• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bil

MrJon

Cartier
Allroaden är riktigt trevlig. A6an är har ju luftfjädringen vilket gör den ännu lite vassare. Vad kör du för motor? Har sett ett fåtal med treliterssexan i, grymma motorer.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Om du menar mig så, japp!

2.0 (190 hk) TDI DSG (har nämligen inte fått DSG-ras på tidigare modeller så den är fortfarande betrodd).

Jag har aldrig heller haft problem med lådan på någon av mina Passater som tillsammans har gått 30 000 mil.

Nya Passaten är jäkligt fin!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det här med att skrämma upp motorn lite, någon som har erfarenhet eller tips när det gäller Bmw 520 d?
Är det värt? Vad kan krångla?

Jonte73? Donkii?
 

Jonte73

Audemars
Det här med att skrämma upp motorn lite, någon som har erfarenhet eller tips när det gäller Bmw 520 d?
Är det värt? Vad kan krångla?

Jonte73? Donkii?

Klart det är värt det . Tex Bsr steg 1 ger ca 70 nm mer i vrid.
Och ca 40 hp mer i din bil.

Du kommer känna en ordentlig skillnad i vridet
som i sammanhanget är det som räknas.
Risker med trim är enl mig ringa då dagens optimeringsfirmor är riktigt seriösa.
De flesta erbjuder maskinskadegaranti.
Beroende på mil och år på bilen.

Bsr tex har också i sina mjukvaror ett skydd inbyggt som optimerar kraften till växellådan. Aut och man.

Jag har åkt med Bsr i två bilar och är riktigt nöjd.

Titta gärna runt lite då det finns många diesel optimerings firmor därute.
Kcr inte att förglömma.

Gillar du att köra bil så kliv på, du kommer inte att ångra dig :)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Jag har aldrig heller haft problem med lådan på någon av mina Passater som tillsammans har gått 30 000 mil.

Nya Passaten är jäkligt fin!
Den blir nog kanon speciellt med nummer två på väg. Valde till skinnklädsel av den anledningen samt integrerade solskyddsgardiner i bakdörrarna för nästan ingen peng alls.

Dock så hade GTS:en med bi-turbo och 240 hk smakat mumma men man får inte bli otacksam.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Klart det är värt det . Tex Bsr steg 1 ger ca 70 nm mer i vrid.
Och ca 40 hp mer i din bil.

Du kommer känna en ordentlig skillnad i vridet
som i sammanhanget är det som räknas.
Risker med trim är enl mig ringa då dagens optimeringsfirmor är riktigt seriösa.
De flesta erbjuder maskinskadegaranti.
Beroende på mil och år på bilen.

Bsr tex har också i sina mjukvaror ett skydd inbyggt som optimerar kraften till växellådan. Aut och man.

Jag har åkt med Bsr i två bilar och är riktigt nöjd.

Titta gärna runt lite då det finns många diesel optimerings firmor därute.
Kcr inte att förglömma.

Gillar du att köra bil så kliv på, du kommer inte att ångra dig :)


Skulle vilja tippa dig mot ett vtech och inte bsr :) bra skit helt enkelt och mycket mer prisvärt än bsr ;)


Det låter jäkligt intressant.
Finns det några bra firmor från Gävle och uppåt så man slipper åka till människobyn?
Vad händer vid service, kommer de att dra mig i örat när datorerna är inkopplade och visar att jag har fingrat där jag inte borde?
Vad händer med garantierna?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det låter jäkligt intressant.
Finns det några bra firmor från Gävle och uppåt så man slipper åka till människobyn?
Vad händer vid service, kommer de att dra mig i örat när datorerna är inkopplade och visar att jag har fingrat där jag inte borde?
Vad händer med garantierna?



Jag har faktiskt använt mig av en firma i Gävle vid två tillfällen och varit mycket nöjd med resultatet. Svensk Motoroptimering, då åker du egentligen bara dit, får mjukvaran inlagd och det är done deal.

Med V-tech så får du en dosa hem som du kopplar in, läser in filerna från datorn i bilen, skickar tillbaka de ner till V-tech, de replikerar med två nya filer, steg 1 i det här fallet samt en eco-boost.. Original filen finns alltså också sparad så när du ska in till service eller liknande kan du mata in originalfilen osv.. Jag vet inte hur BMW gör med garantierna men jag vet att Saab inte ställde till det.. men jag kan tänka mig att de inte är jätte förtjusta.

