• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bil

P-A

Sir Spamalot
Jag har en V50 i dagsläget, men med två barn och hund så känns den väldigt trångt.

Jag har ca 100 - 130´ att lägga på en bil men jag vet inte vad jag ska välja.
Vilket är bäst av en nyare bil som gått långt eller en äldre bil som gått lite.
Vilket märke ska man kika på?

Jag har kikat på en V70, men om jag ska ha en som inte gått så längt så måste jag lägga mer pengar.
Något jag inte kan nu när man lägger allt på huset :)

Jag har absolut inte något krav på märke, bara den är bra i storlek.
Jag vill dock inte ha någon familjebuss, det fins ju gränser!
 

David

Bödeln
Fick låna en V50 (i åtta månader!) under tiden jag väntade på en bil jag beställt. Nu körde jag visserligen aldrig mer än max en person till och två uppsättningar dykutrustning i den, men jag kan inte se hur det skulle vara svårt att knöla in två ungar och en hund i den så länge de inte är sjukt överviktiga.

Måste du prompt ha en större bil så kan du väl köpa den största Hyundain som finns, förklara för frun att den har tolv års garanti, så kan du ändå köpa en Rolex.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
V50 räcker alldeles utmärkt så länge du inte behöver gigantiska barnstolar. Har du små barn, köp Britax Hiway, det är bland de minsta stolar som finns.

Jag har två småbarn i barnstolsålder och åker Sedan...

(Om du verkligen vill ha mer plats och bara har 100k att lägga, titta på Peugeot 5008, Ford S-max, Renault Scenic mfl)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bilfråga igen alltså :p Tyckte jag nyss såg en bild på dig skakandes tass gällande denna V50..
Passat är en så himla tråkig bil, V50n också iofs. Är du enbart utrymme som är viktigt?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tråkigt brukar vara prisvärt så Passaten är inte fel...

Om jag minns rätt så är P-A en lite längre herre. Stolarna i Passaten erbjuder noll lårstöd, speciellt för en längre person, om du inte har den absolut högsta utrustningsnivån och det hittar han tyvärr inte för 100k. Vägljud är en jobbig faktor med Passaten men är man döv så är det ju lugnt iofs :) Service är något VW-gruppen gillar att ta betalt för, räkna med ca 6k per år för en Passat och det är rätt tråkiga pengar för en barnfamilj. Vad gäller kostnader är inte heller Volvo ett jätte roligt alt då det är en dyr bil att äga. BMW kan uppfattas dyr men det är nog dit jag skulle snegla, total ägandekostnad för säg 3år är lägre för en BMW kontra motsvarande Passat och Volvo.

En 520d kanske, dock något mindre bagage än V70 och Passat vilket talar lite emot men det är en oerhört bra bil. 100k är en jobbig slant att utgå ifrån. Men annars en billigare Mondeo med 140hk diesel, komfort och vägljud motsvarade en Passat men långt mycket billigare, stort bagage dessutom.

Men, det mest logiska är en Superb, som är en jätte bra bil, helt klart!

vad har du för hund P-A?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Fick låna en V50 (i åtta månader!) under tiden jag väntade på en bil jag beställt. Nu körde jag visserligen aldrig mer än max en person till och två uppsättningar dykutrustning i den, men jag kan inte se hur det skulle vara svårt att knöla in två ungar och en hund i den så länge de inte är sjukt överviktiga.

Måste du prompt ha en större bil så kan du väl köpa den största Hyundain som finns, förklara för frun att den har tolv års garanti, så kan du ändå köpa en Rolex.

Man får in 3 ungar baksätet och säkerligen 2 labradorer i skuffen men det är när man ska åka bort problemen börjar..... leksaker skötväskor resesäng barnstolar osv osv bilen blir knökfull bara man blitt bortbjuden över kvällen :banghead:

Superb hade jag sagt med den budgeten!
 

CLT

Rolex
Som många andra redan sagt, Skoda Superb är ett bra alternativ i den prisklassen. En Passat är dyrare i längden tyvärr...
 

