg


......och min 031:a

2esy5a8u.jpg
Hur blir de om man badar med den om man fäster bezel med dubbelhäftande? Ingen risk att den lossnar då?
 

McGyver

Rolex
Risken finns väl med allt som sitter limmat/klämt o.s.v - har dock inte lyckats tappa någon av alla de ilägg som jag limmat med denna metod!
De som var fästa med vanligt lim lossnade efter ett par månader - bara lim är för hårt/"styvt" => kör enbart med tejpvarianten nu!
 

Pälle

Cartier
Pledge Member
Risken finns väl med allt som sitter limmat/klämt o.s.v - har dock inte lyckats tappa någon av alla de ilägg som jag limmat med denna metod!
De som var fästa med vanligt lim lossnade efter ett par månader - bara lim är för hårt/"styvt" => kör enbart med tejpvarianten nu!
Okej va mest nyfiken då jag tänkte prova den metoden då jag tänker byta insert på min skx, finns de risk för att klockan inte blir vattentät alls när man byter insert?
 

McGyver

Rolex
Okej va mest nyfiken då jag tänkte prova den metoden då jag tänker byta insert på min skx, finns de risk för att klockan inte blir vattentät alls när man byter insert?

Nej, om du påverkar tätheten genom att byta bezelilägg så är något seriöst galet! ;)

Menade bara att helt 100 på att ett lim håller kan man aldrig vara!
Det skall dock mycket till för att få loss de bezels jag limmat med mattejp - har använt mig av Tesas variant med extra starkt lim-fungerar toppen!
 

Pälle

Cartier
Pledge Member
Nej, om du påverkar tätheten genom att byta bezelilägg så är något seriöst galet! ;)

Menade bara att helt 100 på att ett lim håller kan man aldrig vara!
Det skall dock mycket till för att få loss de bezels jag limmat med mattejp - har använt mig av Tesas variant med extra starkt lim-fungerar toppen!
Okej tack så mycket :)
 

Sundqvist

Breitling
Topp