• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bil

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
2.0 170 hk. Det var en sådan han råkade ha, samt att jag har ett par bekanta som fått kamkedjeras på sexan. Går som sagt ljuvligt, men man ska nog vara 1:a ägare på en sådan.
image.jpg
Härligt bytte i höstas från A4 allroad till A6 allroad men A4:an är grym!
 

Helvetia

Cartier
Det beror väl på vad det stod på prislappen?
Bilen i sig är utmärkt, det behöver du inte oroa dig för.

Kostade strax över 200 kakor, första bil i mitt namn, ska ha bilen på gatan (i Stockholm) till en början, kommer åka mellan 1500 och 2000 mil. Behöver inte helförsäkring till en början. Förstod att det skulle bli dyrt, men det försvann ur huvudet när jag kritade på. Kollat lite och det verkar bli än värre än anat..

Någon som vet vad som är en rimlig nivå?
 

MrJon

Cartier
Vem har sagt att Volvo är billigt ;) Idag åker du ju tyskt för en billigare peng.


EDIT: Är väl i princip bara V70 som fortfarande är prisvärd och den ska ju ersättas snart.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Kostade strax över 200 kakor, första bil i mitt namn, ska ha bilen på gatan (i Stockholm) till en början, kommer åka mellan 1500 och 2000 mil. Behöver inte helförsäkring till en början. Förstod att det skulle bli dyrt, men det försvann ur huvudet när jag kritade på. Kollat lite och det verkar bli än värre än anat..

Någon som vet vad som är en rimlig nivå?
Vågar du skippa helförsäkring på en bil för 200000 kr? Kan bli en dyr metallklump?

Nog för att man inte planerar en olycka, men ibland går det fort. Jag skrotade min knappt två år gamla Insignia i julas...
 

Jonte73

Audemars
Kostade strax över 200 kakor, första bil i mitt namn, ska ha bilen på gatan (i Stockholm) till en början, kommer åka mellan 1500 och 2000 mil. Behöver inte helförsäkring till en början. Förstod att det skulle bli dyrt, men det försvann ur huvudet när jag kritade på. Kollat lite och det verkar bli än värre än anat..

Någon som vet vad som är en rimlig nivå?
I Stockholm bör du ha helförsäkrat.
Dumt att snåla på det,
 

Jonte73

Audemars
Kostade strax över 200 kakor, första bil i mitt namn, ska ha bilen på gatan (i Stockholm) till en början, kommer åka mellan 1500 och 2000 mil. Behöver inte helförsäkring till en början. Förstod att det skulle bli dyrt, men det försvann ur huvudet när jag kritade på. Kollat lite och det verkar bli än värre än anat..

Någon som vet vad som är en rimlig nivå?

http://www.bilforsakringen.se
 

Helvetia

Cartier
Vågar du skippa helförsäkring på en bil för 200000 kr? Kan bli en dyr metallklump?

Nog för att man inte planerar en olycka, men ibland går det fort. Jag skrotade min knappt två år gamla Insignia i julas...

Det blir såklart helförsäkrat när vagnskadegarantin inte gäller. Vad pröjsade du för din 320, om man får fråga?

Folksam, där jag har hemförsäkring etc, tyckte dryga 13000 året var rimligt. Då med dyrare självrisk. När jag kollar försäkringsjämförelse-siter är det fortfarande billigast by far.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det blir såklart helförsäkrat när vagnskadegarantin inte gäller. Vad pröjsade du för din 320, om man får fråga?
Folksam, där jag har hemförsäkring etc, tyckte dryga 13000 året var rimligt. Då med dyrare självrisk. När jag kollar försäkringsjämförelse-siter är det fortfarande billigast by far.

Kolla BMW:s egna försäkring, http://www.bmworiginalforsakring.se/bmw/sidor/start.aspTycker förövrigt att
13k/år låter mkt för en 320! Min E92 M3:a kostade 14k/år

Edit: Kom på att det kan ju variera kraftigt beroende på var man bor också :)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Usch, dryga kostnader.