Du har ju trimboxar också, vissa gillar dem men jag skulle aldrig använda nått sånt, har läst för mycket tokigt om det, det de gör är egentligen bara att maximera flödet av bränsle osv, kan medföra ganska kostsamma problem med tiden har jag hört.. Men kan vara värt att kolla upp, vet ju att utvecklingen kring dessa också går framåt :)
http://www.dieselkraft.se/Produkt/BMW/Bmw+520d/9581/

Men börja med att ringa SMO där i Gävle och kolla vad dom har att säga :)

http://smoab.se/5-serie-2011-f10f11
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Dieselkraft och KCR är bonntrim som inte hör hemma i annat än 10 år gamla bilar utan partikelfilter. Det enda de gör är att förvränga signaler som gör att motorn tror att den får för lite bränsle. Motorn kompenserar sedan genom att vräka in diesel. Det är skadligt för automatlådor, partikelfilter och gör att din färddator kommer visa knasiga saker.

Vtech, BSR osv är riktiga mjukvarutrim. Använd dem, inget annat.

Oavsett vilket så ska man vara medveten om att förändringarna syns i efterhand även om trimmet är bortplockat om verkstaden letar ordentligt (vilket de inte alltid gör) något som blir ett problem för nybilsgaranti samt maskinskadeförsäkring. Oftast klarar man sig men man ska veta vilka risker man tar.
 

MrJon

Cartier
Är det några problem att chippa en bil som har gått några mil? Min Q7a har gått 7000 nu och jag går i valet och kvalet om det ska vara värt att chippa den. Både för att få lite mer effekt men även för förbrukningen, ska tydligen göra rätt stor skillnad på just Q7.
 

Jonte73

Audemars
Det låter jäkligt intressant.
Finns det några bra firmor från Gävle och uppåt så man slipper åka till människobyn?
Vad händer vid service, kommer de att dra mig i örat när datorerna är inkopplade och visar att jag har fingrat där jag inte borde?
Vad händer med garantierna?

Som sagt det finns många bra firmor idag.
V-tech är en av dem.

Bsr har en motorskadegaranti vid anv av deras programvara, dock med hårda villkor.

Du får hem en dosa även här där du kan mata in och ta tillbaka programvaran hur många gånger som helst, tex innan service.

Smo har jag bara hört gott om, släkt i Sundsvall som trimmat hos dem.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Allroaden är riktigt trevlig. A6an är har ju luftfjädringen vilket gör den ännu lite vassare. Vad kör du för motor? Har sett ett fåtal med treliterssexan i, grymma motorer.

2.0 170 hk. Det var en sådan han råkade ha, samt att jag har ett par bekanta som fått kamkedjeras på sexan. Går som sagt ljuvligt, men man ska nog vara 1:a ägare på en sådan.
image.jpg
 

Helvetia

Cartier
Tack för all input! Blev en 320d x-drive ändå, som hämtas ut nästa vecka. Blev ett känslostyrt köp ändå, utan vidare kött på benen när det gäller en del saker. Sitter här som en idiot och funderar över försäkring. Kommer priset vara som en lavett?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Tack för all input! Blev en 320d x-drive ändå, som hämtas ut nästa vecka. Blev ett känslostyrt köp ändå, utan vidare kött på benen när det gäller en del saker. Sitter här som en idiot och funderar över försäkring. Kommer priset vara som en lavett?
320d är riktigt trevlig men förstod aldrig varför varför min fd. var såpass mycket dyrare att försäkra än många andra jämförbara modeller i klassen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
320d är riktigt trevlig men förstod aldrig varför varför min fd. var såpass mycket dyrare att försäkra än många andra jämförbara modeller i klassen.


Modellen har problem med kamkedja och svänghjul+koppling. Drar upp halvförsäkringen.
Sen körs inte BMW alltid av de mest olycksfria förarna :rolleyes:

Fast min erfarenhet är att det inte skiljer så mycket om man kollar runt lite. Jag betalar lika mycket för min VW Touran 2.0TDI som min BMW 540 E60...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Modellen har problem med kamkedja och svänghjul+koppling. Drar upp halvförsäkringen.
Sen körs inte BMW alltid av de mest olycksfria förarna :rolleyes:

Fast min erfarenhet är att det inte skiljer så mycket om man kollar runt lite. Jag betalar lika mycket för min VW Touran 2.0TDI som min BMW 540 E60...

Ahhh, v8an är för mysig. Hade själv en 550 E61, otroligt skön på alla sätt :) Det sämsta dock, oljetråget till lådan, BAKELIT?!?!?!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag brukar inte köra i skogen med bilen så det har inte ställt till några problem än ;)

Jag körde inte heller i nån skog utan på E45 när felmeddelande om att direkt stanna bilen pga transmission failure.
Tömde lådan på olja då skiten spruckit, spolade lådan och bytte till ett oljetråg i rostfritt :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag körde inte heller i nån skog utan på E45 när felmeddelande om att direkt stanna bilen pga transmission failure.
Tömde lådan på olja då skiten spruckit, spolade lådan och bytte till ett oljetråg i rostfritt :)


Ok, det låter ju lite värre. Har precis bytt olja i lådan så då borde jag fått nytt tråg (som jag förstår det är filter och tråg integrerat i en och samma del).
 
Topp