Helvetia

Cartier
Lånar tråden då jag typ har samma behov, kan dock lägga några slantar mer (Max 200) och behöver något marginellt rymligare än V50. Ska vara automat och får gärna vara bränslesnål.

Vad är bäst?

Tittat på bl.a. V60, Passat, Octavia, Avensis, BMW 318 och 320. Har erfarenhet av VW och BMW, som gillas. Skiter hårt i varumärke (att bmw är bmw är nästan negativt i min bok dock) men bilen får gärna se ok ut estetiskt.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Lånar tråden då jag typ har samma behov, kan dock lägga några slantar mer (Max 200) och behöver något marginellt rymligare än V50. Ska vara automat och får gärna vara bränslesnål.

Vad är bäst?

Tittat på bl.a. V60, Passat, Octavia, Avensis, BMW 318 och 320. Har erfarenhet av VW och BMW, som gillas. Skiter hårt i varumärke (att bmw är bmw är nästan negativt i min bok dock) men bilen får gärna se ok ut estetiskt.


BMW 3-serien (E9X) är nog inte större än en V50, vill du ha bekymmersfritt ägande så gäller nog Avensisen, Toyota kör med en garanti som är rätt generös och täcker dyra reparationer. Syrran hade en Passat förut som krånglade med det mesta (AC kompressor som skar, El-hissar som lutade fungera, dörrar som inte kunde öppnas, vattenpump osv), det hade täckts av Toyota garantin informerade säljaren när de bytte in Passaten.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Lånar tråden då jag typ har samma behov, kan dock lägga några slantar mer (Max 200) och behöver något marginellt rymligare än V50. Ska vara automat och får gärna vara bränslesnål.

Vad är bäst?

Tittat på bl.a. V60, Passat, Octavia, Avensis, BMW 318 och 320. Har erfarenhet av VW och BMW, som gillas. Skiter hårt i varumärke (att bmw är bmw är nästan negativt i min bok dock) men bilen får gärna se ok ut estetiskt.
V70
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Passat - trevlig bil i teorin men lacken lossnar inifrån på bara 2-3 år. Du kan utan större problem hitta Passater med galvsläpp stora som femkronor mitt på dörrarna. Det ser kort sagt förj*** ut. Lägg till att DSG-lådorna rasar på löpande band och verkstäder befolkas av otrevliga gubbar så blir det inte så kul i verkligheten.

Superb - en bil som framstår större än den är. Den är rymlig i baksätet men i princip bara där. Bilen är byggd på Volkswagen Golf och är smalare än de flesta mellanklassare. Bagaget är mindre än Passat. Samma DSGproblem som Passat men lacken verkar intressant nog klart bättre.

V70 - skräddarsydd för svensk barnfamilj. Bra på allt utom att svänga. Det är en totalt död körupplevelse. Perfekt för ointresserade förare. Bra likviditet i marknaden, enkel att sälja om du sätter priset rätt. Dieslarna är snåla, bensinfemman det inte. Ska du ha diesel, köp de femcylindriga, servicekostnaderna på PSA fyrorna gör att de blir dyrare i drift totalt sett.

V60 - har ägt 2st. Fick en chock första gången jag körde dem, det är den första Volvo som är kul att köra! Innerutrymmet är bättre än man tror men bagageutrymmet handikappas ordentligt av den sluttande luckan. Lättsåld begagnat.

Avensis - i mina ögon totalt överreklamerad. Har haft en 2.2d som var utrustad med en massa dyra tillbehör men bilen framstod ändå som en Corolla från 1988 invändigt. Det är plastigt, fult och allmänt otrevligt invändigt. Skinnklädseln ser ut att vara gjord av samma material som arméns gummistövlar. Automatlådan var inkompetent och slirade hela tiden vilket gjorde att förbrukningen sköt i höjden. Motorn knattrade som glassbilen.
En tidsresa bakåt i tiden minst sagt. Svårsåld begagnat.