Mina 2 328 kr per år känns klart överkomligt men det beror förvisso på att jag har placerat 2 000 fordon hos den försäkringsgivaren vilket ger en viss diversifiering i den portföljen. Helt privat så hade jag fått gångra den summan åtminstone tre gånger.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
V70 är väl knappast en prisvärd bil egentligen. Totalt ägande över 3år och 1500mil per år är V70 en av de dyraste bilarna.
Finns det något bra ställe för sådan här info som gör att man kan räkna fram "total cost of ownership"? Dvs, främst vad serviceintervall och normalkostnad ligger på, skatt, samt eventuellt försäkring för jämförelsens skull? Det vore nice med en samlad sida så att man slipper ringa runt och göra egna beräkningar.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Finns det något bra ställe för sådan här info som gör att man kan räkna fram "total cost of ownership"? Dvs, främst vad serviceintervall och normalkostnad ligger på, skatt, samt eventuellt försäkring för jämförelsens skull? Det vore nice med en samlad sida så att man slipper ringa runt och göra egna beräkningar.

Jag gör alltid en sådan kalkyl åt mina spekulanter (säljer MC). Dels kan jag fixa försäkringsrabatt, så folk inte skräms bort av försäkringspriset, dels är det ju till syvende och sist hur mycket man har över till gröt varje månad som räknas. Vet inte om det finns någon sida för sånt, men en bra idé, dock stor risk att den skulle visa fel, eftersom det beror på så många faktorer.
Kanske om den utgick från en snittperson?
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Finns det något bra ställe för sådan här info som gör att man kan räkna fram "total cost of ownership"? Dvs, främst vad serviceintervall och normalkostnad ligger på, skatt, samt eventuellt försäkring för jämförelsens skull? Det vore nice med en samlad sida så att man slipper ringa runt och göra egna beräkningar.
Kolla in http://www.bilsvar.se eller http://bilkalkyl.be

Har inte testat någon av dem.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kolla in http://www.bilsvar.se eller http://bilkalkyl.be

Har inte testat någon av dem.
Bilsvar verkade mest lovande, men jag misstänker att de använder en schablonkostnad vad det gäller service och reparation. Visst är det bra att räkna med en viss kostnad för service & rep, men om jag vill jämföra en Volvo X med en BMW Y så skulle jag vilja ha mer exakta siffror.

Vad det gäller försäkring så skiljer det ju givetvis sig mellan var man bor, vem man är etc. Men vid en jämförelse mellan två bilar så spelar ju inte absolutbeloppet så stor roll, det som är intressant är ju skillnaden mellan bilarna.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bilsvar verkade mest lovande, men jag misstänker att de använder en schablonkostnad vad det gäller service och reparation. Visst är det bra att räkna med en viss kostnad för service & rep, men om jag vill jämföra en Volvo X med en BMW Y så skulle jag vilja ha mer exakta siffror.

Vad det gäller försäkring så skiljer det ju givetvis sig mellan var man bor, vem man är etc. Men vid en jämförelse mellan två bilar så spelar ju inte absolutbeloppet så stor roll, det som är intressant är ju skillnaden mellan bilarna.


Jag utgår från de siffror teknikensvärld mfl presenterar i sina tester. 520d är ofta med i samma jämförelser som tex Volvo v70 och 320n med v60 osv.. :)
 

Helvetia

Cartier
Uppdatering angående mina förehavanden.

Det har uppenbarat sig att airbag passagerare fram inte går att stänga av alls. Något jag kunde ha kollat upp om jag inte stressade fram en affär mycket tack vare hetsande medföljande däcksparkare. Tycker dock en hygglig säljare kan påpeka en sån detalj när man varit tydlig med att köpet är pga att bebis är på väg.

Nåväl, står här med skämsmössan och får försöka häva köp. Bilen är inte uthämtad och betalad iallafall.

Hånskratt och glåpord mottages tacksamt via pm
 

Jonte73

Audemars
L
Uppdatering angående mina förehavanden.

Det har uppenbarat sig att airbag passagerare fram inte går att stänga av alls. Något jag kunde ha kollat upp om jag inte stressade fram en affär mycket tack vare hetsande medföljande däcksparkare. Tycker dock en hygglig säljare kan påpeka en sån detalj när man varit tydlig med att köpet är pga att bebis är på väg.