BMW 5-serie - utmärkt bil på de flesta sätt men Touringen har ett antal typfel som drar ner intrycket. Kablarna till bakluckan går av (kostar 10 tusen att laga), luftfjädringens kompressor går sönder (kostar också 10 tusen att laga) och panoramataket läcker (kostar 7-8 tusen att laga). Hittar du en där ovanstående är åtgärdat är den ett bra köp. Överraskande billig att serva (inga kamremmar eller partikelfilter som ska bytas).
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
V70 är tråkigt men väldigt stabilt och praktiskt, rekommenderas- inte så dyrt i drift som annat när det kommer till service
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
alfgren, DSG problemen berodde på lamellerna och från -13 och framåt är det åtgärdat, men för 100k så vette katten om man får en med DSG?

Vad gäller BMWn med sina kablar så har du rätt, det kommer att gå sönder, jag har haft och åtgärdat det på två av mina e61or och det kostade strax under 4k båda ggr. Att göra det hos BMW är hål i huvudet utan besök istället till en utomstående firma som jobbar med bilelektronik så blir jobbet gjort snabbt och enkelt. Dessutom använder dem andra kablar än BMW så problemet lär inte komma tillbaka vilket det gör om BMW gör det med sina original grejer. Vad gäller kompressorn är problemet att luftbälgarna läcker (sprickor) och att kompressorn kontinuerligt går och tillslut bränner sig. Så för att slippa byta komp får man ha öronen med sig och se till att byta bälgarna om dem läcker. Panoramataket undviker jag personligen då jag blir åksjuk av det :(

I övrigt är det bara att hålla med om det du skriver.. Dock får jag nog rösta på att Superben är det bästa köpet av dessa som kommit upp i tråden sett till vad dem söker :)
 

Vesper

Rolex
Passat skulle jag passa mig för känns som en bil man köper ny har i 3 år och sedan gör sig av med. Men det är min uppfattning, känns som vad som helst kan hända när den har fått lite mil på sig. Titta på BMW 520d e61 09-10.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Lånar tråden då jag typ har samma behov, kan dock lägga några slantar mer (Max 200) och behöver något marginellt rymligare än V50. Ska vara automat och får gärna vara bränslesnål.

Vad är bäst?

Tittat på bl.a. V60, Passat, Octavia, Avensis, BMW 318 och 320. Har erfarenhet av VW och BMW, som gillas. Skiter hårt i varumärke (att bmw är bmw är nästan negativt i min bok dock) men bilen får gärna se ok ut estetiskt.
Skiter man i statusen kring märket på huven är det bara att instämma med många ovan, Skoda är svårslaget för pengarna. Både Superb och nya Octavian är dessutom riktigt snygga och går att få med 4wd om man vill. Har en kollega som haft Octavia i ett par olika skepnader genom åren, han har hund och dessutom tio mil t o r till jobbet varje dag på slingriga småvägar parat med motorväg, han skulle aldrig välja något annat säger han.
Med det sagt så säger både min mekaniker och morsans att Toyota är helt outstanding vad gäller driftsäkerhet och krångelfrihet. Fast de ser ju väldigt tråkiga ut, så länge de inte heter Lexus och då snackar man ju inte 200k så ofta...
 

Helvetia

Cartier
Ska kolla närmare på Superb. Kändes dock väldigt stor inne hos handlaren. Samma med V70. Om man ska ha en automat i en skoda (eller annat från VAG) gäller det alltså 2013 eller nyare för att förhoppningsvis slippa krångel med växellådan? Kollade på Octavia, men handlarn sa att dom inte är så vanliga i automat-utförande.

En liten djävul i mig funderar på en Prius. Drar ju så jäkla lite och kändes väldigt rymlig inuti. Kändes också typ lika rymlig som en V60 i bakluckan. Är det en dum idé?

V60 är det jag och tjejen har varit mest sugna på, men läst någonstans att det är stor skillnad i bränslesnålhet sedan den nya motorn kommit, men då blir det för dyrt. Vill gärna ha saker som backsensor/kamera osv också.

Ska förövrigt tilläggas att jag är 190 lång och väger ett par pannor under 100, så att jag har det ok både bak och fram är viktigt.

Många frågor nu, men ska man undvika dragkrog på begagnad automat? Har hört att så är fallet, men det trillar ju bort ganska många potentiella köp då.
 
Topp