Nåväl, står här med skämsmössan och får försöka häva köp. Bilen är inte uthämtad och betalad iallafall.

Hånskratt och glåpord mottages tacksamt via pm
Lugn och fin nu.
Svågern åker 320 2010 med barnstol fram och fått airbagen urkopplad på Bmw.
Är du helt säker på den uppgiften ?
Annars kräver du att säljaren tar den kostnaden, tror de köper det framför att häva köpet .

Kostnad 1000-1500kr tar de.
Du får ev skriva på ett papper där du intygar att kudden skall kopplas ur.
 

Helvetia

Cartier
L
Lugn och fin nu.
Svågern åker 320 2010 med barnstol fram och fått airbagen urkopplad på Bmw.
Är du helt säker på den uppgiften ?
Annars kräver du att säljaren tar den kostnaden, tror de köper det framför att häva köpet .

Dom sa att det inte görs av dom och om någon annan utför det gäller inte garantier. Nästan alla BMW har nyckel för airbag då tillvalet är otroligt billigt, likväl är det ett tillval. Hur mycket kan få pröjsa i sveda och värk till säljare?
 

Jonte73

Audemars
Dom sa att det inte görs av dom och om någon annan utför det gäller inte garantier. Nästan alla BMW har nyckel för airbag då tillvalet är otroligt billigt, likväl är det ett tillval. Hur mycket kan få pröjsa i sveda och värk till säljare?
Hör med Bmw sverige imorgon mån innan du gör något annat.
Det stämmer att nyckelavstängning är ett tillval,men det går ändå att få den urkopplad.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Uppdatering angående mina förehavanden.

Det har uppenbarat sig att airbag passagerare fram inte går att stänga av alls. Något jag kunde ha kollat upp om jag inte stressade fram en affär mycket tack vare hetsande medföljande däcksparkare. Tycker dock en hygglig säljare kan påpeka en sån detalj när man varit tydlig med att köpet är pga att bebis är på väg.

Nåväl, står här med skämsmössan och får försöka häva köp. Bilen är inte uthämtad och betalad iallafall.

Hånskratt och glåpord mottages tacksamt via pm

Ingen risk för glåpord, men det där verkat ju inte blivit dom du tänkt dig, trist! Hoppas det inte är mågra bekymmer att häva köpet. Borde väl lösa sig smärtfritt, i alla fall om inte bilen är ägarbytt till dig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
BMW kopplar inte längre ur några airbags om det fanns nyckelavstängning som tillval. Då monteras istället nyckelavstängningen i efterhand vilket är SVINDYRT, räkna med 10.000:- ungefär.

1000-1500:- för urkoppling gäller bara äldre BMW.

Om du inte betalat bilen är du i princip safe att dra dig ur. Även om säljaren blir grinig och säger att du är skyldig att betala en massa så kommer de aldrig försöka driva in de pengarna. Säg bara att den upplysningen var av väsentlig betydelse och att de är välkomna att stämma dig i tingsrätt. Sannolikheten för att en bilhandlare lägger ner den arbetstiden och kostnaden är sisådär 0,001% ;) De har bättre saker för sig och kommer sälja iväg bilen till nån annan istället bara.
 

Jonte73

Audemars
BMW kopplar inte längre ur några airbags om det fanns nyckelavstängning som tillval. Då monteras istället nyckelavstängningen i efterhand vilket är SVINDYRT, räkna med 10.000:- ungefär.

1000-1500:- för urkoppling gäller bara äldre BMW.

Om du inte betalat bilen är du i princip safe att dra dig ur. Även om säljaren blir grinig och säger att du är skyldig att betala en massa så kommer de aldrig försöka driva in de pengarna. Säg bara att den upplysningen var av väsentlig betydelse och att de är välkomna att stämma dig i tingsrätt. Sannolikheten för att en bilhandlare lägger ner den arbetstiden och kostnaden är sisådär 0,001% ;) De har bättre saker för sig och kommer sälja iväg bilen till nån annan istället bara.
Såg det jag med efter lite grävande, surt.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Det blir såklart helförsäkrat när vagnskadegarantin inte gäller. Vad pröjsade du för din 320, om man får fråga?

Folksam, där jag har hemförsäkring etc, tyckte dryga 13000 året var rimligt. Då med dyrare självrisk. När jag kollar försäkringsjämförelse-siter är det fortfarande billigast by far.
Sorry, fick för mig att det var en något äldre kärra utan vagnskadegaranti.

25 år i Trollhättan landade på ca 9000 kr helförsäkrad/helår innan mina rabatter, varav vagnskadan stod för nästan halvs premien. Nu faller ju detta dock lite eftersom det är så många andra faktorer som spelar in, inte minst ort.

Såg bekymret med airbagen, hoppas det löser sig. Vansinnigt att möjligheten att kunna koppla ur är ett tillval när man köper ny bil... Jag blev tokig på att min saknade förvaringspaketet och därför inte har en enda mugghållare!!
 

Helvetia

Cartier
BMW kopplar inte längre ur några airbags om det fanns nyckelavstängning som tillval. Då monteras istället nyckelavstängningen i efterhand vilket är SVINDYRT, räkna med 10.000:- ungefär.

1000-1500:- för urkoppling gäller bara äldre BMW.

Om du inte betalat bilen är du i princip safe att dra dig ur. Även om säljaren blir grinig och säger att du är skyldig att betala en massa så kommer de aldrig försöka driva in de pengarna. Säg bara att den upplysningen var av väsentlig betydelse och att de är välkomna att stämma dig i tingsrätt. Sannolikheten för att en bilhandlare lägger ner den arbetstiden och kostnaden är sisådär 0,001% ;) De har bättre saker för sig och kommer sälja iväg bilen till nån annan istället bara.

Får helt enkelt stå på mig låter det som. Pratade med firman tidigare idag och genast när problemet uppdagades sa jag att jag inte ville fullfölja affär. Säljaren sa att det skulle ordna sig, men skulle kolla upp hur det funkade och höra av sig imorrn. Får se, men jag bävar lite.


Sorry, fick för mig att det var en något äldre kärra utan vagnskadegaranti.

25 år i Trollhättan landade på ca 9000 kr helförsäkrad/helår innan mina rabatter, varav vagnskadan stod för nästan halvs premien. Nu faller ju detta dock lite eftersom det är så många andra faktorer som spelar in, inte minst ort.

Såg bekymret med airbagen, hoppas det löser sig. Vansinnigt att möjligheten att kunna koppla ur är ett tillval när man köper ny bil... Jag blev tokig på att min saknade förvaringspaketet och därför inte har en enda mugghållare!!

Antar att extrapengen för mig i försäkringskostnad är ökad stöldrisk och stökigare trafik i Stockholm.

Tog helt för givet att man på en modern kombi skulle kunna koppla ur airbag på ett eller annat sätt. Hört om det med mugghållare tidigare. Lite komiskt. Härnäst: extra tillval - hjul och backspeglar
 

Jonte73

Audemars
Får helt enkelt stå på mig låter det som. Pratade med firman tidigare idag och genast när problemet uppdagades sa jag att jag inte ville fullfölja affär. Säljaren sa att det skulle ordna sig, men skulle kolla upp hur det funkade och höra av sig imorrn. Får se, men jag bävar lite.




Antar att extrapengen för mig i försäkringskostnad är ökad stöldrisk och stökigare trafik i Stockholm.

Tog helt för givet att man på en modern kombi skulle kunna koppla ur airbag på ett eller annat sätt. Hört om det med mugghållare tidigare. Lite komiskt. Härnäst: extra tillval - hjul och backspeglar
Ordnar sig nog.
Och jo du för pröjsa extra för att ha förmånen att bo här i sthlm ;-)

Synd på en schysst vinterbil tyvärr om du skall måsta lämna tillbaka den.
Men vi har ju alla lärt oss något iaf avs airbags.

Men ge inte upp ang fyrhjulsdriften, det är kanonskönt att åka med.
 
Topp